Usikkerheten knyttet til tallfesting av den økonomiske
utviklingen i et femtiårsperspektiv er betydelig. Denne
meldingen presenterer derfor både en referansebane og et
sett med virkningsberegninger som beskriver mulige utviklingsforløp
fram mot 2060. Ingen av banene påstås å representere
et mest sannsynlig forløp, men referansebanen for framskrivingene
framstår på flere områder som godt i
tråd med tidligere observerte utviklingstrekk.
I tråd med tidligere erfaringer er
det i referansebanen forutsatt at bedring av evnen til å utnytte
tilgjengelige ressurser vil gi et bidrag til veksten i verdiskapningen på om
lag 1,5 prosentpoeng i gjennomsnitt pr. år framover. Referansebanen
bygger videre blant annet på at Norge fortsatt kan dra
nytte av et omfattende internasjonalt varebytte og at oljeprisen
på lang sikt blir 180 2004-kroner pr. fat. Endringer i
befolkningssammensetningen bidrar til at andelen av befolkningen
i tradisjonell yrkesaktiv alder reduseres fra 61 pst. i 2003 til 55
pst. i 2060, mens gjennomsnittlig arbeidstid og yrkesdeltaking for
aldersgruppen 20-66 år sett under ett forutsettes nær
uendret på dagens nivå.
Både referansebanen og alternativberegningene
tar utgangspunkt i handlingsregelen for bruken av petroleumsinntekter,
slik denne ble vedtatt av Stortinget våren 2001. I de fleste
beregningene er det også lagt til grunn felles forutsetninger
om hvordan utviklingen i de offentlige utgiftene bestemmes (videreføring
av dagens folketrygdsystem og uendret dekningsgrad og ressursbruk
pr. bruker for offentlig finansiert tjenesteproduksjon). Med utgangspunkt
i disse forutsetningene angis et finansieringsbehov for offentlig
forvaltning, som i beregningene rent teknisk er illustrert ved en
tilpasning av det generelle skattenivået for husholdningene.
Den anslåtte skatteøkningen er ment å illustrere størrelsen
på utfordringene i finanspolitikken, og er i beregningene
ikke forutsatt å få virkninger på arbeidstilbudet.
Dersom finansieringsbehovet faktisk skulle dekkes på denne
måten, vil trolig arbeidstilbudet og sysselsettingen bli
påvirket i negativ retning.
Beregningene viser at produktivitetsveksten
i stor grad bestemmer utviklingen i verdiskaping pr. innbygger.
Betydningen av endringer i befolkningssammensetningen er belyst
ved et ungdomsalternativ og et aldringsalternativ. Ungdomsalternativet
skiller seg fra referansebanen ved at det er forutsatt høyere
fruktbarhet og lavere levealder. Det motsatte gjelder for aldringsalternativet.
Innenfor tidshorisonten for beregningene er det små forskjeller
mellom de tre alternativene når det gjelder utviklingen
i verdiskaping pr. innbygger. Det skyldes at en lavere andel eldre
utenfor arbeidsstyrken i ungdomsalternativet i stor grad motsvares
av en større andel barn og unge. For aldringsalternativet
er det omvendt.
Dersom produktivitetsveksten i økonomien
holder seg på et nivå i nærheten av det
som er observert historisk, vil produksjon og forbruk pr. innbygger
vokse betydelig i tiårene framover. Ved en videreføring
av dagens ansvarsdeling mellom offentlig og privat sektor er det
likevel forhold som trekker i retning av enda raskere vekst i utgiftene
til offentlige tjenestetilbud og overføringer. Både
aldringen av befolkningen og forventninger om økt standard
på arbeidsintensive tjenester kan bidra til en slik utvikling.
Framskrivingene indikerer at selv når det legges til grunn
at dekningsgrad og ressursbruk pr. bruker av offentlige tjenester ikke
skal øke framover, er det behov for ytterligere tiltak
for å begrense utgiftene eller øke inntektene.
Referansebanen viser et udekket finansieringsbehov for offentlig
forvaltning økende til om lag 8 pst. av BNP for Fastlands-Norge
i 2060. Utfordringene for offentlige finanser er også illustrert
ved generasjonsregnskapsberegninger, som viser et samlet innstrammingsbehov
på 75-105 mrd. kroner, dersom tilpasningene tas nå.
