Kari-Anne Jønnes (H): Vil statsråden se på muligheten for at skolene selv kan vurdere elevens kompetanse ved opptak, slik de har anledning til å gjøre for elever under 25 år?
Begrunnelse
Inspektør Birgit Bjørnsgard Bergsangard på Hjerleid Handverksskole beskriver utfordringene rundt realkompetansevurdering slik:
Opptak til private videregående skoler har, i motsetning til ved opptak til offentlige videregående skoler, et krav om at elever over 25 år har gjennomført en realkompetansevurdering før opptak. I privatskoleloven står det at «heimfylket skal vurdere realkompetansen til ein vaksen søkjar før han eller ho kan takast inn som elev ved ein vidaregåande skole».
Viken fylkeskommune bad i 2023 statsforvalteren om en uttalelse og fikk til svar at det er hjemfylkets ansvar å fatte vedtak om realkompetansevurdering ifølge UDIRs mal og retningslinjer.
Privatskolene, får likevel henvendelse fra fylkeskommunene sine opplæringskontor om at de ikke har fagkompetanse til å gjennomføre vurderingene.
Vi opplever også at UDIR ikke godkjenner RKV-dokumentet fylkeskommunen utsteder, med begrunnelse i at de ikke viser en tilstrekkelig nøye gjennomgang av elevens fulle kompetanse. Denne underkjennelsen av dokumenter utstedt av fylkeskommunen kommer flere uker etter at eleven har begynt ved skolen.
Dette gjør at det i praksis blir svært vanskelig å ta inn elever over 25 år. Dette er ofte elever som befinner seg i NAV systemet eller av andre grunner har behov for en ny start. At denne oppstarten skal måtte utsettes ett eller flere skoleår fordi det både er vanskelig og tar lang tid å få gjennomført en realkompetansevurdering, fremstår ikke som hensiktsmessig. Dette rammer motiverte voksne elever som ønsker å kvalifisere seg for et håndverk.
Det er også vanskelig for skoler, at finansiering er avhengig av om hva UDIR (Molde) i ettertid vil godkjenne dokumentasjonen som kommer fra opplæringskontorene i fylkene.
I forbindelse med fullføringsreformen, åpnes det for at flere skal få muligheten til å gå videregående skole på nytt. Dette vil øke trykket på gjennomføring av realkompetansevurderinger. Det hele kan løses ved at skolene selv vurderer elevens kompetanse ved opptak, slik de har anledning til å gjøre for elever under 25 år. Det er vanskelig å se hvorfor skoler ikke kan gjøre en slik vurderingen av en 26 åring på lik linje.
(Beskrivelsen er noe forkortet)