Erlend Larsen (H): Hvordan jobber statsråden med de forebyggende tiltakene innenfor Samferdselsdepartementets ansvarsområde, og hvordan er fremdriften til arbeidet med å standardisere kriterier for klassifisering av selvmord i trafikken, og kan statsråden redegjøre for det forebyggende arbeidet som gjøres, og si noe om hvilke tiltak som blir gjennomført?
Begrunnelse
Regjeringens Handlingsplan for forebygging av selvmord 2020–2025 – Ingen å miste ble lansert 10. september 2020, på Verdensdagen for forebygging av selvmord. Med denne planen ble nullvisjon for selvmord innført i Norge.
Planen inneholder 61 tiltak som skal iverksettes innenfor planperioden på fem år. Nå har det gått tre år av planperioden. Tiltakene foreslår ulike metoder for å begrense mulighetene til å gjennomføre selvmord.
Tiltak 14 sier at:
«Regjeringen vil etablere mer formaliserte og standardiserte kriterier for klassifisering av selvmord i trafikken.»
Ifølge årsrapporten fra september i fjor til handlingsplanen skulle arbeidet med å vurdere og utvikle mer standardiserte kriterier for klassifisering av selvmord i trafikken ha oppstart i begynnelsen av september 2023.
Tiltak 15 sier at:
«Regjeringen vil fortsette arbeidet med å bidra til mer kunnskap og oversikt over utsatte områder og gjennomføre egnede og effektive tiltak som del av det forebyggende sikkerhetsarbeidet på jernbanen, T-bane og trikk.»
Årsrapporten sier at «Jernbanedirektoratet har utarbeidet et kunnskapsgrunnlag for arbeidet med å forebygge selvmord knyttet til jernbane. Dette omfattet kartlegging av hendelser, kunnskapsoversikt og forslag til mulige tiltak. Arbeidet ble utført av Bane NOR på oppdrag fra direktoratet og rapport overlevert januar 2021.»