I utredningen fra departementet
om dommerrekruttering og dommerlønn er det antydet en lønnsøkning
for dommere. Er det satt av midler til en slik lønnsøkning
i budsjettet? Hvordan vurderer eventuelt departementet behovet og
mulighetene for lønnsøkning ved landets domstoler?
I budsjettforslaget for 1999 er det lagt inn
et mindre beløp til lønnsøkning for dommerne
i herreds- og byrettene og lagmannsrettene. Økningen er
i første rekke en kompensasjon for at dommerne ikke ble omfattet
av justeringsoppgjøret pr. 1. august 1998, selv om partene
uttalte vilje til å se spesielt på denne gruppen.
Forhandlingene omkring disse lønnsmidlene vil påbegynnes
i januar 1999.
Rekrutteringssituasjonen for dommerne i herreds-
og byrettene og lagmannsretten er bekymringsfull. Det er lite realistisk å forvente
at problemet skal kunne løses uten en lønnsøkning.
Behovet for lønnsøkning gjelder ikke bare de domstoler
som har akutte rekrutteringsproblemer. En oppvurdering av dommeryrket
er nødvendig for å markere domstolenes status
innen rettsvesenet og i samfunnet, og har derved også aspekter
som gjelder rettssikkerhet og demokrati.
Justisdepartementet vil i samarbeid med Finans-
og Arbeids- og administrasjonsdepartementet arbeide videre med spørsmålet
om hvordan dommerrekrutteringen kan bedres, herunder lønnsspørsmålet.
På side 35 i St.prp.
nr. 1 (1998-99) er det gjengitt en statistikk over gjennomsnittlig
saksbehandlingstid ved lagmannsrettene. Hvordan er saksbehandlingstiden ved
de enkelte lagmannsrettene?
Det er betydelig variasjon i gjennomsnittlig
saksbehandlingstid mellom de ulike lagmannsrettene, jf. tabellen
nedenfor.
For sivile ankesaker varierer saksbehandlingstiden
i gjennomsnitt fra 5,6 måneder i Hålogaland lagmannsrett
til 13,1 måneder i Borgarting lagmannsrett. Av de 6 lagmannsrettene
er det kun Hålogaland og Frostating som er innenfor målet
om en gjennomsnittlig saksavviklingstid på 6
måneder.
Ingen av lagmannsrettene var innenfor målet
om en gjennomsnittlig saksavviklingstid på 3 måneder
for straffesakene. Den gjennomsnittlige saksavviklingstiden for
meddomsrettsaker varierer fra 3,1 til 7,6 måneder, mens
den for jurysaker varierer fra 3,6 til 9,8 måneder. Borgarting
lagmannsrett har også for disse sakstypene den lengste
saksavviklingstiden i gjennomsnitt.
Lagmannsrettene. Gjennomsnittlig saksavviklingstid.
1997. Mnd.
Lagmannsrett | Sivile ankesaker | Straffesaker (meddomsrett) | Straffesaker (jury) |
Agder lagmannsrett | 8,6 | 4,1 | 5,0 |
Borgarting lagmannsrett
| 13,1 | 7,6 | 9,8 |
Eidsivating lagmannsrett
| 9,5 | 3,6 | 3,6 |
Frostating lagmannsrett
| 5,7 | 4,0 | 4,4 |
Gulating lagmannsrett | 11,1 | 5,0 | 5,9 |
Hålogaland lagmannsrett | 5,6 | 3,1 | 4,1 |
Hvor store ekstrabevilgninger
vurderer departementet at det trengs for å oppfylle kravet
om 3 måneder saksbehandlingstid for straffesaker ved alle
lagmannsrettene?
Når Justisdepartementet har satt som
mål for lagmannsrettene at saksavviklingstiden skal være
3 måneder i straffesaker, er det gjennomsnittlig saksavviklingstid
det er snakk om. Det må presiseres at målet ikke
er satt for de enkelte sakene, som kan variere svært i
omfang. Det bemerkes at 3 måneder er et mål, og
ikke et krav eller en instruks overfor domstolene.
