Aleksander Stokkebø (H): Drangsdalen er en flaskehals på Sørlandsbanen, som sårt trenger utbedring. I mellomtiden bør man også vurdere hvilke andre grep som kan bedre situasjonen på kortere sikt - for å avhjelpe situasjonen. Rogalandsbenken har fått interessante innspill i møte med Go Ahead, som mener man kan øke fartsgrensen noe i deler av året, for eksempel til 40 km/t fra Heskestad i retning Moi, uten å kompromisse på sikkerheten.
Hvilke vurderinger gjør statsråden seg av en differensiert fartsgrense gjennom Drangsdalen?
Begrunnelse
Drangsdalen er en flaskehals på Sørlandsbanen, som sårt trenger utbedring. I mellomtiden bør man også vurdere hvilke andre grep som kan bedre situasjonen på kortere sikt.
Mellom Heskestad og Moi, i retning sistnevnte, er det slik jeg forstår det 20 km/t i fartsgrense, over et strekk på 1569 meter. I motsatt retning skal fartsgrensen være 40 km/t.
Hastighetsreduksjonen begrunnes i risikoen for ras. Samtidig er fartsgrensen den samme gjennom hele året, på tross av at risikoen ikke er jevnt fordelt på tvers av årstider.
Rogalandsbenken har fått interessante innspill i møte med Go Ahead, som mener man kan øke fartsgrensen noe i deler av året, for eksempel til 40 km/t i retning Moi, uten å kompromisse på sikkerheten. Det vil, ifølge mine opplysninger, kunne gi en 21 % redusert reisetid for fjerntog og 23 % redusert kjøretid for godstog.
Jeg håper statsråden vil gjøre en grundig vurdering av dette innspillet.