For såvidt angår de kapitler
som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til det fremlagte bevilgningsforslag i St.prp. nr.
1 (1998-99).
For hvert kapittel gis innledningsvis en oversikt
over vedtatt bevilgning inneværende år pr. d.d.,
og fremsatt bevilgningsforslag fra Regjeringen i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Post | Formål | Vedtatt budsjett 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 42 715 000 | 42 818 000 (+103 000) |
| Sum | 42 715
000 | 42 818
000 (+103 000) |
Komiteen viser til at Høyesteretts
hovedmål er å arbeide for rettsenhet, rettsavklaring
og rettsutvikling der prinsipielle rettsspørsmål
og retningsgivende avgjørelser blir det viktigste. Høyesterett
dømmer i siste instans og er ankeinstans for avgjørelser
truffet i lavere instanser. Komiteen har merket seg
at Høyesterett arbeider for å bli en mer utadrettet
institusjon i samfunnet.
Komiteen har merket seg at virkningen
av to-instansereformen har medført en kraftig reduksjon
i antall straffesaker i Høyesterett, men at straffesakene krever
en bredere behandling enn tidligere fordi de i større grad
vil gjelde prinsipielle spørsmål. Komiteen har
videre merket seg at Høyesterett nå har anledning
til å behandle flere sivile saker.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 210 612 000 | 230 321 000 (+19 709 000) |
70 | Tilskudd | 1 137 000 | 411 000 (-726 000) |
71 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 0 | 8 741 000 |
| Sum | 211 749
000 | 239 473
000 (+27 724 000) |
Komiteen sluttar seg til dei
hovudmåla som vert trekte fram for justissektoren i 1999;
redusert kriminalitet, tryggleik og rettstryggleik, openheit og
demokrati og human asyl- og flyktningpolitikk.
Komiteen ser det som spesielt
viktig at ressursane som blir sette inn vert strengt prioritert
mellom desse hovudmåla og at det blir utarbeidd resultatkrav,
som det igjen kan bli ført ein rimeleg kontroll med. Berre slik
kan politiske mål synast, og også bli vurdert.
Komiteen meiner at det førebyggjande
arbeidet blant unge bør prioriterast. Når det
gjeld problema med gatevald i Oslo er det viktig at dei frivillige
organisasjonane som arbeider blant gjengane og på gata
i Oslo blir sikra støtte. Komiteen foreslår
derfor å løyve 1 mill. kroner på kap.
400 post 70 til organisasjonen Ungdom mot Vold slik at desse kan
realisere sine prosjekt om eit eige informasjonskontor, samt ein
ungdomsstasjon i sentrum som har nattåpent og kan hjelpe ungdom
med akutte problem.
Komiteen viser elles til handsaminga
av budsjettet for Barne- og familiedepartementet når det
gjeld satsing på valdsførebyggjande tiltak, også støtte
til organisasjonane.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at departementets administrasjonsutgifter foreslås øket
med 30 mill. kroner. Disse medlemmer synes de totale
driftsutgifter på ca. 240 mill. kroner er for høyt,
og foreslo i sitt alternative budsjettforslag en reduksjon på området
med 23 mill. kroner for 1999.
Disse medlemmer merker seg at
tilskuddsordninger til organisasjoner ikke innbefatter Norsk Narkotikapolitiforening
som bl.a. retter seg mot bekjempelse av narkotikaondet. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative
budsjettforslag, som et ledd i det forebyggende arbeid mot bruk
av narkotika og omsetning av narkotiske stoffer, foreslo en bevilgning
til formålet med 500000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99) der det fremgår
at Høyre i sitt alternative budsjettforslag primært
gikk inn for en reduksjon på driftsposten på kap. 400
Justisdepartementet (10 mill. kroner).
Disse medlemmer viser også til
at Høyre i sitt alternative budsjett foreslo å støtte
Ungdom mot vold med 1 mill. kroner, slik komiteen nå også foreslår.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 109 949 000 | 116 477 000 (+6 528 000) |
| Sum | 109 949
000 | 116 477
000 (+6 528 000) |
Komiteen har merket
seg at lagmannsrettene har hatt en svak nedgang i gjennomsnittlig
saksavviklingstid de siste årene, men at den gjennomsnittlige
saksavviklingstiden samlet sett ligger langt over de mål departementet
har satt. Komiteen vil understreke viktigheten av
at den tiden som går med til behandling av sakene blir
redusert, slik at flere saker kan behandles pr. år, og
ventetiden fra en sak er ferdigbehandlet i herreds- og byretten
til den kan behandles i lagmannsretten kan reduseres. Det vil blant
annet bidra vesentlig til å redusere omfanget av varetektsfengsling.
Komiteen ønsker å styrke
budsjettet for lagmannsrettene for å oppfylle målsettingene
om kortere saksbehandlingstid, og foreslår å øke
kap. 405 post 01 med 6mill. kroner. Komiteen forutsetter
at økningen i midlene i særlig grad benyttes til å fjerne
flaskehalsene for straffesaksbehandling i Borgarting og Gulating
lagmannsrett.
Komiteen har merket seg at departementet
i 1999 vil arbeide for å sikre et godt rekrutteringsgrunnlag
til ledige dommerembeter og at oppjustering av dommernes lønn
vil være et viktig bidrag til å løse
rekrutteringsproblemet. Komiteen vil understreke
viktigheten av at det nå iverksettes tiltak for bedret dommerrekruttering.
Flere av landets domstoler har problemer med å få kvalifiserte
søkere til ledige embeter. Komiteen har
merket seg departementets påpekning av at rekrutteringsproblemene
vil bli ytterligere forsterket ved reduksjon i bruk av tilkalte
og ekstraordinære dommere i lagmannsrettene. Komiteen vil
understreke viktigheten av at domstolene i fremtiden må kunne
rekruttere dommere med bred og allsidig erfaring i tillegg til god
juridisk utdannelse. Sviktende dommerrekruttering kan gå ut
over domstolenes saksavvikling og kan true rettssikkerheten og tilliten
til våre domstoler.
Komiteen viser til opplysningene
i proposisjonen om at departementet i samarbeid med Finansdepartementet
og Arbeids- og administrasjonsdepartementet har foretatt en kartlegging
av tiltak som kan bedre dommerrekrutteringen. Kartleggingen har
vist at rekrutteringssituasjonen er vanskelig og at en oppjustering
av dommernes lønn vil kunne være et viktig bidrag
til å løse problemet. Komiteen har
merket seg at de nevnte departementer vil arbeide videre med hvordan
spørsmålet kan løses. Komiteen vil
understreke at det videre arbeidet må gis høy
prioritet, og forutsetter at Regjeringen på bakgrunn av
kartleggingen snarest følger opp med konkrete tiltak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, legger
til grunn at Regjeringens forslag til budsjett for 1999 er utarbeidet
med sikte på en snarlig iverksettelse av slike tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er i tvil om det i budsjettforslaget er satt av
tilstrekkelig med midler til oppjustering av dommernes lønn
til et nivå som kan sikre bedret rekruttering. Disse
medlemmer forutsetter at departementet etter forhandlinger
med de berørte organisasjoner kommer tilbake til dette
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett, dersom det er behov
for større bevilgninger for å realisere målsettingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett, jf. Budsjett-innst.
S. I (1998-99), foreslo en økning på kap. 405
med 5mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99). Disse medlemmer viser
til at Høyre i sitt alternative budsjett ønsket å styrke
bevilgningene til lagmannsrettene med 10 mill. kroner for å korte
ned på saksbehandlingstiden.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 676 548 000 | 726 037 000 (+49 489 000) |
21 | Spesielle driftsutgifter | 73 086 000 | 79 884 000 (+6 798 000) |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 16 354 000 | 25 590 000 (+9 236 000) |
| Sum | 765 988
000 | 831 511
000 (+65 523 000) |
Komiteen har merket
seg at den gjennomsnittlige saksavviklingstiden i herreds- og byrettene
har vært jevnt fallende fra 1990 til 1996, men at det ble
registrert en svak oppgang i 1997, og at det spesielt er enkelte
av de største byrettene som har problemer med å nå målene
for gjennomsnittlig saksavviklingstid. Komiteen mener
at dette må få konsekvenser når departementet
fordeler midlene mellom de ulike herreds- og byrettene.
Komiteen foreslår å styrke
kap. 410 post 01 Driftsutgifter med 14 mill. kroner. Muligheten
for raskere domstolsbehandling for ungdomskriminelle og gjengangere
må gis hovedprioritet.
Komiteen viser til merknadene
under kap. 405 Lagmannsrettene vedrørende problemet med
dommerrekrutteringen, og vil påpeke at dette problemet
også gjelder herreds- og byrettene, og at det er nødvendig med
de samme virkemidlene for å løse problemet i herreds-
og byrettene som for lagmannsrettene.
