Finansiell stabilitet inneber at det finansielle
systemet er robust nok til å ta imot innskot og andre tilbakebetalingspliktige
midlar frå ålmenta, formidle finansiering, utføre betalingar og
omfordele risiko på ein tilfredsstillande måte. Ein viktig del av
dette er at bankar og andre finansinstitusjonar er solide og verkar
på ein føremålstenleg måte.
Dette kapittelet handlar om strukturen i den
norske finansnæringa, utsiktene for finansiell stabilitet og konkurransetilhøva
i den norske banknæringa. Dei fyrste avsnitta gjev eit oversyn over
den norske finansnæringa, arbeidet med å tryggje finansiell stabilitet
i Noreg og det makroøkonomiske biletet. Utsiktene for finansiell stabilitet
vert vurderte i eigne avsnitt om kredittinstitusjonane, forsikring
og pensjon og verdipapirføretaka. Avsnitta inneheld oversikter og
vurderingar av marknadstilhøve, risikoutviklinga og soliditet og
resultat i institusjonane. Dessutan har kapittelet ei særskild omtale
av operasjonell risiko i finansføretaka. Til slutt er det ein gjennomgang
av konkurransetilhøva i den norske banknæringa.
Sjå meldinga for nærare omtale.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, viser til
at situasjonen i norsk økonomi står i sterk kontrast til situasjonen
hjå mange av våre viktigaste handelspartnarar, og at enkelte land
framleis har lågare verdiskaping (BNP) enn før den internasjonale finanskrisa. Fleirtalet poengterer
også at både enkeltland og EU-systemet har tatt viktige grep som
reduserer risikoen for eit nytt tilbakeslag. Fleirtalet viser
til at det gjennom det siste året har vore finansiell uro i fleire
av dei framveksande økonomiane. Eit tilbakeslag i Kina og andre
framveksande økonomiar kan gje negative utslag for verdsøkonomien,
og dermed også for oljeprisen. Fleirtalet understrekar
at tidlegare kriser har lært oss at det er svært vanskeleg å forutsjå
kva negative kriser som kan oppstå i ein økonomi og korleis dei
utviklar seg.
Fleirtalet er bekymra for todelinga
av norsk økonomi, og viser til at det utviklar seg ein sterk geografisk
ubalanse i forhold til vekstkrafta i norsk næringsliv. Fleirtalet er
samtidig bekymra for at stadig fleire i Noreg har ei gjeldsbyrde
som gjer dei sårbare for auka renter, ledighet eller fall i bustadprisane.
Fleirtalet er svært nøgd med
at Oslo Børs er blitt verdens største og viktigaste finansielle marknadsplass
for sjømatsektoren, nest størst i verda på noterte shippingselskap,
og nest størst i Europa på energi. Fleirtalet meiner
det er positivt at utanlandske selskap kjem til Oslo Børs for å
henta kapital, og at kompetansen i den norske kapitalmarknaden for
energi, sjømat og shipping trekker til seg utanlandske aktørar.
Fleirtalet viser til at berre
5 pst. av personkundane bytta hovudbank i løpet av 2013, og at det er
behov for meir konkurranse mellom bankane. Fleirtalet minner
også om at konsentrasjonen i den norske bankmarknaden er høg samanlikna med
konsentrasjonen i Danmark, Sverige, Irland, Storbritannia og Tyskland. Fleirtalet støtter
regjeringa sitt arbeid knytt til auka konkurranse i bankmarknaden,
dette gjeld særskild framlegg som gjer det enklare og lettare å skifte
bank, for eksempel bankgironummerportabilitet.
Fleirtalet er opptatt av å leggje
til rette for gode rammevilkår for finansnæringa.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Kristeleg Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti, meiner det er viktig for norsk næringsliv at vi har
ei sterk finansnæring, som kan bidra med verdiskaping i eigen sektor
og skaffe finansiering til verdiskapinga i andre delar av næringslivet.