Størrelsen på det beregnede
finansieringsbehovet er avhengig av forutsetninger om blant annet økonomisk vekst,
rentenivå, befolkningsutvikling, yrkesdeltaking, arbeidstid
og oljepris. Beregningene etterlater samlet sett liten tvil om at
det er påkrevd med tiltak for å sikre den langsiktige
balansen i offentlige finanser.
Størstedelen av det beregnede innstrammingsbehovet
kan føres tilbake til de forventede endringene i befolkningens
alderssammensetning. Dersom veksten i levealder skulle avta sammenliknet
med utviklingen de siste tiårene, samtidig som fruktbarheten
igjen øker, vil de statsfinansielle utfordringene reduseres.
Utviklingen kan imidlertid like gjerne gå i motsatt retning.
Den norske petroleumsproduksjonen er nå på sitt høyeste,
samtidig som oljeprisen er på et høyt nivå. Statens
inntekter fra petroleumsvirksomheten vil etter hvert falle. For
perioden fram til 2060 under ett, ligger forventet realavkastning
av Petroleumsfondet som andel av fastlands-BNP i beregningene bare
om lag 1 prosentpoeng over nivået på det strukturelle
budsjettunderskuddet i 2004. Med en langsiktig, bærekraftig forvaltning
av inntektene i tråd med handlingsregelen for budsjettpolitikken,
kan disse inntektene dermed bare gi et relativt beskjedent bidrag
til økt varig finansiering av offentlige utgifter. 50 kroner
høyere oljepris gjennom perioden 2010-2060 vil ifølge
beregningene kunne redusere finansieringsbehovet med vel 1 prosentpoeng.
De siste tiårene har andelen av befolkningen
som bor i byer og storbyer økt kraftig, mens befolkningen
på landsbygda har blitt redusert. De langsiktige makroøkonomiske
framskrivingene i denne meldingen er ikke egnet til en grundig analyse
av regional utvikling framover, men peker isolert sett i retning
av relativt små endringer i fylkesfordelingen av sysselsettingen gjennom
de neste 10-15 årene. Regjeringen legger våren
2005 fram en egen stortingsmelding om regionalpolitikken, hvor det
vil bli presentert brede analyser av den regionale utviklingen.
Perspektivmeldingen gir ikke en bred beskrivelse
av miljøvirkningene av alternative utviklingsbaner for økonomien,
men presenterer oppdaterte framskrivinger av en del viktige miljøskadelige
utslipp til luft. Ifølge framskrivingene vil de samlede
klimagassutslippene i Norge uten nye tiltak vokse med om lag 17
pst. fra 2002 til 2010. Dette gir utslipp som er 12 mill. tonn høyere
enn utslippsforpliktelsen under Kyoto-protokollen. Beregninger indikerer
at Norge kan spare betydelige kostnader ved å oppfylle
deler av forpliktelsen gjennom å delta i det internasjonale
kvotemarkedet. I tråd med regelverket under Kyotoprotokollen,
la Sem-erklæringen opp til at en vesentlig del av de nødvendige
utslippsreduksjonene vil komme gjennom nasjonale tiltak. Overholdelse
av Norges NOx -forpliktelse i henhold
til Gøteborg-protokollen vil ifølge framskrivingene
kreve nye tiltak. For andre gasser som reguleres av denne avtalen
vil effekten av allerede vedtatte tiltak og frivillige avtaler kunne
være tilstrekkelig.
Nasjonalformuen består av finans- og
realkapital, menneskelig kapital og natur- og miljøkapital.
Verdien av nasjonalformuen er bestemt av den framtidige velferd
de ulike formueskomponentene kan gi. Beregninger av enkelte komponenter
i nasjonalformuen indikerer at naturressursene er mindre viktig
for den framtidige økonomiske utviklingen i 2003 enn i
1970, mens betydningen av den menneskelige kapitalen har økt
sterkt. Beregningene illustrerer at den menneskelige kapitalen har
avgjørende betydning for framtidig velferd, mens petroleumsressursene
relativt sett har liten betydning. Dette drøftes nærmere
i kapittel 5 i meldingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det er usikkerhet
knyttet til de anslag som perspektivmeldingen er basert på.
Referansebanen for framskrivingene framstår imidlertid
godt i tråd med tidligere observerte utviklingstrekk. Disse
medlemmer viser til at referansebanen viser et udekket finansieringsbehov
for offentlig forvaltning økende til om lag 8 pst. av BNP for
Fastlands-Norge i 2060 og at generasjonsregnskapsberegninger viser
et samlet innstrammingsbehov på 75-105 mrd. kroner, dersom
tilpasningene må tas nå.
Disse medlemmer deler vurderingen
av at det samlet sett er liten tvil om at det er påkrevd
med tiltak som sikrer den langsiktige balansen i offentlige finanser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Senterpartiet og Kystpartiet vil understreke det Regjeringen
selv skriver:
"Det er samtidig lite som i dag kan sies med sikkerhet om
utviklingen i det norske samfunnet og i norsk økonomi de
neste 50 år."
Når Regjeringen likevel velger å presentere
mulige forløp og særskilte utfordringer, vil disse
medlemmer nok en gang etterlyse Regjeringens svar på disse, og
viser til sine merknader ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Regjeringen i perspektivmeldingen sier at politiske valg
som treffes i nær framtid kan påvirke mulighetene
til å møte økonomisk-politiske utfordringer
lenger fram i tid. Disse medlemmer er enig i dette
og vil peke på at Regjeringen ikke synes å ta
inn over seg de utfordringer meldingen trekker opp for finansieringen
av de voksende behovene innen helse, omsorg og pensjoner, når
den lover nye titalls milliarder i skattelettelse i kommende stortingsperiode.
Disse medlemmer viser til at
framskrivningene viser at det norske samfunn vil være langt
rikere i 2060 enn i dag, regnet i disponibel realinntekt pr. innbygger. Det
avgjørende vil være hvordan vi utnytter og fordeler denne
rikdommen. Disse medlemmer mener det er viktig å utnytte
den voksende velstanden til å skape et rettferdig samfunn
hvor alle grupper og distrikter trekkes med i velstandsutviklingen.
Da må vi bygge videre på en samfunnsmodell som
sikrer en rettferdig fordeling og lik tilgang på viktige
goder som utdanning, helse og omsorg.
Disse medlemmer vil understreke
at dette forutsetter en politikk som bekjemper fattigdom og utstøting
fra arbeidslivet av grupper som ikke kan yte full innsats.
Disse medlemmer viser til at
omplasseringen av oljeformuen til en finansiell formue, vil gjøre
det lettere å møte de framtidige finansieringsbehov
i offentlig sektor. Men dette forutsetter at det føres
en økonomisk politikk som ikke baserer seg på en
varig høyere bruk av oljeinntekter enn handlingsregelen
tilsier. Disse medlemmer vil peke på at
ved inngangen til denne stortingsperioden var generasjonsregnskapet
i balanse, mens det nå er svekket med 75-100 mrd. kroner.
En viktig årsak til denne svekkelsen er økt bruk
av oljeinntekter. I perioden 2002-2005 bruker Regjeringen mye mer
enn det handlingsregelen tilsier, samtidig som de har valgt å gi
store skattelettelser. Dette har bidratt til å svekke generasjonsregnskapet
kraftig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Regjeringens forsiktige estimater tyder på at vi
vil oppleve mer enn dobling av vårt nåværende
velstandsnivå i løpet av de kommende tiår.
Denne velstanden kan befolkningen velge å bruke på ulike
måter. At alt skal brukes til økt privat forbruk er
ikke sannsynlig, og etter disse medlemmers oppfatning,
heller ikke fornuftig. Disse medlemmer understreker
at beregningene viser det finnes et betydelig handlingsrom for politisk
styring av samfunnet. Disse medlemmer understreker
at velstand og velferd først og fremst avhenger av verdien
av vår arbeidsinnsats. Dette utgjør 85 pst. av
nasjonalformuen. En helhetlig satsing på utdanning fra
barnehage til pensjonsalder er derfor den viktigste investeringen for
framtida.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til at det nødvendigvis vil hefte
stor usikkerhet ved anslag på langsiktige forløp for
norsk økonomi. Dagens teknologi, olje- og gassvirksomhet,
oppdrettsnæringen, internasjonale handelsmønstre
mv. var bortimot utenkelige for 50 år siden. Muligheten
for "tilsvarende" og enda raskere endringer i tiårene fremover
kan opplagt endre forutsetningene for verdiskaping og samfunnsutvikling
dramatisk.
Disse medlemmer mener den økonomiske
politikken først og fremst må legge forholdene
til rette for sunne offentlige finanser og fortsatt produktivitetsvekst.