Komiteen ser med uro på at
kriminelle gjengangere og voldelige kriminelle begår ny
kriminalitet i påvente av at sakene kommer opp for retten.
Videre er det helt sentralt at tiden som går mellom pågripelse
og dom kortes ned, ved at ulike tiltak for hurtigere domstolsbehandling
søkes gjennomført.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
utrede økt bruk av varetekt overfor gjengangerforbrytere,
og effektivisering av prosessen med de som blir tatt på fersk
gjerning.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjettforslag, jf.
Budsjett-innst. S. I (1998-99), foreslo å øke
kap. 410 med 38mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99). Disse medlemmer viser
til at det fortsatt er en for lav oppklaringsandel i forhold til
anmeldte lovbrudd. Høyre ønsker i sitt alternative
budsjett å bedre bevilgningene til politi- og lensmannsetaten
betraktelig. Dette ville medføre flere oppklaringer og
behov for større kapasitet ved domstolene. Disse
medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative
budsjett ønsket å styrke bevilgningene til herreds-
og byrettene med 20 mill. kroner for å sikre rask saksbehandling.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Rettsgebyr | 877 101 000 | 941 754 000 (+64 653 000) |
4 | Lensmennenes
gebyrinntekter | 92 967 000 | 77 665 000 (-15 302 000) |
| Sum | 970 068
000 | 1 019
419 000 (+49 351 000) |
Komiteen merker seg
at grunnsatsen for rettsgebyret foreslås økt fra
515 kroner til 530 kroner med virkning fra 1.januar 1999.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i økningen,
men vil be Justisdepartementet undersøke i hvilken grad
størrelsen på rettsgebyret kan virke ekskluderende
for enkelte menneskers mulighet til å benytte seg av rettssystemet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at rettsgebyrene er så høye at enkelte mennesker
ikke kan benytte seg av rettsinstansene. I en rettsstat bør
ikke gebyrene virke avskrekkende på borgere som ønsker å ta
i bruk rettsvesenet. Fremskrittspartiet foreslo derfor sitt alternative
budsjett i Budsjett-innst. S. I (1998-99) en reduksjon av rettsgebyret
til kr505. Innenfor den rammen som Stortinget nå har vedtatt
er det imidlertid ikke mulig for disse medlemmer å foreslå en
reduksjon av gebyrsatsen.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 47 098 000 | 47 744 000 (+646 000) |
| Sum | 47 098
000 | 47 744
000 (+646 000) |
Komiteen viser til
at utgiftene i stor grad er påvirket av saksmengden i domstolene,
og av hvor omfattende sakene er. Regnskapstallene for 1997 omfatter nåværende
kap. 414 Domsutgifter og kap. 466 Advokatutgifter m.m. Kap. 414
ble imidlertid i 1998 delt i to. Domsutgiftene dekker i hovedsak
kostnader for meddommere, lagrettemedlemmer, vitner og rettsvitner.
Komiteen slutter seg til bevilgningsforslaget.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 1 137 336
000 | 1 206 687
000 (+69 351 000) |
21 | Spesielle driftsutgifter | 38 471 000 | 39 346 000 (+875 000) |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 38 894 000 | 35 172 000 (-3 722 000) |
70 | Tilskudd | 3 121 000 | 3 233 000 (+112 000) |
71 | Tilskudd til Frelsesarmeens
institusjon Elevator | 3 075 000 | 3 186 000 (+111 000) |
72 | Tilskudd til Foreningen
for fangers pårørende | 410 000 | 425 000 (+15 000) |
| Sum | 1 221
307 000 | 1 288
049 000 (+66 742 000) |
Komiteen viser til at St.meld.
nr. 27 (1997-98) Om kriminalomsorgen og de signaler som behandlingen
av denne ga, jf. Innst. S. nr. 6 (1998-99), gir en viktig og prinsipiell
drøfting av innhold og form på bl.a. kriminalomsorg
i anstalt. Komiteen viser til ovennevnte innstilling,
og vil i tilknytning til budsjettbehandlingen begrense seg til å framheve
noen synspunkter på enkelte sentrale spørsmål.
Kriminalomsorgens hovedmål er å gjennomføre
de straffereaksjoner som besluttes av påtalemyndighet eller
idømmes av domstol, og å legge forholdene til rette
for at lovbryteren skal kunne gjøre en egen innsats for å endre
sitt kriminelle handlingsmønster. Komiteen forutsetter
at den nye tenkningen omkring måloppnåelse, bl.a.
gjennom en sterkere og annerledes involvering fra de ansattes side,
vil medføre kostnadsstigninger på personalutvikling
og etterutdanning. Det er viktig for gjennomføringen av
St.meld. nr. 27 (1997-98), at dette kalkuleres inn i en stigende
grad etter hvert som de nye tiltak skal realiseres.
Komiteen mener det er riktig
at fengselsvesenet samarbeider med frivillige organisasjoner, stiftelser o.l.
i forsøket på å resosialisere og skape
positive nettverk for den innsatte i anstalt, i den hensikt å redusere tilbakefallsprosenten. Komiteen foreslår å øke
kap. 430 post 70 med 1 mill. kroner til tilskudd til Kirkens Bymisjon.
Midlene er forutsatt benyttet til ettervernsarbeid, jf. merknadene
under kap. 435.
Komiteen konstaterer med tilfredshet
at det i budsjettet er lagt opp til en styrking av fengselspresttjenesten. Komiteen mener
det vil være viktig at departementet har dialog med fengselsprestenes
fagforening før en evt. overfører ansvaret for fengselspresttjenesten fra
Justisdepartementet til Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.
Komiteen konstaterer med tilfredshet
at ombygging og utvidelse ved Stavanger kretsfengsel fortsetter med
planlagt avslutning i 2002.
Komiteen viser til at Stortinget
i forbindelse med behandlingen av kriminalomsorgsmeldingen vedtok
at det skal bygges et nytt fengsel i Østfold fylke. Komiteen ber
om at forprosjektering av dette starter i 1999.
Komiteen mener at Vik hjelpefengsel
fyller en funksjon som sannsynligvis ikke uten videre vil erstattes
gjennom overføring til Bergen landsfengsel, og vil derfor
gå imot nedleggelse nå.
Komiteen viser til Budsjett-innst.
S. nr. 4 (1997-98) der komiteen ba om en grundigere redegjørelse
for konsekvensene ved en nedleggelse av Vik og Kongsberg hjelpefengsler.
Da slik redegjørelse ikke foreligger, mener komiteen at
man på dette tidspunkt ikke har tilstrekkelig grunnlag
til eventuelt å kunne gå inn for en nedleggelse. Komiteen peker
på at en redegjørelse som nevnt eventuelt kan
gis i tilknytning til Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteen viser for øvrig
til Innst. S. nr. 6 (1998-99) der en samlet komité uttaler:
«Komiteen viser til at fengselsvesenet har
mange små anstalter. Når det gjelder vurderingen
av om de enkelte anstalter er kostnadseffektive, mener komiteen man
må vurdere kostnadene for justissektoren under ett, og
ikke isolert for den enkelte anstalt. I dette ligger det at man
ved vurdering av kostnadene ved en anstalt, også f.eks.
må se på politiets besparelser i forbindelse med
framstillinger. Komiteen forutsetter at forslag om opprettelser
eller nedleggelser av anstalter blir fremmet for Stortinget i de årlige
budsjetter, og i de rullerende planer for fengselskapasiteten.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
det syn Regjeringen uttrykker omkring intensivert likestillingsarbeid for å sikre
flere kvinner i ledende stillinger i etaten. Det er nødvendig
at forholdene legges bedre til rette slik at kvinner i større
grad søker kompetansegivende opplæring/videreutdanning,
og at forholdene på arbeidsplassene ikke favoriserer mannlige
ledere. Holdningsskapende arbeid er viktig i denne sammenheng, og
er en utfordring til alle på den enkelte arbeidsplass innen
etaten.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine generelle merknader, og foreslår å øke
kap. 430 Kriminalomsorg i anstalt post 01 Driftsutgifter med 30
mill. kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99). Videre foreslår disse
medlemmer å øke post 72 Tilskudd til Foreningen
for Fangers Pårørende med 0,5 mill. kroner i forhold
til St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil beklage at viljen til en systematisk undersøkelse
av effekten av forskjellige kriminalitetsforebyggende tiltak under
soning synes å mangle. Sammen med en nesten automatisk
prøveløslatelse etter 2/3 soning bidrar
dette, etter disse medlemmers mening, til å svekke
effekten av tiltakene som iverksettes for å forhindre ny
kriminalitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at partiet i forbindelse med kriminalomsorgsmeldingen blant
annet foreslo at soning skal starte umiddelbart etter at en dom
er rettskraftig. Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiet konsekvent har fremmet forslag med sikte på å få saker
raskere gjennom hele strafferettskjeden, samt å oppnå en
høyere oppklaringsprosent, i tillegg til at Fremskrittspartiet
også konsekvent har foreslått en kraftig økning
av straffeutmålingene. Disse forslagene nødvendiggjør
en opprustning av fengselsvesenet, i tillegg til at en slik opprustning
også er nødvendig for å bedre de ansattes
sikkerhet og redusere faren for rømninger.
