Tobias Drevland Lund (R): Dersom Norge skal inngå samarbeid om utslippsreduksjoner gjennom handel med utslippskvoter under Parisavtalens artikkel 6, med stater som, i strid med Norges forståelse av regelverket for rapportering av utslippsregnskap, rapporterer på ekstraterritorielle utslipp og utslippskutt, er det mulig for Norge å forsikre seg om at utslippskvotene man handler med utelukkende er et resultat av tiltak som “gjennomføres innenfor de grensene til det landet det samarbeides med, ihht. folkeretten”?
Begrunnelse
Statsråden oppklarte 24. april 2024 svært godt i et svar på skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:1797 (2023-2024) fra undertegnede følgende:
"Regjeringen mener at utslippsreduksjoner (kvoter) det skal handles med under Parisavtalens artikkel 6 må gjennomføres innenfor grensene til det landet det samarbeides med, ihht. folkeretten. Dette er en forutsetning for Norge når vi skal inngå samarbeid med andre land om utslippsreduksjoner".
Enkelte stater har tidvis rapportert ekstraterritorielt på utslipp og utslippskutt, som eksemplifisert ved Russlands rapportering på utslipp på Krym, som statsråden også har påpekt i svar datert 21. mars 2024. Dette påpekte statsråden som i strid med folkeretten og Parisavtalen.