De siste årene er det kommet indikasjoner
fra flere hold på at straffesakene er blitt større
og mer omfattende. Av den grunn ser Justisdepartementet behovet for å foreta
en vurdering av sakenes tyngde. Viser det seg at sakene faktisk
er blitt mer omfattende, eller at det er forhold som ligger utenfor
domstolenes kontroll som resulterer i at målene ikke nås,
vil Justisdepartementet måtte revurdere målene
for gjennomsnittlig saksavviklingstid i lagmannsrettene.
For å kunne foreta en nøyaktig
beregning av ressursbehovet knyttet til enkelte saksområder,
vil det være nødvendig å foreta en tidsregistreringsundersøkelse ved
den enkelte lagmannsrett. Dette krever planlegging, oppfølging
og ressurser både i lagmannsrettene og departementet. Det
er ikke avsatt ressurser til dette formål i 1999. Inntil
en slik undersøkelse foreligger, må det presiseres
at de anslag som presenteres nedenfor er knyttet til tidsregistreringsundersøkelser
gjennomført ved enkelte av de største byrettene
i 1996.
Med ovennevnte som utgangspunkt viser beregninger
at det i lagmannsrettene totalt sett, vil være behov for
2,3 dommerårsverk og 1,5 funksjonærårsverk, eller en ekstrabevilgning på omlag
1,5 mill. kr, for å nedarbeide de restanser i lagmannsrettene
som er mer enn 3 måneder gamle.
At behovet på straffesakssiden isolert
sett ikke er større, bygger opp under påstandene
om at det ikke bare er bemanningen ved den enkelte domstol som er avgjørende
for den tid som går med til den enkelte sak. Sakenes omfang,
antall tiltalte, bruk av «kjendisadvokater», behov
for tolking m.v., vil i stor grad være avgjørende
for når en sak kan berammes og hvor lang tid det tar å behandle
saken.
Det vil imidlertid ikke være aktuelt å tildele
lagmannsrettene dommerhjemler som stillingsbrøker. En realistisk
styrking vil være å tilgodese hver enkelt lagmannsrett
med minst en dommerhjemmel. Behovet vil da
beløpe seg til omlag 3,3 mill. kr. Den overkapasitet dette
vil gi for enkelte lagmannsretter på straffesakssiden,
vil da kunne omfordeles til sivile saker.
Saksavviklingsstatistikken viser uansett at
behovet er størst i Gulating og Borgarting lagmannsrett.
Når det gjelder Gulating lagmannsrett er rekrutteringssituasjonen
spesielt vanskelig, og domstolen har inntil nylig hatt flere ledige
dommerembeter stående ubesatt. Det er et håp at
både restanser og saksavviklingstid ved denne domstolen
vil kunne reduseres når disse stillingene blir besatt.
Før det vurderes å styrke
Borgarting lagmannsrett, ønsker departementet å avvente
resultatet av det restansenedarbeidingsprosjektet som pågår
i Borgarting lagmannsrett vedrørende sivile saker. Domstolen
ble i 1996 styrket med seks dommerårsverk for å nå målet om
en gjennomsnittlig saksavviklingstid på under 6 måneder
for disse sakene. Målet skal etter planen være nådd
etter første halvår 1999. Konstitusjonene er nå besluttet
omgjort til faste dommerhjemler, slik at en eventuell overkapasitet
ved domstolen etter at prosjektet er avsluttet, vil kunne omfordeles
til behandling av straffesaker. Det presiseres i denne sammenheng
at det er forventet at det sakstilfang vi har vært vitne
til i Oslo byrett på lengre sikt vil gi et økt
kapasitetsbehov ved Borgarting lagmannsrett. Omfanget av disse sakene
vil i stor grad være avgjørende for i hvilken
grad Borgarting lagmannsrett vil være i stand til å nedarbeide
de restanser vi ser i dag.
Ved Frostating lagmannsrett
har man innført en ordning med personlig å ta
kontakt med forsvarere for å minske saksbehandlingstiden
- en ordning som har fungert positivt. Hvordan vurderer departementet
denne ordningen?
Ordningen går ut på at retten,
i stedet for å henvende seg skriftlig til aktor og forsvarer,
tar opp spørsmålet om beramming pr. telefon, med
en gang saken er henvist til ankebehandling. Lagmannsretten har
praktisert dette i 1 til 2 år og anslår at de
i gjennomsnitt har spart ca. 14 dager pr. sak.