Disse medlemmer viser til at
Kriminalomsorgens Yrkesforbund i brev til justiskomiteen presiserer
at det haster med å få bygget ressursavdeling
i tilknytning til Trondheim Kretsfengsel for innsatte med alvorlige personlighetsavvik,
og disse medlemmer vil i den forbindelse minne om
at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av kriminalomsorgsmeldingen
foreslo å bygge en statlig behandlingsinstitusjon av fengselsliknende
karakter for behandling av personer som på grunn av strafferettslig
utilregnelighet i stedet for fengselsstraff blir dømt til
psykiatrisk behandling, og for fanger som blir psykotiske mens de
soner i fengsel. Disse medlemmer beklager at dette
forslaget ble nedstemt.
Disse medlemmer mener at det
også er behov for et eget fengsel for utenlandske statsborgere
som skal utvises etter endt soning.
Disse medlemmer kan ikke støtte
at hjelpefengselet i Kongsberg blir nedlagt. Dersom Fremskrittspartiets
kriminalpolitikk får gjennomslag vil det være behov
for flere fengselsplasser enn i dag. Også Vik Hjelpefengsel
bør opprettholdes .
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets forslag i Budsjett-innst. S. I (1998-99) om
en økning på dette budsjettkapitlet på 40mill.
kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99), og beklager at dette
forslaget ble stemt ned av stortingsflertallet, som åpenbart
ikke ser behovet for å styrke fengselskapasiteten.
Komiteen er bekymret
for det som synes å være en tiltagende bruk av
ulovlige narkotiske stoffer innenfor fengselsmurene. Derfor har komiteen lagt
vekt på i sitt arbeid både i og utenfor landets
grenser å skaffe seg oversikt over og kunnskap om problemets
omfang og metoder for bekjempelse.
Komiteen viser til at Stortinget
flere ganger har tatt opp situasjonen med narkotika i anstaltene
og etterlyst mulige tiltak, senest ved interpellasjon fra justiskomiteens
leder den 21. januar 1998. I den forbindelsen lovte justisministeren å legge
fram en tiltaksplan snarlig og i god tid før påske. Komiteen hilser
derfor velkommen en slik plan som nå er lagt fram og oversendt
Stortinget som vedlegg til St.prp. nr. 1 (1998-99). Komiteen mener
planen gir viktige innspill til hvordan narkotikabruken kan reduseres.
Komiteen mener det er en forutsetning
for narkotikabekjempelsen at hovedinnsatsen skjer gjennom den daglige
driften av anstaltene. Dette bekreftes av erfaringene fra det arbeid
som har vært gjort gjennom mange år.
Komiteen er også klar
over de store utfordringene arbeidet med å nå målet
om narkotikafrie anstalter medfører. Forholdet og avveiningen
mellom på den ene side «hermetisering» av
fengslene med liten eller ingen kontakt med utenverdenen, og ideer
og verdier knyttet til resosialisering og rehabilitering på den annen
side, vil kontinuerlig skape dilemmaer for de ansatte og ledelsen.
Men komiteen mener det er nødvendig for
fengselsvesenet å leve med denne problematikken i bevissthet
om å gjøre det som gagner samfunnet og den enkelte
innsatte. Komiteen mener derfor at lovverket i nødvendig
grad må endres for å gi rom til de tiltak som
anstaltene trenger i sin daglige drift.
Komiteen slutter seg til delplanens
beskrivelse av narkotikaproblemet og dets omfang. Det er også komiteens mening
at rusmisbruk i fengslet i stor grad virker negativt på fangemiljøet
og at det reduserer den generelle sikkerhet for innsatte og ansatte.
Aktivitetstiltak og rehabiliterende tiltak får ikke tilsiktet effekt,
og kontakten mellom innsatte og ansatte vanskeliggjøres.
Dessuten fører bruken til press på medinnsatte
til å bringe stoff med inn i anstalten etter permisjon,
samt at det lett resulterer i at innsatte pådrar seg gjeld
under soning. Men ikke bare medfanger blir brukt for å bringe
stoff inn i anstalten; også tjenestemenn, besøkende
og andre blir utsatt for press. Trusler og faren for represalier
fra personer i narkotikamiljøet vil øke dersom
bruken av rusmidler får utvikle seg.
Komiteen er enig med departementet
i at det regelverk vi har i dag ikke trenger omfattende endringer
for å være tilpasset dagens og morgendagens situasjon.
Regelverket gir kontrollmuligheter, og det dreier seg først
og fremst om å utnytte de muligheter som eksisterer. Men komiteen understreker
samtidig at noen nødvendige kontrolltiltak for å forsterke
narkotikabekjempelsen vil trenge hjemmel i regelverket før
de kan tas i bruk.
Komiteen er positiv til at det
tas i bruk en prøveordning med narkotikahund også i
søk på person. Dette vil kunne avsløre
narkotika, men også virke preventivt i miljøet. Komiteen ser
det kan være behov for å ha mulighet til kroppslig å visitere
besøkende - samme adgang som politi og tollvesen har i
dag. For rehabilitering av innsatte er det imidlertid også viktig å sørge for
at besøkende ikke vegrer seg for å komme. Komiteen støtter
derfor at det ikke åpnes for tvangsvisitering, men at vedkommende
ved nekting ikke får gjennomføre besøket,
eller det må finne sted med glassvegg. Komiteen slutter
seg også til at adgangen til å kreve urin- og
utåndingsprøve av innsatte må utvides,
og det samme for bruk av spesialtoalett. Komiteen kan
ikke se at dette er tiltak som er så belastende for den
innsatte at det må kreves konkret, begrunnet mistanke.
Når det gjelder telefonkontroll ber komiteen om
at det vurderes ordninger, f.eks. adgang til å ta opp samtaler
på bånd, som sikrer at kontrollen kan være
like god uavhengig av hvilket språk som blir brukt.
Komiteen peker som departementet
på at et lovforslag som gir forbedrede muligheter til å avsløre
narkotikamisbruk, også må omfatte adgang til å avsløre ulovlig
bruk av dopingpreparater.
Med bakgrunn i vurderingene i den framlagte «Delplan
om forsterket kontrollinnsats», ber komiteen om
at departementet så snart som mulig fremmer forslag til
lovhjemler som sikrer effektive tiltak for å bekjempe narkotika
i fengslene.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
2 | Arbeidsdriftens
inntekter | 39 682 000 | 39 194 000 (-488 000) |
3 | Andre inntekter | 10 457 000 | 10 718 000 (+261 000) |
| Sum | 50 139
000 | 49 912
000 (-227 000) |
Komiteen mener inntektsforslaget
på kap. 3430 post 02 nå gir et riktigere bilde
av forventet inntekt, idet det er brakt så vidt mulig i
overensstemmelse med arbeidsdriftens faktiske inntektsnivå.
På post 03 forventes det inntekter
ved salg av tjenesteboliger, men det er ikke klarlagt når
salget finner sted. Dette, sammen med usikkerheten omkring salgssum
på det tidspunkt salget finner sted, gjør at komiteen mener
det er riktig ikke å bokføre en nokså usikker
sum som inntekt i budsjettet.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 69 409 000 | 73 715 000 (+4 306 000) |
| Sum | | 73 715
000 (+4 306 000) |
Komiteen har merket seg KRUS’ hovedmål
om å tilrettelegge undervisningstilbudet og tilføre
kriminalomsorgens tilsatte kunnskaper, ferdigheter og holdninger
slik at de får et godt grunnlag til å utføre
sine arbeidsoppgaver i tråd med kriminalomsorgens mål
og verdier. Komiteen slutter seg til dette hovedmålet, og
vil i den forbindelsen peke på de nye utfordringene som
blir pålagt kriminalomsorgens ansatte i innstillingen til
kriminalomsorgsmeldingen (St.meld. nr. 27 (1997-98) og Innst. S.
nr. 6 (1998-99)). Komiteen mener det på den
bakgrunnen er naturlig å ha en gjennomgang av utdanningstilbudet,
hvor det blir vurdert om det bør være mer omfattende,
legges opp bredere og med muligheter til spesialisering. En mulig
høgskolemodell bør også vurderes. Arbeidet
bør skje i samarbeid med de ansattes organisasjoner.
Komiteen har merket seg at det
tas opp 100 nye aspiranter, som skal dekke opp forventet avgang
i sikkerhetstjenesten og undertall på tilsatte med etatsutdannelse. Komiteen forventer
at man for neste opptak tar høyde for eventuelt behov for
flere ansatte som følge av kriminalomsorgsmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er et behov for å utdanne flere fengselsbetjenter,
og at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett derfor foreslo å øke
kapitlet med 10mill. kroner.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 104 961 000 | 110 644 000 (+5 683 000) |
| Sum | 104 961
000 | 110 644
000 (+5 683 000) |
Komiteen er fortsatt
bekymret over det store antall dømte som begår
nye forbrytelser og henviser i denne forbindelse til Innst. S. nr.
