Erlend Larsen (H): Er det riktig at navigasjonsanlegg som VOR og LLZ skal legges ned ettersom såkalte kurvede innflygninger innfases, og er det gjort noen konsekvensanalyser som viser hva som vil skje med sikkerheten og tilgjengeligheten til norsk luftfart når GNSS-signaler jammes?
Begrunnelse
Avinor er i ferd med å innføre såkalt kurvede innflygninger, noe som er positivt.
Nyhetsoppslag forteller at:
"Ved å gå over til satellittbaserte innflygninger kan Avinor fase ut over 100 navigasjonsanlegg spredt ut over hele landet."
Samtidig skriver Forsvarets Forum at:
"Jamming skjer nå så ofte i Finnmark at nasjonale myndigheter ikke lengre ønsker at det varsles ifra."
Den russiske jammingen som pågår rammer luftfarten daglig. I perioder slås GNSS-signalene ut så lang sør som Helgelandskysten. I områder som jammes lar det seg ikke gjøre å fly såkalte kurvede innflygninger som baserer seg på GNSS-signaler.
I en konfliktsituasjon er vi ekstra sårbare for jamming, noe som vil sette flyparken vår ut av spill dersom den gjøres avhengig av GNSS-signaler.
Det er derfor svært betenkelig å legge ned navigasjonsanlegg som det kreves langt større handlinger for å slå ut.