Til Odelstinget
Formålet med energiloven er å sikre at produksjon, omforming,
overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi foregår på en
samfunnsmessig rasjonell måte.
Olje- og energidepartementet viser i proposisjonen til at energiloven
har virket i over 18 år – den er i dag et sentralt rammeverk for
styringen av energisektoren, og den er supplert med omfattende
regulering av markedsforhold og nettvirksomhet.
Regjeringen foreslår i proposisjonen:
tilknytningsplikt for produksjon i
energiloven for å sikre at samfunnsmessige rasjonelle prosjekter gjennomføres,
lovfesting av dagens praksis om å tilknytte forbruk på regional-
og sentralnettet;
krav om eierskap til elektriske anlegg og fjernvarmeanlegg,
konsesjonsplikt for lavspente elektriske anlegg.
Energiloven har gitt en utjevning av kraftprisene på landsbasis,
men fortsatt består noen vesentlige forskjeller i overføringstariffer.
Regjeringen vil se på mulighetene for utjevning av disse forskjellene,
inklusive felles nasjonale nettariffer.
Energiloven legger opp til markedsbasert prissetting av kraft,
og den gir grunnlag for samfunnsmessig styring. Konsesjonsbehandling
av ulike energitiltak er et viktig redskap i så måte, og det vises
til at loven kan kombineres med nødvendige miljøtiltak som utslippskvoter
og støtte til fornybar energi.
Det er i proposisjonen gjort rede for energiloven frem til i
dag.
Produksjon og forbruk av elektrisk kraft er ikke jevnt fordelt
over landet. Det er begrensninger i overføringskapasiteten mellom
de ulike delene av landet, og utfordringer knyttet til koordineringen
av nett, produksjon og forbruk kan føre til regionale ubalanser
i kraftsystemet. Man har derfor i tillegg til en nasjonal kraftbalanse
også regionale kraftbalanser. Regjeringen ønsker å fjerne store
og langvarige flaskehalser i sentralnettet raskest mulig, og det
vises til at innføring av prisområder kun er et virkemiddel før varige
løsninger som økt produksjons- og overføringskapasitet er etablert.
Det er nødvendig å ha et robust overføringsnett i alle deler av
landet og til utlandet.
Det norske kraftsystemet er sårbart fordi kraftproduksjonen kan
variere sterkt fra år til år som følge av variasjoner i nedbørsforholdene.
Overføringsforbindelsene med utlandet er med på å sikre at kraftforbruket
kan dekkes opp med import i perioder med svikt i den innenlandske
vannkraftproduksjonen. Det er i tillegg nødvendig å sikre at det
finnes gode tiltak for håndtering av anstrengte kraftsituasjoner
og oppdaterte planer for rasjonering.
Regjeringen påpeker at det er nettselskapenes oppgave å utvikle
nettet. Det vil stilles betydelige krav til nettinvesteringer i
de neste årene, blant annet som følge av økt satsing på fornybar
energiproduksjon, behov for reinvesteringer i gammelt nett og mer ekstremt
vær. Nettpolitikken er en viktig del av regjeringens klimasatsing,
og Regjeringen vil legge til rette for at investeringstakten i nettet
holdes på et nivå som sikrer god og stabil leveringspålitelighet
i Norge. Gjennom direktereguleringer, økonomisk regulering og tilsyn
er nettselskapene gitt incentiver til investeringer, drift og vedlikehold
av nettet. Den økonomiske reguleringen skal garantere bransjen en
rimelig avkastning på sine samlede investeringer over tid.
For å motvirke at det oppstår regionale ubalanser som følge av
industriutviklingen, vil det være aktuelt å vurdere ulike tiltak
for å fange opp konsekvensene for kraftsystemet på et tidlig tidspunkt.
Departementet har satt i gang et arbeid for å vurdere hvilket handlingsrom
det er for å støtte ny produksjon og forbrukseffektivisering i regioner
med stor sårbarhet ut fra hensynet til forsyningssikkerhet.
I konsesjonsbehandlingen av kraftledninger vurderes nytte og
ulemper opp mot hverandre. Vurderinger og beslutningsgrunnlag som
innhentes gjennom konsekvensutredninger og pålegg om avbøtende tiltak
foreslås styrket. Departementet har gått gjennom eksisterende prosesser,
og det legges i proposisjonen fram en strategi for hvordan det skal
tas sterkere hensyn til miljø, estetikk og lokalsamfunn når forsterkninger
i kraftnettet planlegges, og når søknader om fornyelse av konsesjoner
behandles.
Det vises til at konsesjonsbehandlingen skal legge økt vekt på
å se energisystemet i de ulike regioner i sammenheng, på tvers av
spenningsnivåene. Det skal vurderes om det finnes muligheter for
transformering, sanering og omstrukturering av nett som kan øke
nytten eller redusere den totale belastningen en region påføres
av kraftledninger.
Departementet viser til at kabling skal alltid vurderes når nye
kraftledninger i regional- og sentralnettet skal bygges, men bruken
skal være gradvis mer restriktiv med økende spenningsnivå. Jord-
eller sjøkabel er mest aktuelt på begrensede strekninger med betydelige
verneinteresser eller store estetiske ulemper på 66 kV og 132 kV,
men kan også være aktuelt på strekninger der det gir særlige miljøgevinster
på 300 kV og 420 kV. Med høyere spenningsnivå øker både omfanget
av naturinngrepet, kostnadene og usikkerheten knyttet til teknologi
og forsyningssikkerhet ved kabling.
Det vises til at en økning i bruk av kabling på høyere spenning
vil gi betydelige merkostnader ved investeringer, og en økning i
nettariffen for den enkelte kunde. Dette vil også påvirke lønnsomheten
til utbygging av ny fornybar kraftproduksjon der dette krever nettforsterkninger.
Det utelukkes ifølge departementet likevel ikke at kabling kan være
aktuelt på strekninger der det gir særlige miljøgevinster også i
regional- og sentralnettet. Imidlertid forutsettes det at kablingen
er forenlig med hensynet til forsyningssikkerheten og formålet med
kraftledningsforsterkningen.
Regjeringen foreslår i proposisjonen å innføre en tilknytningsplikt
for produksjon i energiloven for å sikre at samfunnsmessig rasjonelle
prosjekter gjennomføres (ny § 3-4). Dette innebærer at dersom et samfunnsmessig
rasjonelt produksjonsprosjekt krever nettinvesteringer, plikter
nettselskapet å utrede, omsøke og eventuelt bygge nett uten ugrunnet
opphold, slik at det så snart som mulig blir driftsmessig forsvarlig
å tilknytte produksjonsprosjektet. Inntil det er tilfelle kan ikke
nettselskapet pålegges tilknytning. I tilfeller der nettselskapet
mener at nettilknytning sett i sammenheng med produksjonsprosjektet ikke
er samfunnsmessig rasjonelt, må selskapet søke om fritak fra tilknytningsplikten.
Konsesjonsmyndigheten skal da gjøre en vurdering av om produksjons-
og nettprosjektet samlet sett er samfunnsmessig rasjonelle.
Departementet viser til at etablering og utvidelser av store
forbruksenheter potensielt kan medføre en utfordring for kraftsystemet.
Det er viktig at forholdet til nett, kraftsystem og kraftbalanse
utredes og vurderes i forbindelse med etablering av nytt stort forbruk.
Den foreslåtte tilknytningsplikten skal gi kraftprodusenter en
rett til å bli tilknyttet nettet, dersom produksjon og nett samlet
sett er samfunnsmessig rasjonelt. Plikten innebærer at nettselskap,
dersom det ikke er kapasitet i nettet, kan bli pålagt å investere
i nettløsninger. Dette vil gjelde selv om en enkelt nettinvestering
isolert sett kan være bedriftsøkonomisk ulønnsom for nettselskapet,
og det vil gjelde nødvendige nettanlegg fra tilknytningspunktet
frem til og med sentralnettet for alle berørte nettselskap. Plikten gjelder
for alle områdekonsesjonærer, regionalnettseiere og Statnett. Den
samme plikten til å utrede, omsøke og eventuelt investere i nett
vil gjelde tilsvarende for produksjonsøkninger ved eksisterende kraftverk.