6 (1998-99), jf. St.meld. nr. 27 (1997-98) Om kriminalomsorgen. Komiteen understreker
at kriminalomsorgen retter søkelyset mot individualpreventive
virkninger av straffen og sørger for et innhold i hverdagen
under soning og i løslatelses- og tilsynsfasen som gjør
risikoen for tilbakefall til ny kriminalitet lavest mulig. Komiteen legger
vekt på at oppfølgningen fra KIF i tilsynsperioden
skal bygge på individuelle behov og forutsetninger, der
viljen til å bryte med kriminaliteten og ta ansvar for
eget liv skal understøttes.
Komiteen har merket seg at prøveprosjektet
med promilleprogram i fire fylker skal fortsette i 2 år
fra 28.juni 1998 og at «erfaringen med ordningene i prøvefylkene Østfold,
Buskerud, Rogaland og Sør-Trøndelag er gode». Komiteen ville ønsket
en noe mer inngående beskrivelse av resultatene fra promilleprogrammet,
og ber om en vurdering av om det er grunnlag for en raskere utvidelse
av programmet.
Komiteen mener det er viktig å styrke
ettervernet og oppfølgningen av de som slipper ut fra fengsel. Komiteen viser
til den gode jobb som flere av de frivillige organisasjonene gjør
overfor de som har endt soning. Komiteen har spesielt
merket seg det oppofrende og vellykkede arbeide som utføres
i regi av Kirkens Bymisjon, og viser til at komiteen går
inn for å øke tilskuddet til det ettervernsarbeidet
organisasjonen står for med 1 million kroner på kap.
430 post 70.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine generelle merknader og foreslår å øke
kap. 435 Kriminalomsorg i frihet post 01 driftsutgifter med 6,5
mill. kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av kriminalomsorgsmeldingen (Innst.
S. nr. 6 (1998-99) foreslo å innføre en ordning med
en fast tilsynsperiode på minst tre måneder for fanger
som har sonet mer enn en måneds fengsel, og at Fremskrittspartiet
i Budsjett-innst. S. I (1998-99) foreslo å øke
budsjettet for Kriminalomsorg i frihet med 10mill. kroner. Dette
forslaget, som ville medført en bedre kontroll med fanger
som er sluppet ut på prøve og med kriminelle som
er dømt til betingede straffer, ble nedstemt av stortingsflertallet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt primære budsjettalternativ
foreslo å øke bevilgningen til Kriminalomsorg
i frihet med 3 mill. kroner.
I Høyres alternative budsjett ble for øvrig
også bevilgningen på kap. 430 post 70 til Kirkens
Bymisjon foreslått styrket med 1 mill. kroner til ettervernsarbeid, noe
som nå støttes av hele komiteen, jf. merknadene under
kap. 430.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 4 759 002
000 | 5 080 565
000 (+321 563 000) |
21 | Spesielle driftsutgifter | 71 327 000 | 20 779 000 (-50 548 000) |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 230 776 000 | 215 129 000 (-15 647 000) |
| Sum | 5 061
105 000 | 5 316
473 000 (+255 368 000) |
Komiteen mener at
den styrkede innsatsen for politiet de siste årene må videreføres,
slik at etaten kan bli bedre i stand til å forebygge og
bekjempe kriminalitet.
Komiteen har merket seg at det
er igangsatt et arbeid med gjennomgang av politiets totale ressurser og
oppgaveløsning og ber departementet om å bli orientert
på en egnet måte. Komiteen er opptatt
av at dette arbeidet skal bidra til en riktigere fordeling av ressursene
mellom politidistriktene.
Komiteen er enig i de prioriterte
hovedområdene for innsats fra politi- og lensmannsetaten
i forebygging og kriminalitetsbekjempelse, og at ekstra stor vekt
legges på bekjempelse av voldskriminalitet. Det vises i denne
sammenheng til Regjeringens tiltaksplan for bekjempelse av vold
på offentlig sted og komiteens merknader
til denne ovenfor under pkt. 3.3. Komiteen er tilfreds
med at Oslo politidistrikt, som har store utfordringer på området,
vil få økte midler til denne innsatsen. Komiteen vil
i denne sammenheng også påpeke at byer, og bynære
områder f.eks. i Oslo-området, i mange tilfeller
møter de samme utfordringer i kriminalitetsutviklingen.
Komiteen merker seg for øvrig
at departementet legger til grunn at vinningskriminalitet, som rammer folk
flest, skal reduseres gjennom forebyggende tiltak og en effektiv
pådømmelse og straffegjennomføring. Politiet
bør her prioritere etterforskning mot de mest aktive kriminelle
og gjengangerne.
For det forebyggende arbeidet generelt vil komiteen understreke
og gjenta at politi- og lensmannsetaten skal være synlig
og tilgjengelig i nærmiljøet. Omorganiseringer
må vurderes nøye opp mot målsettingen
om et desentralisert politi, og operative enheter må ikke
legges ned slik at tilgjengeligheten for folk flest blir forverret.
Det må tas hensyn til lokale forhold og folks trygghet
skal stå i sentrum. Komiteen mener at de
folkevalgte organer i kommunene må inviteres til å delta
i det lokale utviklingsarbeidet når det gjelder omorganisering
og grensereguleringer i politidistriktene, og gis mulighet til å uttale
seg om de endelige forslag.
I tillegg til det forebyggende arbeidet vil komiteen vektlegge
betydningen av en effektiv straffeforfølgning som innebærer økt
oppdagelsesrisiko, effektiv etterforskning og rask oppklaring og
iretteføring av saker.
Komiteen merker seg det nødvendige
arbeidet som pågår for videreutvikling og effektivisering
av politi- og lensmannsetaten, og understreker målsettingen
om å frigjøre ressurser til å styrke
den utadrettede og direkte kriminalitetsbekjempende virksomhet.
Eksisterende ressurser må utnyttes
best mulig med en godt planlagt tjeneste, bedret samarbeid innad
i, og mellom politidistriktene, og videreutvikling av vaktsamarbeidsordninger.
Komiteen ser at kriminalitetsutviklingen
stiller strengere krav til det politioperative materiellet, og legger
stor vekt på at den enkelte tjenestemann skal ha tilgang
til utstyr som gir nødvendig sikkerhet ved utførelse
av tjenesten.
Komiteen merker seg at Regjeringen
legger stor vekt på internasjonalt politisamarbeid for å møte
trusselen som organisert grenseoverskridende kriminalitet innebærer.
Komiteen er opptatt av å bedre
tilgangen på kvalifiserte søkere til tjenestesteder
som har hatt vansker med rekrutteringen over mange år og
imøteser evalueringen av prøveordningen med stipend
til politihøgskolestudentene. Komiteen har
for øvrig merket seg at virkemiddelordningen for Nord-Norge,
som ifølge evaluering ikke har gitt tilfredsstillende resultat,
er avviklet i 1998.
Komiteen ser positivt på at
en har en aktiv holdning til likestilling i politi- og lensmannsetaten
med bl.a. handlingsplan og etablering av kvinnenettverksgrupper. Komiteen mener
det fortsatt kan skje forbedringer, og ber om at dette vurderes
i forhold til bl.a. etter- og videreutdanning og karrieremuligheter
og utarbeiding av likestillingsplaner for hvert enkelt politidistrikt.
Komiteen vil igjen påpeke
utfordringen når det gjelder rekruttering av tjenestemenn
med flerkulturell bakgrunn til etaten.
Komiteen vil vise til tidligere
uttalelser om at nærpolitiet skal beholdes, og understreker
at det ikke er noen endret holdning til dette. Operative tjenestesteder og
lokale lensmannskontor integrert i lokalsamfunnet, vil etter komiteens oppfatning
gi det beste utgangspunktet for at politiet blir en del av det lokale
nettverket gjennom tverretatlige tiltak for å forebygge
og bekjempe kriminaliteten. Som følge av dette mener komiteen at
lokale myndigheter må trekkes med i arbeidet med utviklingen
av politi- og lensmannsetaten.
Komiteen mener de økte
bevilgningene som er gitt til politi- og lensmannsetaten de senere årene
forplikter etaten til selv å sette fokus på hvordan
ressursene fordeles og brukes. Komiteen er kjent
med at valg av tjenesteordninger er avgjørende for kostnaden ved å drive
polititjenesten, og mener det er behov for en vurdering av hvorvidt
helkontinuerlig tjeneste er den riktige løsningen ved alle
de mindre tjenestestedene som har dette i dag.
