Riksrevisjonen la 6. november 2000 frem Dokument nr.
3:2 (2000-2001) -Riksrevisjonens kontroll med statsrådens
(departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper,
banker m.v. for 1999. Dette er i samsvar med Stortingets instrukser
for:
– Riksrevisjonens
kontroll med forvaltningen av statens interesser i statsbedrifter,
aksjeselskaper og enkelte organer m.v. organisert ved særskilt
lov, vedtatt 27. mai 1977,
– Riksrevisjonens kontroll med
forvaltningen av virksomheter organisert etter lov om statsforetak av
30. august 1991, vedtatt 10. mars 1992, samt
– Instruks for Riksrevisjonens
kontroll vedrørende Norges Bank, vedtatt 10. april 1987.
Riksrevisjonen har tatt opp prinsipielle spørsmål
vedrørende Den Norske Stats Husbank, Medinnova SF, Nordic Aviation
Resources AS, Norges Bank, Norsk Eiendomsinformasjon AS, Posten
Norge BA, Statkraft SF, Statskog SF, Telenor AS og Veterinærmedisinsk
Oppdragssenter AS. I tillegg er det tatt opp et prinsipielt spørsmål
direkte under forvaltningsbedriften Luftfartsverket.
I dokumentet gis det for alle heleide virksomheter
en generell faktaomtale med opplysninger om stiftelsestidspunkt,
formål, konsernforhold, godtgjørelse til revisor,
antall ansatte og utvalgte regnskapstall/nøkkeltall.
Vedlagt følger oversikt over sentrale nøkkeltall for
heleide virksomheter, samt oversikt over deleide selskaper hvor
staten eier så mange aksjer at de representerer 50 pst.
eller mer av stemmene, eller hvor staten av andre grunner er vurdert å ha
dominerende innflytelse, og hvor Riksrevisjonen derfor har etablert kontroll.
Riksrevisjonens kontroll omfatter 26 heleide
aksjeselskaper, 29 deleide aksjeselskaper, 6 statsforetak, 9 virksomheter
organisert ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader.
Samlet aksjekapital i de heleide aksjeselskapene utgjør
15,1 mrd. kroner. De største er Telenor AS med 8,4 mrd.
kroner og Statoil med 4,94 mrd. kroner. Innskuddskapitalen i statsforetakene
utgjør samlet 22,3 mrd. kroner. Høyest innskuddskapital
har Statkraft SF med 19,25 mrd. kroner. Særlovsselskapene,
herunder selskaper med begrenset ansvar, har en samlet grunnkapital/innskuddskapital
på 6,3 mrd. kroner.
Med virkning fra 1. januar 1999 har virksomhetene innført
nye regnskapsprinsipper i samsvar med ny regnskapslov. For de fleste
virksomhetene er sammenligningstallene i resultat og balanse omarbeidet
i henhold til de nye prinsippene. Det vil derfor kunne være mindre
forskjeller mellom utvalgte regnskapstall/nøkkeltall
for 1998 oppgitt i fjorårets dokument og dette dokument.
Målet for Riksrevisjonens kontroll
er å ha tatt standpunkt til om statsråden har
utøvet sin oppgave som forvalter av statens interesser
i selskaper, banker m.v. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
I aksjeselskaper, statsforetak, særlovsselskaper
med begrenset ansvar og Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND) utøver statsråden myndighet i de øverste
organer i virksomhetene, dvs. i generalforsamling, foretaksmøte
e.l. I øvrige særlovsvirksomheter utøves
myndighet etter retningslinjer som framgår av den enkelte
lov, f.eks. gjennom forskrifter, instrukser og krav ved tildeling
av bevilgninger.
Etter Riksrevisjonens syn har de fleste virksomheter tilfredsstillende
løsninger for kjøp av revisjons- og rådgivningstjenester.
Det var imidlertid stor variasjon i beløpene som ble brukt
på revisjon og rådgivning i de virksomhetene som
ble kontaktet av Riksrevisjonen. Virksomhetene er imidlertid forskjellige
og beløpene kan vanskelig sammenlignes. Riksrevisjonen
vil undersøke enkelte av forholdene nærmere.
Statsråden oversender årlig
for hver enkelt virksomhet en beretning til Riksrevisjonen, jf. § 4
punkt 4 og § 5 punkt 4 i instrukser vedtatt av Stortinget
27. mai 1977 og 10. mars 1992. Riksrevisjonen har i brev av 29.
mars 2000 til alle departementer meddelt at det er ønskelig
for kontrollen at statsrådens beretning bl.a. inneholder
opplysninger om hvordan styrings- og kontrollmyndigheten utøves,
opplysninger og vurderinger om oppnådd resultat, eventuelle
avkastningskrav og utbyttepolitikk, informasjon om spesielle forhold
som er tatt opp i skriftveksel mellom departementet og selskapet,
og vurdering av den enkelte virksomhets oppfyllelse av mål/krav
m.m. som måtte være gitt i stortingsdokumenter.
