Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2171 (2023-2024)
Innlevert: 31.05.2024
Sendt: 31.05.2024
Besvart: 06.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Har statsråden vurdert løsninger for de andre bruene som ble stengt etter ulykken med Tretten bru, hvem mener ministeren har ansvaret for disse bruene og vil regjeringen likebehandle finansieringen av de fylkeskommunale og kommunale bruene som ble stengt som følge av brukollapsen på Tretten?

Begrunnelse

15. august 2022 kollapset «trebrua» over Lågen ved Tretten i Gudbrandsdalen, og tilsvarende bruer ble stengt i påvente av inspeksjon/årsaksforklaring. Dette gjelder blant annet flere bruer i Eidsvoll kommune, hvor en er Sundbybrua over E6. Sundbyvegen (fv.1590) med Sundbybrua er en viktig transportåre i Eidsvoll, som binder sammen sentrum øst for brua med befolkningen på vestsiden av brua. Stenging har allerede medført lang omkjøring for befolkningen i to år, med barnehage, skole og togstasjon på østsiden av E6 uten mulighet for kryssing. Det er nå konkludert med at brua må rives og bygges opp på nytt. Akershus fylke har satt av midler til riving i 2024, men kostnader til ny bru er ikke avklart og det er uvisst hvor lang tid det vil ta før ny bru er på plass.
Fylkeskommunen fastholder at utbygger og staten må ta kostnaden, da konstruksjonsvirke i brua er en følge av utbygging av E6. Regjeringen legger opp til å dekke fremtidige utgifter til ny permanent bru, samt eventuelle gjenstående merutgifter etter brokollapsen i fremtidige budsjetter for Tretten bru i Innlandet. Tilsvarende løsning har ikke kommet på plass for bruene i Eidsvoll, selv om stenging og riving er en direkte konsekvens av brukollapsen på Tretten.
Riving av trebruene har store konsekvenser for befolkningen og burde vært sikret finansiering for rask erstatning med nye bruer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fire av de 14 trebruene som ble stengt etter Tretten bru kollapset er på fylkesveg og forvaltes av de respektive fylkeskommunene de er i. De øvrige ti er enten riksveibruer som Statens vegvesen har ansvar for, eller private overgangsbruer over riksvei som også forvaltes av Statens vegvesen.
Alle de 14 bruene ble inspisert og kontrollberegnet etter brukollapsen på Tretten. Beregningene ble utført og bekostet av Statens vegvesen i samarbeid med veieierne. Som følge av disse inspeksjonene og beregningene er, som representanten skriver, Sundbyvegen bru på fv. 1590 i Eidsvoll i fortsatt stengt og Akershus fylkeskommunen har startet et forprosjekt for etablering av ny bru.
I Innlandet fylkeskommune er Flisa bru på fv. 206 i Åsnes og Evenstad bru på fv. 2188 i Stor-Elvdal åpnet for enveistrafikk, med henholdsvis sentrisk kjøring og med forbehold om vind. Bliksland bru på fv. 1008 i Indre Østfold i Østfold fylkeskommune er åpnet for trafikk med redusert bæreevne.
Det kan tenkes ulike løsninger og funksjoner for bruene framover. Det er fylkeskommunene som er veieier for bru på fylkesvei og som i utgangspunktet skal vurdere bruenes funksjon i veinettet og bære kostnadene til nødvendige tiltak. Granskningene etter at Tretten bru kollapset viste at dette var en spesiell hendelse og jeg fremmet derfor forslag om at oppryddingen, midlertidig bru og etablering av ny bru på Tretten vil finansieres av staten. Spørsmålet om eventuell ytterligere statlig finansiering av tiltak på enkelte bruer må jeg komme tilbake til senere.
Når det gjelder de øvrige bruene som forvaltes og finansieres av Statens vegvesen er Moumbekken bru på rv 22 i Fredrikstad, Majorplassen bru over E134 i Kongsberg og Skytebanen bru over E6 i Grane åpne for all trafikk. Sletta bru over E6 i Eidsvoll og Skubbergsenga bru over rv 2 i Eidskog er åpnet for redusert last med sentrisk kjøring i ett felt. Statens vegvesen har her prosjektert nye bruer i betong som er planlagt bygd høsten 2024/vinteren 2025. Overgangsbruene Statsrådvegen bru, Fjell-Leet bru og Blakkesrud bru, alle over E6 i Eidsvoll er i dag stengt for trafikk. Førstnevnte bru lar seg ikke forsterke og blir turvegbru. Den er erstattet av en forlenget skogsbilveg og tilkomst til eksisterende undergang som blir brukt som ny kryssingsløsning for lokaltrafikken. Fjell-Leet bru vil bli erstattet av en alternativ kryssingsløsning for lokaltrafikken, mens Blakkesrud bru vil bli erstattet av ny bru. Det pågår planlegging av både kryss og ny bru.