Tilknytningsplikt vil også innebære at NVE får en viktig rolle i
å sikre at prosjekter som samlet sett ikke er samfunnsmessig rasjonelle,
ikke realiseres.
Ved tilknytning av produksjon vil det som i dag være den enkelte
produsents ansvar å sørge for nettanlegg fra produksjonsanlegget
til det punkt i nettet som nettselskapet anviser. Det er fortsatt
nettselskapet som skal ha hovedansvaret for nettutviklingen, og nettselskapet
skal avklare om en tilknytning av produksjon best kan løses gjennom
eksisterende nett eller krever oppgraderinger/investeringer i nettet,
og eventuelt hvilke nettløsninger det skal utredes, omsøkes og investeres
i.
NVE vil gjennom konsesjonsvedtakene avgjøre hvor omfattende nettinvesteringer
som skal gjøres. Formålet med tilknytningsplikten er aktiv tilrettelegging
for foreliggende produksjonsplaner, ikke en generell tilrettelegging
for mulig framtidig kraftproduksjon alle steder. Forutsetningen
for konsesjon til nett i slike tilfeller vil være at NVE vurderer
det som sannsynlig at nettinvesteringen etter hvert blir samfunnsmessig
rasjonell.
Dersom nettselskapet mener at det ikke er samfunnsmessig rasjonelt
å tilknytte en produsent, må nettselskapet søke NVE om fritak fra
tilknytningsplikten. I søknaden må nettselskapet begrunne sitt syn
om at investeringen i nett og produksjon samlet sett ikke er samfunnsmessig
rasjonell. Ved behandling av søknader om fritak for tilknytningsplikten
vil NVE stille lavere krav til utredninger for prosjekter hvor det
fremgår klart at de er ulønnsomme samlet sett. Departementet vil
være klageinstans for enkeltsaker om unntak fra tilknytningsplikten.
Produksjonsprosjekter kan knyttes til nettet tidligere dersom
nettselskap og produsent kommer til en midlertidig avtale i den
perioden hvor det ikke er tilstrekkelig nettkapasitet, men hvor
alternative tiltak kan gjøre tilknytning driftsmessig forsvarlig.
En slik avtale må ikke medføre problemer for eksisterende nettkunder
eller for leveringskvaliteten og forsyningssikkerheten i kraftsystemet.
Med driftsmessig forsvarlig mener departementet at tilknytningen
skal gi akseptable virkninger ut fra en teknisk faglig vurdering
av nettet. Tilknytningsplikten skal ikke svekke den mulighet Statnett
har som systemansvarlig til gjennom pålegg å sikre at anlegg som
skal tilknyttes nettet har nødvendig funksjonalitet til å kunne
ivareta en effektiv utnyttelse og tilfredsstillende leveringskvalitet
i kraftsystemet. Tilsvarende skal nettselskapenes mulighet til å
sette vilkår om nødvendig funksjonalitet gjennom tilknytningsavtalen
opprettholdes.
Tilknytningsplikten vil være en plikt på linje med de øvrige
pliktene nettselskapene er pålagt gjennom direktereguleringen, som
uttrykker myndighetenes krav og forventninger, og legger rammer
for hvilke forhold nettselskapene må oppfylle. For å utfylle den direkte
reguleringen og for å gi nettselskapene incentiver til å drive og
utvikle nettet effektivt og forsvarlig, er nettselskapenes inntekter
regulert. Gjennom inntektsrammereguleringen garanterer NVE bransjen
en rimelig avkastning. Økte kostnader som ikke betales av den som
utløser kostnaden, vil dermed ifølge departementet få betydning
for tariffen for forbrukerne.
Når det gjelder finansiering av investeringene og fordeling av
kostnadene ved nettutvidelser og investeringer, skal det legges
vekt på å få til en fordeling hvor de ulike hensynene avveies og
som gir gode lokaliseringssignaler.
Anleggsbidrag gir lokaliseringssignaler til produsentene ved
at kostnadene ved nettilknytning blir synliggjort for produsenten.
Det vises til at NVE har igangsatt et arbeid med å vurdere behovet
for utvidelse av reglene for anleggsbidrag for å få samfunnsmessig
riktige investeringer. Samtidig skal det legges vekt på målet om
økt fornybar kraftproduksjon, og anleggsbidrag skal kunne inkluderes
som støtteberettigede kostnader i produsentenes søknad til Enova.
Regjeringen vil se på mulighetene for en utjevning av forskjellene
i nettleien, inklusive felles nasjonale nettariffer.
Det foreslås i ny § 3-4 en lovfesting av dagens praksis om å
tilknytte forbruk på regional- og sentralnettet, som innebærer at
det blir en tilknytningsplikt for forbruk på alle nettnivåer. Nettselskapet
vil fortsatt ha en rett til å kreve at en forbruker, på samme måte
som produsenter, må vente med å tilknytte seg nettet eller øke forbruket
til det er driftsmessig forsvarlig.
Ved tilknytning til regional- og sentralnettet vil det som i
dag være den enkelte forbruksenhets ansvar å sørge for nettanlegg
fra forbruksenheten til det punkt i nettet som nettselskapet anviser.
Nettselskapene skal fortsatt ha hovedansvaret for nettutviklingen,
og de skal bestemme om en tilknytning av forbruk krever oppgraderinger
eller investeringer i nettet, og eventuelt hvilke nettløsninger
som det skal utredes, omsøkes og investeres i. Dette vil gjelde
nødvendige nettanlegg fra tilknytningspunktet frem til og med sentralnettet
for alle berørte nettselskap. Den samme plikten til å utrede, omsøke
og eventuelt investere i nett vil også gjelde for forbruksøkninger
som medfører behov for investeringer i nett.
Det foreslås innført en unntaksadgang for tilknytning av nytt
eller økt forbruk i ekstraordinære tilfeller. Dette er tilfeller
der tilknytning av forbruk vil være ekstremt krevende for kraftsystemet
– med hensyn til kostnader og tid eller kraftbalansen regionalt eller
nasjonalt.
Det foreslås i proposisjonen å innføre krav om eierskap til
elektriske anlegg og fjernvarmeanlegg, og det foreslås at energiloven
§§ 3-1, 3-2 og 5-1 endres slik at den konsesjonspliktige virksomhet
omfatter å bygge, eie og drive elektriske anlegg og fjernvarmeanlegg.
Konsesjon etter disse bestemmelsene skal som hovedregel gis til
ett selskap som både skal eie og drive anlegget, men det skal fortsatt
være rom for fleksible og rasjonelle organiseringer av kraftproduksjon,
kraftoverføring og fjernvarmevirksomhet. Konsesjonæren må ha god
kontroll og styring med sentrale funksjoner og virkemidler for elektriske
anlegg og fjernvarmeanlegg.
Det er i dag en etablert praksis med langtidsutleie av hele nettanlegg
for elektriske anlegg til andre konsesjonærer, for eksempel i forbindelse
med utleie av vannkraftanlegg. Forutsetningen for slik utleie er
at leietaker har full kontroll med de aktuelle anlegg i leieperioden,
og ivaretar alle rettigheter og plikter tilknyttet anleggene.
Det skal fortsatt skal være anledning til å leie elektriske anlegg
fra en annen konsesjonær, og det legges opp til en videreføring
av dagens ordninger med utleie av elektriske anlegg hvor leietaker
har full kontroll med anleggene i en avgrenset leieperiode.
Departementet viser til at det er ikke i strid med kravet om
eierskap og drift i samme selskap om de elektriske anleggene inngår
i sentralnettsordningen eller i fellesnettordninger. Begge disse
ordningene er kun av tariffmessig betydning.
De foreslåtte endringene i §§ 3-1, 3-2 og 5-1 åpner for at konsesjonsmyndigheten
i tilfeller hvor eierskap og drift er skilt, kan overføre konsesjonen
til eksempelvis en leietaker eller en operatør for en bestemt periode.
Krav om eierskap til elektriske anlegg og fjernvarmeanlegg –
med noen unntak som er nærmere presisert i proposisjonen – vil ifølge
departementet åpne for fleksible ordninger ved valg av organisering.
Lovendringen vil samtidig innebære at man unngår salg av aktiva
som fortsatt skal være i drift, eller andre ordninger som splitter
opp disposisjonsretten over de elektriske anleggene og fjernvarmeanleggene.
Videre vil man unngå salg av hele eller deler av elektriske anlegg
og fjernvarmeanlegg til aktører som ikke oppfyller de krav energiloven
stiller til konsesjonærer.
Lovendringen vil ikke gripe inn i allerede etablerte utleieordninger.
Det foreslås innført konsesjonsplikt for lavspente elektriske
anlegg. Dette vil åpne for at departementet gjennom endring i energilovforskriften
kan presisere at hovedregelen vil være at områdekonsesjonæren bygger,
eier og driver nettanlegg i det geografiske området områdekonsesjonen
gjelder for (§§ 3-1 og 3-2). Det vil kreves anleggskonsesjon for
å bygge, eie og drive lavspente elektrisk anlegg med nominell spenning
fra 230 V til 1 kV. Imidlertid vil det være behov for unntak fra
forslaget om konsesjonsplikt for visse lavspente elektriske anlegg.
Det legges til grunn at dagens konsesjonsgrense skal videreføres
for nettilknytning av småkraftproduksjon.
Lovendringen vil omfatte de lavspente elektriske anleggene som
områdekonsesjonæren normalt har ansvar for i henhold til leveringsplikten.
Konsesjonsplikten for lavspente elektriske anlegg vil ikke gjelde for
installasjoner inne i bygg, med mindre det gjelder nettselskapets
fremføring til et avtalt grensesnitt.
Den foreslåtte lovendringen skal ikke gripe inn i etablerte rettigheter
til eksisterende lavspente elektriske anlegg som er bygget og drives
uten anleggskonsesjon. Dersom private lavspente elektriske anlegg
ønskes overdratt til den lokale områdekonsesjonæren, må det avtales
mellom eierne av det uregulerte lavspente nettanlegget og områdekonsesjonæren.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ann-Kristin
Engstad, Asmund Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Tore Nordtun,
Torny Pedersen og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter Skovholt
Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga
Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten
Hjemdal, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, lederen Gunnar
Kvassheim, legger til grunn at formålet med energiloven
nå som da energiloven ble vedtatt, skal sikre at produksjon, omforming,
overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi foregår på en samfunnsmessig
rasjonell måte gjennom et sentralt rammeverk for styringen av energisektoren
i tillegg til reguleringer av markedsforhold og nettvirksomhet.
Disse prinsippene ligger også til grunn for de endringer av energiloven
som nå foreslås.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg
at Regjeringen i denne proposisjonen legger til rette for en økt
satsing på fornybar energi og energieffektivisering, en god koordinering
av nett, produksjon og forbruk, et robust og sikkert nett i alle
deler av landet for pålitelig og effektiv overføring av kraft til
en mest mulig lik pris, tilknytningsplikt for produksjon for å sikre
at samfunnsmessig gode prosjekter gjennomføres, lovfesting av dagens
praksis om å tilknytte forbruk på regional- og sentralnettet, konsesjonsplikt
for lavspent fordelingsnett og krav om eierskap til elektriske anlegg
og fjernvarmeanlegg.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at det i proposisjonen sies
at energiloven har gitt en utjevning av kraftprisen på landsbasis.
Det er fortsatt vesentlige forskjeller i overføringstariffene, men
Regjeringen varsler at den vil vurdere tiltak for å utjevne disse
forskjellene. Det vises òg til at det nå vil stilles betydelige
krav til nettinvesteringer, bl.a. som en følge av økt satsing på
fornybar energiproduksjon, men også fordi det er stort behov for
reinvesteringer i gammelt nett, og at en må ta høyde for mer ekstremvær
i framtida.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser
til at Regjeringen viderefører hovedprinsippene i energiloven. Det
er positivt for en effektiv utnyttelse av ressursene og for strømbrukerne. Disse
medlemmer slutter seg til flere av Regjeringens forslag
til endringer, men disse medlemmer stiller seg undrende
til at Regjeringen legger opp til brudd med klimaforliket når det
gjelder tiltak for å bidra til redusert strømtap i overføringsnettet. Disse
medlemmer kan ikke se at det legges opp til et ambisjonsnivå
i tråd med den brede enigheten i klimaforliket, jf. Innst. S. nr.
145 (2007–2008), hvor det heter at:
"Flertallet er enig om at det er en målsetting å øke energieffektiviteten
i el-nettet og kraftproduksjonen med 20 prosent innen 2020 gjennom
opprusting av el-nettet, effektivisering for å redusere nettapet
og utbedring og fornyelse av eksisterende vannkraftverk."
I proposisjonen heter det følgende:
"Å oppnå målet på 20 prosent økt energieffektiviteten
innen 2020 vurderes imidlertid ikke å være mulig ut fra tekniske,
økonomiske og miljømessige forhold."
Disse medlemmer vil peke på at Regjeringen foreslår
tiltak for å bidra til mindre strømtap i overføringsnettet for elektrisitet,
men at ambisjonsnivået er langt unna det som følger av klimaforliket. Disse
medlemmer er overrasket over at Regjeringen kunne være med
på disse formuleringene i klimaforliket for så å argumentere sterkt
for at dette blir for krevende bare kort tid etter. Det er uheldig,
også fordi det svekker tilliten til arbeidet i Stortinget. Dette
er nok et eksempel på at Regjeringen bryter med enigheten i klimaforliket.
Komiteen viser til at selv om energiloven
legger opp til en markedsbasert omsetning og prissetting, så lar
dette seg godt kombinere med samfunnsmessig styring gjennom lovverk
og forskrifter, konsesjoner, tilsyn og kontroll, ulike reguleringer,
statlig eierskap og forskjellige støtteordninger.
Komiteen viser òg til at anlegg for produksjon,
omforming, overføring og fordeling av energi er underlagt konsesjon
både for å bygges og å drives. Ulike lover som industrikonsesjonsloven,
vannressursloven, vassdragsreguleringsloven, forurensningsloven
og plan- og bygningsloven regulerer enten enkeltvis eller sammen
utbygging og drift.
Komiteen viser til at mange interesser skal kombineres
når kraftproduksjon og distribusjon skal planlegges. Miljø, klima,
landskap, friluftsliv, andre næringer, lokalsamfunnets behov og
storsamfunnets behov legges til grunn. I større grad enn tidligere
legges det vekt på miljø i bred forstand, noe som nå gir seg utslag
i sterke stimulanser til å fremme miljøvennlig produksjon og energieffektivisering.
Komiteen viser til at det offentlige er store
eiere av overføringsnettet. En stor del av de lokale og regionale
nettselskapene er eid av kommuner og fylkeskommuner med statsforetaket
Statnett som systemansvarlig for nettet i landet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at den store andelen
offentlig eierskap sammen med skatte- og konsesjonssystemet sikrer
at store verdier og inntekter tilfaller fellesskapet.
Komiteen mener – i likhet med det som
uttrykkes i proposisjonen – at innretningene i energiloven med at
produksjon og omsetning av kraft prises i et marked og at nettvirksomheten
er myndighetsregulert, bidrar til en god samfunnsøkonomisk utnyttelse
av ressursene – og bedre enn før energiloven trådte i kraft i 1991.
Komiteen viser til at ved at energiloven bidrar til
riktige signaler om pris til sluttbrukerne, så kan den også virke
energisparende. I dette ligger det også at en markedsbasert kraftomsetning
gir godt grunnlag for å vurdere om investering i prosjekter er lønnsomme.
