Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2841 (2023-2024)
Innlevert: 18.09.2024
Sendt: 18.09.2024
Besvart: 24.09.2024 av klima- og miljøminister Tore Onshuus Sandvik

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Hvordan vil statsråden sikre at stiftelsen Nasjonalt villakssenter opprettholdes som én stiftelse med fire enheter inntil Stortinget behandler saken om endret organisering i statsbudsjettet for 2025?

Begrunnelse

Stiftelsen Nasjonalt villakssenter ble etablert i 2019 med mål om å styrke formidlingen av kunnskap om villaks. Stiftelsen Nasjonalt villakssenter har fire driftsenheter plassert fra sør til nord i landet, i Lyngdal, Lærdal, Namsos og Tana, som fungerer som vertskommuner for disse enhetene.
Stiftelsen Nasjonalt villakssenter ble opprettet som resultat av et flertall på Stortinget bestående av Venstre, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti sin merknad i behandlingen av statsbudsjettet for 2018, slik det fremkom i Innst. 9 S (2017–2018).

"Disse medlemmer viser til Stiftelsen Kunnskapssenter for laks og vannmiljø og deres initiativ for etablering av en nasjonal stiftelse for et villakssenter. Disse medlemmer har merket seg at formålet med et slikt villakssenter skal være å ha en samarbeidsarena for forskning, næringsliv, forvaltning og allmennhet. Disse medlemmer foreslår en bevilgning på 3 millioner kroner til Stiftelsen Kunnskapssenter for laks og vannmiljø på kap. 1420 post 85."

Stiftelsen Nasjonalt villakssenter spiller en viktig rolle i arbeidet med å sikre bevaringen av norsk villaks. I år har regjeringen i strid med tidligere behandling i Stortinget bedt stiftelsen Nasjonalt villaksenter oppløse stiftelsen, og opprette et eget styre på hver av de fire enhetene for å kunne søke fremtidig økonomisk støtte.
Siden stiftelsen Nasjonalt villakssenter er etablert som resultat av en budsjettbehandling i Stortinget er det nå avgjørende at Nasjonalt villakssenter opprettholdes som én stiftelse med fire avdelinger i tråd med tidligere stortingsbehandling frem til Stortinget gjør vedtak om statsbudsjettet for 2025.

Tore Onshuus Sandvik (A)

Svar

Tore Onshuus Sandvik: Besøkssentre for natur får midler over Miljødirektoratets budsjett kap. 1420 post 85. Tilskuddsordningen skal bidra til drift og utvikling av besøkssentre for natur, slik at sentrene kan formidle kunnskap om naturen til befolkningen. Barn og unge er særlig prioritert. Sentrene skal også bidra til lokal verdiskaping.
For å sikre kvalitet på besøkssentrene, er det etablert en ordning for autorisasjon, slik at kun autoriserte sentre kan søke om grunntilskudd fra denne posten. Det er utarbeidet et sett med retningslinjer og krav for autorisasjon og reautorisasjon. Miljødirektoratet har fått myndighet til å lyse ut autorisasjon, behandle søknader og deretter autorisere nye sentre.
Nasjonalt villakssenter har fått midler fra ordningen uten først å ha kvalifisert seg til å bli autorisert. Nasjonalt villakssenter ble opprettet av staten ved Miljødirektoratet i 2019. Stiftelsen har enheter i Lyngdal, Lærdal, Namsos og Tana kommuner.
Det er igangsatt en prosess for å autorisere besøkssentre for villaks, for å sikre tilstrekkelig kvalitet på besøkssentre for villaks og for å følge opp regjeringens arbeid med reduksjon i antall øremerkede tilskuddsmottakere. Denne prosessen ble varslet i Prop. 1 S (2023-2024 ):

«I 2024 blir det lyst ut autorisasjon av fire besøkssenter for villaks, på lik linje med andre autoriserte besøkssenter, som vil gjelde frå og med 2025. Autorisasjonane vil bli lyste ut på vanleg måte, og dei fire villakssentera til Nasjonalt villakssenter og andre senter kan søkje på utlysinga. Autorisasjonsordninga sikrer kvalitet og effektiv bruk av statlege midlar. Omlegginga er og i samsvar med arbeidet til regjeringa med innsparing og reduksjon i talet på namngjevne tilskotsmottakarar. Det blir vist til omtale og grunngjeving for dette arbeidet i Prop. 1 S Gul bok (2022-2023)».

Stortinget hadde ikke merknader til dette ved behandlingen av Prop. 1 S (2023-2024 ).
Som en oppfølging av denne prosessen, ble det i mai utlyst autorisasjon av fire besøkssentre for villaks. Søknadsfristen var 10. september, og autorisasjonen vil gjelde fra 1. januar 2025. Et besøkssenter villaks skal formidle vitenskapelig fundert kunnskap om de naturlige forutsetningene for den atlantiske villaksens utbredelse og leveområder, artens liv, utfordringer og trusler. De skal informere om forvaltningen av villaksbestandene, inkludert tiltak for å ivareta og gjenoppbygge villaksbestandene og deres leveområder. Sentrene skal videre informere om villaksens betydning for tradisjoner og kulturutøvelse.
Miljødirektoratet vil vurdere søkerne på grunnlag av generelle autorisasjonskrav og særlige krav som gjelder for besøkssenter villaks. Blant sentrene som oppfyller kravene vil Miljødirektoratet i tillegg gjøre en samlet vurdering av lokalisering av sentrene, for i så stor grad som mulig å sikre geografisk spredning av besøkssentre for villaks nasjonalt.
Regjeringen har ikke bedt stiftelsen Nasjonalt villakssenter om å oppløse stiftelsen. Stiftelser er selveiende institusjoner, og forvaltningen av stiftelsen, herunder videre drift og en eventuell oppløsning, er styrets hele og fulle ansvar. Det er ikke krav til hvilken organisasjonsform et besøkssenter skal ha. Utlysningen for besøkssenter villaks skal være åpen og de sentrene som best oppfyller både de tematiske kravene for besøkssenter villaks og de generelle kravene som ligger i veilederen vil utvelges for autorisering. Sentrene som Miljødirektoratet autoriserer vil motta tilskudd til sentrene. Dersom de sentrene for villaks som blir autorisert ønsker det, kan de selv velge å etablere en overbygning eller et styre, og sette av midler til dette.
Avslutningsvis vil jeg understreke at ordningen med utlysning og autorisering av sentre er et viktig virkemiddel for å sikre en god bruk av statlige midler, og som sikrer at alle aktuelle søkere gis mulighet til å oppnå autorisasjon. Dersom det øremerkes midler til sentre i budsjettprosessen, uten forutgående utlysning og autoriseringsprosess, vil andre aktuelle sentre ikke få mulighet til å fremme sine søknader. Slik øremerking er derfor generelt frarådet, jf. omtalen i Prop 1 S Gul bok (2022-2023).