Eit tredje fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det tidlegare kravet om 15 pst. eigenkapital ved lån
av kjøp til bustad særskilt ramma førstegangsetablerarane, og at ein
heil generasjon risikerte å bli stengde ute frå bustadmarknaden. Dette
fleirtalet er derfor godt nøgd med at finansministeren har
presisert overfor Finanstilsynet at bankane skal kunne ta omsyn
til låntakarane si framtidige betjeningsevne, og at det kan være
forsvarleg med eigenkapitalkrav ned mot 10 pst. for førstegongskjøparar. Dette
fleirtalet merkar seg at bankane har følgt opp dette ved
å leggje seg på ei meir liberal linje. Dette fleirtalet vil vidare
vise til at budsjettforliket mellom Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg
Folkeparti og Venstre for 2014 inneheld ei kraftig forbetring av BSU-ordninga
der maksimalt årlig innbetalt sparebeløp blei økt frå 20 000 kroner
til 25 000 kroner, og der taket for samla innbetalt sparebeløp i
BSU blei heva frå 150 000 kroner til 200 000 kroner.
Eit fjerde fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, tar avstand frå ideen
om innføring av ein såkalla finansskatt. Ein slik skatt vil ramme
både norske bedrifter og norske hushaldningar. Dette fleirtalet meiner
at ein finansskatt særskilt kan ramme unge menneske i etableringsfasen
gjennom høgare rentekostnader. Dette fleirtalet viser
også til at finansnæringa sine kapitalkrav i utgangspunktet er store,
og at ytterlegare krav kan få store og utilsikta negative konsekvensar
for aktiviteten i norsk økonomi.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
betydningen av en solid og konkurransedyktig banknæring i hele landet.
I Norge har vi en differensiert banknæring der ikke minst lokal-
og regionalbankene er viktige aktører. Det er av særlig betydning
for små og mellomstore bedrifter landet rundt som ikke har andre
alternative finansieringskilder. I store deler av landet spiller
også bankene en viktig rolle for kulturlivet. Det finnes et utall
eksempler på små og store kulturarrangement som takket være bankenes
samfunnsengasjement har sett dagens lys.
Sett i lys av den viktige rollen bankene har,
er disse medlemmer opptatt av at det må legges opp
til en helhetlig politikkutvikling for banksektoren der eierskap,
samfunnsansvar, konkurransesituasjonen mv. blir drøftet. Disse medlemmer ber
derfor regjeringen på egnet måte fremme en sak for Stortinget der
man drøfter en helhetlig næringspolitikk for banknæringen.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiets daværende finanspolitiske talsperson, Torgeir Micaelsen,
i august 2013 sendte et brev med spørsmål om regjeringen vil be
Konkurransetilsynet og Finanstilsynet gjennomføre en analyse av
konkurransesituasjonen i norske finansmarkeder. I brevet vises det
blant annet til at Konkurransetilsynet gjorde en vurdering av dette
temaet for ti år siden, og at Finanskriseutvalget i NOU 2011:1 påpekte
høy markedskonsentrasjon i det norske bankmarkedet. I svarbrevet
fra finansminister Sigbjørn Johnsen og fornyingsminister Rigmor
Aasrud står det:
«Vi er enige med stortingsrepresentant Torgeir Micaelsen
i at vi nå bør vurdere å gjennomgå konkurranse-situasjonen i det
norske bankmarkedet. Det er fornuftig å gjøre et samlet arbeid på
dette feltet med noen års mellomrom. Etter vårt syn bør et slikt
arbeid gjøres på bredt faglig grunnlag, der relevante myndigheter
og fagmiljø inviteres til å delta. Vi vil nå se nærmere på hvordan
vi kan organisere og gjennomføre et slikt arbeid.»
Disse medlemmer mener det er
viktig at regjeringen følger opp dette.
