Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 26. april 2006

Støtte til oppstart av ny dørfabrikk i Årdal

Jeg viser til deres brev av 28. mars 2006 om Innovasjon Norges vedtak om å støtte oppstart av en dørfabrikk i Årdal.

Jeg har bedt Innovasjon Norge om å oversende de delene av saksopplysningene som kan offentliggjøres. Vedlagt følger oversendelsesbrevet fra Innovasjon Norge og disse delene av saksdokumentene. Innovasjon Norge understreker at dokumentene er sterkt redusert og ikke gir et dekkende bilde av helheten i saksfremstillingen.

Opplysningene som er klippet bort berører ikke departementets forvaltning og styring av Innovasjon Norge. Jeg vil også understreke at departementet ikke har vært involvert i saksbehandlingen i Innovasjon Norge. Innovasjon Norge er et særlovselskap, og departementet deltar ikke i behandlingen av enkeltsaker.

Jeg vil komme tilbake til komiteen med en vurdering av hvorvidt taushetsplikten hindrer oversendelse av også de taushetsbelagte opplysningene i saken. Dette er et prinsipielt spørsmål som jeg ønsker å forelegge for Lovavdelingen i Justisdepartementet, og det vil derfor ta noe tid før en slik vurdering er klar.

Undervedlegg: Brev fra Innovasjon Norge til Nærings- og handelsdepartementet, datert 18. april 2006

Ad støtte til oppstart av dørfabrikk i Årdal

Vi viser til departementets brev av 4. april d.å. med henvisning til brev av 28. mars fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité til statsråd Odd Eriksen.

Ilov om Innovasjon Norge § 27 er det fastsatt følgende bestemmelse om taushetsplikt:

Den som er ansatt eller har tillitsverv i selskapet har taushetsplikt om det han eller hun i stilllings medfør får kjennskap til om andres forretningsmessige eller private forhold med mindre han eller hun etter lov har plikt til å gi opplysningene. Taushetsplikten gjelder ikke meddelelser som styret eller noen som har fullmakt fra styret gir på vegne av selskapet til finansinstitusjoner og fagdepartementet. Taushetsplikten skal heller ikke være til hinder for utveksling av informasjon (samordning) som forutsatt i lov om Oppgaveregisteret. Taushetsplikten etter første ledd er ikke til hinder for at opplysninger, etter skriftlig samtykke fra den opplysningene gjelder, kan utleveres til utenforstående.

Innovasjon Norge har på bakgrunn av henvendelsen fremlagt saksinnstilllingen i saken for Dooria AS med anmodning om at selskapet vurderer om Innovasjon Norge kan fritas for taushetsplikten i hele eller deler av saken. Dooria AS har vurdert dette og har konkludert negativt.

I lov om Innovasjon Norge § 6 er det fastsatt følgende bestemmelse om offentlighet:

Offentlighetsloven gjelder for selskapet. Dokumenter som gjelder konkrete søknader om finansiering kan unntas fra offentlighet. Det samme gjelder journalinnførsler om disse. Unntaket i andre og tredje punktum gjelder ikke positive avgjørelser.

Innovasjon Norge kan på bakgrunn av dette stikkordsmessig gi følgende redegjørelse:

  • – Innovasjon Norges administrasjon fremla i styremøte 15. desember 2005 forslag om å innvilge lån og tilskudd til Siva Årdal AS (sus) og SIVA Dooria Eiendom AS (sus). Styret fant på foreliggende grunnlag ikke å kunne imøtekomme søknaden. Administrasjonen sendte 19. desember 2005 et brev til Dooria-konsernet med redegjørelse for styrets behandling og hvor det også ble reist nye problemstillinger.

  • – På styremøte 1.2.2006 ble saken fremlagt på nytt til drøftelse med en ny saksforberedelse, som også omfattet

    • – Svar fra Dooria-konsernet på Innovasjon Norges brev av 19. desember 2005 med brev fra Årdal Framtid AS (ÅFAS) som vedlegg. Brevet fra ÅFAS vedlegges.

    • – Brev fra Sogn og Fjordane fylkeskommune datert 21. desember 2005 vedrørende bruk av tiltakspakken til Dooria AS. Brevet fra KRD følger som vedlegg.

