Endring av Prop. 1 S (2020-2021) Statsbudsjettet 2021 (saldering)
Prop. 1 S Tillegg 1 (2020-2021), Innst. 7 S (2020-2021)
Vedtak 332
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
100 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
2 452 408 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
38 616 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
25 522 000 |
||
70 |
Erstatning av skader på utenlandske ambassader |
1 156 000 |
||
71 |
Hjelp til norske borgere i utlandet |
196 000 |
||
103 |
Regjeringens representasjon |
|||
1 |
Driftsutgifter |
67 307 000 |
||
104 |
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
10 331 000 |
||
115 |
Næringsfremme, kultur og informasjon |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71 |
13 179 000 |
||
70 |
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
28 752 000 |
||
71 |
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
8 070 000 |
||
116 |
Internasjonale organisasjoner |
|||
70 |
Pliktige bidrag |
1 418 050 000 |
||
117 |
EØS-finansieringsordningene |
|||
77 |
EØS-finansieringsordningen 2014 21, kan overføres |
3 036 000 000 |
||
78 |
Den norske finansieringsordningen 2014 21, kan overføres |
2 678 000 000 |
||
118 |
Utenrikspolitiske satsinger |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73 |
94 960 000 |
||
70 |
Nordområdetiltak, samarbeid med Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
254 281 000 |
||
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
11 889 000 |
||
72 |
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
14 886 000 |
||
73 |
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
22 392 000 |
||
74 |
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv. |
54 290 000 |
||
140 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 709 607 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
136 142 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
37 570 000 |
||
141 |
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) |
|||
1 |
Driftsutgifter |
290 956 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
23 873 000 |
||
144 |
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec) |
|||
1 |
Driftsutgifter |
54 767 000 |
||
70 |
Utvekslingsordninger, kan overføres |
115 477 000 |
||
150 |
Humanitær bistand |
|||
70 |
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres |
4 778 354 000 |
||
71 |
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres |
800 000 000 |
||
72 |
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) |
680 000 000 |
||
151 |
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid |
|||
70 |
Fred og forsoning, kan overføres |
408 260 000 |
||
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres |
270 060 000 |
||
72 |
Stabilisering av land i krise og konflikt, kan overføres |
864 829 000 |
||
73 |
FN og globale utfordringer, kan overføres |
218 138 000 |
||
74 |
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres |
274 690 000 |
||
152 |
Menneskerettigheter |
|||
70 |
Menneskerettigheter, kan overføres |
633 817 000 |
||
71 |
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres |
165 000 000 |
||
159 |
Regionbevilgninger |
|||
70 |
Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres |
589 011 000 |
||
71 |
Europa og Sentral-Asia, kan overføres |
776 134 000 |
||
72 |
Afghanistan, kan overføres |
475 241 000 |
||
75 |
Afrika, kan overføres |
2 177 693 000 |
||
76 |
Asia, kan overføres |
483 503 000 |
||
77 |
Latin-Amerika og Karibia, kan overføres |
177 339 000 |
||
160 |
Helse |
|||
70 |
Helse, kan overføres |
3 681 186 000 |
||
71 |
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres |
235 500 000 |
||
72 |
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres |
45 000 000 |
||
161 |
Utdanning, forskning og faglig samarbeid |
|||
70 |
Utdanning, kan overføres |
1 978 798 000 |
||
71 |
Forskning, kan overføres |
76 298 000 |
||
72 |
Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres |
683 714 000 |
||
162 |
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi |
|||
70 |
Næringsutvikling og handel, kan overføres |
452 736 000 |
||
71 |
Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres |
815 966 000 |
||
72 |
Fornybar energi, kan overføres |
399 000 000 |
||
73 |
Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC), kan overføres |
124 000 000 |
||
75 |
Norfund – tapsavsetting |
438 288 000 |
||
163 |
Klima, miljø og hav |
|||
70 |
Miljø og klima, kan overføres |
1 128 218 000 |
||
71 |
Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres |
331 967 000 |
||
164 |
Likestilling |
|||
70 |
Likestilling, kan overføres |
158 319 000 |
||
71 |
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres |
100 300 000 |
||
72 |
FNs befolkningsfond (UNFPA) |
453 600 000 |
||
73 |
Sårbare grupper, kan overføres |
522 000 000 |
||
170 |
Sivilt samfunn |
|||
70 |
Sivilt samfunn, kan overføres |
2 028 471 000 |
||
171 |
FNs utviklingsarbeid |
|||
70 |
FNs utviklingsprogram (UNDP) |
397 400 000 |
||
71 |
FNs barnefond (UNICEF) |
426 600 000 |
||
72 |
FNs fellesfond for bærekraftig utvikling, kan overføres |
70 000 000 |
||
73 |
Internasjonale rekrutteringer og tilskudd til andre tiltak i FN, kan overføres |
59 099 000 |
||
172 |
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette |
|||
70 |
Verdensbanken, kan overføres |
1 086 000 000 |
||
71 |
Regionale banker og fond, kan overføres |
847 000 000 |
||
72 |
Strategisk samarbeid, kan overføres |
90 000 000 |
||
73 |
Gjeldslette, kan overføres |
355 700 000 |
||
179 |
Flyktningtiltak i Norge |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
550 402 000 |
||
480 |
Svalbardbudsjettet |
|||
50 |
Tilskudd |
377 978 000 |
||
481 |
Samfunnet Jan Mayen |
|||
1 |
Driftsutgifter |
56 052 000 |
||
Totale utgifter |
44 340 338 000 |
|||
Inntekter |
||||
3100 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene |
36 629 000 |
||
2 |
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene |
131 201 000 |
||
5 |
Refusjon spesialutsendinger mv. |
45 266 000 |
||
3481 |
Samfunnet Jan Mayen |
|||
1 |
Refusjoner og andre inntekter |
6 502 000 |
||
Totale inntekter |
219 598 000 |
Vedtak 333
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 |
kap. 3100 post 5 |
kap. 140 post 1 |
kap. 3140 post 5 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 334
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 kan overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS- finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 600 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.
Vedtak 335
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Vedtak 336
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Vedtak 337
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 kan gi tilsagn om:
-
1. støtte ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021
2 803 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021
3 403 mill. kroner
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Næringsutvikling og handel
100 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
2. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
3. tilskudd til Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI) med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, post 70 Helse, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021, og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene har fra 2019 kunnet gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.
-
4. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkolose og malaria med inntil 2 020 mill. kroner samlet i perioden 2020–2022 under kap. 160, post 70 Helse.
-
5. tilskudd til Det grønne klimafondet med inntil 2 800 mill. kroner i perioden 2020–2023 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
6. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI).
-
7. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
-
8. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
Vedtak 338
Stortinget samtykker i at Kongen i 2021 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Vedtak 339
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Vedtak 340
Stortinget samtykker i at Kongen i 2021 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 834 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Vedtak 341
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.
-
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.
-
6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI) og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finanseringsstrategi og regelverk.
-
9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
-
10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.
-
11. Tilskudd under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 70 Næringsutvikling og handel kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.
-
12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.
Vedtak 342
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2021 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Vedtak 343
Stortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill.
-
2. Norge deltar i kapitalpåfyllingen til Den interamerikanske utviklingsbankens (IDB) organisasjon for privat sektor, Inter-American Investment Corporation (IIC), med en andel på USD 10,1 mill. innbetalt i syv årlige avdrag for perioden 2016–2022. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
3. Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2023, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill. Økningen i statsgarantien vil skje i takt med de årlige kapitalinnskuddene.
-
4. Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 38,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2025 som belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 73 Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC).
-
5. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil 520 mill. kroner over perioden 1. juli 2018 – 30. juni 2022. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
6. Norge deltar i den 11. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-11) med et bidrag på til sammen 360 mill. kroner for perioden 2019–2021, innbetalt i tre årlige bidrag på 120 mill. kroner per år i 2019–2021. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
7. Norge deltar i den 7. generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av 56 780 000 Units of Accounts, UA (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889 520 000. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.
-
8. Norge deltar i den 15. påfyllingen av giverlandsbidrag til Den afrikanske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Afrikafondet (ADF-15), med et bidrag på til sammen 2 052 mill. kroner for perioden 2020–2022, innbetalt i tre like årlige beløp. Som følge av covid-19-pandemien, gis et tilleggsbidrag på til sammen 20 mill. kroner for perioden 2021–2022, innbetalt i to like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
9. Norge deltar, i forbindelse med den 15. kapitalpåfyllingen av AfDF-15 for perioden 2020–2022, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen 55,4 mill. kroner til «Grant Compensation» (kompensasjon til Afrikafondet for at land med gjeldsproblemer i større eller mindre grad mottar gaver framfor lån på myke vilkår). Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
10. Norge deltar i den 13. påfyllingen av Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene for fireårsperioden 2021–2024, med 201,1 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
11. Norge deltar i den 19. påfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-19) med et bidrag på til sammen 2 928 mill. kroner for perioden 2020–2022, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.
-
12. Norge deltar, i forbindelse med den 19. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-19) for perioden 2020–2022, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på 161,7 mill. kroner innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
Vedtak 344
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2021 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 481 post 1 |
kap. 3481 post 1 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 345
På statsbudsjettet for 2021 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
42 |
Ombudsmannsnemnda for Forsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
7 600 000 |
||
1700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
879 899 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, overslagsbevilgning |
137 153 000 |
||
43 |
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres |
9 713 000 |
||
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
92 985 000 |
||
73 |
Forskning og utvikling, kan overføres |
144 326 000 |
||
78 |
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres |
377 212 000 |
||
1710 |
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
4 851 619 000 |
||
47 |
Nybygg og nyanlegg, kan overføres |
3 130 666 000 |
||
1716 |
Forsvarets forskningsinstitutt |
|||
51 |
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt |
244 189 000 |
||
1720 |
Forsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
30 903 730 000 |
||
70 |
Tilskudd Afghan National Army (ANA) Trust Fund |
60 000 000 |
||
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
23 208 000 |
||
1735 |
Etterretningstjenesten |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
2 372 653 000 |
||
1760 |
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45 |
1 819 537 000 |
||
44 |
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres |
93 029 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
18 345 238 000 |
||
48 |
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres |
350 000 000 |
||
75 |
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44 |
109 095 000 |
||
1791 |
Redningshelikoptertjenesten |
|||
1 |
Driftsutgifter |
821 971 000 |
||
Totale utgifter |
64 773 823 000 |
|||
Inntekter |
||||
4700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
42 412 000 |
||
4710 |
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|||
1 |
Driftsinntekter |
4 430 548 000 |
||
47 |
Salg av eiendom |
109 032 000 |
||
4720 |
Forsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
754 951 000 |
||
4760 |
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|||
1 |
Driftsinntekter |
31 877 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter |
120 000 000 |
||
48 |
Fellesfinansierte investeringer, inntekter |
350 036 000 |
||
4791 |
Redningshelikoptertjenesten |
|||
1 |
Driftsinntekter |
726 271 000 |
||
4799 |
Militære bøter |
|||
86 |
Militære bøter |
500 000 |
||
Totale inntekter |
6 565 627 000 |
Vedtak 346
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 347
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan:
-
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
34 mill. kroner
1720
Forsvaret
1
Driftsutgifter
9 020 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
220 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
104 155 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
470 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
-
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
Vedtak 348
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1700 |
Forsvarsdepartementet |
||
73 |
Forskning og utvikling |
68 mill. kroner |
Vedtak 349
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter, og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Vedtak 350
Stortinget samtykker i at:
-
1. Forsvarsdepartementet i 2021 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2020–2021).
-
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
Vedtak 351
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan:
-
1. starte opp nye investeringsprosjekter som er presentert i Prop. 1 S (2020–2021), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
-
2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2020–2021), herunder endrede kostnadsrammer.
-
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.
-
4. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.
-
5. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2020–2021).
-
6. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
7. igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
-
8. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
Vedtak 352
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan:
-
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
d. kontorer og lignende
-
e. eiendommer for fremtidig utbygging.
-
-
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Vedtak 353
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2021 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Vedtak 354
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2021 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.
Vedtak 355
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at den fredede eiendommen Tollbugata 10, slik den i dag fremstår, gis som gave til Stiftelsen Den Gamle Krigsskole for en symbolsk sum. Vilkåret skal være at stiftelsen utvikler denne eiendommen, som er spesielt rik på historiske og kulturelle verdier, slik at den blir tilgjengelig for allmennheten og dermed kan formidle betydningen den har hatt for norsk samfunnsutvikling.
Vedtak 356
Stortinget ber regjeringen, på egnet måte og så raskt som mulig, orientere Stortinget om til hvilke formål (anskaffelser) tilleggsbevilgning på 50 mill. kroner for å fremskynde planlagte kjøp av produkter og tjenester fra små og mellomstore teknologibedrifter, ble disponert, hvilke bedrifter som har blitt tildelt oppdrag og hvordan ordningen har bidratt til å sikre overlevelse for små og mellomstore teknologibedrifter som leverer egne produkter/tjenester direkte til forsvarssektoren.