Disse medlemmer registrerer at
de samme partiene som 2. september 2013 lot seg avbilde sammen med
Eiendomsmeglerforeningen og Huseiernes landsforbund foran inngangen
til Stortinget, med løfter om å redusere egenkapitalkravet ved kjøp
av bolig fra 15 til 10 pst., nå sier seg «godt fornøyd» med at dette
opprettholdes på 15 pst. Disse medlemmer viser til
reaksjonene fra boligaktørene, som i pressemelding uttalte:
«Dersom dette enstemmige løftet brytes, som det nå
hintes om, vil det være et hån mot alle de unge som har stemt borgerlig
fordi de trenger et sted å bo.»
Disse medlemmer viser til at
om lag 35 pst. av boligkjøpere under 35 år fikk lån med lavere egenandel
enn 15 pst. i 2013, og at «kravet» således ble praktisert fleksibelt
også tidligere.
Disse medlemmer merker seg at
det nå ser ut til å være enstemmighet i Stortinget om at egenkapitalkravet
består.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at banker og finansinstitusjoner spiller
en viktig rolle i økonomien. De tilbyr betalingstjenester, muligheter
for innskudd og utlån for husholdninger og bedrifter, forsikring mot
«reell» risiko (brann, død, sykdom osv.) og mot finansiell risiko
(brå prisendringer på valuta, rente, råvarer). Finansnæringen bidrar
med avgjørende finansiell infrastruktur som skal tjene husholdninger
og bedrifter over hele landet.
Dette medlem understreker at
vi må ha med oss lærdommene fra den internasjonale finanskrisen
i tiden som kommer. Krisen skyldtes at banker, myndigheter, investorer
og husholdninger ble overmodige og tillot for stor gjeldsoppbygging
og for stor risiko. Bankene hadde for liten egenkapital og var drevet
av kortsiktig profitt. De fikk utvikle komplekse finansielle produkter
som gjorde prisen og risikoen vanskelig å se for investorene, og
de fikk bygge opp enorme finanskonsern som kunne legge til grunn at
de ville bli reddet av myndighetene om det skulle gå galt. Myndighetene,
med USAs sentralbank i spissen, bar ved til bålet ved å holde rentene
lave. De nektet å gripe inn i markedet for å dempe boblen – dels
av ideologiske frimarkedsgrunner og dels av manglende inflasjonspress.
Dette medlem viser til at bolig-
og aksjeprisene, så vel som gjeldsnivåene, ble låst inne i en selvforsterkende
spiral: Folk lånte for å kjøpe eksempelvis bolig, dette presset
boligprisene opp og økte verdien på bankens sikkerhet, som igjen
førte til større boliglånsopptak.
Dette medlem er bekymret for
at for mye av midlene i finanssektoren dels går til spekulative formål
som er privatøkonomisk lønnsomme, men samfunnsøkonomisk ulønnsomme;
dels er det en fare at finanssektoren tar for høye priser for sine
tjenester, på grunn av manglende konkurranse eller manglende åpenhet.
Dette medlem vil særlig advare
mot kompleksitet og mangel på gjennomsiktighet og de konsekvensene
det har for markedenes effektivitet. Kompleksitet er en fordel for
bankene og fondene, fordi prisen blir vanskelig å se. Dermed kan investorer
betale mer enn nødvendig uten å være klar over det, i et forgjeves
forsøk på å slå markedet.
Dette medlem viser til at finanskrisen
fikk et mindre omfang i Norge, ikke minst fordi vi etter bankkrisen
på 90-tallet hadde innført strengere reguleringer enn andre land.
Særnorske reguleringer var et fortrinn i møte med krisen, fordi det
ga oss mer solide banker og færre spekulative finansprodukter.
