Riksrevisjonen la 6. november 2000 frem Dokument nr. 3:2 (2000-2001) -Riksrevisjonens kontroll med statsrådens (departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper, banker m.v. for 1999. Dette er i samsvar med Stortingets instrukser for:

  • – Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statens interesser i statsbedrifter, aksjeselskaper og enkelte organer m.v. organisert ved særskilt lov, vedtatt 27. mai 1977,

  • – Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av virksomheter organisert etter lov om statsforetak av 30. august 1991, vedtatt 10. mars 1992, samt

  • – Instruks for Riksrevisjonens kontroll vedrørende Norges Bank, vedtatt 10. april 1987.

Riksrevisjonen har tatt opp prinsipielle spørsmål vedrørende Den Norske Stats Husbank, Medinnova SF, Nordic Aviation Resources AS, Norges Bank, Norsk Eiendomsinformasjon AS, Posten Norge BA, Statkraft SF, Statskog SF, Telenor AS og Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS. I tillegg er det tatt opp et prinsipielt spørsmål direkte under forvaltningsbedriften Luftfartsverket.

I dokumentet gis det for alle heleide virksomheter en generell faktaomtale med opplysninger om stiftelsestidspunkt, formål, konsernforhold, godtgjørelse til revisor, antall ansatte og utvalgte regnskapstall/nøkkeltall. Vedlagt følger oversikt over sentrale nøkkeltall for heleide virksomheter, samt oversikt over deleide selskaper hvor staten eier så mange aksjer at de representerer 50 pst. eller mer av stemmene, eller hvor staten av andre grunner er vurdert å ha dominerende innflytelse, og hvor Riksrevisjonen derfor har etablert kontroll.

Riksrevisjonens kontroll omfatter 26 heleide aksjeselskaper, 29 deleide aksjeselskaper, 6 statsforetak, 9 virksomheter organisert ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader.

Samlet aksjekapital i de heleide aksjeselskapene utgjør 15,1 mrd. kroner. De største er Telenor AS med 8,4 mrd. kroner og Statoil med 4,94 mrd. kroner. Innskuddskapitalen i statsforetakene utgjør samlet 22,3 mrd. kroner. Høyest innskuddskapital har Statkraft SF med 19,25 mrd. kroner. Særlovsselskapene, herunder selskaper med begrenset ansvar, har en samlet grunnkapital/innskuddskapital på 6,3 mrd. kroner.

Med virkning fra 1. januar 1999 har virksomhetene innført nye regnskapsprinsipper i samsvar med ny regnskapslov. For de fleste virksomhetene er sammenligningstallene i resultat og balanse omarbeidet i henhold til de nye prinsippene. Det vil derfor kunne være mindre forskjeller mellom utvalgte regnskapstall/nøkkeltall for 1998 oppgitt i fjorårets dokument og dette dokument.

Målet for Riksrevisjonens kontroll er å ha tatt standpunkt til om statsråden har utøvet sin oppgave som forvalter av statens interesser i selskaper, banker m.v. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.

I aksjeselskaper, statsforetak, særlovsselskaper med begrenset ansvar og Statens nærings- og distriktsutvik­lingsfond (SND) utøver statsråden myndighet i de øverste organer i virksomhetene, dvs. i generalforsamling, foretaksmøte e.l. I øvrige særlovsvirksomheter utøves myndighet etter retningslinjer som framgår av den enkelte lov, f.eks. gjennom forskrifter, instrukser og krav ved tildeling av bevilgninger.

Etter Riksrevisjonens syn har de fleste virksomheter tilfredsstillende løsninger for kjøp av revisjons- og rådgivningstjenester. Det var imidlertid stor variasjon i beløpene som ble brukt på revisjon og rådgivning i de virksomhetene som ble kontaktet av Riksrevisjonen. Virksomhetene er imidlertid forskjellige og beløpene kan vanskelig sammenlignes. Riksrevisjonen vil undersøke enkelte av forholdene nærmere.

Statsråden oversender årlig for hver enkelt virksomhet en beretning til Riksrevisjonen, jf. § 4 punkt 4 og § 5 punkt 4 i instrukser vedtatt av Stortinget 27. mai 1977 og 10. mars 1992. Riksrevisjonen har i brev av 29. mars 2000 til alle departementer meddelt at det er ønskelig for kontrollen at statsrådens beretning bl.a. inneholder opplysninger om hvordan styrings- og kontrollmyndigheten utøves, opplysninger og vurderinger om oppnådd resultat, eventuelle avkastningskrav og utbyttepolitikk, informasjon om spesielle forhold som er tatt opp i skriftveksel mellom departementet og selskapet, og vurdering av den enkelte virksomhets oppfyllelse av mål/krav m.m. som måtte være gitt i stortingsdokumenter.

Trenden er at mottatte beretninger for regnskapsåret 1999 gir fyldigere informasjon enn tidligere, men i enkelte tilfeller gir beretningen fortsatt mindre informasjon enn ønskelig sett fra Riksrevisjonens side.

Retningslinjer for departementenes ansvar for oppfølging av aksjeselskaper med statlig eierinteresse, statsforetak m.m. er gitt i § 22 i økonomireglementet for staten, fastsatt ved kongelig resolusjon av 26. januar 1996. Her fremgår det bl. a. i § 22.2 og 22.4 at det skal foreligge skriftlige retningslinjer som fastslår hvordan styrings- og kontrollmyndigheten skal utøves overfor hver enkelt virksomhet utenfor statsbudsjettet, samt at det skal utarbeides instruks for innhenting av informasjon og hvilke kontroller/vurderinger som skal foretas i den forbindelse. Riksrevisjonens undersøkelse viser at det er noe ulik status for hvor langt de ulike departementene har kommet i dette arbeidet. Riksrevisjonen vil følge opp dette.

Riksrevisjonens kontroll med statsrådens forvaltning av statens interesser i aksjeselskaper omfatter også deleide aksjeselskaper hvor staten eier så mange aksjer at de representerer 50 pst. eller mer av stemmene, eller hvor staten ellers på grunn av aksjeeie eller ved statlig kontroll av selskapsinteressene har en dominerende innflytelse, jf. § 1 punkt 2 i instruks av 27. mai 1977.

Deleide selskaper inngår ikke i oversendelsen til Stortinget med mindre resultatet av kontrollen gir grunnlag for bemerkninger eller orienteringer fra Riksrevisjonens side. Selskapene, med aktuell statlig eierandel, er oppført under det enkelte departement. Vedlagt Riksrevisjonens dokument følger en oversikt over utvalgte regnskapstall i deleide selskaper hvor Riksrevisjonen har etablert kontroll.

Staten har i 1999 solgt alle eller deler av aksjene i noen selskaper. Riksrevisjonen har gjennomgått salgsprosessene.

Selskapene vil fortsatt inngå i Riksrevisjonens kontroll dersom staten fortsatt eier så mange aksjer at de representerer 50 pst. eller mer av stemmene, eller der hvor staten ellers på grunn av aksjeeie eller ved statlig kontroll av selskapsinteressene har en dominerende innflytelse, jf. punkt 1.6 ovenfor. For regnskapsåret 1999 gjelder dette Statkorn Holding ASA og Norsk Medisinaldepot AS.

Staten har solgt alle aksjene i Postbanken. For Telenor AS er det fattet vedtak av Stortinget om delprivatisering av selskapet. En prosess ble gjennomført i 1999 ved fusjonen med Telia. Prosessen ble senere avbrutt. Kommunalbanken ble i 1999 omdannet til aksjeselskap. I februar 2000 ble 20 pst. av aksjene i selskapet solgt. I de statlig deleide selskapene Norsk Vekst ASA, Norsk Jetmotor ASA og Sydvaranger ASA har staten gjennomført salg av sine resterende aksjeposter.

Komiteen mottok 15. januar 2001 brev fra Riksrevisjonen vedrørende Norges pensjonskasses rammebetingelser – Finansdepartementets oppfølging. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.

1.1 Komiteens generelle merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen Gunnar Skaug, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, viser til at Riksrevisjonen gjennom Dokument nr. 3:2 (2000-2001) fortsette praksisen med å redegjøre for statsrådens (departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper, banker m.v.

Komiteen påpeker at målet for Riksrevisjonens kontroll er å ta standpunkt til om statsråden har utøvet sin oppgave som forvalter av statens interesser i selskaper, banker m.v. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger. Komiteen ser viktigheten av at Riksrevisjonen i den forelagte form følger opp statens interesser.

Komiteen har videre merket seg at Riksrevisjonen for 1999 har tatt opp prinsipielle spørsmål vedrørende Den Norske Stats Husbank, Medinnova SF, Nordic Aviation Resources AS, Norges Bank, Norsk Eiendomsinformasjon AS, Posten Norge BA, Statkraft SF, Statskog SF, Telenor AS og Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS samt et prinsipielt spørsmål direkte under forvaltningsbedriften Luftfartsverket.

Komiteen registrerer at Riksrevisjonen vil undersøke enkelte av forholdene for kjøp av revisjons- og rådgivningstjenester nærmere. Komiteen registrerer videre at Riksrevisjonen vil følge opp hvorvidt de krav som fremkommer i § 22 andre og fjerde ledd i økonomireglementet for staten blir etterfulgt.

Komiteen vil i de følgende kapitler kommentere enkelte av sakene som er omhandlet i dokumentet. Når det gjelder de øvrige sakene i Dokument nr. 3:2 (2000-2001) slutter komiteen seg uten ytterligere bemerkninger til Riksrevisjonens vurderinger og konklusjoner.