Bård Hoksrud (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å følge opp utfordringer knyttet til digitalt utenforskap, og på den måten også sikre at alle reelt sett har lik rett til å kunne få hjelp av det offentlige uavhengig av sin digitale kompetanse?
Begrunnelse
Digitalt utenforskap er et stadig økende problem. Stadig flere tjenester gjøres heldigitale, herunder banktjenester, NAV, Helsenorge, Skatteetaten med mer. Samtidig stilles det stadig strengere krav for bruk av tjenestene med sikkerhet og legitimering, eksempelvis gjennom Bank-Id som nå gjøres gjennom en app på telefonen. Teknologiutvikling er bra, samtidig må det gjøres i et tempo som gjør at hele befolkningen har mulighet til å henge med på utviklingen. I dag ser vi flere eksempler hvor dette har vært en utfordring. Eksempelvis har det vært en utfordring hvor en slagpasient som ikke har språk, men som forstår alt som blir sagt, ble fratatt sin Bank-Id fordi vedkommendes ektefelle hadde hjulpet til med å bruke denne.
Vedkommende fikk da beskjed om å møte opp i banken for å bekrefte at det fortsatt var ønske om å ha tilgang til sin Bank-Id. Deretter får de beskjed om å søke til fylkesmannen, men da må man inn på NAVs siden ved bruk av Bank-Id, noe som ikke var mulig i dette tilfellet. Dessverre opplever særlig mange eldre og andre personer uten digital tilgang at man ikke kan benytte dagens løsninger. Det skaper naturlig nok frustrasjon for den enkelte og dens familie, og bidrar til økt digitalt utenforskap.