Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2823 (2023-2024)
Innlevert: 17.09.2024
Sendt: 17.09.2024
Besvart: 24.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Er dette i henhold til konsesjonsbestemmelsene?

Begrunnelse

Avisen Gjengangeren har gjennom en artikkelserie gått i dybden på Bastø Fosen sin prisøkning på billetter i 2023, overskuddet det samme året, disponering av overskuddet og selskapets eierstruktur.
Bastø Fosen økte billettprisene med 21 prosent i 2023 på den konsesjonsbelagte fergestrekningen fra Horten til Moss. Overskuddet etter skatt ble det samme året på kroner 74,4 millioner. Eierne har bedt selskapet om kroner 100 millioner i utbytte pluss et konsernbidrag på kroner 32 millioner.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Driften av riksveiferjesambandet Moss-Horten er underlagt konkurranseutsetting. Statens vegvesen, som innehar rollen som løyvemyndighet og har det overordnede driftsansvaret for sambandet, utlyste i 2014 en anbudskonkurranse for driften av sambandet. Etter en påfølgende anbudsprosess inngikk rederiet Bastø Fosen og Statens vegvesen kontrakt om drift av sambandet for en periode på ti år, med oppstart av driften 1. januar 2017.
Dette er en nettokontrakt. Det betyr at inntekter fra salg av billetter og cateringdrift om bord er vederlaget rederiet mottar. Disse inntektene skal dekke kostnadene rederiet har til drift av ferjesambandet, samt den fortjeneste de har lagt til grunn.
Etter vilkår fastsatt i kontrakten skal takstene reguleres årlig basert på Statistisk sentralbyrås kostnadsindeks for innenriks sjøfart, delindeks ferje. Likevel kan vesentlige forhold som ligger utenfor rederiets kontroll kompenseres gjennom takstjustering i de tilfellene forholdene har hatt innvirkning på kostnadene eller inntektene i kontrakten. Indeksen er ment å speile utviklingen av rederiets kostnader ved å drifte sambandet. Det er indeksen for året før som legges til grunn i beregningen påfølgende år.
Økningen av takst på sambandet skyldes i all hovedsak at nevnte indeks har hatt en økning i denne perioden. Et annet moment er at økning i antall nullutslippskjøretøy på strekningen fører til lavere inntekter som igjen må kompenseres ved økning av de ordinære takstene. Takstøkningen er med andre ord i tråd med avtalen mellom Statens vegvesen og Bastø Fosen og innenfor konsesjonsbestemmelsene. At selskapene som drifter riksveisambandene går med overskudd er innenfor avtalene som er inngått. At selskapene går med overskudd over tid er en forutsetning for å ha et fungerende marked for kjøp av ferjetjenester.