Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2687 (2023-2024)
Innlevert: 02.09.2024
Sendt: 03.09.2024
Besvart: 11.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hva konkret har statsråden gjort ovenfor sin egen etat, Statens vegvesen, som han har instruksjonsmyndighet ovenfor, for å sørge for at unge som skal ta førerkort ikke blir økonomisk skadelidende når Statens vegvesen må avlyse en oppkjøring?

Begrunnelse

Viser til mitt Dokument nr. 15:444 (2021-2022) der statsråden i sitt svar bla. skriver:

"Jeg legger for øvrig til grunn at Statens vegvesen og trafikkskolen sammen gjør sitt for at kandidaten ikke blir økonomisk ansvarlig for forhold som ligger helt utenfor vedkommendes kontroll."

Undertegnende får stadig henvendelser på at Statens Vegvesen ikke gjør dette og nå nylig en elev som måtte ut med kr. 3035 for bil og oppvarmingstime da Statens Vegvesen avlyste oppkjøringen samme dag.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har tidligere svart Stortinget på dette spørsmålet ved flere anledninger, det vises til mitt svar på spørsmål nr. 444 fra stortingsrepresentant Erlend Wiborg i 2021 og spørsmål nr. 1308 fra stortingsrepresentant Bjørnar Laabak i 2022.
Statens vegvesen gjennomfører årlig ca. 150 000 praktiske førerprøver og av disse er det kun svært få prøver som blir avlyst på kort varsel. Det kan som jeg tidligere har påpekt ovenfor representanten være flere årsaker til at førerprøven må avbestilles på kort varsel, men i de fleste tilfellene skyldes det et uforutsett sykdomsforfall hos sensor.
Før prøven avlyses, forsøker Statens vegvesen å fylle opp med ledige sensorer der det er mulig. I tillegg vurderer Statens vegvesen muligheten for å omdisponere sensorene som er satt til andre oppgaver som kan utføres senere. Statens vegvesen opplyser at etaten dessverre ikke alltid har ekstra tilgjengelige sensor-ressurser som kan settes inn overalt lokalt i de tilfellene akutt sykdom oppstår.
Statens vegvesen behandler erstatningskrav i tråd med lov om skadeserstatning. Arbeidsgiveransvaret overfor sensorer følger av skadeserstatningslovens § 2-1 andre ledd, jf. første ledd. Her fremkommer det at det er flere vilkår som må være innfridd for at arbeidsgiver skal bli erstatningsansvarlig. I tilfeller der sykdom hos sensor gjør at førerprøven må kanselleres, oppfylles ikke vilkåret om at det må foreligge en forsettlig eller uaktsom handling. Sykdom på kort varsel hos sensor er ikke noe den enkelte sensor eller Statens vegvesen som arbeidsgiver kan lastes for, og Statens vegvesen blir ikke erstatningspliktig i slike tilfeller. Statens vegvesen ønsker imidlertid å presisere at i tilfeller hvor det internt er gjort feil med prøvebestilling eller det er andre forhold rundt førerprøven som utløser erstatningsansvar, så blir kandidatens økonomiske tap dekket.
På dagen for førerprøven, er det trafikkskolene som leier ut kjøretøyet til kandidaten. Kostnader knyttet til leie av kjøretøy er avtalt mellom kandidat og trafikkskole. Når det gjelder gebyret fra Statens vegvesen for førerprøven, så blir ikke kandidaten bedt om å betale når timen blir avlyst eller utsatt på grunn av sykdom hos sensor. Dersom kandidaten har betalt på forhånd - for så å få prøven avlyst eller flyttet - blir den nye førerprøven som settes opp regnet som betalt. Statens vegvesen oppgir videre at de i hovedsak har et godt samarbeid med trafikkskolene og strekker seg langt for å komme opp med løsninger i de aktuelle tilfellene der prøvene blir avlyst.
Jeg har forståelse for at det oppleves som urimelig for kandidater som blir økonomisk skadelidende når de får sin oppkjøringstime kansellert på kort varsel. Jeg vil derfor be Statens vegvesen om å vurdere å endre sin praksis for slike tilfeller.