Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2547 (2023-2024)
Innlevert: 14.08.2024
Sendt: 15.08.2024
Besvart: 22.08.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Synes statsråden det er rimelig at enkelte innbyggere i Nedre Glomma, som f.eks. i gamle Tune kommune og Borghaugen blir "låst" inne med en bompengering og rammes hardere enn andre og vil statsråden ta grep for å løse dette?

Begrunnelse

Bypakke Nedre Glomma har skapt store utfordringer for innbyggere og næringsliv, noe som var en av grunnene til at Fremskrittspartiet stemte imot bypakken. Den senere tid har vi sett kraftige reaksjoner fra innbyggerne i gamle Tune kommune, Borgenhaugen og andre steder som føler seg "låst" inne med bompenger. Det er åpenbart at disse får en vesentlig høyere belastning enn andre.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bypakke Nedre Glomma fase 2 ble behandlet av Stortinget våren 2023, jf. Prop. 41 S / Innst. 266 S. (2022-2023). Fase 2 innebar etablering av 18 nye bomstasjoner i tillegg til de seks bomstasjonene i Fredrikstad som var etablert i fase 1 som ble fremmet av Regjeringen Solberg ved statsråd Ketil Solvik-Olsen (FrP) i Prop. 50 S (2014-2015).
Utvidelsen av bompengeopplegget er beregnet til å gi totalt et bompengebidrag på om lag 6,8 mrd. kroner og gi rom for en rekke nye investeringer og forbedringer på riks- og fylkesvegnettet i Sarpsborg og Fredrikstad.
Når det gjelder beboere i gamle Tune kommune, Borgenhaugen og andre steder, vil jeg vise til at lokale myndigheter har hatt avgjørende innflytelse på utformingen av fase 2 av bypakken. Fredrikstad og Sarpsborg kommuner, samt daværende Viken fylkeskommune, har sluttet seg til det nye innkrevingsopplegget gjennom den lokalpolitiske behandlingen. I pakken er det satt av betydelige midler til økt kollektivtilbud og styrket fremkommelighet og sikkerhet for syklende og fotgjengere. Det er et politisk ønske at flere benytter kollektivtransport, sykkel og gange for å redusere luftforurensning, støy og køer i Nedre Glommaområdet.
Jeg vil videre vise til at takstnivået er i samsvar med de lokalpolitiske vedtakene. I tillegg til standard rabattstruktur er det innført passeringstak på maksimalt 70 passeringer per måned per kjøretøy og utvidet timesregel, slik at det i tidsrommet kl. 17:30-20:30 på hverdager betales kun for én passering. Forflytningshemmede med p-kort kan få fritak i bomringen dersom vilkårene i søknaden er til stede. Samlet sett mener jeg derfor at takstene inkl. rabatt er akseptable, og viser til at alternative reisemåter styrkes gjennom satsingen på kollektiv, gange og sykkel.