Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Laila Marie Reiertsen og Erlend Wiborg, fra Høyre, Torbjørn Røe Isaksen
og Bente Stein Mathisen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at det ikke ble gjort innstramninger
i regelverket for hvem som har rett til stønad til bil ved Stortingets
behandling av St.prp. nr. 1 (2002–2003). Stortinget ga sin tilslutning
til at det ble opprettet en nyordning med gruppe 1 og gruppe 2-biler.
Gruppe 2-biler ble en økonomisk gunstigere ordning enn tidligere,
rettet inn mot de med størst grad av nedsatt funksjonsevne. Komiteen viser
videre til at formålet med omleggingen den gang var å overføre ressurser
til den gruppen som hadde størst behov, og at sosialkomiteen var
enstemmig i sin innstilling.
Komiteen viser til at innføringen
av ordningen med gruppe 2-biler imidlertid medførte et behov for
å sette kriterier i regelverket for hvem som kunne komme inn under
denne ordningen. Disse kriteriene ble nedfelt i forskrift. Forskriften
ble sendt på ordinær høring.
Komiteen viser til regjeringens
forslag til budsjett for 2012 der en utvidelse av stønadsordningen
foreslås, jf. St.prp. nr. 1 (2011–2012).
Komiteen mener, som regjeringen,
at det er behov for endringer i ordningen slik at flere får rett til
slik bil. Komiteen har gjennom enkelthenvendelser
og høringene i saken blitt presentert for flere enkelttilfeller
som tydelig viser dette. Komiteen mener dagens praktisering
hvor gruppe 2-bil kun gis til de som er helt avhengig av å bruke
heis eller rampe for å komme inn og ut av bilen, er for snever.
Barn og unge med sterk funksjonsnedsettelse, men som kan gå noe,
kommer uheldig ut i gjeldende regelverk. Komiteen viser
til regjeringens forslag til statsbudsjett for 2012 der ordningen
med stønad til spe-sial-tilpassede bil (gruppe 2-bil) foreslås utvidet
til også å gjelde barn og unge med sterkt begrenset gangfunksjon.
Komiteen hilser dette velkommen
og påpeker at man med en slik styrking av tilskuddsordningen bedrer
hverdagen til mange familier med funksjonshemmede barn som tidligere
ikke har fått slik støtte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til statistikken som
er innhentet av Norges Handikapforbund (NHF) fra bilimportørene
for gruppe 2-biler hvor det fremkommer en halvering av leverte klasse
2-biler fra 700 til 340 i perioden 2007/2008 til 2010, og nedgangen
ser ut til å fortsette i 2011. Slik disse medlemmer ser
det, er det grunn til å anta at Nav nå fører en mer restriktiv tildelingspraksis
på tildeling av gruppe 2-biler til personer med alvorlige funksjonsnedsettelser. Disse
medlemmer legger til grunn at det ikke var Stortingets intensjon
at kriteriene skulle slå ut slik de gjør i dag.
