Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2891 (2023-2024)
Innlevert: 23.09.2024
Sendt: 23.09.2024
Besvart: 26.09.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Er det riktig at navigasjonsanlegg som VOR og LLZ skal legges ned ettersom såkalte kurvede innflygninger innfases, og er det gjort noen konsekvensanalyser som viser hva som vil skje med sikkerheten og tilgjengeligheten til norsk luftfart når GNSS-signaler jammes?

Begrunnelse

Avinor er i ferd med å innføre såkalt kurvede innflygninger, noe som er positivt.
Nyhetsoppslag forteller at:

"Ved å gå over til satellittbaserte innflygninger kan Avinor fase ut over 100 navigasjonsanlegg spredt ut over hele landet."

Samtidig skriver Forsvarets Forum at:

"Jamming skjer nå så ofte i Finnmark at nasjonale myndigheter ikke lengre ønsker at det varsles ifra."

Den russiske jammingen som pågår rammer luftfarten daglig. I perioder slås GNSS-signalene ut så lang sør som Helgelandskysten. I områder som jammes lar det seg ikke gjøre å fly såkalte kurvede innflygninger som baserer seg på GNSS-signaler.
I en konfliktsituasjon er vi ekstra sårbare for jamming, noe som vil sette flyparken vår ut av spill dersom den gjøres avhengig av GNSS-signaler.
Det er derfor svært betenkelig å legge ned navigasjonsanlegg som det kreves langt større handlinger for å slå ut.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innledningsvis gjør jeg oppmerksom på at Avinor har publisert på sine nettsider en plan over hvilke navigasjonshjelpemidler som skal fases ut: PBN Transition Plan NORWAY - Avinor. Planen er utarbeidet i henhold til felleseuropeiske krav til overgang fra konvensjonelle navigasjonsanlegg til GNSS i europeisk luftrom innen 2030. Av de samme felleseuropeiske kravene følger det at alternative prosedyrer og navigasjonskilder skal være tilgjengelige i tilstrekkelig grad, basert på risikovurderinger. Avinor vurderer det slik at det antall alternative (konvensjonelle) navigasjonsanlegg som i henhold til overnevnte plan skal holdes operative, er tilstrekkelig for å ivareta sikkerheten i luftfarten. Planen sikrer ifølge Avinor et tilstrekkelig nettverk av lufthavner med konvensjonelle navigasjonshjelpemidler. Enkelte navigasjonsanlegg som tidligere var planlagt faset ut, er som eksempel nå besluttet opprettholdt i Finnmark.
Jeg er kjent med at Avinor overvåker omfanget av GNSS-forstyrrelser, og at Avinor kontinuerlig vurderer hvilke navigasjonsanlegg som kan fases ut og hvilke som må opprettholdes. Luftfartstilsynet, som ansvarlig myndighet for sikkerheten i luftfarten, følger også denne utviklingen nøye. Det er derfor min vurdering at sikkerheten i luftfarten er tilstrekkelig ivaretatt gjennom Avinors arbeid.