Det finnes noen selskaper som faller utenfor alle disse kategoriene,
men som allikevel må karakteriseres som verstinger. Det
sveitsiske selskapet Nestlé er et
slikt selskap.
Selskapet ble utsatt for en av verdens lengste og mest omfattende
forbrukerboikott som følge av sine fremstøt
for å selge morsmelkerstatning i utviklingsland. Tiltakene
var blant annet meget aggressiv markedsføring, og inkluderte å dele
ut gratis morsmelkerstatning på barneklinikkene.
Når kvinner i u-land som bruker morsmelkerstatning
i stedet for melk kommer ut av klinikkene, har de ikke like god
tilgang på rent vann som på sykehusene. Dessuten
er morsmelkerstatningen ikke lenger gratis. Dermed tynnes ofte produktet
ut mer enn det som er forsvarlig fra et helsemessig synspunkt, og
ofte med urent vann. Bruk av morsmelkerstatning fører til
at over en million barn dør årlig.
Forbrukerpresset ga resultater. I 1991 ble det enighet om et
forbud mot å dele ut gratis morsmelkerstatning
på barneklinikker, og at det heller skulle satses på betydningen
av å amme barn. Allerede fra 1981 var det et forbud mot
markedsføring av morsmelkeerstatning.
Nestlé gikk med på avtalen.
Så i 1997 kom en fersk FN-rapport som viste at Nestlé og
andre produsenter av morsmelkerstatning brøt markedsføringsloven.
Rapporten baserte seg på intervjuer med 3 200
mødre i fire land. Mødre i Polen, Thailand, Sør
Afrika og Bangladesh svarte at produsentene reklamerer for bruk
av morsmelkerstatning framfor brystmelk, noe som er i konflikt med
forbudet fra 1981.
I 1997 gikk en ansatt i Nestlé i Pakistan (Syed Aamar
Raza) ut og avslørte metodene bak Nestlés aktiviteter
i Pakistan. De inkluderte «baby show» i nær
kontakt med helsearbeidere og mødre, og å gi gaver
til leger samt bonus for salg av morsmelkerstatning. Alt
dette er i konflikt med Verdens Helseorganisasjons og UNICEF internasjonale
regler for markedsføring av morsmelkerstatning, samt Nestlés egne
retningslinjer.http://www.babymilkaction.org/update/update27feature.htmlhttp://www.babymilkaction.org/regs/thecode.html.
6 måneder etter sin oppsigelse (12. november 1997) innleverte
Aamar et juridisk notat med dokumentasjon på Nestlés
aktiviteter, og krevde at bedriften stoppet sin uetiske markedsføring.
I 2000 nektet Nestle å stille på en høring
i EU- parlamentet, for å svare på anklager om
uetisk virksomhet i den tredje verden, blant annet i forbindelse med
anklagene fra Pakistan.
Oljefondet har investert i Nestlé, og eierandelen i Nestlé er
nesten tredoblet det siste året.