Stortinget vedtok 11. juni 2013 Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal
transportplan 2014–2023 (NTP). Flertallet gikk da inn for å øke
rammene i planen med om lag 150 mrd. kroner, eller om lag 50 pst. sammenlignet
med en videreføring av nivået i 2013.
Nasjonal transportplan har de siste stortingsperiodene utviklet
seg til det sentrale prioriteringsdokumentet innen norsk samferdsel.
NTP beskriver omfanget av økonomiske midler til samferdsel de neste ti
årene, samt prioritering og samordning av drift/investering innenfor
de ulike transportformene.
Regjeringen har i regjeringserklæringen varslet:
«Satsing på utbygging av vei og kollektivtransport økes utover
vedtatt Nasjonal transportplan 2014–2023, og bompengeandelen i nye
prosjekter reduseres.»
De to regjeringspartiene hadde i sine forslag under stortingsbehandlingen
av NTP i 2013 svært ulike forslag. Fremskrittspartiets representanter
foreslo en økning av rammene på om lag 450 mrd. kroner utover regjeringens
forslag. Høyres representanter foreslo en økning på 20 mrd. kroner
utover regjeringens forslag.
Når det kan forventes en økonomisk ramme som går utover den vedtatte
NTP, må Stortinget foreta en helhetlig prioritering innenfor de
nye rammene, ellers vil NTP kunne miste sin funksjon som prioriteringsinstrument.
Det vises til følgende eksempler:
Regjeringen Solberg varslet at
E134 Seljord–Åmot skulle bygges uten bompenger. Dette var et prosjekt
som ikke er prioritert i vedtatte NTP, men som var foreslått bygget
ut 100 pst. bompengefinansiert.
Regjeringen varslet 20. mars 2014 at bompengesatsene for
den planlagte utbyggingen av E16 Bagn–Bjørgo kan ventes å bli redusert
med om lag 27 pst. sammenlignet med de satsene som tidligere er
lagt til grunn for prosjektet. Regjeringen går nå inn for at de
statlige bevilgningene til prosjektet skal øke med 120 mill. kroner
samtidig som det skal bevilges 40 mill. kroner ekstra til prosjektering.
I forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet for 2013
i desember 2013 ble det vedtatt å slette bompengene i flere prosjekter.
Merknad fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
lyder som følger:
«Disse medlemmer vil også peke på at bevilgningen til å stryke
bompengegjeld alternativt kunne blitt brukt til andre formål innenfor
samferdsel, som å styrke vedlikehold av vei ytterligere, eller fremskynde
andre prosjekter. Det er derfor ikke gitt at dette er riktig prioritering
av samferdselsmidler, når det først skal bevilges mer til dette
området. Ved å fremme forslaget utenom de ordinære budsjettprosessene svekker
regjeringen Stortingets mulighet til å vurdere helheten i forslaget.»
NTP som prioriteringsredskap var her satt ut av spill.
Under regjeringens klimadugnad varslet
klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft en dreining av midler
fra vei til kollektivløsninger og bane. Dette vil i så fall røre
ved prioriteringene i den vedtatte NTP for 2014–2023.
Regjeringen har lovet å ta 50 pst. av regningen for investeringer
i kollektivløsninger i byene.
Regjeringen Solberg arbeider med å etablere et statlig veiinvesteringsselskap
som skal kunne lånefinansiere sine veiprosjekt fra statskassen.
Om disse veiprosjektene er blant de prioriterte i NTP-perioden,
eller om de kommer i tillegg, er uklart.
Nasjonal transportplan 2014–2023 innebærer en offensiv satsing
for et mer moderne transportsystem. Når regjeringen nå varsler at
den vil gå ut over de vedtatte økonomiske rammene, må Stortinget
bli invitert til å foreta en reell behandling av hvordan de økte
økonomiske rammene skal fordeles og eventuelle omprioriteringer
av de økonomiske rammene.
Forslagsstillerne mener det er uholdbart at Stortingets planlegging
av fremtidens transportsystem skal basere seg på enkeltprosjekter
lagt frem av regjeringen. En helhetlig prioritering av prosjekter
er nødvendig uavhengig av hvordan regjeringen velger å finansiere
de ulike prosjektene i Nasjonal transportplan.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem en oppdatering av de økonomiske
rammene i Nasjonal transportplan 2014–2023, og prioriteringen av
disse, senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2015.