Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Direktiv om forebygging og bekjempelse av menneskehandel - enighet mellom Råd og EP

Rådet og Europaparlamentet har kommet til enighet om et forslag til direktiv om forebygging og bekjempelse av menneskehandel. Enigheten innebærer en styrking av reglene for å forebygge og bekjempe menneskehandel i henhold til gjeldende direktiv (fra 2011). Endringene innebærer at flere handlinger faller inn under definisjon av menneskehandel (tvangsekteskap, ulovlig adopsjon og surrogati) og et styrket sanksjonsregime. Direktivet er ikke markert EØS-relevant fra Kommisjonen.

Rådet og Europaparlamentet har kommet til enighet om forslag til direktiv om endring av direktiv 2011/36/EU om forebygging og bekjempelse av menneskehandel, jf. pressemelding fra Rådet 23. januar. Europaparlamentets og Rådets posisjoner er tidligere omtalt i EU/EØS-nytt 16. oktober 2023.

Enigheten som er fremforhandlet innebærer en styrking av reglene for å forebygge og bekjempe menneskehandel. Tvangsekteskap, ulovlig adopsjon og surrogati er former for utnyttelse som faller inn under definisjonen av menneskehandel i henhold til direktivet. «Menneskehandel med henblik på udnyttelse af surrogatmoderskab, dvs. når en kvinde indvilliger i at føde et barn på en anden persons eller et andet pars vegne for, at de pågældende kan blive barnets foræld(er/re) efter fødslen, vil være rettet mod dem, der tvinger eller vildleder kvinder til at fungere som surrogatmødre.» Europaparlamentet ga i en pressemelding 11. oktober 2023 uttrykk for at det ikke er riktig å si at EPs posisjon innebærer et generelt forbud mot surrogati: «The adopted text only addresses surrogacy for reproductive exploitation in the context of trafficking. The explicit reference to "surrogacy for reproductive exploitation" would ensure that if a woman is recruited by being threatened to become a surrogate for the purpose of reproductive exploitation, she would be considered a victim of trafficking and benefit from the rights under these rules, while the traffickers would be prosecuted.»

Det reviderte direktivet vil også kreve at EUs medlemsland sikrer at personer som bevisst benytter tjenester som ytes av ofre for menneskehandel blir pålagt sanksjoner. Øvrige endringer gjelder støtte til ofre og forebyggende tiltak.

Sanksjoner
De nye formene for utnyttelse (tvangsekteskap, ulovlig adopsjon og surrogati) som faller inn under definisjonene av menneskehandel i henhold til direktivet vil kunne straffes med fem års fengsel og ti års fengsel i grove overtredelser. Enigheten som er oppnådd tar også med skjerpede omstendigheter med hensyn til bruk av IKT. Det omfatter at gjerningspersonen har lettet eller foranlediget utbredelse av bilder, video eller liknende materiale av seksuell karakter som involverer et offer. Sanksjoner av juridiske personer som virksomheter, som holdes ansvarlige for menneskehandel, vil også bli skjerpet. Virksomhetene vil utelukkes fra adgang til offentlig finansiering (bl.a. tilskudd og lisenser), samt inndragelse av tillatelser og autorisasjon.

Bruk av tjenester som ytes av personer som er ofre for menneskehandel
Avtalen mellom Rådet og Europaparlamentet innebærer at medlemsstatene skal gjøre det straffbart for en person å bruke tjenester som ytes av ofre for menneskehandel, dersom vedkommende vet at dette er tilfelle. I slike tilfeller skal medlemsstatene sikre at overtredelsen straffes med sanksjoner som er «effektive, står i et rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskrækkende virkning.» I henhold til gjeldende direktiv fra 2011 er dette en skjerping av lovverket.

Den foreløpige avtalen skal bekreftes av Coreper, og vedtas formelt av begge institusjoner før den trer i kraft.

Direktivet er ikke markert EØS-relevant fra Kommisjonens side, og direktiv 2011/36/EU (som direktivforslaget endrer) er verken innlemmet i EØS-avtalen eller i Schengen-avtalen.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 06.02.2024 11:54
: