Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2264 (2023-2024)
Innlevert: 10.06.2024
Sendt: 10.06.2024
Besvart: 17.06.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil regjeringen dekke de varslede overskridelsene ved Sarpsbrua?

Begrunnelse

Samferdselsministeren og øvrig politisk ledelse i departementet har ikke ønsket å besvare de betimelige spørsmålene Sarpsborg Arbeiderblad har stilt knyttet til saken. For de varslede overskridelsene ved Sarpsbrua vil få store konsekvenser. Fremskrittspartiet ønsker helst full statlig finansiering av Sarpsbru og har også prioritert dette i vårt forslag til NTP der også Kjøkøysund bru i Fredrikstad og kanalbroen i Moss også er prioritert.
Kravet om at overskridelsene dekkes av regjeringen har tverrpolitisk støtte i Sarpsborg, deriblant krever statsrådens partifeller det samme. Hvis statsråden ikke tar grep her vil vi risikere at andre viktige prosjekter må skrinlegges. Ekstra urimelig vil dette være ved at innbyggerne i Fredrikstad vil måtte betale bompenger til tross for at prosjektene i deres kommune vil skrinlegges. Sarpsbru var i mange år eid av staten og behovet for en ny bro gjaldt allerede da, uten at det skjedde. Bilistene i Sarpsborg og Fredrikstad utsettes allerede for urimelig høy bompengebelastning og det er nå på tide at regjeringen tar grep og bidrar.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ny bru over Glomma i Sarpsborg (fv. 118) er et fylkeskommunalt ansvar. Samferdselsdepartementet er ikke kjent med detaljene i denne saken ut over omtale i media.
Prosjektet inngår som en del av Bypakke Nedre Glomma fase 2, jf. Prop. 41 S / Innst. 266 S (2022-2023). Her ligger rammene for gjennomføring av prosjekter og tiltak i bypakken. Det er lagt til grunn porteføljestyring og kostnadskontroll innenfor den fastsatte økonomiske rammen. Dette innebærer at en eventuell kostnadsøkning og/eller inntektssvikt skal skje ved omprioriteringer innenfor porteføljen.