Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2694 (2023-2024)
Innlevert: 04.09.2024
Sendt: 04.09.2024
Besvart: 11.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kari-Anne Jønnes (H)

Spørsmål

Kari-Anne Jønnes (H): Hvilke vurderinger gjør statsråden seg for prosjektet «foringsprosjekt for vilt langs Gjøvikbanen» i fortsettelsen?

Begrunnelse

Vinteren 2023/2024 har det i samarbeid mellom VY Gjøvikbanen, Bane NOR, lokale grunneiere og kommunene Gran og Vestre Toten, foregått et fôringsprosjekt av vilt langs Gjøvikbanen. Resultatene er svært gode. Mye vilt er spart, skader på togsett er begrenset, belastningen på de ansatte er vesentlig svekket og passasjerene har sluppet forsinkelser og togstans. Prosjektet har svært lav kostnadsramme og har stor støtte blant grunneiere, Vy Gjøvikbanen og kommunene. Nå har prosjektleder fått følgende beskjed fra Bane NOR:

«Når det gjelder foringsprosjektet på Gjøvikbanen er vi nødt til å prioritere midlene for vedlikehold noe annerledes. Det blir derfor ikke aktuelt å starte opp igjen prosjektet denne sesongen, men det kan bli aktuelt å inngå et samarbeid igjen på et senere tidspunkt.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR jobber kontinuerlig med å redusere påkjørsler av vilt og husdyr på togstrekninger som er utsatte. I tillegg til å påføre dyrene store lidelser, er slike påkjørsler en stor belasting også for togtrafikken og for de som må rydde opp. Bane NOR har derfor stor interesse i å redusere omfanget av påkjørsler. Med de tiltakene som gjennomføres i år, og kommende år, er målet å redusere antall påkjørsler.
Bane NOR gjør fortløpende vurderinger av hvor utfordringene er størst, og retter innsatsen inn der avsatte midler gir best effekt. På Gjøvikbanen har Bane NOR, sammen med flere aktører, gjennomført et fôringsprosjekt gjennom vinteren 2023/2024 i et forsøke på å redusere antall påkjørsler med rask effekt. Antall påkjørte elg og rådyr på Gjøvikbanen er omtrent seks prosent av totalen for hele jernbanenettet. Vinteren 2021/2022 ble det påkjørt 17 dyr, vinteren 2022/2023 var tallet 55 dyr og vinteren 2023/2024 ble 50 dyr påkjørt. Ut fra informasjon, statistikk, evalueringer og befaringer av fôringsplassene gjennom vinteren, har Bane NOR konkludert med at prosjektet ikke hadde ønsket og forventet effekt ut fra hva det koster. Samarbeidet ble derfor avsluttet i denne omgang, men Bane NOR utelukker ikke at det kan bli aktuelt igjen i fremtiden.
Bane NOR gjennomfører imidlertid flere andre tiltak på Gjøvikbanen for å bedre situasjonen, som kontinuerlig å rydde og klippe ned småbusker og trær i de områdene med de størst utfordringene. Det er også igangsatt montering av elementer i og rundt sporet som gjør det vanskeligere for dyrene å oppholde seg i sporet, samt etablering av tryggere krysningspunkter for viltdyr flere steder på banen. Dette arbeidet har hatt dokumentert effekt på andre strekninger, og forventes også å gi effekt på Gjøvikbanen. Det vil derfor fortsette i årene som kommer. Det samme gjelder videre gjæring langs banen for å sikre dyrene og jernbanen ytterligere.