Mona Fagerås (SV): Har statsråden vurdert løsninger for de andre bruene som ble stengt etter ulykken med Tretten bru, hvem mener ministeren har ansvaret for disse bruene og vil regjeringen likebehandle finansieringen av de fylkeskommunale og kommunale bruene som ble stengt som følge av brukollapsen på Tretten?
Begrunnelse
15. august 2022 kollapset «trebrua» over Lågen ved Tretten i Gudbrandsdalen, og tilsvarende bruer ble stengt i påvente av inspeksjon/årsaksforklaring. Dette gjelder blant annet flere bruer i Eidsvoll kommune, hvor en er Sundbybrua over E6. Sundbyvegen (fv.1590) med Sundbybrua er en viktig transportåre i Eidsvoll, som binder sammen sentrum øst for brua med befolkningen på vestsiden av brua. Stenging har allerede medført lang omkjøring for befolkningen i to år, med barnehage, skole og togstasjon på østsiden av E6 uten mulighet for kryssing. Det er nå konkludert med at brua må rives og bygges opp på nytt. Akershus fylke har satt av midler til riving i 2024, men kostnader til ny bru er ikke avklart og det er uvisst hvor lang tid det vil ta før ny bru er på plass.
Fylkeskommunen fastholder at utbygger og staten må ta kostnaden, da konstruksjonsvirke i brua er en følge av utbygging av E6. Regjeringen legger opp til å dekke fremtidige utgifter til ny permanent bru, samt eventuelle gjenstående merutgifter etter brokollapsen i fremtidige budsjetter for Tretten bru i Innlandet. Tilsvarende løsning har ikke kommet på plass for bruene i Eidsvoll, selv om stenging og riving er en direkte konsekvens av brukollapsen på Tretten.
Riving av trebruene har store konsekvenser for befolkningen og burde vært sikret finansiering for rask erstatning med nye bruer.