Det vil i sin tur bety at de mest lønnsomme prosjektene bygges ut
først. I tillegg vil en måtte forholde seg til at miljøvennlig og
nødvendig produksjon kan bygges ut gjennom direkte reguleringer
eller stimulanser fra støtteordninger.
Komiteen vil peke på at i et markedsbasert produksjons-
og omsetningssystem basert på vannkraft vil en alltid måtte forholde
seg til at forsyningssikkerheten knyttes til magasinfyllingsgraden
til enhver tid, dersom en ikke kan avbalansere lavere produksjon
med import av kraft, slik vi i all hovedsak kan gjøre i vårt felles
nordiske kraftmarked. Komiteen forutsetter at NVE
nøye og kontinuerlig overvåker fyllingsgraden når vannkraftsystemet
kan rammes av betydelig tilsigssvikt.
Komiteen vil tydelig understreke at en forutsetning
for samfunnssikkerhet er et stabilt og effektivt kraftsystem, dvs.
nok produksjonskapasitet og sikkert og robust nett med tilstrekkelig
overføringskapasitet.
Komiteen viser til at det varsles i proposisjonen
at en går inn i en periode med økende nettinvesteringer, bl.a. store
reinvesteringer i gammelt nett. En følge av økt utbygging av fornybar
kraftproduksjon som vindkraft og småkraft er økte investeringer
i nettet.
Komiteen vil understreke at skal en få til nødvendige
investeringer i nett, så kreves det flere faktorer som virker sammen,
som direktereguleringer, inntektsrammeregulering og tilsyn/kontroll.
Konsesjonsvilkårene pålegger nettselskapene å sikre at kundene skal
kunne knytte seg til nettet og ha sikkerhet for god leveringskvalitet.
Det vises til senere merknader om tilknytningsplikten.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, merker seg at
nettselskapene er garantert en rimelig avkastning over tid gjennom
den økonomiske reguleringen, en modell som hensyntar balansen mellom
kostnadseffektivitet og risiko for netteierne. For Statnetts del
fastsettes inntektsrammen etter observerte kostnader, samt "benchmarking"
opp mot europeiske systemoperatører. Nettselskapenes inntekter er
også avhengig av leveringspåliteligheten i nettet gjennom KILE-ordninga.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
Regjeringen i proposisjonen varsler at det skal foretas en gjennomgang
av hele nettreguleringen. Disse medlemmer slutter
seg til dette, og påpeker at dette er viktig ikke minst med hensyn
til å optimalisere de økonomiske insentivene for investeringer og
effektiv drift. Disse medlemmer peker på nødvendigheten
av bedriftsøkonomisk lønnsomhet for gjennomføring av samfunnsmessig
ønskelige tiltak og investeringer i kraftnettet.
Disse medlemmer mener at det er nødvendig å gjennomføre
en grunnleggende reform av den økonomiske reguleringen av nettselskapene
for å gi de riktige insentiver for investeringer og vedlikehold av
overføringsnettet. Dagens regulering har iboende egenskaper som
ikke er forenlig med Norges energi- og klimamål.
Disse medlemmer peker på at den samlede inntekten
til alle nettselskapene i Norge bestemmes av den totale investerte
nettkapitalen i Norge, og den referanserenten som NVE fastsetter
for avkastning på investert kapital. Det er denne "potten" nettselskapene
kniver om når inntektsrammene skal fastsettes. Etter dagens regulering
er bare 40 pst. av det enkelte nettselskaps inntektsramme basert
på egne kostnader, mens 60 pst. baserer seg på normkostnader i bransjen.
Normkostnadene er bestemt gjennom effektivitetsanalyser, hvor nettselskapenes
kostnadsnivå sammenlignes. De selskapene som har lavere kostnader
enn normen, får høyere avkastning enn selskaper som har høyere kostnader.
Konsekvensene av dette er at når et selskap påtar seg kostnader
ved å reinvestere i nettet eller bygger kapasitet for å tilknytte
ny produksjon, vil det først og fremst være nettselskaper som ikke
har slike kostnader som øker sin inntektsramme og avkastning. Reguleringen
virker dermed i praksis slik at dersom ett selskap investerer i nettet,
så vil dette selskapet få en lav avkastning på investeringen. Selskapene
som ikke investerer, sitter igjen med en gevinst som følge av at
andre har investert. Dagens modell gir dermed signal om å holde igjen,
og investere mindre enn det som er samfunnsmessig ønskelig!
Disse medlemmer peker videre på at dagens regulering
innebærer også økonomisk straff for nettselskaper i områder som
tidlig satser på tilrettelegging for fjernvarme, andre energibærere
eller planmessige energieffektiviseringstiltak. Dersom forbruket
av elektrisitet faller i nettselskapets forsyningsområde, vil nemlig
det aktuelle selskapet måles som mindre effektivt enn tidligere
i NVEs økonomiske regulering. Også dette økonomiske signalet er
stikk i strid med nasjonale energi- og klimapolitiske målsettinger.
Disse medlemmer viser til disse svakhetene i dagens
inntektsregulering. Disse medlemmer peker på at utfordringen
for regulering av kraftnettene har forandret seg kraftig de siste
årene. Dette gjør det nødvendig med en kritisk vurdering av om nettreguleringen
er egnet til å løse dagens utfordringer. Disse medlemmer peker
på at fokuset i reguleringen av kraftnett på få år har endret seg
fra primært å skulle sikre kostnadseffektivitet i et temmelig statisk
kraftnett med overkapasitet, til å skulle gi kraftnettene en nøkkelrolle
i å nå Norges klimamål og tilknytte ny fornybar energiproduksjon.
Samtidig skal ønsket leveringssikkerhet trygges gjennom omfattende
ny- og reinvesteringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at oppfyllelse av klimaforlikets mål
for nasjonale utslippsreduksjoner vil kreve betydelige investeringer
i fornybar energi og nettkapasitet frem mot 2020. Forpliktelser
som Norge kan få under fornybardirektivet, kan forsterke dette behovet.
Disse medlemmer viser til at energibransjen gir
klare signaler om at nettreguleringsregimet heller ikke gir tilstrekkelige
insentiver i forhold til investeringer ut fra dagens behov for opprustning
og vedlikehold. Det vises i denne sammenheng også til Dokument nr.
8:60 (2008–2009).
Disse medlemmer er kritisk til at proposisjonen
ikke slår fast at nettpolitikken og nettreguleringsregimet skal
innrettes mot Norges klimamål og forpliktelser i 2020.
Komiteen merker seg at NVE vurderer
alternative modeller for kostnadsnormer i regional- og sentralnettet,
og ser fram til resultatene av slike vurderinger, som kan gi gode
insentiver til riktige nettinvesteringer.
Komiteen merker seg at det uttrykkes i proposisjonen
at NVE har forsterket sitt tilsyn og beredskapsarbeid. Det er grunn
til å minne om at Riksrevisjonen i Dokument nr. 3:15 (2008–2009)
etterlyste en tydelig avklaring i ansvar mellom NVE og Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap. Komiteen har
merket seg at et slikt arbeid nå er på gang.
Komiteen merker seg at Regjeringen nå ser på tiltak
for å optimalisere insentiver for investeringer og effektiv drift
av nettet. Komiteen gir sin støtte til det planlagte
arbeidet, bl.a. en vurdering av antallet nettnivåer, og dessuten
en vurdering av om det bør innføres felles nasjonale nettariffer.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre vil peke på at i forbindelse med vurderingen
av felles nasjonale tariffer må også samfunnsøkonomiske og miljømessige
virkninger vurderes.
Komiteen merker seg at NVE nå utfører
et arbeid for å vurdere de samfunnsmessige konsekvenser av en tariffutjevning
der sentralnettet utvides til også å omfatte regionalnettet. I dette
arbeidet inngår også å se på mulighetene for en eventuell utjevning
av tariff i distribusjonsnettet.
