Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2764 (2023-2024)
Innlevert: 11.09.2024
Sendt: 12.09.2024
Besvart: 19.09.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): For Venstre er åpenhet og tillit til statistikk avgjørende. Narkotikarelaterte dødsfall er en tragisk virkelighet som rammer sårbare grupper i samfunnet. Vi forventer at helseministeren tar nødvendige skritt for å sikre at fremtidig kommunikasjon rundt narkotikautløste dødsfall preges av større åpenhet og korrekthet, slik at tilliten til offentlig statistikk styrkes.
Med dette som bakgrunn, hvorfor publiserer FHI tall som ikke reflekterer den reelle situasjonen, og hvorfor oppdateres de ikke fortløpende?

Begrunnelse

Folkehelseinstituttets (FHI) nettsider rapporterer at det var 363 narkotikautløste dødsfall i 2023. Likevel viser oppdaterte tall at det virkelige antallet er 387, med mulighet for ytterligere økning ettersom obduksjonsrapporter fortsatt er under behandling. Dette reiser alvorlige spørsmål om nøyaktigheten og transparensen i offentlig kommunikasjon av en så kritisk samfunnsutfordring.
Narkotikarelaterte dødsfall representerer en tragisk og uakseptabel virkelighet som rammer sårbare grupper i samfunnet vårt. Når offentligheten får servert tall som ikke er oppdaterte og som underkommuniserer alvoret, risikerer vi å undergrave tilliten til myndighetenes arbeid og svekke den politiske viljen til å iverksette nødvendige tiltak. Det er derfor avgjørende at regjeringen sikrer åpenhet og korrekt informasjon i alle deler av helsesektoren.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Alle personer vi har mistet i relativt ung alder på grunn av narkotikarelaterte dødsfall, er en smertefull virkelighet som bekymrer oss og som viser at vi ikke har lykkes med forebyggingen. En viktig forutsetning for å lykkes bedre med treffsikre tiltak for å redusere antall overdoser, er å ha god og oppdatert oversikt over omfanget. Som representanten Melby er jeg også svært interessert i oppdaterte oversikter så hurtig som overhodet mulig. At mangel på åpenhet skal være årsak til at slike oppdateringer ikke foreligger så tidlig som ønskelig, er imidlertid ikke tilfelle. Situasjonen som beskrives oppstår nok først og fremst i spenningsfeltet mellom ønsker om hurtige oppdateringer på den ene siden og kvalitetssikrede data på den andre siden.
Alle dødsfall blir registrert i Dødsårsaksregisteret (DÅR) ved Folkehelseinstituttet (FHI). Formålet er å overvåke dødsårsaker i befolkningen, samt gi grunnlag for forskning og planlegging av helsetjenester. Det er stor forskjell på når ulike dødsårsaker kan anses å være komplette. For enkelte dødsårsaksgrupper som kreft og demens, vil tallene raskt være tilnærmet komplett – både fordi man her sjelden trenger å vente på et obduksjonsresultat for å fastslå den endelige dødsårsaken og fordi antallet dødsfall er stort slik at etterregistreringer relativt sett vil ha mindre betydning.
Narkotikarelaterte dødsfall er i antall en mye mindre gruppe, og årsaken til at det tar lang tid før det foreligger fullstendig oversikt er at omtrent alle disse dødsfallene blir obdusert. Obduksjonsresultat fra de ulike patologiske og rettsmedisinske avdelingene blir sendt i posten på papir til Dødsårsaksregisteret og må manuelt håndteres og kodes. Kodingen av obduksjonsmeldinger er som oftest komplisert og innebærer et samarbeid mellom medisinsk koder og overlege ved Dødsårsaksregisteret. Grunnet sent innkomne obduksjonsrapporter medfører dette at det tar lang tid før tallene er komplette.
De siste årene, etter overgang til elektroniske dødsmeldinger, har FHI publisert den årlige dødsårsaksstatistikken i månedsskiftet mai/juni mot tidligere i november/desember påfølgende år. At data fra registret publiseres, vil si at de da blir gjort tilgjengelig for utlevering og at tallene oppdateres i Dødsårsaksregisterets åpne statistikkbank. Dødsårsaksregisteret oppdaterer alltid dataene i registeret når det kommer inn ny informasjon, enten det er for inneværende år eller tidligere år. Ved publisering av tall for et nytt år oppdateres også utleveringsgrunnlag og statistikkbank med eventuell ny informasjon som er mottatt siden forrige oppdatering. Dette blir dermed tilgjengelig for forskere og allmennheten. På grunn av kapasitetsutfordring ved de rettsmedisinske avdelingene i Oslo og Bergen kan det være at det i år har vært mer forsinkelse enn tidligere før alle obduksjonsresultatene kommer til Dødsårsaksregisteret.
For 2022 ble det rapportert 321 narkotikautløste dødsfall i årsrapporten. Dette antallet er nå oppjustert til 332. For 2023 rapporterte FHI den 30. mai om 363 narkotikautløste dødsfall. I ettertid har det kommet inn flere obduksjonsresultater, og dette gjør at antallet er oppjustert til 387. Og fortsatt kan det komme nye justeringer. Alle figurer er imidlertid merket med dato 30.05.2024. FHI medgir at de kunne ha presisert tydeligere at tallene for narkotikarelaterte dødsfall kan bli oppjustert grunnet sent innkomne obduksjonsresultater, både i rapporten om «Dødsårsaker i Norge 2023» og rapporten «Narkotikautløste dødsfall 2023». Jeg legger til grunn at dette nå vil bli ivaretatt.
FHI opplyser videre at selv om fortløpende oppdatering av statistikken og årsrapporten vil medføre mye arbeid som kan være krevende å prioritere, så vil de oppdatere statistikkbanken og rapporten for narkotikadødsfall i høst på grunn av den store endringen som har vært i år.
Det vises ellers til to oppdrag gitt til Helsedirektoratet med relevans for problemstillingene spørsmålsstiller berører. Det første er å utrede et helhetlig system for monitorering av rusmiddelsituasjonen og innføring av beredskapstenking innen rusmiddelområdet. Utredningen skal blant annet vurdere om det er informasjonsbehov som ikke er tilstrekkelig dekket og hvordan ulike datakilder i større grad kan ses i sammenheng. FHI skal bistå Helsedirektoratet i deres arbeid med denne utredningen.
Det andre er å ferdigstille og iverksette en dynamisk, ikke tidsavgrenset handlingsplan mot overdoser med følgende innsatsområder:
• Forebygging av overdoser som skyldes bruk av ulovlige rusmidler
• Forebygging av overdoser som skyldes reseptbelagte legemidler
• Forebygging av alkoholutløste og alkoholrelaterte dødsfall.