Tage Pettersen (H): Kan statsråden forklare og begrunne hvorfor samtlige frivillige organisasjoner som er forhåndsgodkjent til å motta overskudd fra pengespill men som har sin hovedaktivitet i Norge ikke skal kunne søke om de mest attraktive lotteritillatelsene, nemlig de med 360 mill. i årlig omsetning og 9-årig løpetid på tillatelsen - og vurdere å endre dette?
Begrunnelse
I Pengespillforskriften § 54 defineres nærmere tre forutsetninger for at en frivillig organisasjon skal kunne søke på de mest attraktive lotteritillatelsene. Første punkt lyder:
«organisasjonen har internasjonal aktivitet som utgjør minst 50 prosent av organisasjonens samlede regnskapsførte driftskostnader».
Dette kan sees på som en diskriminering av en rekke frivillige virksomheter og kritisk beskrenkning i adgangen til en inntektskilde de burde hatt fri tilgang til.
Historisk har en rekke frivillige virksomheter innen helse, politikk, kultur, idrett og flere andre områder hatt tradisjon for å hente inntekter gjennom lotterivirksomhet. De siste 20 årene har dette dessverre blitt marginalisert da disse i henhold til Pengespillforskriften ikke har adgang til å tilby lotterier på digital plattform. En rekke av disse organisasjonene, som har til formål å støtte og drive samfunnsnyttig virksomhet i Norge, ikke minst for barn og unge, er avskåret fra å søke på de nevnte lotteritillatelsene.
Av de fem lotteritillatelsene som ble tildelt i 2017, for en 9-års periode, har kun to vist seg drivverdige, pantelotteriet og postkodelotteriet. Bak disse står henholdsvis Norges Røde Kors, SOS-barnebyer og WWF. De øvrige tre lotteritillatelsen lykkes av flere ulike årsaker aldri i å komme i lønnsom drift. Av denne grunn har Kulturdepartementet sett det hensiktsmessig å redusere antall tillatelser til kun tre.
Spørsmålsstiller tør påstå at man vil sikre en mer rettferdig, bredere og enda mer kvalifisert søkergruppe om statsråden utvider søkergrunnlaget for de nevnte lotteritillatelser til å omfatte samtlige frivillige organisasjoner som oppfyller vilkårene i Pengespillforskriften § 38, samt Pengespillforskriften § 54 litra b (unntatt siste ledd i setningen) og litra c.
Da søknadsfristen for de nevnte lotteritillatelser er 01.09.2025 vil det bety svært mye for mange frivillige organisasjoner om statsråden vurderer dette snarlig.
Statsråden utfordres derfor til å vurdere å åpne dette lotteriområdet for samtlige frivillige organisasjoner som oppfyller vilkårene i Pengespillforskriften § 38, og samtidig, når de nye lotteritillatelsene skal utlyses, åpne for at det utlyses like mange tillatelser som i forrige runde.