Dette medlem viser til at vi
imidlertid også her i landet har store, systemkritiske finanskonsern,
i første rekke DNB. Også her i landet fikk de største bankene trappe
ned på egenkapitalen og tillegge boliglån lavere risikovekter, paradoksalt
nok i takt med stadig høyere boligpriser; også her fikk kompliserte
produkter utvikle seg til bankenes fordel i møte med vanlige investorer og
forbrukere med mangelfull informasjon.
Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis representantforslag Dokument 8:60 S (2010–2011) om tiltak
for å motvirke en ny finanskrise, som ble fremmet i desember 2010.
Her fremholdt forslagsstillerne at:
«De store samfunnsøkonomiske og sosiale kostnadene
ved finanskriser og behovet for å begrense overdreven risikotaking
gjør at det kan være hensiktsmessig å skattlegge finansnæringen
i større grad enn i dag […] Overskudd og lønn er et uttrykk for
merverdi, og en skatt på dette vil derfor kunne anses som en merverdiavgift,
en avgift finansielle tjenester per i dag i hovedsak er unntatt.
En slik skatt vil gjøre at finansnæringen får en skattebelastning
mer på linje med andre næringer, og på denne måten hindre at finansnæringen
blir unaturlig stor. En generell skatt på summen av overskudd og
lønn kan kombineres med skattlegging av lønn og overskudd ut over
det normale, for å motvirke overdreven risikotaking.»
Dette medlem viser til at forslagsstillerne fremmet
et konkret forslag om å innføre en slik skatt i samarbeid med andre
land, utformet i tråd med IMFs anbefalinger.
Dette medlem viser videre til
at regjeringens finanskriseutvalg kort tid etter, på nyåret 2011, anbefalte
å utrede en slik skattlegging av finansnæringens overskudd og lønn.
Danmark, Frankrike og Island har en slik skatt på lønn, mens Israel
tar med både overskudd og lønn. Dette medlem er imidlertid
opptatt av at en slik skatt utredes grundig og at tidspunktet for
innføring ses i sammenheng med de økte kapitalkravene som bankene
nå pålegges.
Medlemen i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til at situasjonen i norsk økonomi står i sterk kontrast til situasjonen
elles i Europa. Vi har ein økonomi med små økonomiske skilnader,
sterk sysselsetting, gode velferdsordningar og høg produktivitet.
Alt dette er viktige delar av ein rettferdig, vekstkraftig og framtidsretta
økonomi. EU og mange av EU-landa har møtt krisa med brutale kutt
i offentlege budsjett. Følgjene har blitt kutt i velferd, høgare arbeidsløyse
og ei forverring av ein allereie dårleg situasjon. Denne
medlemen viser til at finanskrisa enno ikkje er over. Fortsatt
er arbeidsløysa skyhøg mange stadar i verden, og dei økonomiske
skilnadane aukar i eit omfang som gir stor grunn til uro. Også i
Noreg vil desse utfordringane kunne bli meir tydelege. Situasjonen
blir ikkje betre av at vi har ei regjering som aktivt legg til rette
for auka skilnader, mellom anna med skattekutt til dei rikaste.
Denne medlemen er bekymra for
todelinga av norsk økonomi, med ei oljenæring som rykker ifrå næringslivet
på land. Denne medlemen er òg bekymra for at stadig
fleire i Noreg har ein gjeldsbyrde som gjer dei sårbare for auka
renter, ledighet eller fall i bustadprisane, og merker seg i den
samanheng at regjeringspartia braut sitt eige valkampløfte om å
senke eigenkapitalkravet for låntakarar. Regjeringspartia trekker
ofte fram auken i BSU-ordninga som eit tiltak for å hjelpe førstegangsetablerarar,
men denne treffer først og fremst dei som allereie har råd til å
spare og løyser derfor ikkje problemet.
Denne medlemen merkar seg at
Oslo Børs i stor mon speglar norsk økonomi. Oslo Børs er mellom
anna verdas største finansielle marknadsplass for sjømatsektoren.
