Merverdiavgiften beregnes etter en avgiftssats
på 23 pst. Den foreslås ikke endret for 1999.
Komiteen viser til
at avgiftsforslag under avsnitt 5 er framsatt samlet under avsnitt
5.7.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til videreføring av gjeldende merverdiavgiftssats,
jf. Stortingets vedtak av 17.juni 1998 om merverdiavgift og avgift på investeringer
m.v. for 1999 §1.
Komiteen sin medlem frå Tverrpolitisk Folkevalde bed
Regjeringa koma attende med ei utgreiing om verknadene av handelslekkasjen
til nabolanda og eventuelle rådgjerder som kan setjast
i verk for å minka handelslekkasjen. Denne medlemen bed
Regjeringa serskilt vurdera å minka meirverdiavgifta på matvarer.
Regjeringen arbeider videre med å vurdere
en utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget til å gjelde
flere tjenester. Samtidig vil en reduksjon i satsen for matvarer
bli vurdert. Eventuelle forslag om endringer vil tidligst kunne
bli lagt fram etter at 1999-budsjettet har vært behandlet
i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Storvik-utvalgets innstilling og arbeidet med omlegging av merverdiavgiftsgrunnlaget til
også å omfatte tjenester. I gjeldende merverdiavgiftsgrunnlag
inngår visse tjenester, bl.a. rengjøringstjenester. Disse
medlemmer mener at en allerede nå kan inkludere
enkelte andre tjenester i grunnlaget for merverdiavgift. Disse
medlemmer foreslår at økonomiske og juridiske
rådgivningstjenester inngår i merverdiavgiftsgrunnlaget
fra 1.juli 1999. Disse medlemmer mener også at økonomiske,
sosiale og geografiske forskjeller ikke bør være
avgjørende for enkeltmenneskers muligheter for å få juridisk
bistand. For å nå fram til de personer som har
størst behov for fri rettshjelp, mener disse medlemmer det
må foretas en gjennomgang av dagens ordning med sikte på en
styrking av denne.
Disse medlemmer viser til forslag
fremmet i Innst. O. nr. 11 (1998-99), avsnitt 26.15.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at Regjeringen arbeider
med en utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget og vurderer en reduksjon
i merverdiavgiften på matvarer. Disse medlemmer tar
for øvrig orienteringen til etterretning og vil komme tilbake
til spørsmålet om utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen arbeider med en utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget. Disse
medlemmer vil vise til at de prinsipielt er for å fjerne inntektsskatten
og i størst mulig grad basere statens inntekter på skatt ved
forbruk. Disse medlemmer vil med bakgrunn i dette
hevde at en reduksjon i satsen for matvarer vil være feil.
Disse medlemmer tar for øvrig
Regjeringens orientering til etterretning og vil komme tilbake til dette
ved fremleggelse fra Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad i Budsjett-innst. S. II (1997-98), der disse medlemmer peker
på at redusert merverdiavgift på matvarer er et
dårlig tiltak, enten målet er å redusere grensehandelen, å støtte
barnefamiliene eller å støtte landbruket. Disse
medlemmer ønsker et generelt lavere skatte- og
avgiftsnivå, men mener det er mange andre og bedre måter å oppnå en
slik reduksjon på enn ved å redusere merverdiavgiften
på matvarer.
Disse medlemmer mener enkelte
områder som f.eks. overnattingstjenester må unntas
ved en eventuell utvidelse av merverdiavgiftsområdet. På flere
av de aktuelle områdene for en slik utvidelse er det foretatt betydelige
investeringer på grunnlag av dagens merverdiavgiftregime. Disse
medlemmer mener samfunnet har et ansvar for å sikre
de næringsdrivende stabile rammebetingelser over tid, og
mener dette må tillegges stor vekt ved den vurdering Regjeringen varsler
den arbeider med.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Tverrpolitisk Folkevalgte tar ikke standpunkt til en
eventuell utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget til å omfatte
flere tjenester nå. Disse medlemmer avventer
framlegget fra Regjeringen.
Det skal ikke betales merverdiavgift på omsetning
av bøker i siste omsetningsledd, tidsskrifter som omsettes til
faste abonnenter eller hovedsakelig deles ut til foreningsmedlemmer
og tidsskrifter med overveiende politisk, litterært eller
religiøst innhold, jf. merverdiavgiftsloven §16
første ledd nr. 7. Det samme gjelder aviser som utkommer
regelmessig med minst ett nummer ukentlig, jf. §16 første
ledd nr. 6. Virksomheter som omsetter slike produkter skal ikke
beregne utgående avgift ved sine salg, men har full fradragsrett
for anskaffelser til virksomheten (såkalt null-sats).
Merverdiavgiftsloven §16 annet ledd
bokstav b fastsetter videre at departementet etter å ha
innhentet uttalelse fra et rådgivende utvalg, kan avgjøre
om en publikasjon skal anses unntatt fra avgiftsplikt. Ved kongelig
resolusjon av 5.desember 1969 ble Finansdepartementet gitt fullmakt
til å oppnevne et utvalg for trykt skrift.
Perioden for det sist oppnevnte utvalg gikk
ut 31.desember 1997 og det er ikke oppnevnt et nytt utvalg. Bakgrunnen
for dette har vært at det har vist seg vanskelig å etablere
et godt fungerende utvalg, samt at restansesituasjonen var problematisk.
Selv om nåværende fritaksordning for trykt skrift
bidrar til å komplisere merverdiavgiftssystemet, er dette
rettsområdet etter Finansdepartementets oppfatning langt
på vei blitt fastlagt både ved de foreliggende
forskrifter samt gjennom lang forvaltningspraksis. Behovet for en
ordning med et særskilt utvalg for trykt skrift anses derfor
fra forvaltningens side ikke lenger å være til
stede.
Finansdepartementet har i flere saker den senere
tid avgitt fortolkningsuttalelser på området uten
at det er kommet innvendinger på denne framgangsmåten
fra de avgiftspliktige, men departementet har ikke fattet noen avgjørelser.
Departementet vil inntil videre fortsette med å gi fortolkningsuttalelser
basert på gjeldende forskrifter og tidligere praksis på trykt
skrift området uten å benytte seg av et rådgivende
utvalg. Slike fortolkningsuttalelser anses forenlig med
merverdiavgiftsloven §16 annet ledd da en fortolkningsuttalelse
ikke er en avgjørelse i lovens forstand. Finansdepartementet har
valgt den ovennevnte løsningen også av hensyn
til de avgiftspliktige for å unngå at disse sakene
får en uforholdsmessig lang saksbehandlingstid.
Departementet vil fortsette arbeidet med å gå gjennom
regelverket på dette området og behandlingsmåten.
Komiteen tar Regjeringens
redegjørelse til orientering.
Investeringsavgiften beregnes etter en sats
på 7 pst. Satsen foreslås holdt uendret for 1999.
Komiteen slutter seg
til at satsen holdes uendret for 1999.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader under avsnitt 6.6.2.1, og går inn for
at avgift ikke skal betales av varebiler klasse 2. Disse
medlemmer viser til forslag fremmet under avsnitt 5.7 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag og sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1. (1997-98)
avsnitt 6.2.1 og 10, der disse medlemmer foreslo
en reduksjon i investeringsavgiften på 1 prosentpoeng.
Disse medlemmer vil vise til
at situasjonen i arbeidsmarkedet og behovet for å stimulere
til investeringer for 1999 er et helt annet enn for 1998. På denne bakgrunn
foreslår ikke disse medlemmer en reduksjon
i investeringsavgiften for 1999.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1997-98) avsnitt
6.2.1.
Regjeringen foreslår at det med virkning
fra 1.januar 1999 ikke skal betales investeringsavgift ved anskaffelser
som hovedsakelig er til bruk i jordbruk og skogbruk. Fritaket foreslås
i likhet med det någjeldende fritaket for oppregnede anskaffelser
også å omfatte investeringer hovedsakelig til
bruk i husdyrhold og hagebruk/gartneri. Av hensyn til avgrensningen
for jordbrukere med gårdsskog og som kan ha kombinerte
anskaffelser innen jord- og skogbruk, er det hensiktsmessig med
lik investeringsavgiftsberegning innen disse næringene.
