Jeg viser til deres brev av 28. mars
2006 om Innovasjon Norges vedtak om å støtte oppstart
av en dørfabrikk i Årdal.
Jeg har bedt Innovasjon Norge om å oversende
de delene av saksopplysningene som kan offentliggjøres. Vedlagt
følger oversendelsesbrevet fra Innovasjon Norge og disse
delene av saksdokumentene. Innovasjon Norge understreker at dokumentene
er sterkt redusert og ikke gir et dekkende bilde av helheten i saksfremstillingen.
Opplysningene som er klippet bort berører
ikke departementets forvaltning og styring av Innovasjon Norge.
Jeg vil også understreke at departementet ikke har vært
involvert i saksbehandlingen i Innovasjon Norge. Innovasjon Norge
er et særlovselskap, og departementet deltar ikke i behandlingen
av enkeltsaker.
Jeg vil komme tilbake til komiteen med en vurdering av
hvorvidt taushetsplikten hindrer oversendelse av også de
taushetsbelagte opplysningene i saken. Dette er et prinsipielt spørsmål
som jeg ønsker å forelegge for Lovavdelingen i
Justisdepartementet, og det vil derfor ta noe tid før en
slik vurdering er klar.
Vi viser til departementets brev av 4. april
d.å. med henvisning til brev av 28. mars fra Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité til statsråd
Odd Eriksen.
Ilov om Innovasjon
Norge § 27 er det fastsatt følgende bestemmelse
om taushetsplikt:
Den som er ansatt eller har tillitsverv i selskapet
har taushetsplikt om det han eller hun i stilllings medfør
får kjennskap til om andres forretningsmessige eller private
forhold med mindre han eller hun etter lov har plikt til å gi
opplysningene. Taushetsplikten gjelder ikke meddelelser som styret
eller noen som har fullmakt fra styret gir på vegne av
selskapet til finansinstitusjoner og fagdepartementet. Taushetsplikten
skal heller ikke være til hinder for utveksling av informasjon (samordning)
som forutsatt i lov om Oppgaveregisteret. Taushetsplikten etter
første ledd er ikke til hinder for at opplysninger, etter
skriftlig samtykke fra den opplysningene gjelder, kan utleveres
til utenforstående.
Innovasjon Norge har på bakgrunn av
henvendelsen fremlagt saksinnstilllingen i saken for Dooria AS med anmodning
om at selskapet vurderer om Innovasjon Norge kan fritas for taushetsplikten
i hele eller deler av saken. Dooria AS har vurdert dette og har
konkludert negativt.
I lov om Innovasjon Norge § 6
er det fastsatt følgende bestemmelse om offentlighet:
Offentlighetsloven gjelder for selskapet. Dokumenter
som gjelder konkrete søknader om finansiering kan unntas
fra offentlighet. Det samme gjelder journalinnførsler om
disse. Unntaket i andre og tredje punktum gjelder ikke positive
avgjørelser.
Innovasjon Norge kan på bakgrunn av
dette stikkordsmessig gi følgende redegjørelse:
– Innovasjon
Norges administrasjon fremla i styremøte 15. desember
2005 forslag om å innvilge lån og tilskudd til
Siva Årdal AS (sus) og SIVA Dooria Eiendom AS (sus). Styret
fant på foreliggende grunnlag ikke å kunne imøtekomme
søknaden. Administrasjonen sendte 19. desember
2005 et brev til Dooria-konsernet med redegjørelse for
styrets behandling og hvor det også ble reist nye problemstillinger.
– På styremøte
1.2.2006 ble saken fremlagt på nytt til drøftelse
med en ny saksforberedelse, som også omfattet
– Svar
fra Dooria-konsernet på Innovasjon Norges brev av 19. desember
2005 med brev fra Årdal Framtid AS (ÅFAS) som
vedlegg. Brevet fra ÅFAS vedlegges.
– Brev fra Sogn og Fjordane fylkeskommune datert
21. desember 2005 vedrørende bruk av tiltakspakken
til Dooria AS. Brevet fra KRD følger som vedlegg.
– Uttalelse fra styret i Innovasjon
Norge Sogn og Fjordane. Uttalelsen følger som vedlegg.
– Brev fra Kommunal- og Regionaldepartementet
(KRD) vedrørende henvendelse knyttet til regelverk for
kap 551 post 60. KRDs brev følger som vedlegg
Spørsmålet om å bevilge
støtte til Doorias planlagte dørfabrikk i Årdal
har vært en vanskelig sak å ta stilling til. Styrets
tvil knyttet seg til flere forhold, herunder prosjektlønnsomhet,
det faktum at prosjektet representerer en relativt omfattende investering
i en "moden" bransje, konkurranseforhold i bransjen mv
Fra styreprotokollen l. februar d.å,
gjengis:
"SK - 3002/06 Dooria Årdal
AS (sus)
SK - 3003/06
SIVA Dooria Eiendom AS (sus)
Saksnotat med 7
vedlegg som innspill i saken, var sendt styrets medlemmer.
Roar
Tobra innledet om bakgrunnen for at saken legges frem til ny behandling.
I det utsendte notat er saken vinklet bredere med en analyse av
investeringens samfunnsøkonomiske effekter, og en presisering
av den totale finansieringspakke med både de fysiske og
myke investeringer. Norsk Hydro stiller også betydelige
ressurser til disposisjon for etableringen. Han gjennomgikk også hvordan
Innovasjon Norges eventuelle finansiering kunne settes sammen og
hvilke sikkerheter som denne ville forutsette.
Styret
drøftet de ulike elementer i saken og finner ikke prosjektet
bedriftsøkonomisk forsvarlig å gjennomføre
uten den totale finansieringspakken. Det ligger i Innovasjon Norges
formål i bidra til bedrifts- og samfunnsøkonomisk
lønnsom næringsutvikling. Prosjektet anses å være
samfunnsøkonomisk lønnsomt og bedriftsøkonomisk
forsvarlig, hensyn tatt til den finansieringsløsningen
det er lagt opp til. Styret har ved sin beslutning først
og fremst lagt vekt på de samfunnsmessige begrunnelser.
Styret
fattet følgende vedtak:
Innovasjon Norge
Innvilger Dooria Årdal AS (sus), 6883 Årdalstangen,
et lavrisikolån (LAV 110) på inntil 20 mill. kroner,
et risikolån - distriktsrettet (DRL 300) på inntil
10 mill. kroner, et bedriftsutviklingstilskudd -distrikt (D-BU 703)
på inntil 5 mill. kroner og et investeringstilskudd - distrikt
(D-IVT 701) på inntil kr 8 mill. kroner med særvilkår.
Innovasjon
Norge innvilger SIVA Dooria Eiendom AS (sus), 7005 Trondheim, et
lavrisikolån (LAV 110) på inntil 15 mill. kroner,
et risikolån - distriktsrettet (DRL 300) på inntil
15 mill. kroner og et investeringstilskudd - distrikt (D-IVT 701)
på inntil 6 mill. kroner."
Med bakgrunn i at vi har registrert at det gjennom media
er reist spørsmål ved om Nærings- og
handelsdepartementet (NHD) har påvirket styret i Innovasjon Norge
i denne saken, kan vi opplyse at styrets beslutning er gjort uten
at noen meddelser er gitt styret fra NHD eller andre department
utover det brevet som her følger fra KRD.
Administrasjonen har under saksforberedelsen
tatt kontakt med Fornyings- og administrasjonsdepartementet for å avklare
forhold som knytter seg til statsstøttebestemmelsene, slik
det er normalt i kompliserte spørsmål vedørende
EØS-avtalens statsstøttebestemmelser. Videre er
det tatt kontakt med Kommunal- og regionaldepartmentet om det samme
og om forståelsen av regelverk for kap 551 post 60 (jf
vedlagte brev fra KRD) Det kan for øvrig bekreftes at administrasjonens innstilling
i saken er fremlagt uten påvirkning fra NHD eller andre
department.
Som vedlegg til dette brevet følger
utdrag fra saksdokumentene, som fremstår klippet for informasjon
som Innovasjon Norge har vurdert å være taushetsbelagt
og dermed unntatt offentliggjøring av hensyn til kunden eller
andre selskaper. Det understrekes at fremstillingen med dette er
lite sammenhengende og sterkt redusert og dermed ikke gir et dekkende
bilde av helheten i saksfremstillingen.