Trenden er at mottatte beretninger for regnskapsåret 1999
gir fyldigere informasjon enn tidligere, men i enkelte tilfeller
gir beretningen fortsatt mindre informasjon enn ønskelig
sett fra Riksrevisjonens side.
Retningslinjer for departementenes ansvar for
oppfølging av aksjeselskaper med statlig eierinteresse, statsforetak
m.m. er gitt i § 22 i økonomireglementet for staten,
fastsatt ved kongelig resolusjon av 26. januar 1996. Her fremgår
det bl. a. i § 22.2 og 22.4 at det skal foreligge skriftlige
retningslinjer som fastslår hvordan styrings- og kontrollmyndigheten
skal utøves overfor hver enkelt virksomhet utenfor statsbudsjettet, samt
at det skal utarbeides instruks for innhenting av informasjon og
hvilke kontroller/vurderinger som skal foretas i den forbindelse.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at det er noe ulik status
for hvor langt de ulike departementene har kommet i dette arbeidet. Riksrevisjonen
vil følge opp dette.
Riksrevisjonens kontroll med statsrådens
forvaltning av statens interesser i aksjeselskaper omfatter også deleide
aksjeselskaper hvor staten eier så mange aksjer at de representerer
50 pst. eller mer av stemmene, eller hvor staten ellers på grunn
av aksjeeie eller ved statlig kontroll av selskapsinteressene har
en dominerende innflytelse, jf. § 1 punkt 2 i instruks
av 27. mai 1977.
Deleide selskaper inngår ikke i oversendelsen
til Stortinget med mindre resultatet av kontrollen gir grunnlag
for bemerkninger eller orienteringer fra Riksrevisjonens side. Selskapene,
med aktuell statlig eierandel, er oppført under det enkelte
departement. Vedlagt Riksrevisjonens dokument følger en
oversikt over utvalgte regnskapstall i deleide selskaper hvor Riksrevisjonen
har etablert kontroll.
Staten har i 1999 solgt alle eller deler av
aksjene i noen selskaper. Riksrevisjonen har gjennomgått
salgsprosessene.
Selskapene vil fortsatt inngå i Riksrevisjonens
kontroll dersom staten fortsatt eier så mange aksjer at
de representerer 50 pst. eller mer av stemmene, eller der hvor staten
ellers på grunn av aksjeeie eller ved statlig kontroll
av selskapsinteressene har en dominerende innflytelse, jf. punkt
1.6 ovenfor. For regnskapsåret 1999 gjelder dette Statkorn
Holding ASA og Norsk Medisinaldepot AS.
Staten har solgt alle aksjene i Postbanken.
For Telenor AS er det fattet vedtak av Stortinget om delprivatisering
av selskapet. En prosess ble gjennomført i 1999 ved fusjonen
med Telia. Prosessen ble senere avbrutt. Kommunalbanken ble i 1999
omdannet til aksjeselskap. I februar 2000 ble 20 pst. av aksjene
i selskapet solgt. I de statlig deleide selskapene Norsk Vekst ASA, Norsk
Jetmotor ASA og Sydvaranger ASA har staten gjennomført
salg av sine resterende aksjeposter.
Komiteen mottok 15. januar 2001 brev fra Riksrevisjonen
vedrørende Norges pensjonskasses rammebetingelser – Finansdepartementets
oppfølging. Brevet følger som vedlegg til
innstillingen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen
Gunnar Skaug, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland,
fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Høyre,
Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, viser
til at Riksrevisjonen gjennom Dokument nr. 3:2 (2000-2001) fortsette
praksisen med å redegjøre for statsrådens
(departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper,
banker m.v.
Komiteen påpeker at
målet for Riksrevisjonens kontroll er å ta standpunkt
til om statsråden har utøvet sin oppgave som forvalter
av statens interesser i selskaper, banker m.v. i samsvar med Stortingets
vedtak og forutsetninger. Komiteen ser viktigheten
av at Riksrevisjonen i den forelagte form følger opp statens interesser.
Komiteen har videre merket seg
at Riksrevisjonen for 1999 har tatt opp prinsipielle spørsmål
vedrørende Den Norske Stats Husbank, Medinnova SF, Nordic Aviation
Resources AS, Norges Bank, Norsk Eiendomsinformasjon AS, Posten
Norge BA, Statkraft SF, Statskog SF, Telenor AS og Veterinærmedisinsk
Oppdragssenter AS samt et prinsipielt spørsmål
direkte under forvaltningsbedriften Luftfartsverket.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
vil undersøke enkelte av forholdene for kjøp av
revisjons- og rådgivningstjenester nærmere. Komiteen registrerer videre
at Riksrevisjonen vil følge opp hvorvidt de krav som fremkommer
i § 22 andre og fjerde ledd i økonomireglementet
for staten blir etterfulgt.
Komiteen vil i de følgende
kapitler kommentere enkelte av sakene som er omhandlet i dokumentet.
Når det gjelder de øvrige sakene i Dokument nr.
3:2 (2000-2001) slutter komiteen seg uten ytterligere
bemerkninger til Riksrevisjonens vurderinger og konklusjoner.