Komiteen merker seg at dagens prinsipper for tariffering,
som at det variable leddet skal gjenspeile den enkeltes belastning
på kraftsystemet, bør videreføres. Videre legges det til grunn at
det fortsatt bør være ulike tariffer for ulike kundegrupper, men
at tariffene kan fastsettes sentralt og bli like i hele landet for
de ulike kundegruppene. Komiteen ser fram til resultatet
av disse vurderingene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at det i dag er 72 eiere i regionalnettet.
Hvert nett er et eget tarifferingsområde. Forbrukerne som er tilknyttet
regionalnett hvor det er stort potensial for fornybar kraftproduksjon,
må i dag betale for forsterkninger dersom dette potensialet skal
utnyttes. Dette finner mange forbrukskunder urimelig, og det skaper
konflikter. Disse medlemmer mener at blant annet
derfor vil det være samfunnsmessig rasjonelt å se det landsomfattende
sentralnettet og de regionale nettene i sammenheng, det vil si å
gå fra tre til to nettnivåer. Mange land har valgt denne modellen.
Enhetlig tariffering for regional- og sentralnett vil kunne bidra
til økte nettinvesteringer for fornybar energi. En samlet tariffering
av sentralnett og regionalnett kan også bidra til å redusere forskjellene
i nettleie, skape likebehandling av kundegrupper, gi bedre lokaliseringssignaler
for ny kraftproduksjon og nytt forbruk, samt legge til rette for
en effektiv utvikling av nettet.
Disse medlemmer peker på at distribusjonsnettene
har en vesensforskjellig funksjon i forhold til sentral- og regionalnett.
De fordeler elektrisk energi fra overordnet nett til sluttbrukere
lokalt. Investeringer i distribusjonsnettene vil i mindre grad enn
investeringer i regional- og sentralnettet påvirke kraftsystemets
funksjon utover eget område. Distribusjonsnettene står for i overkant
av 60 pst. av den totale inntektsrammen på nett.
Disse medlemmer viser til Innst. S. nr. 83 (2001–2002),
jf. St.prp. nr. 1 (2001–2002) fra Olje- og energidepartementet,
om gjennomgang av Statnett SFs organisering og oppgaver, der en
samlet energi- og miljøkomité uttalte følgende:
"Komiteen viser til at strukturen for distribusjons-
og regionalnetta har blitt vesentleg endra dei siste åra gjennom
m.a. samarbeidsavtaler og oppkjøp. Dei regionale selskapa har generelt
god kompetanse, og dei går i dag inn i eit naturleg og forpliktande
samarbeid og samvirke med Statnett.
Komiteen meiner
at omsynet til sikker kraftforsyning, vedlikehald og samfunnsøkonomi
og eit lågast mogleg kostnadsnivå for sluttbrukaren tilseier at det
bør vurderast om det vil vere mest tenleg med eitt nettnivå i tillegg
til sentralnettet.
Komiteen er positiv til å få dette
utgreidd, også verkemiddel som vil vere tenlege for å oppnå dette."
Komiteen merker seg at det i proposisjonen redegjøres
for tiltak i såkalte "svært anstrengte kraftsituasjoner og rasjonering",
bl.a. basert på de tiltak som ble fremmet i Innst. S. nr. 181 (2002–2003),
for bedre å håndtere anstrengte kraftsituasjoner og redusere faren
for rasjonering.
Komiteen merker seg at en i proposisjonen går nærmere
inn på behovet for bedre koordinering i kraftsektoren, og spesielt
problemstillingene knyttet til en økende og stadig mer krevende
koordinering mellom nett, produksjon og forbruk – under henvisning
til at en tidligere hadde bedre samsvar i tid mellom bygging av
store forbruksenheter og kraftproduksjon.
Komiteen merker seg at det problematiseres i proposisjonen
at:
"Produsenter og forbrukere får også prissignaler om kostnader
fra nettinvesteringer som skyldes tilknytning ved at det kreves
anleggsbidrag. Kostnader knyttet til nettanlegg, der hovedfunksjonen
er å betjene en enkelt produsent eller forbruker(radial) skal belastes
den som utløser behovet for investeringen. Det øvrige nettets struktur
er i stor grad masket eller radielt fellesanlegg."
Komiteen har merket seg at NVE har igangsatt et
arbeid med å vurdere behovet for en utvidelse av reglene for anleggsbidrag. Komiteen ser
at det i en slik sammenheng må vurderes flere forhold, som hva som
vil gi samfunnsmessig riktige investeringer, forholdet til den foreslåtte
tilknytningsplikten og ønsket om å få på plass mer fornybar kraftproduksjon.
Komiteen viser til den meget krevende situasjonen
som har oppstått med regionale ubalanser, og viser særlig til situasjonen
i Midt-Norge og behovet for økt oppmerksomhet i Bergensområdet.
Bakgrunnen for slike ubalanser henger sammen med at etablering av
produksjon og overføringsnett krever konsesjon, og er således underlagt
myndighetenes vurderinger, mens etablering av store forbruksuttak
ikke er underlagt slik vurdering. Komiteen viser
til at dette må håndteres på en helt annen måte, slik også Regjeringen
foreslår i proposisjonen, ved å fremme forslag om tilknytningsplikt
for forbruk. Det gir mulighet til nødvendig avveining mellom produksjon
og forbruk.
Komiteen merker seg at det i proposisjonen tydelig
fremheves at det må bli en bedre koordinering mellom behov for nettutbygging,
produksjon og forbruk. Det påpekes at nettselskapene så tidlig som
mulig tilkjennegir hvilke utbyggingplaner som foreligger, slik at
både kraftprodusenter og forbrukere kan planlegge ut fra det. Det
samme gjelder signaler andre veien til nettselskapene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at det sies at det ikke er mulig å nå målet i klimaforliket
om å øke energieffektiviteten i elnettet og kraftproduksjonen med
20 pst. ut fra tekniske og miljømessige forhold. Gradvis overgang
til høyere overføringsspenning i regional- og sentralnettet vil
i noen grad kunne bidra til lavere nettap. Skal tapene i overføringsnettet
reduseres utover dette, må en bygge flere overføringslinjer med høy
spenning enn det som ellers er nødvendig. Det påpekes at vannkraft
allerede er en meget effektiv energiteknologi. Et mål om at tapene
skal reduseres med 20 pst vil innebære en økning av produksjonen gjennom
ren opprustning på 2,5 TWh/år, noe som overgår det kjente potensialet.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmet fra
Venstre, mener likevel det er viktig å legge til rette for økt opprustning
og utvidelse av eksisterende vannkraftverk ettersom dette vil øke
tilgangen på verdifull regulerbar kraft.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
legge til rette for et robust og sikkert nett for overføring av
elektrisk kraft i hele landet. Det er av stor samfunnsmessig betydning
å ha et rasjonelt og effektivt overføringsnett for elektrisk kraft
som har tilstrekkelig kapasitet til å ta imot ny energi.
Disse medlemmer slutter seg i all hovedsak til
de endringer i energiloven som er foreslått i Ot.prp. nr. 62 (2008–2009).
Disse medlemmer mener en best mulig samordning
av nett, forbruk og produksjon er viktig sett ut fra både samfunnsøkonomiske
og leveringssikkerhetsmessige vurderinger.
Disse medlemmer vil også peke på viktigheten av
å legge til rette for økt produksjon av fornybar energi. For å nå
dette mål er det en forutsetning å vedlikeholde og videreutvikle
kraftnettet i Norge.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til Dokument nr. 8:21 (2006–2007) og Innst.
S. nr. 133 (2006–2007). Komiteen behandlet her forslag om å tydeliggjøre
ansvaret for forsyningssikkerheten og gi staten rett og plikt til
å sikre ny kraftproduksjon. I innstillingen uttaler en samlet komité
følgende:
"Komiteen anmoder på denne bakgrunn Regjeringen om å vurdere
forslagene i Dokument nr. 8:21 (2006-2007) ved den forestående evaluering
av energiloven."
