Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2468 (2023-2024)
Innlevert: 29.07.2024
Sendt: 01.08.2024
Besvart: 09.08.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Vil statsråden i forbindelse med oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 766, 5. juni 2023 inkludere krav om å tilrettelegge for lokal energiproduksjon på grå arealer i kravene for utbygging av nye veier, og vil statsråden videre stille krav til veieieren å bygge ut energiproduksjon på noen av de store grå arealene som veiskråningene og massedepoter dagens vegnett representerer?

Begrunnelse

Vi står overfor både en klimakrise og en naturkrise. Å løse klimakrisen vil kreve mye mer fornybar energi, først og fremst kraft. Samtidig må vi legge til rette for at mest mulig av den nye produksjonen vi trenger kan komme på plass uten nye naturinngrep. Med dette bakteppet har Stortinget vedtatt et mål om 10 TWH mer solkraft innen 2030, men også vedtatt at det bør fremmes en plan for utbygging av ny fornybar kraft langs motorveier. Nye motorveier representerer store naturinngrep, ikke bare til selve veitraseen men også til veiskråninger og volder rundt. Disse voldene, men også områder hvor masser er fjernet eller lagret. Disse vil i mange tilfeller representere store flate arealer i området med infrastruktur og gode solforhold. Jeg er kjent med at minst en større veientreprenør har jobbet frem et prosjekt for produksjon av solkraft som en del av sitt anbud. Med det aktørmangfoldet som finnes både blant veientreprenører og solkraftutbyggere er jeg trygg på at et krav om å legge til rette for utbygging av solkraft på slike arealer ikke ville medføre svekket konkurranse, men at det tvert imot ville kunne medføre en ytterligere økning i mangfoldet av aktører som kan bidra til lønnsom energiomstillling, uten nye naturinngrep.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg legger til grunn at det er etablering av solcelleanlegg og lignende på arealer ervervet til veiformål som representant Haltbrekken sikter til i spørsmålet, dvs. selve veien med tilhørende sikkerhetssone, sideanlegg, veiskråninger og nødvendig areal for drift. Arealer utenfor dette området er ofte avsatt til andre formål og har andre eiere.
Det er mulig å utnytte de såkalte grå arealene som er ervervet til veiformål til energiproduksjon med solceller. Det er derfor igangsatt flere utredningsarbeider for å vurdere muligheten for etablering av energianlegg langs ny motorvei og andre veianlegg.
På oppdrag fra Statens vegvesen, Nye Veier og Bane NOR har konsulentselskapet Multiconsult levert en utredning (mars 2024): Potensial for kraftproduksjon ved utvalgte samferdselsprosjekter. Multiconsults konklusjon er at potensialet for energiproduksjon langs vei og jernbane innenfor vei- og baneeiendommen er betydelig og anbefales utnyttet.
I forbindelse med utarbeidelse av en rapport på oppdrag fra Energidepartementet om solkraft og annen lokal energiproduksjon, peker Statens vegvesen på store muligheter, men også flere utfordringer, som må løses knyttet til solparker langs vei, for eksempel driftsutfordringer, sikkerhetshensyn og særnorske veiforhold som f.eks. salting. Dette er spørsmål som må løses for å avklare det faktiske potensialet for energiproduksjon langs vei.
Det er også andre problemstillinger må utredes og avklares nærmere før lokal energiproduksjon ved utbygging av infrastruktur kan bli et krav eller gjennomføres i større omfang enn i dag. Blant annet må vi gjøre formelle avklaringer knyttet til regelverk.
Til slutt vil jeg vise til at solceller for energiproduksjon allerede benyttes langs veier i dag. Statens vegvesen har for eksempel besluttet å installere solceller på støyskjermer langs deler av E18 Vestkorridoren og Nye Veier vurderer lignende anlegg på sine prosjekter.
https://www.vegvesen.no/se/vegprosjekter/europaveg/e18vestkorridoren/nyhetsarkiv/solceller-pa-stoyskjermer-vestkorridoren/.