    • – Uttalelse fra styret i Innovasjon Norge Sogn og Fjordane. Uttalelsen følger som vedlegg.

    • – Brev fra Kommunal- og Regionaldepartementet (KRD) vedrørende henvendelse knyttet til regelverk for kap 551 post 60. KRDs brev følger som vedlegg

Spørsmålet om å bevilge støtte til Doorias planlagte dørfabrikk i Årdal har vært en vanskelig sak å ta stilling til. Styrets tvil knyttet seg til flere forhold, herunder prosjektlønnsomhet, det faktum at prosjektet representerer en relativt omfattende investering i en "moden" bransje, konkurranseforhold i bransjen mv

Fra styreprotokollen l. februar d.å, gjengis:

"SK - 3002/06 Dooria Årdal AS (sus)

SK - 3003/06 SIVA Dooria Eiendom AS (sus)

Saksnotat med 7 vedlegg som innspill i saken, var sendt styrets medlemmer.

Roar Tobra innledet om bakgrunnen for at saken legges frem til ny behandling. I det utsendte notat er saken vinklet bredere med en analyse av investeringens samfunnsøkonomiske effekter, og en presisering av den totale finansieringspakke med både de fysiske og myke investeringer. Norsk Hydro stiller også betydelige ressurser til disposisjon for etableringen. Han gjennomgikk også hvordan Innovasjon Norges eventuelle finansiering kunne settes sammen og hvilke sikkerheter som denne ville forutsette.

Styret drøftet de ulike elementer i saken og finner ikke prosjektet bedriftsøkonomisk forsvarlig å gjennomføre uten den totale finansieringspakken. Det ligger i Innovasjon Norges formål i bidra til bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling. Prosjektet anses å være samfunnsøkonomisk lønnsomt og bedriftsøkonomisk forsvarlig, hensyn tatt til den finansieringsløsningen det er lagt opp til. Styret har ved sin beslutning først og fremst lagt vekt på de samfunnsmessige begrunnelser.

Styret fattet følgende vedtak:

Innovasjon Norge Innvilger Dooria Årdal AS (sus), 6883 Årdalstangen, et lavrisikolån (LAV 110) på inntil 20 mill. kroner, et risikolån - distriktsrettet (DRL 300) på inntil 10 mill. kroner, et bedriftsutviklingstilskudd -distrikt (D-BU 703) på inntil 5 mill. kroner og et investeringstilskudd - distrikt (D-IVT 701) på inntil kr 8 mill. kroner med særvilkår.

Innovasjon Norge innvilger SIVA Dooria Eiendom AS (sus), 7005 Trondheim, et lavrisikolån (LAV 110) på inntil 15 mill. kroner, et risikolån - distriktsrettet (DRL 300) på inntil 15 mill. kroner og et investeringstilskudd - distrikt (D-IVT 701) på inntil 6 mill. kroner."

Med bakgrunn i at vi har registrert at det gjennom media er reist spørsmål ved om Nærings- og handelsdepartementet (NHD) har påvirket styret i Innovasjon Norge i denne saken, kan vi opplyse at styrets beslutning er gjort uten at noen meddelser er gitt styret fra NHD eller andre department utover det brevet som her følger fra KRD.

Administrasjonen har under saksforberedelsen tatt kontakt med Fornyings- og administrasjonsdepartementet for å avklare forhold som knytter seg til statsstøttebestemmelsene, slik det er normalt i kompliserte spørsmål vedørende EØS-avtalens statsstøttebestemmelser. Videre er det tatt kontakt med Kommunal- og regionaldepartmentet om det samme og om forståelsen av regelverk for kap 551 post 60 (jf vedlagte brev fra KRD) Det kan for øvrig bekreftes at administrasjonens innstilling i saken er fremlagt uten påvirkning fra NHD eller andre department.

Som vedlegg til dette brevet følger utdrag fra saksdokumentene, som fremstår klippet for informasjon som Innovasjon Norge har vurdert å være taushetsbelagt og dermed unntatt offentliggjøring av hensyn til kunden eller andre selskaper. Det understrekes at fremstillingen med dette er lite sammenhengende og sterkt redusert og dermed ikke gir et dekkende bilde av helheten i saksfremstillingen.