Disse medlemmer viser til at disse sentrale problemstillingene
ikke er nevnt i proposisjonen, og at departementet ikke ser ut til
å ha fulgt opp komiteens merknad.
Komiteen merker seg at Regjeringen
i proposisjonen legger fram en strategi for hvordan en skal kunne
ta enda sterkere miljøhensyn og hensyn til estetikk og lokalsamfunn
ved nettutbygging. På regionalt nivå er et av tiltakene å vurdere
om det kan være samfunnsmessig lønnsomt å få til økt grad av transformering,
for å legge til rette for nye forbrukere og for innmating av fornybar
kraft. Videre tas det sikte på å få sanert og omstrukturert nett.
Komiteen er godt kjent med at det i dag stilles klare
krav til avbøtende tiltak fra mange hold, ikke minst i berørte lokalsamfunn,
for å redusere negative effekter av kraftledninger. Komiteen merker
seg at det redegjøres for en rekke avbøtende tiltak som trasévalg,
kamuflasje, ledningsdesign m.m., samtidig som det i konsesjonsbehandlingen
legges stor vekt på åpenhet og medvirkning fra interessegruppene.
Avbøtende tiltak kan også være at nødvendig infrastruktur i tilknytning
til ledninger og trafostasjoner, som for eksempel veier, kan tilrettelegges
på en slik måte at de tjener samfunnsmessige behov.
Komiteen vil videre peke på at nye kraftledninger
ofte kan gi gode muligheter for å kople på ny fornybar energiproduksjon
langs linjetraseen når det bygges tilhørende transformatorstasjoner.
Ved kabling, særlig med sjøkabel, kan mulighetene for å kople på
slik produksjon være begrenset. Sjøkabel som legges utenom dagens
knutepunkt i nettet innebærer færre tilknytningspunkter og dermed
reduserte muligheter for innmating av lokal produksjon og/eller fjerning
av gammelt nett.
Komiteen viser til at det redegjøres bredt for problemstillingene
omkring kabling, og der det sies:
"Bruk av kabel som alternativ til luftledning skal alltid
vurderes når nye kraftledninger på alle spenningsnivå skal bygges.
Særlig kan jordkabel være et godt tiltak i distribusjonsnettet."
Komiteen merker seg de vurderinger som gjøres
omkring store naturinngrep ved kabling av høye spenningsnivå og
svært høye kostnader sammenlignet med luftspenn. Det redegjøres
også for forsyningssikkerhet og lang reparasjonstid ved kabelbrudd.
Det vises dessuten til at ny VSC-teknologi ennå ikke er tilstrekkelig
moden til å tas i bruk, men at Statnett og øvrige nettselskaper
bør være pådrivere for utvikling og kvalifisering av teknologi.
Komiteen merker seg at det likevel sies at de innvendinger
en måtte ha mot kabling av høyere spenningsnivå ikke utelukker at
kabling kan være aktuelt på strekninger der det gir særlige miljøgevinster også
i regional- og sentralnettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre peker på at det er
omfattende planer for forsterkning av så vel det nasjonale sentralnettet
som utenlandsforbindelsene kommende år, og mener det er et klart
behov for dette. Samtidig mener disse medlemmer at
man bør kunne utnytte denne utbyggingen til å utvikle og prøve ny
teknologi som kan gi en mer skånsom kraftoverføring gjennom sårbare
naturområder, samtidig som forsyningssikkerheten ivaretas. Disse
medlemmer peker her bl.a. på VSC-teknologien. Disse
medlemmer mener derfor at det bør opprettes et faglig utvalg
bestående av bl.a. kabelprodusenter, forskningsmiljø og Statnett
som skal gå gjennom nye teknologiske løsninger som kan tas i bruk
i fremtidens kraftnett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppnevne et faglig utvalg som skal
gå gjennom ulike teknologiske løsninger som kan gi en sikker og
mer skånsom kraftoverføring i sårbare naturområder i fremtiden.
Regjeringen bes presentere utvalgets anbefalinger for Stortinget
på en egnet måte senest i løpet av 2011."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre synes det er positivt at Regjeringen foreslår
å styrke hensynet til miljøet ved kabling i distribusjonsnettet. Disse medlemmer savner
imidlertid nye retningslinjer for fremføring av kraftlinjer i sentralnettet,
som i større grad åpner for andre løsninger enn luftspenn i områder
med viktige natur- og friluftslivsverdier. Disse medlemmer hadde
forventet et opplegg som foreskriver økt bruk av jord- eller sjøkabel
i konfliktområder, der hvor slik kabling kan redusere belastningen
på miljøverdiene, og ikke bare et opplegg med avbøtende tiltak slik
Regjeringen legger opp til i proposisjonen.
Disse medlemmer vil peke på at den forrige olje-
og energiministeren, Åslaug Haga, bekreftet i Stortinget at det
skal utarbeides nye retningslinjer, som i større grad skal åpne
for bruk av sjøkabel og jordkabel. Disse medlemmer kan
ikke se at slike retningslinjer er utarbeidet.
Disse medlemmer vil peke på at Regjeringen ikke
har fulgt opp sine løfter om en ny kurs på dette området, og vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag.
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide retningslinjer for fremføring
av kabler i sentralnettet som åpner for økt bruk av jord- eller
sjøkabel i konfliktområder og hvor alternativ kabling kan redusere
konfliktnivået og belastningen på miljøet."
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om at det innføres en tilknytningsplikt for produksjon på
alle nettnivå bl.a. for å sikre at samfunnsmessige rasjonelle prosjekter
blir gjennomført. Denne tilknytningsplikten gir produsentene av
kraft en rett til å få tilknytning dersom produksjon og nett samlet
sett er samfunnsmessig rasjonelt. Dette innebærer at nettselskapene
kan få en plikt til å bygge ut nettet dersom det ikke er tilstrekkelig
kapasitet i nettet. Denne plikten gjelder alle områdekonsesjonærer,
regionalnettseiere og Statnett, og den gjelder også for produksjonsøkninger
ved eksisterende kraftverk.
Ut fra dette vil NVE få en sentral rolle, også i de tilfeller
der prosjekter ikke er rasjonelle samfunnsmessige prosjekter, og
dermed ikke bør realiseres.
Komiteen merker seg òg at ved tilknytning av produksjon
vil det i likhet med det som praktiseres i dag, være den enkelte
produsents ansvar å sørge for tilgang til nettet fra produksjonsanlegget
og til det tilknytningspunkt som nettselskapet bestemmer.
Komiteen merket seg at det i komiteens høringer
om denne saken 5. mai 2009 ble bedt om en presisering av hva som
ligger i begrepet samfunnsmessig rasjonell. I proposisjonen er det
sagt at begrepet har samme innhold som samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet
fra Kristelig Folkeparti, viser til at i tillegg går dette fram
av NVEs retningslinjer og veileder til konsesjonssøknader for energiprosjekter.
Komiteen har merket seg at det klargjøres
i proposisjonen at det i konsesjonen til et produksjonsprosjekt
kan settes vilkår om nett, og det er videre klargjort behovet for
koordinering mellom netteier og produsent.
Komiteen viser til at nettselskapene kan inngå forpliktende
avtale med produsent om bl.a. anleggsbidrag før nettinvesteringer
igangsettes. Det vises også til den rolle NVE har for koordinering
når det er flere produksjonsprosjekter i et område, og det vises til
at NVE kan sette frister for produsenter som ønsker å delta i en
samtidig behandling i tilknytning til en aktuell nettforsterkning
eller nettutbygging.
Det understrekes at formålet med tilknytningsplikten er at det
aktivt skal tilrettelegges for foreliggende produksjonsplaner, men
ikke en tilrettelegging for mulig framtidig kraftproduksjon alle
steder. I bunnen må ligge en sannsynlighet for at nettinvesteringen
over tid blir samfunnsmessig rasjonell.