Dette er ei viktig påminning om at kyst og sjømat er ein viktig sektor
for Noreg, og at den jamvel kan bli enda viktigare i framtida. Om
fiskeriressursane blir riktig forvalta, og ikkje vert privatisert
til eit fåtal, vil dei gje arbeidsplassar og verdiskaping i all
framtid.
Denne medlemen meiner det er
viktig med gode rammevilkår for finansnæringa. Ei finansnæring som
fungerer optimalt er ein viktig del av samfunnet, og til stor nytte
for både næringsliv og privatpersonar. Samstundes er det viktig
at finansnæringa ikkje får overdriven plass i økonomien som heilhet.
Ei finansnæring som veks seg for stor vil kunne bidra til ustabilitet
i økonomien som heilskap. Dette blei vi ikkje minst minna om da
økonomien på Island rakna som følgje av ei overdriven tru på kva
finanssektoren kan bidra med åleine.
Denne medlemen viser til NOU
2011:1 Bedre rustet mot finanskriser, som peiker på at ein finanssektor
som utgjer ein stor del av eit land sin økonomi, kan representere
ein risiko for landet. Utvalet peiker spesielt på to ting. For det første
kan ein for stor finanssektor spegle høg gjeldsbelastning eller
ubalansar i økonomien innanlands. For det andre kan eit lands finanssektor
bli for stor samanlikna med økonomien til landet om institusjonane
i sektoren har stor eksponering mot utanlandske marknader. Utvalet peiker
vidare på at dei negative eksternalitetene frå aktivitet i finanssektoren
er betydelege. Desse er først og framst knytt opp mot at dei ulike
aktørane bidreg til å byggje opp risiko i finanssystemet og økonomien,
med påfølgjande fare for kriser og sosialisering av store tap.
Denne medlemen viser til at finanssektoren
i hovudsak har eit unnatak frå meirverdiavgift. Sektoren blir på
den måten subsidiert gjennom skattesystemet. Dette er uheldig og
bidreg til at finanssektoren kan bli for stor. Denne medlemen viser
til gjennomgangen i kapittel 2.2.2 i meldinga og anslaget som viser
at fellesskapet går glipp av om lag 8 mrd. kroner på grunn av dette
unnataket. Dette er pengar ein kunne brukt til anten velferd, investeringar
eller skattekutt. Denne medlemen viser til at den
raud-grøne regjeringa fikk utreda korleis ein finansskatt, eller
aktivitetsskatt, kunne utformast, seinast i Prop. 1 LS (2013–2014)
Skatter, avgifter og toll 2014. Motstandarane av ei slik likebehandling av
ulike sektorer, som ein finansskatt vil vere, argumenterer med at
bankane berre vil overføre dei auka kostnadane til kundane sine.
Det blir ei for enkel framstilling. Erfaringane frå Danmark viser
at rentemarginane ikkje ser ut til å ha blitt påverka av at dei
har auka den finansielle aktivitetsskatten. Motstandarane skyver
også førstegangsetablerarar på bustadmarknaden framføre seg, og
meiner at dei vil bli ramma. Som nemnt er det ikkje gitt at det
vil stemme. Men om ein vil, kunne ein også bruke ein del av provenyet
frå ein slik skatt til å særleg lette situasjonen for førstegangsetablerarane
og andre grupper ein er bekymra for at kan bli råka.
Denne medlemen viser til omtalen
i meldinga av konkurransen i banknæringa og at marknadskonsentrasjonen,
målt med den såkalla Herfindahl-Hirschmann-indeksen, har auka det
siste tiåret. Konsentrasjonen i den norske bankmarknaden er relativt
høg, noko som kan føre til svekka konkurranse og dårligare vilkår
for kundane. Denne medlemen vil understreke at det er
viktig å gjennomføre tiltak som kan styrke konkurransen i bankmarknaden
for personkundar, mellom anna ved å gjere det enklare å bytte bank
og å vurdere ei strengare tolking av produktpakkeforskrifta.