Fritaket foreslås tatt inn som ny §4
i avsnitt II i vedtak om merverdiavgift og avgift på investeringer
m.v. for budsjetterminen 1999. Nærmere avgrensning, utfylling
og gjennomføring av fritaket vil bli fastsatt i egen forskrift
med hjemmel i avgiftsvedtaket.
Fjerning av investeringsavgiften for jord- og
skogbruket er anslått å gi et inntektstap for
staten på om lag 400 mill. kroner på årsbasis.
Fritaket får ingen budsjettvirkning i 1999.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, går i mot Regjeringens forslag om
at det ikke skal betales avgift ved anskaffelser som hovedsakelig
er til bruk i jordbruk, husdyrhold, hagebruk, gartneri og skogbruk. Flertallet viser
til sine respektive forslag under avsnitt 5.7 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader i årets jordbruksoppgjør, Innst.
S. nr. 235 (1998-99). Disse medlemmer viser videre
til at Arbeiderpartiets alternative budsjett inneholder flere forslag
som vil bedre næringens økonomi i forhold til
sentrumsregjeringens forslag. Dette gjelder bl.a. forslag om å la
være å innføre konjunkturavgift, ikke øke
el-avgiften, ikke innføre grunnavgiften på fyringsolje,
redusert arbeidsgiveravgift og lavere pris- og kostnadsvekst enn
i Regjeringens forslag. Videre vil Arbeiderpartiets skatteopplegg
innebære at næringsdrivende som har sin hovedinntekt
fra primærnæringene får en samlet skattelette
i forhold til Regjeringens skatteforslag. Det vises forøvrig
til merknader under avsnitt 3.2.11 rammeområde 11 Landbruk
i Budsjett-innst. S.I (1998-99). Disse medlemmer ber Regjeringen komme
tilbake i Revidert nasjonalbudsjett 1999 med en vurdering av hvordan
investeringsavgiften for skogbruk kan avvikles.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser
til den fremforhandlede jordbruksavtalen slik den går frem
av St.prp. nr. 67 (1997-98) og Innst. S. nr. 235 (1997-98), og hvor
opphevingen av investeringsavgiften for jord- og skogbruk var en
del av forhandlingsresultatet. Disse medlemmer slutter
seg til Regjeringens omtale og forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer er imot en selektiv støtte
til deler av næringslivet. Disse medlemmer vil
vise til St.meld. nr. 1 (1998-99) avsnitt 4.6 Skatteutgifter og
vil hevde at et fritak for investeringsavgift for denne delen av
næringslivet vil føre til at andre må betale
kostnaden for fritaket. Disse medlemmer ønsker
en sunn konkurranse slik at markedet fungere best mulig, og frita
deler av dette markedet for denne avgiften vil virke negativt. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn gå imot fritak for investeringsavgift
i jordbruk og skogbruk.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader til årets jordbruksoppgjør,
jf. Innst. S. nr. 235 (1997-98).
Disse medlemmer går
imot forslaget om at det ikke skal betales investeringsavgift i
jord- og skogbruk i budsjettet for 1999. Disse medlemmer viser
til at investeringsavgiften er en særnorsk avgift. Disse medlemmer har
som mål at all investeringsavgift bør fjernes. Disse
medlemmer kan ikke slutte seg til at det blir en ensidig
fjerning av avgiften for en enkelt næring. Alle områder
som fortsatt må betale investeringsavgift må likebehandles. Disse
medlemmer ber departementet vurdere å fremme en
nedtrappingsplan for fjerning av investeringsavgiften.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går
imot forslaget om at det ikke skal betales investeringsavgift i
jord- og skogbruk i budsjettet for 1999. Landbruket har utviklet
seg til en av landets mest kapitalintensive næringer. Forslaget
vil isolert sett fremme enda mer kapitalintensiv landbruk, og vil
først og fremst være til fordel for de største
brukene. Dette medlem vil neste år komme
tilbake til forslag om å bruke 400 millioner til andre
tiltak innenfor landbruket, særlig en sterkere opptrapping
av satsing på økologisk landbruk.