Komiteen merker seg at om nettselskapet skulle
mene at det ikke vil være samfunnsmessig rasjonelt å tilknytte en
produsent, så må nettselskapet søke NVE om fritak fra tilknytningsplikten.
Departementet er i slike saker klageinstans.
Det er slik at om rasjonelle produksjonsprosjekter krever nettinvesteringer,
så har nettselskapet plikt til å utrede, omsøke og eventuelt bygge
nett uten ugrunnet opphold, slik at nettilknytning blir mulig snarest
mulig.
Komiteen har merket seg at det i høringsprosessene
er kommet til dels motstridende innspill omkring finansiering av
nettinvesteringer og kostnadsfordeling, men det synes åpenbart at
en tilknytningsplikt for produksjon på alle nettnivå vil bety at
en får muligheten til økt fornybar kraftproduksjon og økende nettkapasitet.
For nettselskapene vil tilknytningsplikten være en plikt på linje
med de øvrige pliktene som selskapene er pålagt gjennom direktereguleringene.
Nettselskapenes inntekter er regulert med bakgrunn i dette og for
å drive effektivt og forsvarlig.
Komiteen viser til at NVE har igangsatt et arbeid
med å vurdere behovet for utvidelse av reglene for anleggsbidrag
bl.a. for å få riktige samfunnsmessige investeringer. Dette arbeidet
må sees i sammenheng med forslaget om en tilknytningsplikt, og det skal
legges vekt på målet om økt fornybar kraftproduksjon. Komiteen ber
derfor om at mulighetene for å redusere anleggsbidrag også vurderes
i denne sammenheng, spesielt viktig er dette i forbindelse med fornybar
kraftproduksjon. Komiteen ber også om at det vurderes
om det kan sondres mellom forbruk og produksjon når det gjelder
størrelsen på anleggsbidrag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre peker på at Regjeringen
i proposisjonen ikke har tatt stilling til hvordan investeringene
som følger av en tilknytningsplikt, skal finansieres. Regjeringen
har dermed sett bort fra en viktig faktor for å få utløst de nødvendige
nettinvesteringer.
Disse medlemmer peker på at mengden energi man
får ut av et vindkraftanlegg er vesentlig lavere enn for tradisjonelle
vannkraftanlegg med samme effekt på grunn av langt færre effektive
produksjonstimer per år. Dette gjør at evnen til å bære kostnadene
knyttet til nettutvikling blir lavere fordi kostnadene må fordeles
på et lavere antall kilowattimer enn for vannkraft. Da er det nærliggende
at aktuell netteier vil kreve anleggsbidrag fra kraftprodusenten
for å sikre seg kostnadsdekning. Disse medlemmer peker
på at anleggsbidrag vil være et virkemiddel for å oppnå samfunnsøkonomisk
riktige løsninger og sikre en riktig fordeling av kostnadene ved
nettutbygging.
Disse medlemmer mener videre at det er viktig
å unngå at lokalbefolkningen bærer kostnadene i form av økt nettleie
for at man skal nå nasjonale politiske ambisjoner om økt vindkraftutbygging.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at en offensiv nettpolitikk er avgjørende viktig
for å legge forholdene til rette for ny produksjon av elektrisk
energi.
Disse medlemmer vil av disse grunner gå inn for
å lovfeste at alle konsesjoner for nettanlegg pålegges en tilknytningsplikt
for nye anlegg for produksjon av elektrisk energi.
Disse medlemmer vil imidlertid påpeke at tilknytningsplikten
vil føre til at investeringsbehovet vil øke for nettselskapene.
Dette vil kreve at inntektsrammene for nettselskapene endres.
Disse medlemmer mener det er viktig å ha klare
retningslinjer for hvordan nyinvesteringer og utvidelser av nettet
skal finansieres ved tilknytning av ny produksjon.
Disse medlemmer mener at i de tilfeller der tilknytningsplikten
utløser et investeringsbehov for nettselskapet, må det legges til
grunn en rimelig kostnadsfordeling mellom nettselskap og utbygger
av ny kraft.
Disse medlemmer viser til at det er kraftprodusenten
som utløser behovet for økte nettinvesteringer. For å få til en
rasjonell utvikling av kraftsystemet må kraftprodusenten kunne pålegges
et anleggsbidrag når tilknytningsplikten kommer til anvendelse.
Disse medlemmer mener anleggsbidrag kan forhindre
at kraftutbygginger som ikke er samfunnsmessig lønnsomt, blir bygget
ut. Det bør derfor utarbeides nærmere retningslinjer for størrelsene
på anleggsbidraget fra kraftutbygger når tilknytningsplikten kommer
til anvendelse. Anleggsbidraget må imidlertid ikke bli for stort.
Disse medlemmer mener det må etableres prosesser
som kan klargjøre om en investering i kraftproduksjon er samfunnsøkonomisk
lønnsom. Det må av disse grunner avklares nærmere hvordan nettinvesteringer
som utløses av tilknytningsplikten skal finansieres. Kostnadsfordelingen
mellom nettselskap og kraftutbygger er et sentralt spørsmål i så måte.
Disse medlemmer slutter seg til at det kan gis
unntak fra tilknytningsplikten.
Disse medlemmer er opptatt av å utforme en nettpolitikk
som ikke belaster enkeltregioner, og slik at de økonomiske belastningene
for sluttbruker ikke blir for store noen steder i landet.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreslå klare retningslinjer for
kostnadsfordelingen mellom netteier og kraftprodusent når det gjelder
utbygging av nytt nett som er utløst av tilknytningsplikten."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag til regelverk som
skal klargjøre om en investering i ny kraftproduksjon er samfunnsmessig
lønnsom."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag til en nettpolitikk
som ikke belaster enkeltregioner."
"Stortinget ber Regjeringen om å legge til rette for konkurranseutsetting
av drift og vedlikehold av strømnettet."
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om lovfesting av dagens praksis med tilknytningsplikt for
forbruk i regional- og sentralnettet, slik at det blir en plikt
for nettselskapene å tilknytte forbruk på samtlige nettnivåer. Dette
betyr at plikten til å knytte forbruk på regional- og sentralnettet
vil gjelde for selskaper med anleggskonsesjoner for regionalnettledninger
og for Statnett som sentralnetteier.
Komiteen merker seg departementets presisering
av at ved tilknytning til regional- og sentralnettet vil det som
i dag være den enkelte forbruksenhets ansvar å sørge for nettanlegg
fra forbruksenheten og til det punkt i nettet som nettselskaper
anviser.
Komiteen legger òg til grunn – slik det klargjøres
fra departementets side – at nettselskapene må sikre seg at nettet
er i driftsmessig forsvarlig stand og ta forbehold for eventuelle
fremtidige forbruksøkninger i sine avtaler med kunder.
Komiteen merker seg at det åpnes for å få unntak
fra tilknytningsplikten for forbruk som en sikkerhetsventil i spesielle
situasjoner. En må unngå uheldige og åpenbare ubalanser mellom forbruk
og reell tilgang på kraft, noe departementets forslag søker å finne
løsning på.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, merker seg at departementet presiserer
i energiloven hva som kreves av konsesjonærene når det gjelder kontroll
med og eierskap til elektriske anlegg og fjernvarmeanlegg. Flertallet sier
seg enig i at det er viktig at konsesjonærene har nødvendig kontroll
og styring med dette, og støtter således kravet om at eierskap vil gjelde
både for nettanlegg og produksjonsanlegg som innehar konsesjon etter
energiloven §§ 3-1 og 3-2, og fjernvarmeanlegg med konsesjon etter
energiloven § 5-1.
Flertallet er kjent med en langvarig praksis fra
konsesjonsmyndighetene for at konsesjon til elektriske anlegg og
til fjernvarmeanlegg kun gis til ett selskap, men at denne lovendringen
ikke innebærer et generelt forbud mot å skille eierskap og drift
for elektriske anlegg og fjernvarmeanlegg. I de tilfeller hvor eierskap
og drift er skilt, skal konsesjonene etter ovennevnte paragrafer
innehas av det selskapet som står for driften av anleggene.
