Spørretimespørsmål fra Sverre Myrli (A) til samferdselsministeren

Om at Bane NOR har hevet kontrakten med Follobane-entreprenøren Condotte, og hvordan staten kunne inngå kontrakt med selskapet etter signaler om at gjelda var skyhøy og at likviditeten var svak, og hvilke tiltak som er gjort for at noe lignende ikke skal skje igjen

Datert: 01.02.2018
Besvart: 07.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Bane NOR har hevet kontrakten med Follobane-entreprenøren Condotte. Før den siste milliardkontrakten med det italienske selskapet ble inngått, fikk det daværende Jernbaneverket sterke signaler i en evalueringsrapport om at gjelda i selskapet var skyhøy og at likviditeten var svak.
Hvordan kunne staten inngå kontrakt med italienske Condotte etter at varsellampene lyste, og hvilke tiltak er gjort for at noe lignende ikke skal skje igjen?


Les hele debatten