Une Bastholm (MDG): Jernbanedirektoratets nye ruteløsning og tog for Vestfoldbanen har møtt stor motstand lokalt. Et spørsmål som skaper frustrasjon blant pendlere er valget av togtype med 2+3 seter i bredden, som gjør det lite attraktivt å arbeide på toget. Sist denne løsningen ble prøvd på Vestfoldbanen tilbake i 2012, valgte NSB etter misnøye fra reisende å bygge om togene til 2+2 seter.
Hva vil samferdselsministeren nå gjøre for å sikre at pendlere på Vestfoldbanen fortsatt skal ha gode muligheter til å arbeide på toget?
Begrunnelse
Pendlerne på dagens Vestfoldbane har i dag mulighet til å jobbe en time på toget fra Skoppum til Oslo, siden de sitter komfortabelt på 2+2 seter med klappbord og har lademuligheter både for PC og telefon. Mange har togreisen som del av sin arbeidsdag, noe som er et insentiv for å bruke tog og som gir svært fleksible jobb- og bomuligheter.
Det gjør toget til en foretrukket reisemåte, avlaster pressområder og reduserer biltrafikk.
Dette kan det nå bli slutt på for veldig mange i det nye forslaget fra Jernbanedirektoratet.
Fra 2025 vil dagens togsett ikke lenger stoppe for reisende fra Horten, Holmestrand eller Sande, men gå direkte fra Tønsberg til Drammen før de fortsetter mot Oslo.
Togene som derimot er foreslått å stoppe i Horten, Holmestrand og Sande, er lokaltogsett med 2+3 seter, som ikke har fasiliteter for å arbeide på toget, slik som klappbord. På disse togene må reisende sitte “skulder ved skulder”, det er trangt og det gir muligheter for innsyn i dokumenter fra de som sitter ved siden av, noe som ikke ivaretar personvern eller datasikkerhet. Dermed blir det lite attraktivt for pendlerne å bruke toget som arbeidsplass slik de kan i dag.
Samme årsak var grunnen til at passasjerene ble misfornøyde i 2012. Det var derfor togene ble bygget om for 51 millioner kroner. Det er derfor uforståelig at det er disse togene som Jernbanedirektoratet, jernbanedirektøren og samferdselsministeren igjen ønsker å innføre på den samme strekningen.
Å la de reisende fra nordre Vestfold, etter modernisering av jernbanen, sitte igjen med dårligere kvalitet på togtilbudet enn de har i dag, gjør ikke toget til den foretrukne reisemåten for mange. Samfunnsnytten i at tusenvis av arbeidstimer kan gjøres unna på togreisen vil også kunne bli borte med regjeringens foreslåtte endring. Det er derfor viktig at samferdselsministeren avklarer hvordan han nå vil sikre pendlere reelle muligheter til å arbeide på toget når de pendler inn mot Oslo.