Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2484 (2023-2024)
Innlevert: 01.08.2024
Sendt: 02.08.2024
Besvart: 07.08.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hva er grunnen til at samferdselsministeren anbefalte Stortinget å stemme ned FrPs forslag om å legge til rette for en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge?

Begrunnelse

Da Stortinget behandlet NTP fremmet Fremskrittspartiet følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for en gjenåpning av sivil flyplassdrift på Moss lufthavn Rygge.»

Dette fikk kun stemmene til Fremskrittspartiet noe som har overrasket innbyggere og næringsliv i Østfold som ønsker at Stortinget og regjeringen legger til rette for en gjenåppning, og ikke legger hindringer i veien for en gjenåpning som dagens regjering har gjort.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Gjenåpning av Moss lufthavn, Rygge, har vært tema i flere skriftlige spørsmål, og ble drøftet i Stortinget ved behandlingen av Representantforslag 244 S (2022-2023) om gjenåpning av sivil drift på Rygge den 21. november 2023. Begrunnelsen for mitt standpunkt ved behandlingen av Nasjonal transportplan fremgår av det som har vært sagt ved behandlingen av disse dokumentene.
Jeg er enig i at drift på Rygge hadde vært fordelaktig for regionen. Det hjelper imidlertid dessverre lite å si at man skal «legge til rette for gjenåpning» når hovedutfordringen er at Moss lufthavn, Rygge, har et svakt markedsgrunnlag.
Den sivile driften ble innstilt i 2016, og hovedkunden Ryanair viste da til at den nye flypassasjeravgiften gjorde rutene ulønnsomme. Flypassasjeravgiften ble innført under Solberg-regjeringen, som FrP var en del av.
Den som skal gjenåpne sivil drift på Rygge må ha konsesjon etter luftfartsloven. Det er ikke tyngende vilkår i konsesjonen som gjør at det ikke har vært markedsgrunnlag for drift. Uansett er jeg innstilt på å behandle en eventuell konsesjonssøknad raskt. Ingen har henvendt seg til meg med ønske om konsesjon.
I Representantforslag 244 S foreslår FrP å pålegge Avinor å drive flyplassen på Rygge. Dette er ikke ønsket verken av Avinor eller av flyselskapene som gruppe. Det vil være ulønnsomt for Avinor, og Avinor har allerede betydelige økonomiske utfordringer som regjeringen arbeider med å løse.
Drift på Rygge som kapasitetsavlastning for Oslo lufthavn, Gardemoen, forutsetter at det finnes kunnskap om et slikt avlastningsbehov. Slik kunnskap finnes ikke i dag. Som kjent vil et eget utvalg som har vurdert kapasiteten på Oslo lufthavn legge frem sin utredning om kort tid.