Anne Kristine Linnestad (H): Vil samferdselsministeren påse at konsesjonsforpliktelsene for helikoptertrafikken Bodø-Værøy overholdes når det gjelder frekvens og kapasitet, at reservemaskiner benyttes minst mulig, til det beste for innbyggere og næringsliv på Værøy?
Begrunnelse
Værøy kommune er den nest ytterste kommunen i Lofoten og øysamfunnet er helt avhengig av et fungerende transporttilbud, når det gjelder både ferge og helikoptertrafikken.
Helikopterruten Bodø – Værøy er en del av FOT-rute tilbudet. At dette tilbudet fungerer etter konsesjonsavtalen er helt avgjørende for at kommunen skal bli enda mer attraktiv å bo i og for å tiltrekke seg arbeidskraft som kan bidra til å utvikle kommunen videre.
Dersom barnefamilier skal finne det attraktivt å etablere seg på Værøy, er det av stor betydning at helikopterkapasiteten er stor nok, slik at f.eks. en familie på 4 har mulighet til å kunne benytte helikopteret for en helgetur til fastlandet, eller for å kunne reise samlet på ferie.
Det er også avgjørende for at næringslivet skal kunne fortsette å investere og skape gode bærekraftige og trygge arbeidsplasser i øykommunen, at det er tilstrekkelig setekapasitet slik at ansatte kan komme til og fra jobb da næringslivet opplever en økning i antallet arbeidstakere som pendler til og fra øya. Noen av pendlerne vil lettere kunne velge å bosette seg på øya dersom helikopterkapasiteten er stor nok og stabil nok.
Jeg har fått tilbakemeldinger på at helikopterkapasiteten ikke er like stor som konsesjonsavtalen sier, til enhver tid, noe jeg fikk selv oppleve da jeg besøkte Værøy i august. Maskinen som trafikkerte Bodø-Værøy hadde bare plass til 12 passasjerer og ikke 15. Jeg har forståelse for at selskapet som trafikkerer denne ruten kan ha behov for å bruke reserve-helikopter fra tid til annen, men det må være unntaket og ikke regelen, noe som jeg forventer er nedfelt i konsesjonsavtalen.