Komiteen sin medlem frå Tverrpolitisk Folkevalde seier
seg samd med merknaden frå medlemene av Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, men bed dessutan Regjeringa vurdera om
den same ordninga òg skal innførast i fiskerinæringa.
I St.prp. nr. 54 (1997-98) Grønne skatter ble
det fremmet forslag om investeringsavgiftsfritak for nærmere
angitte investeringer m.v. i vindkraftanlegg, bioenergianlegg og
varmepumper. Ved Stortingets behandling av proposisjonen, jf. Innst.
S. nr. 247 (1997-98) ble det vedtatt at fritaket også skal
omfatte fjernvarmeanlegg, tidevannsanlegg samt mikro- og minivannkraftverk.
Investeringsavgiftsfritaket for nevnte anlegg
vil bli tatt inn som ny §12 i Stortingets plenarvedtak
om merverdiavgift og avgift på investeringer avsnitt II
for budsjetterminen 1999. Avgrensningsforskrifter er under utarbeidelse
i samarbeid med Olje- og energidepartementet. Det tas sikte på å sende
et utkast til forskrift på høring i løpet
av høsten 1998. Avgrensningsforskriftene vil tre i kraft
1.januar 1999.
Fritakene for investeringsavgift er på usikkert
grunnlag anslått å gi et samlet årlig
inntektstap for staten på kort sikt på om lag
25 mill. kroner. Inntektstapet kan imidlertid bli større
på sikt hvis omfanget av slike investeringer øker.
I anslaget er det forutsatt at det gis fritak for investeringsavgift
i jordbrukssektoren som bl.a. står for det meste av investeringene
i mini- og mikrovannkraftverk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at i Innst.
S. nr. 233 gikk hele komiteen, unntatt Fremskrittspartiet, inn for
at investeringer i solenergianlegg må ha de samme betingelser
som investeringer i vindkraftanlegg, bioenergianlegg og varmepumper.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om investeringsavgiftsfritak for nærmere angitte
investeringer m.v. i solenergianlegg i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett.»
Flertallet viser videre til den
miljøgevinst gass kan representere industrielt og i transportsektoren.
Flertallet viser til sine respektive
merknader under avsnitt 5.7 hvor flertallet går
inn for at det ikke skal betales avgift av nærmere angitte
investeringer i distribusjonsnett for naturgass.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Tverrpolitisk Folkevalgte, viser i denne sammenheng til
sine merknader i Innst. S. nr. 247 (1997-98) kap. 3.6.2, hvor en
ber om å få vurdert fritak for investeringsavgift for
distribusjonsnettet for naturgass.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til disse partiers respektive
merknader i St.prp. nr. 54 (1997-98) og til Innst. S. nr. 247 (1997-98)
og slutter seg for øvrig til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 247 (1997-98) Grønne
skatter. Disse medlemmer ønsker en sunn
konkurranse på like vilkår mellom de ulike energikilder. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn gå imot
fritak for investeringsavgift til disse gruppene.
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag
til bevilgning under kap. 5521 post 70 på kr 115190000000,
som er kr2000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i
St.prp. nr. 1 (1998-99), jf. avsnitt 8 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
«I Stortingets vedtak av 17.juni 1998
om merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. for 1999
gjøres følgende endringer:
A.
Vedtakets kapittel I §2 skal lyde:
Unntaket i merverdiavgiftsloven §5
første ledd nr. 2 gjelder ikke for omsetning av statens
postselskaps bilbudtjenester. Departementet kan gi nærmere
bestemmelser om avgrensning av avgiftsplikten.
B.
Vedtakets kapittel II §9 annet og tredje
ledd skal lyde:
Avgift skal heller ikke betales av varebiler klasse
2.
Fritaket i første og annet ledd gjelder
ikke for kjøretøyer som ikke er registrert for
bruk på offentlig veg.
C.
Vedtakets kapittel II ny §12 skal lyde:
Det skal ikke betales avgift av nærmere
angitte investeringer i distribusjonsnett for naturgass.
D.
