Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2283 (2023-2024) Innlevert: 12.06.2024 Sendt: 12.06.2024 Besvart: 19.06.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Kjell Ingolf Ropstad (KrF): I 2019 beregnet Finansdepartementet at Statens Pensjonsfond Utland hadde investert nær 22 mrd. kroner i utenlandske pengespillselskaper som er ulovlige i Norge. KrF mener at disse selskapene driver en svært kynisk og aggressiv markedsføring mot personer som er utsatte og sårbare for avhengighet, på en måte som bryter med allmenne etiske normer. Hvilke pengespillselskaper som ikke har lov til å tilby sine spill til norske forbrukere har SPU investert i, og hvor store er investeringene, per 1.1. 2024?
Trygve Slagsvold Vedum: Forvaltningen av Statens pensjonsfond utland (SPU) har som mål å oppnå høyest mulig avkastning med en akseptabel risiko. Innenfor denne finansielle rammen skal fondet forvaltes ansvarlig. Det er bred politisk enighet om at fondet ikke skal være et politisk virkemiddel, jf. blant annet Innst. 421 S (2023–2024). Det er videre bred enighet om investeringsstrategien og rammeverket for SPU. Finansdepartementet har ansvar for de overordnede rammene for forvaltningen av fondet, mens Norges Bank har ansvar for den operasjonelle forvaltningen, herunder enkeltinvesteringer og utøvelse av eierrettigheter. Videre overvåker det faglig uavhengige Etikkrådet fondets portefølje for grove normbrudd slik dette er angitt i retningslinjene for observasjon og utelukkelse av selskaper fra SPU. SPUs investeringer i pengespillselskaper har tidligere vært utredet og vurdert. I anmodningsvedtak nr. 693 (2017-2018) ba Stortinget regjeringen om å utrede grunnlaget for å trekke Statens pensjonsfond utland (SPU) ut av pengespillselskaper.Finansdepartementets vurdering ble gitt i avsnitt 6.6. i Meld. St 20 (2018-2019) om Statens pensjonsfond 2019. Departementet konkluderte med at de etiske retningslinjene ikke ga et særskilt grunnlag for utelukkelse av pengespillselskaper, og at det ikke var grunnlag for å opprette et slikt kriterium. Et produktbasert kriterium for spillselskaper fikk heller ikke tilslutning fra flertallet i finanskomiteen, jf. Innst. 344 S (2018-2019). Etikkutvalget sluttet seg også til denne vurderingen i kapittel 12.8 i sin utredning NOU 2020: 7 Verdier og ansvar. Departementets vurdering er den samme i dag. Det er bred politisk enighet om at terskelen for å utelukke hele sektorer eller bransjer skal være høy. Spillvirksomhet er, innenfor nærmere bestemte rammer, lovlig i en rekke land, også i Norge. Det foreligger verken et bredt nasjonalt verdigrunnlag eller internasjonale normer som gir grunnlag for å utelukke selskaper ene og alene basert på at de driver spillvirksomhet. Størrelsen på SPUs investeringer i pengespillselskaper avhenger av definisjonen på slike selskaper. Jeg gjør oppmerksom på at det ikke er gjort en slik nærmere vurdering her da det vil være et omfattende arbeid å kartlegge hvilke pengespillselskaper som ikke har lov til å tilby sine spill til norske forbrukere og som SPU har investert i. Her er det i stedet tatt utgangspunkt i sektorklassifiseringen «Casinos and gambling» fra fondets indeksleverandør, FTSE Russell. Industry Classification Benchmark (ICB) har definert sektoren «Casinos and gambling» som «[t]ilbydere av spill- og kasinofasiliteter, inkludert nettkasino, veddeløpsbaner og produsenter av pachinkomaskiner og kasino- og lotteriutstyr». Per 1. januar 2024 hadde fondet aksjeinvesteringer i 49 selskaper til en samlet markedsverdi på 42,9 milliarder kroner. Fondet hadde også investeringer i selskapsobligasjoner i ett av disse selskapene, med en markedsverdi på 300 millioner kroner.