Komiteen er kjent med at Justisdepartementet
har som siktemål å fremme forslag om ny politistasjon
på Grünerløkka/Carl Berners
plass i Oslo i budsjettproposisjonen for år 2000. I den
forbindelse arbeides det aktivt med å utarbeidet prosjektgrunnlaget.
Departementet er i samarbeid med Oslo politidistrikt i sluttfasen
når det gjelder fastsetting av stasjonens arealbehov. Det
opplyses at godkjent romprogram vil bli oversendt Statsbygg ca.
1.desember 1998. Komiteen viser til at Statsbygg
da vil ha nødvendig tid til å utarbeide byggeprogram,
kostnadsoverslag m.m. før fristen for innspill til statsbudsjettet år
2000. Komiteen har fått opplyst at Stortingets
bevilgning fra 1997 på 2 mill. kroner vil bli benyttet
i forbindelse med Statsbyggs prosjektering i 1999.
Komiteen peker videre på at
Oslo Politidistrikt i dag har en rekke hovedstadsoppgaver som trekker
ressurser fra det samme budsjett som skal sikre lov og orden overfor
Oslos innbyggere. I perioder med mange statsbesøk eller
uro ved enkelte ambassader kan dette gi som resultat at Oslo Politidistrikts
muligheter til alminnelig kriminalitetsbekjempelse svekkes. Det
er derfor mulig at hovedstadsoppgavene bør holdes utenfor
Oslo-politiets ordinære budsjett, og at Oslo Politidistrikt
bør fremkomme som egen budsjettpost.
Komiteen viser til at Stortinget
30.november 1998 fattet vedtak som ber Regjeringen vurdere å skille ut
Oslo politikammer som egen post i Justisdepartementets budsjett,
samt at hovedstadsoppgavene identifiseres budsjettmessig.
Komiteen er bekymret for den økende
trussel som voldelige kriminelle utgjør mot politifolk
og deres familier. Dette vil bl.a. være et sentralt tema
i behandlingen av Metodeutvalgets innstilling, og vil også bli behandlet
i forbindelse med Dokument nr. 8:8 (1998-99) om en handlingsplan
for å øke sikkerheten for polititjenestemenn.
For å bedre situasjonen fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
foreta en gjennomgang av politiets situasjon når det gjelder
bekjempelse av voldskriminalitet og vurdere tiltak som ytterligere
kan styrke politiets arbeidssituasjon og gi et bedret strafferettslig
vern for den enkelte polititjenestemann.
– Det vurderes
i den forbindelse om polititjenestemenn under gitte forutsetninger
kan avgi vitneprov for retten uten å måtte oppgi
sin fulle identitet.
– Når det gjelder ytterligere
rettslig vern vurderes å innføre høyere
strafferammer, eventuelt også minstestraffer.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at Oslo Politidistrikt ivaretar flere riksdekkende funksjoner,
jf. svar fra departementet på spørsmål
20 fra komiteen (vedlegg 1). Det fremgår av departementets
svar at ressurstildelingen til Oslo politidistrikt foretas ut fra
en helhetsvurdering der distriktets riksdekkende oppgaver er ett
av flere momenter som tillegges vekt. Flertallet legger
dermed til grunn at man også ved budsjett-tildelingen for
1999 vil ta hensyn til det merarbeid disse oppgavene påfører Oslo
politidistrikt.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, foreslår å øke
kap. 440 post 01 Driftsutgifter med 100 mill. kroner til kriminalitetsbekjempelse. Dette
flertallet viser i den forbindelse til komiteens merknader
ovenfor om behovet for økte driftsmidler til Oslo politidistrikt,
byer og bynære områder f.eks. rundt Oslo.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine generelle merknader, og foreslår å øke
kap. 440 Politi- og lensmannsetaten post 01 Driftsutgifter med 60
mill. kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det fortsatt er en urovekkende økning
av flere typer kriminalitet i Norge, spesielt alvorlig vold, narkotika
og sedelighetskriminalitet. Samtidig er det en begynnende etablering
av organiserte kriminelle miljøer i Norge. Selv om forebygging
gjennom satsning på familier og skole er viktig, krever
situasjonen også økt satsning på politi-
og lensmannsetaten. Disse medlemmer mener at dette
er avgjørende for å sikre bedre kontakt mellom politiet
og befolkningen, et mer synlig politi og en rask oppklaring av forbrytelser. Disse
medlemmer viser også til at de frie driftsmidlene
til politiet går ned i 1999 i en situasjon hvor politimesteren
i Oslo uttaler at det trengs 400 nye stillinger til Oslo-politiet.
Disse medlemmer vil påpeke
at fordelingen av ressursene må vurderes ut fra hvor behovet
er størst. Omfanget av kriminaliteten er langt større
i hovedstaden enn i resten av landet. Dessuten styres ofte kriminelle
miljøer fra Oslo, og det vil derfor være god kriminalpolitikk
for hele landet å satse på Oslo-politiet. Disse
medlemmer ønsker derfor å gi Oslo en særlig
prioritet, og en identifisering av hovedstadsoppgavene, og viser
til Stortingets vedtak 30.november 1998.
Disse medlemmer viser videre
til forslaget om 20 mill. kroner til rene miljøtiltak innenfor
politi- og lensmannsetaten. Disse medlemmer mener
at innenfor et trangt budsjett bør ikke disse tiltakene
prioriteres, og anbefaler derfor at denne bevilgningen prioriteres
til andre formål innenfor kap. 440.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at det ikke er samsvar mellom Regjeringens uttrykte ønske
om å ta et krafttak for å bekjempe kriminaliteten
og de midlene som stilles til rådighet til politi- og lensmannsetaten.
I samsvar med de prioriterte ønskene fra Politiets Fellesforbund
foreslo derfor Fremskrittspartiet i Budsjett-innst. S. I (1998-99) å styrke
politiet med 250 nye politi- og lensmannsbetjentstillinger, 50 stillinger
med påtalekompetanse og 100 administrative stillinger.
I tillegg foreslo Fremskrittspartiet en kraftig oppjustering av
bilparken. Til sammen foreslo Fremskrittspartiet å styrke
politiet med 280 mill. kroner. Disse medlemmer beklager at
ingen andre partier ønsket å styrke politiet tilsvarende.
Disse medlemmer vil innenfor
de alt for snevre rammene som Stortinget har vedtatt for justissektoren foreslå å øke
kapitlet med 100 mill. kroner, jf. flertallets merknad ovenfor.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative budsjett har en økt
satsing til politiets frie midler på 170 mill. kroner inkludert omdisponering
av 20 mill. kroner innenfor kap. 440.
Disse medlemmer viser til politiforeningenes ønske
om 150 mill. kroner til driftsutgifter og 130 til investeringer,
bl.a. i bilpark. Disse medlemmer vil for 1999 prioritere
midler til drift til bekjempelse av kriminalitet, og viser i den
forbindelse til flertallets forslag ovenfor. Disse medlemmer viser
for øvrig til merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99).
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 123 080 000 | 139 776 000 (+16 696 000) |
| Sum | 123 080
000 | 139 776
000 (+16 696 000) |
Komiteen har merket
seg at departementets utredningsarbeid med personalplan for politiet
frem mot år 2005 pågår, og at departementet
er opptatt av at opptaket av nye studenter må holdes på et
moderat nivå inntil konklusjonen på utredningsarbeidet
foregår. Komiteen er enig i at en bør
unngå å utdanne for mange politikvinner og menn,
men vil peke på at det også er en risiko for å utdanne
for få mennesker med politifaglig kompetanse. Komiteen påpekte
i forrige budsjettinnstilling (Budsjett-innst. S. nr. 4 (1997-98))
at man ikke kan se bort fra at avgangen fra politiyrket til sivile
yrker vil kunne fortsette eller øke, og dermed forsterke
behovet for flere høyskoleutdannede politifolk. Komiteen mener
at med den høye kvaliteten på denne utdannelsen,
er en slik avgang - av en viss størrelse - ikke ønskelig. Komiteen forutsetter
at den høye kvaliteten på undervisningen sikres,
slik at skolen er i stand til å gi et fullgodt studietilbud
til studentene.
Komiteen mener det er viktig
at forholdene på skolen fysisk legges til rette for best
mulig opplæring, både i teoretiske og praktiske
fag. Komiteen er kjent med at lokalene på skolen
i Oslo gir begrensede treningsmuligheter, og ber departementet vurdere
muligheten for å bedre forholdene.
Komiteen viser til at Stortinget,
jf. vedtak 30. november 1998, har bedt Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 1999, legge frem forslag som gjør det mulig at ferdigutdannede
politihøyskolestudenter kan tilbys stillinger som ledd
i arbeidet for å redusere kriminaliteten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at med disse partiers vilje til å satse
på en langt bedre bemannet og mer effektiv politi- og lensmannsetat
vil behovet for høyskoleutdannede politifolk øke
tilsvarende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at politihøgskolestudentenes organisasjoner i flere år
har påpekt det urimelige i at det ikke gis noen former
for kompensasjon i form av stipend eller lønn for det farefulle
politiarbeidet som studentene i praksis utøver i praksisåret. Disse
medlemmer deler denne vurderingen, og vil be departementet utforme
en ordning som gir en fornuftig kompensasjon slik at denne ordningen
kan begynne å virke fra høstsemesteret 1999. De
nødvendige bevilgningene kan departementet komme tilbake
til i det reviderte budsjettet.
