Skriftlig spørsmål fra Marius Arion Nilsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2614 (2023-2024)
Innlevert: 23.08.2024
Sendt: 26.08.2024
Besvart: 02.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Marius Arion Nilsen (FrP)

Spørsmål

Marius Arion Nilsen (FrP): Statens vegvesen med regjeringens velsignelse har besluttet å utestenge elbiler fra kollektivfeltene på riks- og europavegene i Oslo og Akershus. Konsekvensene er som forventet, redusert fremkommelighet, økt trafikk på sideveier, enorme køer, enorm frustrasjon, redusert produktivitet og utallige timer som kunne vært brukt til produktivt arbeid som nå går til spille.
Hva er de beregnede samfunnsøkonomiske konsekvensene av dette vedtaket, når ble vurderingene gjort, med hvilke forutsetninger og når oppdateres de?

Begrunnelse

6. mai 2024 innførte Statens vegvesen midlertidig forbud for elbiler i kollektivfeltene på riks- og europavegene i Oslo og Akershus. Stengingen av Ring 1 i Oslo sentrum har skapt køkaos særlig på E18 vest for hovedstaden, etter at også elbilene ble kastet ut av kollektivfeltene. Det er interessant å få vite de samfunnsøkonomiske tapene dette resulterer i.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ring 1-prosjektet omfatter ombygging av Hammersborgtunnelen samt deler av Vaterlandstunnelen. Hovedformålet med prosjektet er å tilfredsstille sikkerhetskravene i nytt regjeringskvartal. Prosjektet finansieres over Digitaliserings- og forvaltningsdepartementets budsjett, og gjennomføres av Statens vegvesen i nært samarbeid med Statsbygg.
E18 Operatunnelen er hovedomkjøringen ved midlertidig stengt Ring 1. Operatunnelen hadde før stengingen 1. juli 2024 en trafikkbelastning på kapasitetsgrensen. Det var utfra Statens vegvesens vurdering nødvendig å begrense trafikken til sentrum for å kunne ta imot den økte trafikken i tunnelen ved stengt Ring 1, og for å sikre liv og helse og framkommelighet for nødetatene ved alvorlige hendelser i tunnelen. Hammersborgtunnelen hadde før den midlertidige stengingen en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 17 400.
Statens vegvesen har gjennomført en pakke med tiltak for å begrense privatbiltrafikken inn mot Oslo sentrum. Tiltakene omfatter bl.a. fjerning av adgang for elbiler i kollektivfeltene på riks- og europaveier i Oslo og Akershus, utvidelse av kollektivfelt samt etablering av tungtrafikkfelt på E6 nord fra Hvam til Tangerud og på E6 sør fra Taraldrud til Klemetsrud. Statens vegvesen vurderer også å etablere tungtrafikkfelt på E18 mellom Asker og Slependen. Eventuelle ytterligere tiltak for å begrense trafikken inn mot Oslo sentrum vil bli løpende vurdert etter behov.
Elbilforbudet i kollektivfeltene ble innført 6. mai. Tiltaket har i hovedsak virket etter hensikten med bedre framkommelighet og hastighet for busstrafikken, noe høyere kollektivandel og mindre biltrafikk til Oslo sentrum. Ring 1 ble midlertidig stengt 1. juli. Stengingen har så langt gått etter planen uten alvorlige hendelser, og det har totalt sett vært noe mindre køer enn forventet. Trafikkreduksjonen inn til Oslo sentrum er på ca. 15 000 kjøretøy per døgn etter at elbilforbudet ble innført.
Det har imidlertid blitt noe mer kø i Vestkorridoren, spesielt i helgene. Som meddelt i møte med lokale myndigheter 29. august, legger jeg opp til at kollektivfeltene kan åpnes for elbiler i helgene, først på E18 mellom Asker og Lysaker og deretter på øvrig riksveinett i Oslo og Akershus. Arbeidet med dette er satt i gang, og vil komme på plass så raskt som mulig. Kollektivfeltene vil ikke bli åpnet for elbiler på hverdager siden dette vil være direkte i motstrid med formålet med de restriktive tiltakene som er innført, bidra til økt trafikk inn mot Oslo sentrum og køer i Operatunnelen. Dette vil medføre fare for liv og helse. I helgene har imidlertid Operatunnelen ledig kapasitet.
For å begrense de negative virkningene av stengt Ring 1, er det viktig at Statens vegvesen og lokale myndigheter jobber godt sammen slik at de statlige og lokale tiltakene samspiller på best mulig måte. Vi oppfordrer i den forbindelse også kommunene om å vurdere trafikkregulerende tiltak. Jeg har forsikret meg om at Statens vegvesens fagkompetanse står til disposisjon for lokale myndigheter i den grad det vurderes innføring av midlertidige tiltak også på lokalveinettet som følge av den krevende situasjonen vi står i med midlertidig stengt Ring 1. Det er viktig at de negative trafikale virkningene i Oslo sentrum, men også på hovedveinettet og lokalveinettet i kommunene rundt begrenses best mulig. Jeg har fått forståelsen av at samarbeidet og møtene Statens vegvesen har med fylkeskommunene og berørte kommuner fungerer godt.
Statens vegvesen har tett dialog med Ruter og Jernbanedirektoratet for å tilrettelegge et best mulig tilbud for å fange opp den økte kollektivtrafikken.
Statens vegvesen opplyser at Menon Economics har gjennomført en vurdering av samfunnsøkonomiske konsekvenser knyttet til alternativer for bygging av nytt regjeringskvartal. Menon utførte ulike beregninger av endring i reisekostnader for trafikanter, som følge av stenging av Hammersborgtunnelen. Det ble i beregningene lagt til grunn at 13 000 daglige passeringer blir påvirket direkte og rundt 100 000 daglige passeringer blir indirekte påvirket. Beregningene viser økte trafikantkostnader (negativ trafikantnytte) på rundt NOK 850 mill. kroner ved midlertidig stengt Ring 1. De positive effektene for samfunnet for øvrig, dvs. reduserte ulykker, støy, luftforurensning, klimagasser osv., må ses opp mot den negative effekten på trafikantnytte. Beregningene er usikre, og fanger f.eks. ikke opp endret reisemiddelvalg eller økt trafikantnytte for kollektivreisende i kollektivfeltet nå som elbiler ikke lenger har tilgang her.