Disse medlemmer er gjort kjent
med at mange får avslag på søknad om gruppe 2-bil på tross av at
de har et klart behov for denne typen bil. Disse medlemmer viser
til regjeringens forslag til budsjett for 2012 der en utvidelse
av stønadsordningen foreslås, jf. St. prp. nr. 1 (2011–2012). Disse
medlemmer ser det som et lite skritt i riktig retning når
tildelingskriterine skal gjøre det mulig for unge under 18 år å
få den typen bil de har behov for, men endringen som nå foretas,
gjelder kun noen få av dem som i dag ikke får en bil de kan benytte. Disse
medlemmer er opptatt av at flere skal få dekket sitt behov,
og mener ordningen må utvides til også å gjelde for dem over 18
år, slik at de med et reelt behov for gruppe 2-bil kan få innvilget
sine søknader.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til regjeringens forslag til
budsjett for 2012, jf. St.prp. nr. 1 (2011–2012), der det foreslås
en utvidelse av stønadsordningen med 13,5 millioner kroner. Disse
medlemmer viser til partienes respektive alternative forslag
til statsbudsjett for 2012 hvor det foreslås en utvidelse av stønadsordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen de siste årene har kuttet over 200 mill. kroner
til trygdebilordningen, og at 13,5 mill. kroner som nå er foreslått som
en økning kun vil komme noen få til gode. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta endringer
i forskriftsregelverket for tildeling av bil i gruppe 2 slik at
personer som oppfyller det opprinnelige vilkåret, som Stortinget
vedtok i 2003, om å ha varige forflytningsvansker og et reelt transportbehov
for gruppe 2-bil, får rett til stønad til bil i denne gruppen.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, påpeker at ordningen
med stønad til bil er regelstyrt, og at alle som oppfyller vilkårene
for bilstønad, vil få innvilget stønaden uavhengig av bevilgningsnivået
i budsjettet. Flertallet viser til at hvis den vedtatte
bevilgningen til bilstønad blir disponert før budsjettåret er omme,
vil regjeringen foreslå å øke bevilgningen i løpet av året slik
at brukerne får de rettighetene de har krav på.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til at omorganiseringen til fem regionale kontorer for behandling
av vedtak om bilstønad sannsynligvis har ført til en mer ensartet
praksis for innvilgelse av bilstønad, og mener det er positivt.
Samtidig har omorganiseringen i en periode ført til utfordringer
med hensyn til saksbehandlingstiden, men dette er nå i bedring.
Komiteen vil uttrykke
bekymring for at den lange saksbehandlingstiden kan medføre at spesielt
nye brukere får svekket sin mulighet til samfunnsdeltakelse, som
følge av at de må vente for lenge på å få vedtak om bil. Komiteen mener
det er viktig at etaten er i stand til å tildele bilstønad til personer
som oppfyller vilkårene innen rimelig tid.
Komiteen har merket seg at Arbeids-
og velferdsdirektoratet høsten 2011 skal gjennomgå erfaringene fra
piloten «Bilsenter Midt-Norge», som er etablert som et fullverdig
senter (vedtak og formidling) under hjelpemiddelsentralen i Sør-Trøndelag,
og at denne gjennomgangen skal danne grunnlag for en best mulig
inkludering av formidlingsdelen i de øvrige fire bilsentrene i landet.
Komiteen understreker betydningen
av å få velfungerende bilsentre så raskt som mulig, og ber Arbeidsdepartementet
sørge for dette i styringsdialogen med Arbeids- og velferdsdirektoratet,
samt komme med en orientering om utviklingen for de fem bilsentralene
i revidert nasjonalbudsjett for 2012.
Komiteen viser til statsråd Hanne
Bjurstrøms svarbrev til komiteen av 21. oktober 2011 hvor det heter,
sitat:
«Endringene i bilstønadsordningen har nå vært gjeldende
i drøyt 8 år. Jeg har tatt initiativ til at ordningen nå skal evalueres,
og tar sikte på at en slik evaluering blir igangsatt så snart som
mulig. Even-tuelle forslag til ytterligere justeringer i grensesnittet
mellom gruppe 1 og 2 vil bli vurdert i lys av resultatene av en
slik evaluering.»
Komiteen viser til den varslede
evalueringen og imøteser denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive
partiers sine merknader om organiseringen i fem sentrale bilsentre. Disse
medlemmer er fortsatt usikre på om organiseringen har ført
eller vil føre til en forbedring for brukerne. Disse medlemmer anser
at omleggingen sannsynligvis har ført til både transportproblemer
og økonomiske utlegg for brukerne og en vanskeliggjøring av prosessen. Disse
medlemmer ser derfor frem til en evaluering av ordningen
som forventes lagt frem i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2012 til våren og regner med at evalueringen også vil ta for
seg brukernes transportbehov og økonomiske utlegg sett i forhold
til den gamle ordningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderparitet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår at representantforslaget vedlegges protokollen.