Komiteens medlemmer fra Høyre konsentrerer
budsjettmidlene innenfor politisektoren om midler til drift, samt å opprette
maksimalt antall politistillinger, slik at alle studenter ved Politihøgskolen
sikres jobb.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 52 462 000 | 58 115 000 (+5 653 000) |
| Sum | 52 462
000 | 58 115
000 (+5 653 000) |
Komiteen er enig i
de utfordringer og hovedmål påtalemyndigheten
har satt seg for å redusere kriminaliteten i Norge. Komiteen ser
klart behovet for et godt samarbeid mellom statsadvokatene og påtalemyndigheten
i politiet for at det skal oppnås en høyere kvalitet
og effektivitet i politiets straffesaksarbeid. Komiteen har
merket seg etatens vektlegging av ledelsesutvikling og opplæringstiltak.
Komiteen er tilfreds med at det
settes strenge og realistiske frister for statsadvokatenes og Riksadvokatens
saksbehandlingstid.
Komiteen merker seg at det fremdeles
er et stort behov for å holde seg à jour med rettsutviklingen
i Europa, spesielt i forhold knyttet til Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen.
Komiteen vil igjen påpeke
at det viktigste med to-instansreformen er rettssikkerheten. Komiteen er imidlertid
også oppmerksom på det merarbeid som er påført
statsadvokatene i forbindelse med reformen, og er bekymret for den
forlengede saksbehandlingstid, spesielt i forhold til de alvorligste
sakene. Komiteen vil understreke nødvendigheten
av at Justisdepartementet følger situasjonen nøye.
I den forbindelse har komiteen merket seg at den
bebudede vurderingen av jurisdiksjonsområdet til Hedmark
og Oppland og Oslo statsadvokatembeter fremdeles ikke er foretatt. Komiteen forutsetter
at dette arbeidet nå gis prioritet.
Ellers er komiteen innforstått
med at den økte arbeidsmengde pga. to-instansreformen også i
1999 gjør en styrking av driftsbudsjettet nødvendig.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 3 662 000 | 3 793 000 (+131 000) |
| Sum | 3 662
000 | 3 793
000 (+131 000) |
Komiteen vil vise til at Regjeringen
har som mål å ha en effektiv håndhevelse
av disiplinære saker. Komiteen er enig i
dette, og vil derfor støtte Regjeringens intensjon om ytterligere å redusere
tidsrommet mellom den straffbare handling og pådømmelse.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 101 574 000 | 109 066 000 (+7 492 000) |
| Sum | 101 574
000 | 109 066
000 (+7 492 000) |
Komiteen har merka seg at ein
vesentleg større del av krava enn venta må tvangsinndrivast
også i 1998.
Komiteen ber om at departementet
også i året 1999 følgjer utviklinga og
eventuelt kjem attende med forslag til tiltak.
Komiteen foreslår å redusere
kap. 449 post 01 med 6 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet foreslo i sitt primære budsjettalternativ
at driftsutgiftene skulle forbli uendret på 1998-nivå ved å redusere
kapittelet post 01 med 6mill. kroner, slik hele komiteen nå går
inn for.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative budsjett fremmet forslag
om å redusere bevilgningen på kap. 449 post 01
med 5 mill. kroner i forhold til forslaget i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 230 673 000 | 250 863 000 (+25 590 000) |
| Sum | 230 673
000 | 250 863
000 (+25 590 000) |
Komiteen vil i forbindelse
med behandlingen av Ot.prp. nr. 83 (1997-98) drøfte endringer
i lov av 19.mars 1965 nr. 3 om fritaking for militærtjeneste
av overbevisningsgrunner, men konstaterer samtidig at den prosentvise
andelen av de som søker fritak har gått noe ned
fra 1996 til 1997. Komiteen har videre merket seg
at ordningen med sivil verneplikt i utlandet har blitt igangsatt
fra 1998.
Komiteen har videre registrert
at Regjeringen følger opp St.meld. nr. 22 (1995-96) og
Innst. S. nr. 177 (1995-96) ved å foreslå å bruke
sivile vernepliktige til samfunnsnyttige oppgaver som blant annet
forebygging av vold og mobbing blant ungdom.
Komiteen foreslår å redusere
bevilgningen på kap. 450 post 01 med 10 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
dette kapittelet, som omfatter personer som av samvittighetsgrunner
ikke kan avtjene militær verneplikt, for kostnadskrevende.
Administrasjonen utgjør 70 årsverk og administrerer
i overkant av 2000 mannskaper. Antall søknader har gått
ned fra 1996 til 1997. Disse medlemmer ønsker å fryse
utgiftene på 1998-nivå, og er ikke positive til å være
med på en økning på 25 mill. kroner som
foreslått i St.prp. nr. 1 (1998-99). Fremskrittspartiet
foreslo derfor i sitt alternative budsjettforslag en reduksjon på kr25000000.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99). Disse medlemmer reagerer
på at budsjettet til siviltjeneste har fått en
kraftig økning samtidig som forsvarsbudsjettet, og derigjennom
bevilgningen til militærtjeneste, reduseres kraftig. Disse
medlemmer viser videre til at søknadsmengden har
gått ned fra 1996 til 1997og den sivile tjenestetiden har
blitt kortere. Høyre ønsket derfor i sitt alternativ å redusere
bevilgningen til kap. 450 med 25 mill. kroner i forhold til forslaget
i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Inntekter
av arbeid | 65 553 000 | 65 553 000 (0) |
2 | Salgs- og
leieinntekter | 347 000 | 356 000 (9 000) |
| Sum | 65 900
000 | 65 909
000 (+9 000) |
Komiteen har merket seg at Regjeringen
har hevet godtgjøringssatsen som belastes oppdragsgivere
for sivile vernepliktige med 10 kroner pr. dag, fra 120 kroner til
130 kroner. Komiteen har ingen merknader til dette.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 27 077 000 | 28 491 000 (+1 414 000) |
21 | Spesielle driftsutgifter | 3 205 000 | 4 320 000 (+1 115 000) |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 5 075 000 | 6 947 000 (+1 872 000) |
71 | Tilskudd til
frivillige organisasjoner i redningstjenesten | 4 500 000 | 4 500 000 (0) |
72 | Tilskudd til nød-
og sikkerhetstjenesten ved kystradioene | 52 000 000 | 52 000 000 (0) |
| Sum | 91 857
000 | 96 258
000 (+4 401 000) |
Komiteen viser til det viktige
arbeidet redningstjenesten står for når det gjelder å redde
liv og helse ved akutte ulykker. Komiteen viser videre
til at redningstjenesten, som er organisert som et samvirke mellom
en rekke offentlige etater og frivillige organisasjoner, har hatt
en sterk økning i antall redningsaksjoner. Komiteen er
derfor tilfreds med at departementet prioriterer videreutvikling
og effektivisering av tjenesten.
Komiteen har videre merket seg
at departementet har stilt i bero samlokaliseringen av Bodø radio
og Hovedredningssentralen for Nord-Norge inntil Telenor har lagt
fram sitt forslag til hvordan redningstjenesten med ny teknologi
kan drives mer rasjonelt i fremtiden. Komiteen har
ingen innvendinger til dette.
Komiteen er enig i at det etter
enkelte redningsaksjoner kan være aktuelt å reise
refusjonskrav hvis redningsaksjonen må iverksettes på grunn
av grov uaktsomhet hos dem som blir bistått. Komiteen viser
til Budsjett-innst. S. nr. 4 (1997-98) der en innstramming av praksis
mht. refusjonskrav ble støttet av en samlet komité og
forutsetter at en slik innstramming nå er iverksatt. Komiteen vil
likevel understreke at listen for å reise slike refusjonskrav
ikke må legges så lavt en kvier seg for å tilkalle
hjelp i en nødssituasjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, vil peke på at
Stortinget i Innst. S. nr. 104 (1997-98) ba om at det ble foretatt
en avklaring om etablering av et fond eller annen finansieringsordning
for søk etter omkomne på havet i forbindelse med
fremleggelsen av St.prp. nr. 1 (1998-99). Flertallet konstaterer
at Regjeringen ikke har foretatt de nødvendige avklaringer
slik Stortinget ba om i sitt vedtak. I stedet legges det opp til
ytterligere utredningsarbeid. Flertallet mener det
er meget uheldig at dette arbeidet trekker ut i tid, og forutsetter
at Regjeringen nå tar dette på alvor og bestreber
seg på å få fortgang i det videre arbeidet slik
at en endelig avklaring kan foreligge så tidlig som mulig
i 1999.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet er kjent med det arbeidet som departementet
har igangsatt på bakgrunn av de vedtak Stortinget fattet
i Innst. S. nr. 104 (1997-98). Et endelig utkast til forslag for
hvordan det kan etableres en finansieringsordning for søk
etter omkomne på havet bør etter disse
medlemmers mening legges fram for Stortinget innen utgangen
av 1999.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 104 326 000 | 118 191 000 (+13 865 000) |
45 | Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 6 169 000 | 6 292 000 (+123 000) |
| Sum | 110 495
000 | 124 483
000 (+13 988 000) |
Komiteen har merka seg at Registereininga
i Brønnøysund har fornya alle registreringssystema. Komiteen vil
like fullt understreke at det er viktig at systema blir vidare utvikla
og teknisk betra for å takle utfordringane slike system
står overfor ved inngongen til år 2000.