Flertallet viser til at lovendringen primært skal
sikre at aktiva som er nødvendig for drift, ikke skal kontrolleres
av selskaper uten kompetanse innenfor den aktuelle energivirksomhet.
Det skal også være et hinder for at noen kan ha interesser knyttet
til bruk og omsetning av aktiva som vanskeliggjør konsesjonærens
virksomhet.
Det er presisert fra departementets side at en viderefører dagens
ordninger med utleie av elektriske anlegg, hvor leietaker har full
kontroll med anlegget i en avgrenset leieperiode.
Flertallet viser til at det også ut fra innspill under
høringsrunden i forkant av lovendringen er grunn til å presisere
at lovendringen ikke vil hindre at det kan være flere eiere i et
fjernvarmeanlegg, forutsatt at det er en eier som gjennom avtaler
kontrollerer alle aktiva og står som konsesjonær, på samme måte som
det kan være flere eiere i et kraftverk, men kun ett selskap som
står som konsesjonær.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er innforstått
med at krav om eierskap til elektriske anlegg og fjernvarmeanlegg
åpner for fleksible ordninger ved valg av organisering med de unntak
som er presisert i proposisjonen. Dette flertallet viser
til at lovendringen sikrer at en unngår salg av aktiva til aktører
som ikke oppfyller de krav energiloven stiller til konsesjonærer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre går mot forslaget i proposisjonen om å endre energiloven
§§ 3-1, 3-2 og 5-1 slik at den konsesjonspliktige virksomhet omfatter
å eie elektriske anlegg og fjernvarmeanlegg, i tillegg til å bygge
og drive slike anlegg.
Disse medlemmer mener at manglende eierskap til
anlegg nødvendigvis ikke betyr at selskapene har dårligere kontroll
med anleggene. Tvert imot peker disse medlemmer på
at vi har erfaringer for at det kan være rasjonelt at flere konsesjonærer
samarbeider om driftsløsninger. Nødvendig kontroll kan sikres på
en god måte gjennom avtaleregulering mellom eier og driftsselskap.
Disse medlemmer peker på at dersom de betydelige
ambisjonene i Stortingets klimaforlik og internasjonale forpliktelser
om reduserte klimagassutslipp og økte investeringer innenfor fornybar
energi skal kunne realiseres, er det viktig at kraftselskapene ikke
gis ytterligere begrensninger i mulighetene til å samarbeide på
en effektiv måte.
Etter disse medlemmers oppfatning vil de foreslåtte
endringene kunne medføre samfunnsmessige og bedriftsøkonomisk lite
rasjonelle løsninger. At flere kraftprodusenter samarbeider om driftsløsninger
vil ofte bety både lavere kostnader og tilgang til et større kompetansemiljø,
som igjen trygger kvaliteten på anleggene. Det sentrale må være
at eier har et klart og utvetydig ansvar for anleggenes kvalitet, tilstand
og funksjon, og ut fra det velger et hensiktsmessig driftskonsept.
Etter disse medlemmers oppfatning gir ikke et krav
om at konsesjonær både må bygge, eie og drive noen garanti for at
kvalitet og funksjonalitet blir bedre ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til proposisjonens omtale av krav om eierskap
til elektriske anlegg og fjernvarmeanlegg, og understreker at dette
åpner for fleksible ordninger ved valg av organisering med de unntak
som er presisert i proposisjonen.
Komiteen sier seg enig med departementet
i at det i all hovedsak skal være anleggs- og områdekonsesjonær
som skal stå for bygging og drift av lavspente anlegg av hensyn
til kundene, de tekniske løsningene og den systemmessige driften.
Komiteen merker seg at departementet sier det er
viktig at lavspente elektriske anlegg dimensjoneres og bygges slik
at innretningene muliggjør fremtidige nye tilknytninger og videreutvikling
av nettet. Det er et mål å unngå bygging av parallelle nett – både
av miljømessige hensyn og hensynet til samfunnsmessig rasjonalitet.
Kundene skal i dag ha valgfrihet til leverandør, og anlegg som "låser
inne" kunder, er i strid med dette.
Komiteen viser til at departementet har begrunnet
behov for unntak om konsesjonsplikt for visse lavspente anlegg,
og komiteen gir sin tilslutning til dette. Dette
kan ifølge departementet f.eks. gjelde kundespesifikke lavspenningsanlegg,
hvor det ikke er flere boenheter eller fritidsboliger samlet bak et
felles tilknytningspunkt eller gårds- eller grendeverk uten høytspenningsanlegg,
som også leverer til eksterne kunder, og hvor den eksterne leveransen
er av svært begrenset omfang.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen oppnevne et faglig utvalg som skal
gå gjennom ulike teknologiske løsninger som kan gi en sikker og
mer skånsom kraftoverføring i sårbare naturområder i fremtiden.
Regjeringen bes presentere utvalgets anbefalinger for Stortinget
på en egnet måte senest i løpet av 2011.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utarbeide retningslinjer for fremføring
av kabler i sentralnettet som åpner for økt bruk av jord- eller
sjøkabel i konfliktområder og hvor alternativ kabling kan redusere
konfliktnivået og belastningen på miljøet.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen foreslå klare retningslinjer for kostnadsfordelingen
mellom netteier og kraftprodusent når det gjelder utbygging av nytt
nett som er utløst av tilknytningsplikten.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag til regelverk som
skal klargjøre om en investering i ny kraftproduksjon er samfunnsmessig
lønnsom.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag til en nettpolitikk
som ikke belaster enkeltregioner.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen om å legge til rette for konkurranseutsetting
av drift og vedlikehold av strømnettet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i energiloven
I
I lov 29. juni 1990 om produksjon, omforming, overføring,
omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. (energiloven) gjøres
følgende endringer:
§ 1-4 skal lyde:
§ 1-4. (Statens anlegg)
Lovens bestemmelser i §§ 2-2 annet og tredje ledd, 3-2,
3-3, 3-4, 3-6, 10-2 og 10-3 gjelder ikke for statens anlegg.
§ 3-1 første ledd første punktum skal lyde:
Anlegg for produksjon, omforming, overføring og fordeling
av elektrisk energi, kan ikke bygges, eies eller drives uten konsesjon.
§ 3-1 annet ledd nytt annet punktum skal lyde:
Departementet kan ved forskrift fastsette unntak fra konsesjonsplikt
etter denne bestemmelse for nærmere bestemte lavspenningsanlegg.
§ 3-2 første ledd skal lyde:
Innen et område kan konsesjon gis for bygging, eierskap
og drift av anlegg for fordeling av elektrisk energi mellom spenningsnivåer
som fastsettes av departementet.
Ny § 3-4 skal lyde:
§ 3-4. (Tilknytningsplikt)
Alle som innehar konsesjoner for nettanlegg etter dette
kapittel, har plikt til å tilknytte nye anlegg for produksjon av
elektrisk energi og nye anlegg for uttak av elektrisk energi som
ikke omfattes av § 3-3, og om nødvendig investere i nettanlegg.
Den samme plikten gjelder ved produksjons- og forbruksøkninger som
medfører behov for investeringer i nett. Plikten til å foreta nødvendige
investeringer i nettanlegg etter denne bestemmelsen gjelder alle
konsesjonærer der tilknytningen utløser et investeringsbehov.
Departementet kan gi unntak fra tilknytnings- og investeringsplikten
for produksjon, dersom tiltaket ikke er samfunnsmessig rasjonelt.
Departementet kan i ekstraordinære tilfeller gi unntak
fra tilknytnings- og investeringsplikten for forbruk.
Nåværende §§ 3-4 og 3-5 blir nye §§ 3-5 og 3-6.
§ 5-1 første ledd første punktum skal lyde:
Fjernvarmeanlegg kan ikke bygges, eies eller drives uten
konsesjon.
II
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 4. juni 2009
Gunnar Kvassheim |
Asmund Kristoffersen |
leder |
ordfører |