Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2639 (2023-2024)
Innlevert: 28.08.2024
Sendt: 29.08.2024
Besvart: 05.09.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): Mener statsråden det er forenelig med å ivareta lærenes metodefrihet og at lærerne har det faglige ansvaret for undervisningen at man vedtar seg bort fra læremidler lærere og skoleledere ønsker å ta i bruk i sin undervisning?

Begrunnelse

På NRK sine nettsider kunne man nylig lese om frustrerte lærere og rektorer i Nordre Follo kommune. Bakgrunnen for frustrasjonen var at lokalpolitikerne ønsker å fjerne nettbrett fra 1. trinn.
Til tross for at kommuneadministrasjonen anbefalte politikerne å legge det politiske ønsket i skuffen, så vil flertallet av kommunestyret fortsette å forfølge ambisjonen om å fjerne et av verktøyene lærerne har i undervisningen sin. I opplæringsloven ble det så sent som i år presisert at det er den som er ansatt i lærerstilling som kan ha faglig ansvar for opplæringen. Å eksplisitt fjerne et læremiddel er noe som griper direkte inn i undervisningssituasjonen. Å fjerne et læremiddel begrenser metodefrihet og vil kunne få konsekvenser for hvordan lærerne, som har det faglige ansvaret, gjennomfører og planlegger undervisningen og hvordan de kan jobbe med tilpasset opplæring i sine elevgrupper.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Ut fra opplæringsloven er det klart at læreren har det faglige ansvaret for opplæringen, og har således også ansvaret for hvilke metoder, bøker og skjermer som skal brukes for å nå målene i læreplanene. Det viktige er at valgene som tas hele tiden er de beste for elevenes læring. Lærernes metodefrihet utøves innenfor de nasjonale rammene som følger av opplæringsloven og blant annet læreplanverket, og innenfor de lokale rammene som fastlegges av skoleeierne. Det følger av læreplanverkets overordnede del at skolen blant annet kan tilpasse opplæringen gjennom arbeidsformer og pedagogiske metoder, bruk av læremidler, organisering, og i arbeidet med læringsmiljøet, læreplaner og vurdering.
Kommunen er som skoleeier både juridisk og økonomisk ansvarlig for å tilby grunnskoleopplæring til elevene, og har på en rekke områder stor frihet til selv å bestemme hvordan opplæringen skal organiseres. Blant annet kan skoleeiere ta beslutninger om innkjøp og bruk av læremidler og om utforming av skolebygg. Kommunene og private eiere vil gjennom rammene som legges lokalt, kunne påvirke hvilke forutsetninger lærerne har for å utføre oppdraget sitt.
På generelt grunnlag er jeg opptatt av at kommunene legger til rette for dialog med skolene og ansatte, slik at de kan ta gode beslutninger i tråd med hva som er det beste for elevenes læring. Felles arenaer hvor man utveksler erfaringer og synspunkter er et godt utgangspunkt for tillit og samarbeid, og vil styrke arbeidet med å gi opplæring av best mulig kvalitet til elevene.