Nåværende §12 i vedtakets
kapittel II blir ny §13 og skal lyde:
Departementet kan
1. gi nærmere
forskrifter om avgrensning, utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i §§1-12 og kan herunder bestemme
at visse driftsmidler skal avgiftsberegnes etter den sats som er
nevnt i §1, selv om driftsmidlet er til bruk som nevnt
i §2,
2. når særlige forhold
foreligger bestemme at visse driftsmidler skal være fritatt
for avgiftsberegning, selv om driftsmidlet ikke er til bruk som
nevnt i §2.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer
følgende forslag:
«I Stortingets vedtak av 17.juni 1998
om merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. for 1999
gjøres følgende endringer:
A.
Vedtakets kapittel I §2 skal lyde:
Unntaket i merverdiavgiftsloven §5
første ledd nr. 2 gjelder ikke for omsetning av statens
postselskaps bilbudtjenester. Departementet kan gi nærmere
bestemmelser om avgrensning av avgiftsplikten.
B.
Vedtakets kapittel II ny §12 skal lyde:
Det skal ikke betales avgift ved anskaffelser
som hovedsakelig er til bruk i jordbruk, husdyrhold, hagebruk, gartneri
og skogbruk.
C.
Nåværende §§ 4
- 11 i vedtakets kapittel II blir nye §§5 - 12.
D.
Vedtakets kapittel II ny §13 skal lyde:
Det skal ikke betales avgift av nærmere
angitte investeringer i distribusjonsnett for naturgass.
E.
Nåværende §12 i vedtakets
kapittel II blir ny §14 og skal lyde:
Departementet kan
1. gi nærmere
forskrifter om avgrensning, utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i §§1 - 13 og kan herunder bestemme
at visse driftsmidler skal avgiftsberegnes etter den sats som er
nevnt i §1, selv om driftsmidlet er til bruk som nevnt
i §2,
2. når særlige forhold
foreligger bestemme at visse driftsmidler skal være fritatt
for avgiftsberegning, selv om driftsmidlet ikke er til bruk som
nevnt i §2.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«I Stortingets vedtak av 17.juni 1998
om merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. for 1999
gjøres følgende endringer:
A.
Vedtakets kapittel I §2 skal lyde:
Unntaket i merverdiavgiftsloven §5
første ledd nr. 2 gjelder ikke for omsetning av statens
postselskaps bilbudtjenester. Departementet kan gi nærmere
bestemmelser om avgrensning av avgiftsplikten.
B.
Vedtakets kapittel II ny §12 skal lyde:
Det skal ikke betales avgift av nærmere
angitte investeringer i distribusjonsnett for naturgass.
C.
Nåværende §12 i vedtakets
kapittel II blir ny §13 og skal lyde:
Departementet kan
1. gi nærmere
forskrifter om avgrensning, utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i §§1 - 12 og kan herunder bestemme
at visse driftsmidler skal avgiftsberegnes etter den sats som er
nevnt i §1, selv om driftsmidlet er til bruk som nevnt
i §2,
2. når særlige forhold
foreligger bestemme at visse driftsmidler skal være fritatt
for avgiftsberegning, selv om driftsmidlet ikke er til bruk som
nevnt i §2.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«I Stortingets vedtak av 17.juni 1998
om merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. for 1999
gjøres følgende endringer:
A.
Vedtakets kapittel I §2 skal lyde:
Unntaket i merverdiavgiftsloven §5
første ledd nr. 2 gjelder ikke for omsetning av statens
postselskaps bilbudtjenester. Departementet kan gi nærmere
bestemmelser om avgrensning av avgiftsplikten.
B.
Vedtakets kapittel II §11 oppheves.
C.
Nåværende §12 i vedtakets
kapittel II blir ny §11 og skal lyde:
Departementet kan
1. gi nærmere
forskrifter om avgrensning, utfylling og gjennomføring
av bestemmelsene i §§1 - 10 og kan herunder bestemme
at visse driftsmidler skal avgiftsberegnes etter den sats som er
nevnt i §1, selv om driftsmidlet er til bruk som nevnt
i §2,
2. når særlige forhold
foreligger bestemme at visse driftsmidler skal være fritatt
for avgiftsberegning, selv om driftsmidlet ikke er til bruk som
nevnt i §2.»