Jeg viser til transport- og kommunikasjonskomiteen sitt
brev av 24. november 2005 vedlagt Dok. 8 forslag.
Det foreslås i Dok. nr. 8:6 (2005-2006)
at man skal slette all gjeld til bompenge- finansierte samferdselsprosjekter.
Det vises til at staten i 2005 ligger an til å få et
overskudd på 300 mrd. kroner. Forslagstillerne mener at
staten må bevilge de nødvendige midler til å nedbetale
gjelden til alle bompengeselskapene og at dette tas fra overskuddet
på statsbudsjettet for 2005. Det foreslås videre
at Regjeringen avstår fra bompengefinansiering og baserer
all framtidig investering på statlig finansiering.
Med utgangspunkt i forslaget fra representantene Sandberg,
Sortevik og Holmberg har Vegdirektoratet gjort en overordnet vurdering
av de økonomiske konsekvensene forslaget vil innebære.
Regnskapstallene fra bompengeselskapene viser
at den samlede bompengegjelden per 31.12.2004 var på i overkant
av 10,8 mrd. kr. Ved utgangen av 2005 hadde 38 av til sammen 43
innkrevingsordninger i drift, tatt opp lån. I tillegg har
Stortinget vedtatt tre prosjekter der bompengeinnkrevingen ennå ikke
har startet opp. I to av disse prosjektene er det tatt opp lån
som forutsettes nedbetalt med bompenger. Regnskaps- tallene for 2005
er ennå ikke klare, men det er ikke grunn til å tro at
den samlede bompengegjelden ved utgangen av 2005 er lavere enn den
var ved utgangen av 2004. Av de 43 prosjektene med bompengeinnkreving
i drift, er det flere som ennå ikke er ferdig bygd. Lånegjelda
vil i noen av disse prosjektene derfor øke.
I bomringene rundt de store byområdene
er det forutsatt innkrevd betydelige beløp til finansiering
av infrastrukturtiltak de nærmeste årene. I bomringen
i Oslo kreves det inn om lag 1,2 mrd. kr per år, eller
om lag 8,4 mrd. kr i perioden 2006-2012. En stor del av disse midlene
er forutsatt å gå direkte til finansiering av
prosjekter og ikke til nedbetaling av gjeld. I bomringen i Bergen
kreves det i dag inn om lag 220 mill. kr per år, eller
om lag 1,1 mrd. kr i perioden 2006-2010.1 tillegg kreves det inn
bompenger som går direkte til bygging i flere mindre bomringer/bompengepakker,
for eksempel Tønsbergpakken, Nord-Jærenpakken,
E39 over Stord og rv 45 Gjesdal.
Et grovt overslag tilsier at i overkant av 10
mrd. kr av de bompengemidlene som forutsettes innkrevd i de ordningene
som er vedtatt, vil gå direkte til finansiering av bygging
og ikke til nedbetaling av lån.
Kostnadene ved å avvikle de 46 vedtatte
bompengeordningene vil etter dette være i størrelsesorden
20-25 mrd. kr Følgende forutsetninger er lagt til grunn
for regnestykket:
– All lånegjeld
som er tatt opp, skal innfris.
– All lånegjeld som forutsettes
tatt opp for å fullføre igangsatte prosjekter,
skal innfris.
– Tapte bompengeinntekter som
forutsettes å gå direkte til bygging, skal kompenseres.
Forslaget vil videre kunne få konsekvenser
for satsingen på veginvesteringer i perioden 2006-2009.
I handlingsprogrammet for denne perioden er det lagt til grunn at
eksterne midler vil utgjøre 21 mrd. kr eller om lag 45
pst. av de samlede investeringer i perioden. Det alt vesentligste
av de eksterne midlene er bompenger, og nærmere 50 pst.
av forutsatte bompengemidler i perioden er knyttet til ennå ikke
vedtatte prosjekter. Prioriteringene i handlingsprogrammet er gjort
med den forutsetning at en rekke prosjekter skal delvis bompengefinansieres.
En endring i denne forutsetningen samtidig som de statlige midlene
ikke økes tilsvarende, vil medføre at det blir
nødvendig med vesentlige endringer av handlingsprogrammet
for perioden 2006-2009.
Jeg vil for øvrig vise til at to bompengeprosjekter
er fremmet, men ennå ikke behandlet av Stortinget (utvidelse
av Bergensprogrammet og rv 7/rv 13 Hardangerbrua). Det
er også flere bompengeprosjekter som er forutsatt lagt
fram for Stortinget allerede våren 2006.
Jeg mener at forslaget fra representantene Sandberg, Sortevik
og Holmberg har mye større økonomiske konsekvenser
enn det forslagsstillerne legger til grunn, og finner uansett ikke å kunne
tilrå forslaget.