Utsiktene til underfinansiering av velferdsstaten på sikt
bør motvirkes ved at skattegrunnlaget ikke blir unødvendig
svekket: Skattesystemet bør fortsatt være kjennetegnet
av brede skattegrunnlag. Dette vil også bidra til at finanspolitikken
kan fungere effektivt som automatisk stabilisator i forhold til
konjunktursvingninger. På samme tid bør skattesystemet
i større grad rettes inn mot å stimulere til høyt
arbeidstilbud og bedre utnyttelse av den store arbeidskraftsreserven
i Norge. Over tid vil dette være det beste bidraget til bærekraftige
offentlige finanser.
Disse medlemmer viser til at
næringsstrukturen i Norge og brorparten av norsk eksport
fortsatt er naturressurs- og råvarebasert. Vannkraft, petroleum,
marine produkter, tømmer og metaller mv. utgjør
også i dag viktige basisnæringer. Den raske og
omfattende industrielle utviklingen i Asia er i stor grad
komplementær til den noe spesielle norske næringsstrukturen: Økt produksjon
av ferdigvarer og tjenester i fremvoksende asiatiske økonomier
fører til både fallende priser på slike
varer og økt etterspørsel etter råvarer
og innsatsfaktorer fra Norge. Samlet sett kan den nye globale arbeidsdelingen
styrke Norges bytteforhold overfor utlandet. Senterpartiet mener
dette øker nødvendigheten av nasjonalt
eierskap og strategisk kontroll over viktige og i stigende grad
lønnsomme naturressurser. En langsiktig næringspolitikk
bør ha nettopp dette som et overordnet siktemål.
En effektiv forvaltning og videreutvikling av
denne næringsstrukturen vil også i fremtiden fordre
et relativt desentralisert bosettingsmønster. Motsatt forutsetter
en spredt bosetting utfordrende og varierte lokale arbeidsmarkeder. Disse medlemmer mener det offentlige også i
fremtiden bør ha et ansvar for å legge forholdene til
rette for en slik samfunnsutvikling. Ny teknologi, et mer fleksibelt
arbeidsliv og ikke minst stadig flere fritidsboliger med høy
standard bedrer muligheten for dette. Samtidig øker sjansene
for en annen type desentralisering; et mer "nomadeaktig" samfunn
der flere i større grad arbeider og lever flere steder.
Og da ikke nødvendigvis bare innenlands. På sikt
vil sterkere innslag av slike geografisk flytende arbeids- og bosettingsmønster
stille andre krav til offentlige tjenestetilbud.
Disse medlemmer mener at dagens
sterke sentralisering bidrar til et samfunn som er dyrere i drift. Mange
flytter fra områder med god plass i skoler, barnehager
og sykeheimer til pressområder der det kreves kostbare
investeringer i slike tilbud samt i infrastruktur for å unngå for
eksempel voksende trafikkproblemer. Arbeidsplassene flyttes fra
områder med god tilgang på rimeligere og stabil
arbeidskraft og låge husleier til områder med
høgere driftskostnader. Økt flytteaktivitet fører
til at boligverdier i utkantene reduseres mens bokostnadene i pressområdene øker
raskt. Disse medlemmer mener det er god samfunnsøkonomi
i å redusere sentraliseringen ved å stimulere
til økt aktivitet i alle deler av landet. Dette kan skje
på mange vis, for eksempel gjennom en målrettet
distrikts- og næringspolitikk, økte investeringer
i veibygging og annen infrastruktur, økonomiske vilkår
for kommunesektoren som sikrer gode velferdstjenester i hele landet.
Desentralisering av offentlige oppgaver, utflytting av statlige
arbeidsplasser og bevisst lokalisering av nye offentlige arbeidsplasser
må brukes mer aktivt enn i dag.
Disse medlemmer viser til at
perspektivmeldingen stadfester humankapitalens rolle som den viktigste delen
av Norges nasjonalformue. Forebygging av helseskader og sykdom,
en aktiv arbeidsmarkedspolitikk og vedvarende satsing på utdanning
og forsking fremstår som de mest naturlige formene for
investering i denne kapitalen. En kreativ og kompetent arbeidsstyrke øker
samtidig sannsynligheten for ny næringsutvikling og tilfredsstillende
omstillingsevne i norsk næringsliv, noe som vil bli enda
viktigere når omfanget av petroleumsvirksomheten etter
hvert minsker.