Tage Pettersen (H): Har statsråden i sin bestilling til Medietilsynet om å se på medieøkonomien og konsekvensene av bortfallet av mva-kompensasjon for levende lyd og bilde, også inkludert i bestillingen å se på hvordan man kan etablere gode ordninger for å nå utsatte grupper bedre med redaktørstyrte medier?
Begrunnelse
I en mediedebatt under Arendalsuken sa statsråden at hun, med frist til 1. desember 2024, har gitt Medietilsynet i oppdrag å levere en rapport på medieøkonomien og konsekvensene av bortfallet av mva-kompensasjon for levende lyd og bilder. I den samme debatten ble hun utfordret på om det i bestillingen også er inkludert å se på økonomiske ordninger eller insentiver for å i større grad nå ut med redaktørstyrte medier/nyheter til utsatte grupper.
Det ble oppfattet at dette var noe tilsynet gjerne kunne inkludere, men det er uklart om dette er en del av oppdraget som er gitt.