Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen Molvær Grimstad, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til Stortingets gjentatte vedtak om at regionalpolitikkens primære mål skal være å opprettholde bosettingsmønsteret. Likevel er det et faktum at nesten halvparten av landets kommuner har nedgang i folketallet de siste 20 åra. Denne trenden er sammensatt, og skyldes blant annet at folk ikke finner arbeid i næringsfattige områder.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til forslag fra stortingsrepresentant Inge Ryan i Dokument nr. 8:36 (2001-2002) der det fremmes forslag om et nytt næringsutviklingsfond for næringsfattige områder. Disse medlemmer viser til at det pr. i dag er tre statlige/halvstatlige egenkapitalordninger som skal ivareta risikokapitalen til næringslivet. Disse er såkornordningen, SND Invest AS og Statens Investeringsselskap. Såkornfondene skal sørge for risikokapital som investeres i nye virksomheter frem til virksomheten gir inntekter. I tillegg yter SND risikolån til næringsvirksomhet i distriktene.

Disse medlemmer er oppmerksom på at likviditeten i markedet har gått kraftig ned de siste to årene. Disse medlemmer er bekymret for næringsvirk­somheten i distriktene, som i tillegg til den lave likviditeten i markedet, har mindre tilgang til det private kapitalmarkedet enn bedrifter i sentrale strøk. Disse medlemmer viser til at Nærings- og handelsdepartementet i år gjennomfører en gjennomgang av offentlig finansierte virkemidler overfor næringslivet. Gjennomgangen gjøres med sikte på ytterligere målretting av virkemidlene til områder der behovet er størst, og med de virkemidler som har best måloppnåelse. Disse medlemmer har merket seg at departementet, i forbindelse med denne gjennomgangen, ser det som naturlig å vurdere Ryans forslag i Dokument nr. 8:36 (2001-2002). (Se vedlegg).

Disse medlemmer foreslår at Dokument nr. 8:36 (2001-2002) legges ved protokollen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen Bondevik II foretok sterke kutt i bevilgningene til SND i forbindelse med budsjettbehandlingen for 2002. Disse medlemmer er av den oppfatning at dersom SND hadde fått beholde de bevilgninger som regjeringen Stoltenberg hadde foreslått, ville det vært mulig å ha en offensiv distriktspolitikk.

Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til de merknader som komiteens flertall (Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet) hadde i Budsjett-innst. S. nr. 8 (2001-2002) hvor komiteen sa følgende:

"Flertallet er bekymret over mangelen på ressurser til næringsutvikling i næringsfattige områder. Flertallet vil peke på at økt fraflytting blir konsekvensen dersom det ikke gjøres et krafttak på disse områdene."

Disse medlemmer mener at vi har de rette virkemidlene, men at budsjettene må økes og støtter derfor ikke forslaget om å opprette et eget nærings­utviklingsfond.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke at behovet for et eget næringsutviklingsfond for næringsfattige områder er reelt. Disse medlemmer mener at det fremstår som både inkonsekvent og lite fremtidsrettet overfor distriktene å fjerne støtten til de kommunale næringsfondene samt å kutte i SND, slik Regjeringen har gjort ved siste budsjettbehandling.

Disse medlemmer påpeker at næringsstøtte til distrikter og bedrifter er fullt mulig innenfor de rammer som EØS-avtalen setter. I henhold til Procedural and Substantive Rules in the field of State Aid (1999) kan et slikt fond utarbeides innenfor følgende rammer: i) Det er ubegrensede midler å gi i fond som er rettet inn mot utvikling i form av for eksempel produktutvikling, prosessutvikling og design (side 47-48). ii). I henhold til De minimis-regelen kan hver bedrift motta frie midler begrenset oppad til 100 000 euro i samlet støtte over en treårsperiode (side 38). iii) Bedrifter med mindre enn 250 ansatte kan motta støtte som går 10-15 pst. ut over disse begrensningene (side 32).

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringa etablere et eget næringsutviklingsfond for næringsfattige områder for å bidra til å snu den negative befolkningsutviklinga i disse områdene."