Komiteen foreslår å redusere
løyvinga på kap. 462 post 01 med 6 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt primære budsjettalternativ
foreslo å redusere bevilgningen på kap. 462 post
01 med 2 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag i St.prp.
nr. 1 (1998-99).
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 10 786 000 | 11 297 000 (+511 000) |
| Sum | 10 786
000 | 11 297
000 (+511 000) |
Komiteen understreker Datatilsynets
hovedmålsetting som er å ivareta og styrke personvernet.
Målsettingen kan imidlertid lett få ulikt innhold
alt etter hvem som bruker formuleringen. Derfor er det viktig med
en presisering som viser hva Datatilsynet mener når begrepet
brukes. Personvernet kan defineres som lover, normer og tiltak som
ivaretar de interessene enkeltmenneskene har i å kontrollere
hvordan opplysninger om dem selv blir innhentet og brukt. Personvern
innebærer regler om beskyttelse av det enkelte menneske. Komiteen vil
understreke betydningen av personvernet i et nasjonalt og globalt
perspektiv der vi i økende grad legger igjen «spor» gjennom
bruk av ulike typer kort og registreringer.
Komiteen merker seg spesielt
at Datatilsynet har prioritert som ett av sine resultatmål
for 1999 at de skal starte forberedende arbeid for innføring
av ny personopplysningslov. Med de endringer som skal gjøres
i dagens regelverk, vil det nye personvernregelverket være
tilpasset det som gjelder i EU. Lovutkastet medfører at
hovedtyngden av Datatilsynets arbeid i fremtiden flyttes fra forhåndskontroll
i form av konsesjonsbehandling, til etterfølgende kontroll
i form av tilsynsarbeid, informasjon og oppfølging av brudd
på regelverk. Komiteen understreker viktigheten
av at Datatilsynet utnytter ressursene slik at det blir en god balanse
mellom arbeid i forhold til dagens regelverk og utviklingsarbeid
tilknyttet ny personopplysningslov.
For øvrig mener komiteen at
selv om kompleksiteten er økende i sakene Datatilsynet
har til behandling, er det viktig at saksbehandlingstiden ikke forlenges
ut over målet på 6 uker.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke
Datatilsynets viktige arbeid for å ivareta og styrke personvernet. Disse
medlemmer viser til at Datatilsynet vil få stadig
nye oppgaver i forbindelse med forslaget til ny personopplysningslov
og i forbindelse med Schengenavtalen. Videre er datateknisk kompetanse
etterspurt i arbeidsmarkedet, og Datatilsynet trenger ressurser
for å skaffe seg og beholde nødvendig kompetanse. Disse
medlemmer viser til Høyres alternative budsjett
hvor det ble foreslått å styrke bevilgningen til
Datatilsynet med 1 mill. kroner for bedre å ivareta disse
oppgavene.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 22 793 000 | 23 625 000 (+832 000) |
21 | Spesielle driftsutgifter | 3 931 000 | 4 073 000 (+142 000) |
| Sum | 26 724
000 | 27 698
000 (+974 000) |
Komiteen er tilfreds med at Regjeringsadvokaten langt
på vei har nådd sitt hovedmål og sine
delmål. Det fremgår av proposisjonen at svar på juridiske
forespørsler gis innen 3 uker og at embetet arbeider aktivt for å få sakene
raskt opp for domstolene.
Komiteen merker seg at flere
av rettssakene har stor økonomisk og prinsipiell betydning
for staten, og at de øker i omfang og tyngde. Komiteen har
forståelse for at størrelsen på sakene,
og det store antall rettssaker for advokatene har medført
enkelte forsinkelser i domstolenes saksbehandlingstid. Komiteen forutsetter
imidlertid at Regjeringsadvokaten gjør sitt for å minske
presset på domstolene.
Komiteen registrerer at Regjeringsadvokatens juridiske
rådgivning i forvaltningen fremdeles fører til at
enkelte egnede rettssaker prosederes av private advokater.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
mener at det må være et mål å få ned
bruken av private advokater.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 227 661 000 | 233 228 000 (+5 567 000) |
| Sum | 227 661
000 | 233 228
000 (+5 567 000) |
Komiteen viser til at kapitlet
ble opprettet i 1998 for å få en mer ryddig og
strukturert organisering av det administrative og faglige ansvaret
for advokatlovgivningen i Justisdepartementet. Utgiftene dekker
i hovedsak salærer og reiseutgifter til advokater og sakkyndige
i straffesaker, aktor i militære straffesaker, tolker,
rettsmedisinsk kommisjon m.m.
Komiteen slutter seg til bevilgningsforslaget
i proposisjonen.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 3 359 000 | 4 284 000 (+925 000) |
| Sum | 3 359
000 | 4 284
000 (+925 000) |
Komiteen viser til at Norsk Lovtidend
inneholder kunngjøringer av lover, forskrifter, og en del
andre vedtak. Antall hefter som utgis hvert år varierer
i mengde. Komiteen her merket seg at bevilgningen foreslås
noe styrket i 1999, og støtter dette.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 4 022 000 | 3 022 000 (-1 000 000) |
70 | Fri sakførsel | 135 569 000 | 141 105 000 (+5 536 000) |
71 | Fritt rettsråd | 105 545 000 | 85 368 000 (-20 177 000) |
72 | Tilskudd til spesielle
rettshjelptiltak | 5 867 000 | 6 578 000 (+711 000) |
| Sum | 251 003
000 | 236 073
000 (-14 930 000) |
Komiteen ser det som positivt
at departementet har fått Statskonsult til å foreta
en gjennomgang av rettshjelpsordningene med sikte på å evaluere
de endringene i inntektsgrensene og egenandelen som Stortinget vedtok
i 1997. Komiteen har spesielt merket seg at endringene
har medført merarbeid for fylkesmennene, og at flere krav
om egenandel enn opprinnelig forutsatt vil gå til tvangsinndriving. Komiteen har
også merket seg at Statskonsult mener at endringene i egenandelene
bør vurderes grundigere i en mer omfattende evaluering
av ordningen/endringene i ordningen, og at Statskonsult
anbefaler at departementet foretar en vurdering av enkelte sider
ved utformingen av ordningen med fri rettshjelp.
Komiteen minner om at en enstemmig
komité i Budsjett-innst. S. nr. 4 ( 1997-98) viste til
at regjeringen i St.prp. nr. 1 (1991-92) skrev at det ble arbeidet med
en stortingsmelding om bedre rettshjelp i vid forstand. I forbindelse
med endringene i rettshjelpsloven våren 1994 vedtok et
enstemmig Storting å be regjeringen fremme en helhetlig
melding om offentlig rettshjelp. I Budsjett-innst. S. nr. 4 (1996-97)
ba flertallet i komiteen om at arbeidet med en slik stortingsmelding måtte
fremskyndes slik at Stortinget fikk anledning til å ta
stilling til meldingen våren 1997, og i Budsjett-innst.
S. nr. 4 (1997-98) ba en enstemmig komité om at det blir
fremlagt en stortingsmelding om fri rettshjelp raskest mulig. Til
tross for enstemmig vedtak i Stortinget, og gjentatte anbefalinger
fra en enstemmig komité, er det fremdeles ikke fremlagt
noen melding om rettshjelpsordningene slik at Stortinget kan foreta
en helhetlig vurdering av hvordan disse i dag fungerer, og hvordan
de bør fungere i fremtiden.
Komiteen mener at det er behov
for en fullstendig gjennomgang av hele rettshjelpsordningen, inkludert spørsmålet
om hvilke sakstyper ordningen skal gjelde for og hvilke betingelser
som skal gjelde for å kunne søke om støtte,
og vil be om at det fremmes en stortingsmelding med en totalgjennomgang
av ordningen med fri rettshjelp. I arbeidet med denne gjennomgangen
kan selvsagt det arbeidet som Statskonsult allerede har utført
benyttes som en del av bakgrunnsmaterialet, men gjennomgangen bør
ikke begrenses til de begrensede områdene som Statskonsult
har vurdert.
