Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Parlamentets rapport om EUs havvind-strategi

Europaparlamentet har vedtatt sitt innspill til Kommisjonens strategi om havvind. Parlamentet mener det er behov for bedre samarbeid mellom medlemslandene. Kommisjonen oppfordres til å revidere EUs elmarkedsdirektiv og -forordning for å tilrettelegge for utbygging av havvindparker/hybridkabler, inkludert å se på mulighet for egne prisområder offshore. Parlamentet mener at regelverket også må endres slik at Storbritannia kan delta i samarbeidet i Nordsjøen. Videre understreker Parlamentet at utbygging av havvind må være forenelig med andre aktiviteter til havs, og at det bør innføres et EU-dekkende forbud mot deponering av utrangerte vindturbinblader innen 2025.

Parlamentet vedtok denne uken en egeninitiert rapport om havvind, med 518 stemmer for, 88 mot og 85 avsto. Dette er ikke en rettslig bindende rapport. Saksordfører Morten Helveg Petersen (Renew, Danmark) uttalte i pressemeldingen at «Dagens afstemning viser, at Europa-Parlamentet forstår, at det haster, og at vi sætter vedvarende offshore energi i centrum i kampen mod klimaændringerne. Vi er nødt til at indføre tidsfrister og fjerne de mange hindringer, der stadig står i vejen for en hurtig og vellykket udbredelse af vedvarende energi i Europa». Rapporten er et svar på Europakommisjonens strategi som ble lagt fram i november 2020.

Ifølge rapporten har kostnadene for utbygging av havvind falt betydelig, noe som gjør den til en av de prismessig mest konkurransedyktige energikildene. Parlamentet ber EU og medlemslandene om å oppskalere offshore-produksjonen og utvide omfanget til alle Europas havbassenger. Det er behov for økte investeringer i infrastruktur, forbedret samarbeid mellom medlemslandene, videre forskning og utvikling, strømlinjeformede tillatelser og maritime arealplaner, og mer effektiv markedsdesign.

Parlamentet mener det er behov for en revisjon av dagens regelverk for å få på plass et markedsdesign som er forenelig med havvind. Dette er blant annet knyttet til hybridkabler og egne prisområder offshore («dedicated offshore bidding zones»). Revisjonen av EUs elmarkedsdirektiv og -forordning bør, ifølge Parlamentet, fremme utnyttelsen av havvind og fjerne «kunstige handelsbarrierer, faste priser, subsidier og andre markedsfordrejende mekanismer». Kommisjonen og medlemslandene bør analysere muligheten for å opprette egne prisområder offshore. I tillegg bør Kommisjonen undersøke betingelsene for å utvikle hybride prosjekter, blant annet havvindparker som leverer elektrisitet til flere land. Parlamentet viser til at «tarifferne bør tage højde for den risiko, som er forbundet med at have førerrollen i branchen og investere i ibrugtagning af ny teknolog». Mulige utfordringer og nødvendige endringer i elmarkedsregelverket ble diskutert i et eget arbeidsdokument knyttet til Kommisjonens strategi (se EU/EØS-nytt 26. november 2020). Kommisjonen har foreløpig ikke lagt fram forslag til endringer i regelverket.

Samarbeid mellom medlemslandene er avgjørende for å maksimere effektiv bruk av energien fra havvind, hevder Parlamentet. Særlig framheves energisamarbeidet i Nordsjøen, og Parlamentet mener regelverket bør endres slik at Storbritannia kan delta. Kommisjonen og medlemslandene oppfordres til å treffe nødvendig tiltak uten ytterlige forsinkelser, og oppfordrer EU-landene om straks å koordinere og utarbeide planer for offshore utvikling. North Sea Energy Corporation (NSEC), hvor Norge er med, undertegnet 2. desember 2021 en fornyet politisk erklæring. Den oppdaterer og samordner målene for det regionale samarbeidet (se EU/EØS-nytt 2. desember 2021).

Parlamentet viser til at kraftproduksjon fra havvind også skaper mulighet for produksjon av grønt hydrogen ved elektrolyse. Parlamentet ber Kommisjonen vurdere muligheten for å etablere «et viktig prosjekt av felleseuropeisk interesse» (IPCEI) knyttet til en storstilt flytende havvindpark, og et tilkoblet elektrolyseprosjekt.

I rapporten understreker Parlamentet at direktiv 2014/89 om rammene for maritim fysisk planlegging må anvendes riktig. Planleggingen må legge til rette for en langsiktig visjon som forener fornybar energi til havs med andre aktiviteter, som fiskeri. Havvindparker kan gavne havets biodiversitet hvis de utformes og bygges bærekraftig, og det må «gøres en indsats for, at offentligheden kan acceptere offshore vindenergi samt overbevise borgerne om, at vedvarende energi er afgørende for at opnå energiuafhængighed og forsyningssikkerhed», står det i pressemeldingen. Det må også tas hensyn til sjøtransport og havner, og medlemslandene oppfordres til å samarbeide om arealplanlegging. Kommisjonen bør i samarbeid med Det europeiske sjøsikkerhetsbyrå (EMSA) utvikle retningslinjer for sikkerheten for skipstrafikken i havvindparker. Direktiv 2004/89 er ikke tatt inn i EØS-avtalen.

Parlamentet viser til at det er behov for betydelige mengder metaller og mineraler i utbyggingen av havvind, og oppfordrer Kommisjonen til et EU-dekkende forbud mot deponering av utrangerte vindturbinblader innen 2025.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 17.02.2022 10:20
: