Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2084 (2023-2024)
Innlevert: 21.05.2024
Sendt: 22.05.2024
Besvart: 29.05.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Det kan synes som intensjonen fra statsråden er at lovendringen ikke skal gjelde alle maritime tjenester, kun noen.
Kan statsråden avklare hvilke arbeidstakere om bord på skip, hvilke skip den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann vil gjelde, og det hadde vært nyttig om statsråden kunne gi en uttømmende liste over hvilke stillingstitler – eventuelt hvilke oppgaver utført av arbeidstakere – som omfattes av loven, og hvilke fartøy og tjenester levert av disse som også omfattes?

Begrunnelse

Regjeringen har sendt ut et høringsforslag om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann, «endringer i allmenngjøringsloven og sektorlovgivning med hensyn til skipsfart». I forslaget er det derimot noen uklarheter, særlig i delen som omhandler endringer i sektorlovgivningen. I skip som opererer i petroleumsnæringen, og de fremtidige næringene på sokkelen, kommer det ikke klart frem hvilke skip og hvilke arbeidstakere loven vil gjelde, da høringsnotatet er noe uklart slik jeg leser det.
I høringsnotatet på side 58 står det følgende:

«I maritime tjenester legges videre at det dreier seg om arbeidstakere om bord på skip som utfører aktiviteter med overveiende maritimt innslag, og for eksempel ikke industripersonell som deltar i petroleumsvirksomhet.»

I teksten er det uklart om det er arbeidstakere og/eller skip som menes. Dette blir særlig gjeldende når man i samme setning avgrenser lovforslaget opp mot industripersonell. Det hadde derfor vært nyttig om statsråden avklarte hvilke arbeidstakere lovforslaget gjelder, gjerne gjennom en uttømmende liste. Eksempelvis om det gjelder dekksoffiserer, maskinoffiserer og matroser, men ikke forpleiningspersonell, kokker, riggere og andre administrativt ansatte om bord på fartøyet. Slik det står nå kan det tolkes som om det bare gjelder mannskap som jobber med maritime oppgaver, som for øvrig er en uklar definisjon.

Videre er det uklarheter i selve lovteksten om hvilke fartøy loven vil gjelde. I lovforslaget står det følgende:
«Kongen kan gi forskrift om at rettighetshaver skal sørge for at ansatte på skip som leverer maritime tjenester til petroleumsvirksomhet skal ha lønnsvilkår som ikke er dårligere enn det som følger av landsomfattende tariffavtaler for skipsfart.»
Her er det uklart hva som konstituerer en «leveranse» av en maritim tjeneste. Særlig om man leser høringsnotatets side 14:
«Virksomheten på sokkelen er avhengig av en rekke maritime tjenester; fra konstruksjon og vedlikehold, levering av forsyninger og utstyr, beredskap og ankerhåndtering, samt transport av petroleum som utvinnes.»
Her kan det sås tvil om hvilke av disse operasjonene som er en leveranse av en maritim tjeneste, og hvilke andre eventuelle operasjoner som vil bli omfattet.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Regjeringen presenterte 1. mai 2024 et nytt lovforslag som skal sikre norske lønnsvilkår på skip. Dette er en viktig sak for regjeringen, og har som formål å fremme et mer rettferdig arbeidsliv, hindre sosial dumping og motvirke lavlønnskonkurranse i våre havområder. Høringsforslaget har frist 12. juni. Jeg ser frem til å motta innspill til høringsforslaget i høringsrunden.
Høringsforslaget går ut på å innføre et krav om norske lønnsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel gjennom endringer i henholdsvis allmenngjøringsloven, for skipsfart innenriks, og relevant sektorlovgivning, for maritime tjenester offshore. Intensjonen er å omfatte alle maritime tjenester som utføres i tilknytning til annen næringsvirksomhet til havs. Hensikten med formuleringen «maritime tjenester» har vært å ramme inn høringsforslaget, og tydeliggjøre at det dreier seg om tjenester som utføres fra skip, i motsetning til andre tjenester som rettighetshavere måtte benytte. Det vil kunne omfatte alle skipstyper. Det er imidlertid foreslått at skip som transporter petroleum i bulk, det vil si tankskip/ bøyelastere ikke omfattes.
Videre går høringsforslaget ut på at det vil være de «ansatte på skip» som leverer maritime tjenester som skal ha norske lønnsvilkår. Her siktes det til arbeidstakerne som er en del av skipets besetning og som utgjør en del av skipets ordinære drift, det vil si sjøfolkene. Dette omfatter både sertifikatpliktige og ikke-sertifikatpliktige stillinger innenfor dekk, maskin og forpleining. På den annen side ligger det i høringsforslaget at arbeidstakere som er om bord i kortere perioder for prosjekter, typisk industripersonell eller prosjektpersonell, og som ikke utfører arbeid som er en del av skipets ordinære drift, ikke vil være omfattet. Jeg vil gå nøye gjennom alle innspill som kommer inn under denne høringen.
Jeg gjør oppmerksom på at de foreslåtte endringene i sektorlovene er fullmaktsbestemmelser, og at det vil være behov for å fastsette nærmere regler i forskrift. Regjeringen ønsker å foreslå en slik forskrift så snart lovendringen har trådt i kraft. I forskriften vil det blant annet angis hvilke maritime tjenester som vil være omfattet.