Komiteen forventer at departementet
vil ta hensyn til klare og enstemmige oppfordringer fra komiteen
og Stortinget, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
innen utgangen av 1999 legge frem en stortingsmelding om ordningene
med fri rettshjelp.»
Komiteen viser til at komiteen
tidligere har gitt uttrykk for et klart ønske om å styrke
arbeidet med veiledning og informasjon knyttet til funksjonshemmedes rettigheter.
I den forbindelse vil komiteen vise til merknad i
Budsjett-innst. S. nr. 4 (1997-98) der en enstemmig komité uttalte:
«Komiteen er gjort kjent med at FFO ønsker å innføre
en prøveordning med juridisk bistand til funksjonshemmede.
Det pekes spesielt på behovet for å informere
om rettighetsspørsmål. Komiteen er enig i at en
slik veiledning vil være nyttig, og vil be Regjeringen
vurdere hvordan dette kan realiseres.»
Komiteen er av den oppfatning
at et slikt kontor fortsatt er aktuelt og derfor bør realiseres,
og komiteen ser det som positivt at Justisdepartementet
vil bistå Sosial- og helsedepartementet ved en nærmere vurdering
av særlige spørsmål vedrørende
denne ordningen.
Komiteen har merket seg at departementet
foreslår en økning av tilskuddet til rettshjelpsvirksomhet
i regi av studenter med 0,5 mill. kroner. Komiteen ser svært
positivt på det viktige gratisarbeidet som utføres av
studentene, og er innforstått med at behovet for denne
type hjelp er betydelig.
Komiteen foreslår derfor å øke
kap. 470 post 72 med 1 mill. kroner ut over forslaget i St.prp.
nr. 1 (1998-99).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, foreslår samtidig å redusere
post 70 med 1 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjett, jf. Budsjett-innst.
S. I (1998-99), foreslo en økning på 5 mill. kroner
til studentrettshjelpstiltakene.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative budsjettforslag, jf. Budsjett-innst.
S. I (1998-99), foreslo å øke bevilgningen til
studentrettshjelpstiltak med 1mill. kroner.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 2 553 000 | 2 603 000 (+50 000) |
60 | Overføringer til
kommunene | 24 700 000 | 24 700 000 (0) |
| Sum | 27 253
000 | 27 303
000 (+50 000) |
Komiteen har merket seg at det
for første gang er en liten nedgang i antall oversendte
saker til konfliktrådene, uten at det har noen enkel forklaring.
I brosjyren «Statistikk for Konfliktrådene 1997» utgitt
av Justisdepartementet går det fram at konfliktrådene
har et uutnyttet potensiale både når det gjelder
antall saker og type saker det kan behandle. Komiteen er
tilfreds med at det fortsatt blir inngått avtaler i de
fleste sakene, at innfrielsen ligger på 95 pst. og at de
fleste involverte parter sier seg godt fornøyd med ordningen. Komiteen mener
at dette skulle tilsi at påtalemyndighet bør vurdere
om ikke flere saker bør oversendes konfliktrådene,
særlig saker knyttet til barn og unge som ellers ikke vil
møte noen reaksjon fra samfunnet.
Komiteen ser fram til at arbeidsgruppen
som vurderer utprøving av megling som supplerende tiltak overfor
straffedømte i voldssaker kommer med sitt resultat.
Komiteen ser også svært
positivt på at flere konfliktråd i 1997 og 1998
har fokusert særskilt på arbeid med konflikter
som kan oppstå mellom personer med ulik kulturell bakgrunn,
og imøteser en ytterligere innsats her.
Komiteen vil understreke at det
fortsatt går for lang tid fra en kriminell handling er
utført til saken oversendes konfliktråd. Et gjennomsnitt
på 3,5 måneder er altfor lenge. I denne type saker
er det spesielt viktig for et godt utfall at saken blir raskt oversendt konfliktråd
slik at megling kan starte.
Komiteen ser også positivt
på videreføringen av skolemeglingsprogrammet,
og forutsetter at alle grunnskoler som ønsker å starte
en slik ordning vil få tilstrekkelig hjelp til det, og
at det samme tilbudet gis uansett hvor i landet skolen ligger.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
vil sette i gang arbeid for å kunne gi tilbud om skolemekling
for videregående opplæring/i videregående
skole. Bedret kompetanse i løsning av konkrete konflikter
og generell trening i ikke-voldeligeteknikker for løsning
av konflikter er viktig også for denne aldersgruppen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke viktigheten av satsing på skolemekling, og
at også skoler innen videregående opplæring
som ønsker de får tilbud om hjelp til å starte
opp med slik mekling. Disse medlemmer foreslår
derfor å øke kap. 474 Konfliktråd post
01 Driftsutgifter med 2 mill. kroner ut over forslaget i St.prp.
nr. 1 (1998-99).
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 10 180 000 | 21 918 000 (+11 738 000) |
21 | Spesielle driftsutgifter | 3 801 000 | 3 938 000 (+137 000) |
| Sum | 13 981
000 | 25 856
000 (+11 875 000) |
Komiteen registrerer at Konkursrådet
i 1998 er oppnevnt på permanent basis.
Komiteen merker seg at den forholdsvis
store økningen på post 01 Driftsutgifter hovedsakelig
skyldes konsekvenser ved innføringen av den nye aksjeloven. Komiteen forutsetter
at utgiftsutviklingen på denne posten følges nøye.
Komiteen godtar at Justisdepartementet
på ny gis en fullmakt til å gi et betinget tilsagn
på inntil 2,5 mill. kroner til dekning av eventuelle krav
etter avviklingen av Advokatenes erstatningsfond.
Komiteen er videre enig i at
Justisdepartementet får fullmakt til å gi nye betingede tilsagn
om tilskudd for 6,1 mill. kroner til dekning av bobehandling/granskning av
bo der det er mistanke om økonomisk kriminalitet.
Når det gjelder Anders Jahres dødsbo
godtar komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, at det på nytt
gis et betinget tilsagn om ytterligere tilskudd for inntil 50 mill.
kroner.
Flertallet er innforstått
med at det kan være nødvendig for gjennomføringen
av saken, men forutsetter et fortsatt nøkternt forbruk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter primært ikke ytterligere tilsagn
til Anders Jahres dødsbo. Under henvisning til den vedtatte
ramme for justisbudsjettet, vil disse medlemmer likevel
ikke nå fremme forslag om ikke å videreføre
tilsagnet.
Post | Formål | Vedtatt
budsjett for 1998 | St.prp.
nr. 1 |
1 | Driftsutgifter | 0 | 1 500 000 (+1 500 000) |
72 | Erkjentlighetsbeløp | 0 | 60 000 000 (+60 000 000) |
| Sum | | 61 500
000 |
Komiteen er tilfreds med at Regjeringen
nå har utarbeidet et forslag til et historisk og moralsk
oppgjør med behandlingen i Norge av den økonomiske
likvidasjon av den jødiske minoritet under 2. verdenskrig,
jf. St.prp. nr. 82 (1997-98).
Komiteen viser til at det er
foreslått bevilget 61,5 mill. kroner til dette formålet
på statsbudsjettet for 1999. Det er også i St.prp.
nr. 82 (1997-98) foreslått en tilleggsbevilgning for 1998
på 223 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
bevilgningsforslaget fra Regjeringen. Når det gjelder bevilgninger
ut over det foreslåtte beløp vil flertallet komme
tilbake til dette i forbindelse med behandlingen av ovennevnte stortingsproposisjon
våren 1999. Flertallet ønsker imidlertid
allerede nå å signalisere støtte til
at det gis en form for erstatning til jøder som fikk sin eiendom
konfiskert under den 2. verdenskrig. Flertallet mener
det er særlig viktig at utbetaling av erstatninger til
enkeltpersoner kan komme i gang så fort som mulig etter
at saken er ferdig behandlet i Stortinget, og flertallet ønsker
derfor at det settes av midler under kap. 476 på neste års
budsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Stortinget først vil behandle St.prp. nr. 82 (1997-98)
våren 1999. Alle prinsippene rundt denne saken vil da bli
drøftet. Disse medlemmer mener derfor at
det er en uryddig saksbehandling først å bevilge
deler av pengene, for deretter å drøfte innholdet
i saken i sin sammenheng. Disse medlemmer mener at
det ville vært mer korrekt å bevilge eventuelle nødvendige
midler til formålet i forbindelse med budsjettet for år
2000, og foreslo derfor i St.prp. nr. 1 (1998-99) å sløyfe
denne bevilgningen på 1999-budsjettet. Disse medlemmer beklager
at stortingsflertallet stemte ned Fremskrittspartiets forslag, og
i stedet har valgt en høyst useriøs behandlingsmåte
av denne saken. Under henvisning til de vedtatte rammer for justisbudsjettet
vil disse medlemmer likevel ikke på nytt
fremsette forslag om å sløyfe bevilgningen.