Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:2833 (2023-2024)
Innlevert: 17.09.2024
Sendt: 18.09.2024
Rette vedkommende: Arbeids- og inkluderingsministeren
Besvart: 25.09.2024 av arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva gjør statsråden for å få ned saksbehandlingstiden for gravferdsstøtte?

Begrunnelse

TV2 forteller i en artikkel publisert 15.09 at saksbehandlingstiden hos NAV for gravferdsstøtte er uholdbar lang. Et begravelsesbyrå uttaler at nå er saksbehandlingstiden over 20 uker, og at den øker. Behandlingstiden er like lang over hele landet.
Gravferdsstønad er et behovsprøvd bidrag som skal dekke faktiske og nødvendige utgifter til gravferden. At den er behovsprøvd betyr at de som får innvilget den har et faktisk behov. For de med dårlig råd og slikt behov er en lang saksbehandlingstid både en emosjonell belastning, i tillegg til en belastning på privatøkonomien.
I 2022 ble det betalt ut gravferdsstønad til 3 430 personer, noe som tilsvarer 7,5 prosent av de døde. Det betyr at det var over tre tusen familier som fikk en unødvendig lang belastning med å vente på NAVs sendrektighet.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Spørsmålet var opprinnelig sendt til barne- og familieministeren. Ettersom gravferdsstønad er under Arbeids- og inkluderingsdepartementets ansvarsområde, vil jeg svare på spørsmålet.
Gravferdsstønaden skal bidra til at pårørende kan gi den avdøde en verdig gravferd. Det er ulike vilkår for rett til stønad, avhengig av om avdøde er barn (under 18 år), enslig voksen eller om vedkommende etterlater seg ektefelle mv. Det har dessverre vært en økning i saksbehandlingstiden for ordningen i 2023 og hittil i 2024. Lange saksbehandlingstider vil kunne sette mange i en vanskelig situasjon. Jeg anerkjenner at det kan være spesielt krevende når man i tillegg har mistet en person som står en nær.
Arbeids- og velferdsdirektoratet må hele tiden vurdere og prioritere mellom ytelser som er avgjørende for personer i mange livssituasjoner. Ettersom direktoratet er best stilt til å gjøre disse vurderingene, vil jeg ikke instruere Nav om å behandle en viss type saker. En slik instruks kan ha utilsiktede konsekvenser for behandlingen av andre ytelser.
Arbeids- og velferdsetaten er i gang med å gjennomgå rutinene på området og har økt saksbehandlingskapasiteten for å bedre saksbehandlingstiden. Etaten melder også om at de har dialog med bransjeorganisasjonen for gravferdsbyråene, for å samarbeide om tiltak som kan bidra til forbedring. God dialog mellom etaten og gravferdsbyråene vil også være nødvendig fremover. Etaten forventer at de nevnte tiltakene vil gi effekt, samtidig kan det ta noe tid før saksbehandlingstiden er tilbake på ønsket nivå.