Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2914 (2023-2024)
Innlevert: 26.09.2024
Sendt: 26.09.2024
Besvart: 03.10.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Hvordan har statsråden sørget for å følge opp Stortingets vedtak, jamfør Innst. S. nr. 274 (2000-2001), for å sikre at Bane NOR ikke driver i strid med statsstøtteregelverket og hvordan er dette eventuelt synliggjort i eierdialog og oppdragsbrev?

Begrunnelse

I dom av 09. januar 2024 fastslår Oslo Tingrett at:

«statsstøttereglene var en av årsakene til at BaneTele ble skilt ut og at man av samme grunn mente Jernbaneverket som utgangspunkt ikke skulle drive kommersiell televirksomhet».

Dommen henviser til Innst. S. nr. 274 (2000-2001). I nevnte innstilling står følgende å lese i komiteens merknader:

«Komiteen er samd i at BaneTele vert skilt ut i eige aksjeselskap, slik at dei potensielle meirverdiaene som ligg i Jernbaneverket sin føringsveg og fiberkabelnett kan realiserast på ein meir effektiv måte. På denne måten kan ein finne utviklings‐ og finansieringsløysingar som ikkje er avhengig av dei årlege løyvingana til jernbane over statsbudsjett. Komiteen er samd i at kommersiell televerksemd ikkje går inn som ein naturleg del av Jernbaneverkets kjerneverksemd, og at utskiljing av BaneTele til aksjeselskap kan bidra til at Jernbaneverket kan konsentrere seg om meir sentrale oppgåver».

I så måte vil det være av interesse for Stortinget å kjenne til om statsråden på noe tidspunkt har vært orientert om det som Oslo Tingrett fastslår, at Bane NOR har brutt med Stortingets vedtak om å skille ut kommersiell televirksomhet og driver virksomhet som ble skilt ut av Jernbaneverket for å overholde statsstøttereglene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortingets vedtak, jf. Innst. S. nr. 274 (2000–2001), var å omdanne BaneTele til aksjeselskap, med virkning fra 1. juli 2001. Dette vedtaket ble fulgt opp ved at BaneTele ble etablert som aksjeselskapet BaneTele AS. Eierskapet i BaneTele AS ble overført til Nærings- og handelsdepartementet i 2002. I min tid som samferdselsminister har det derfor ikke vært relevant å ta opp Stortingets vedtak fra 2001 i eierdialogen. Jeg oppfatter at spørsmålet fra stortingsrepresentant Stordalen egentlig dreier seg om hvorvidt jeg har hatt dialog med Bane NOR om potensielle statsstøtterettslige problemstillinger knyttet til foretakets televirksomhet. Bane NOR har i eierdialogen med Samferdselsdepartementet orientert om anklager rettet mot foretaket om å ha etablert kommersiell televirksomhet. Jeg er kjent med at det pågår en rettvist for norske domstoler mellom Bane NOR og Global Connect, der statsstøtterettslige problemstillinger er en del av sakskomplekset. Det er ikke naturlig for meg å gå inn i en pågående rettvist mellom Bane NOR og Global Connect. Uavhengig av denne rettvisten for norske domstoler, har ESA åpnet formell undersøkelse etter klage fra Global Connect. Jeg vil sikre at ESA får et godt opplyst grunnlag for sine videre undersøkelser.