Ordningen har sitt utspring i et samarbeidsprosjekt om
hurtigere straffesaksavvikling i Trøndelag, der alle aktørene
møttes med den målsetting at straffesakene skulle
behandles raskest mulig. Som en oppfølging av dette møtes
dommerne i distriktet og advokatene fra Trøndelag krets
av Den norske advokatforening hvert år på et seminar
på Røros.
Justisdepartementet ser udelt positivt på slik
personlig kontakt, som etter det departementet kjenner til er vanlig
også ved mange andre domstoler. Personlig kontakt bidrar
til økt forståelse for hverandres situasjon og
danner grunnlag for et samarbeid om å finne frem til hensiktsmessige
og praktiske løsninger.
Frostating lagmannsrett mener likevel at det
stadig har blitt vanskeligere å få forsvarerne
til å møte og effekten av ovennevnte ordning er
blitt mindre. Det har til dels vært store problemer med å få sakene
raskt berammet. Årsakene til dette kan være flere,
bl.a. at forsvarerne ofte er opptatt i førsteinstans, og
at mange ønsker de såkalte «kjendisadvokatene».
Departementet vil i 1999 vurdere ordningen med faste forsvarere
nærmere. I den forbindelse vil vi bl.a. se nærmere
på om det er behov for flere faste forsvarere generelt
og/eller om det er behov for å ha egne faste forsvarere
bare for lagmannsretten. De advokater som antas, er i dag faste forsvarere
både i herreds-/byretten og i lagmannsretten.
Frem til ikrafttredelsen av to-instansreformen 1. august 1995, hadde
lagmannsrettene "egne" faste forsvarere. På bakgrunn av
målsettingen om å korte ned saksbehandlingstiden,
vil vi også se på om det er grunnlag for å justere
reglene om det frie forsvarervalg.
Komiteen ber om departementets
vurdering av om opptaket ved KRUS står i forhold til forventet
vekst i fangebefolkningen samt det økte behov for tilsatte
som følger av ambisjonsnivået i St.melding nr.
27 (1997-98) Om kriminalomsorgen.
Fengselsvesenet disponerer i dag totalt 1952
stillinger der det stilles krav om at den tilsatte har etatsutdanning.
Bemanningssituasjonen kan vurderes delvis ut fra antall årsverk/stillinger
som er til disposisjon og delvis ut i fra muligheten til å fylle
stillingene/årsverkene med kvalifisert personell.
Fengselsskolen tar opp nye aspiranter en gang
pr. år. Etatsutdanningen varer 2 år. Deretter
må tjenestemannen gjennomføre ett års
plikttjeneste. Etter pliktåret har tjenestemannen rett
til fast tilsetting i fengselsvesenet. Dette medfører at
departementet ikke foreslår at det tas opp flere aspiranter
hvert år enn det man med stor grad av sannsynlighet antar
vil være behovet 2 år senere. Det påpekes
videre at det alltid er en del usikkerhetsmomenter knyttet til de
prognosene som departementet utarbeider i forbindelse med opptak
av aspiranter, og dette tas det hensyn til ved beregning av antall
klasser.
Spørsmålet om hvilket behov
etaten vil ha for etatsutdannet personell i årene framover
er avhengig av en rekke ulike faktorer som f.eks. utvikling av fangebefolkningen,
ambisjonsnivået i stortingsmeldingen, graden av rasjonalisering
av dagens anstaltstruktur o.l.
Når det gjelder den forventede veksten
i fangebefolkningen, la Justisdepartementet til grunn en forventet
vekst i Stortingsmeldingen. På slutten av 1997 og så langt
i 1998 har dette imidlertid ikke slått til og kapasitetsutnyttelsen
i fengslene har så langt i 1998 vært på 83 %.
I 1999 ventes kun en beskjeden økning
i antall ubetingede dommer da to-instansereformen midlertidig har
ført til en mindre nedgang i innsettelser. I tillegg har
det vært en økning i ferdig etterforskede saker
(ca. 8 %) slik at dette også vil gi et mindre
utslag i nye innsettelser i fengslene. Sist nevnte faktor gjelder
primært Oslo området. Økningen ventes
ikke å føre til plassproblemer i fengslene og
kapasitetsutnyttelsen når neppe 90 % i 1999.
Departementet er fortsatt av den oppfatning
at vi på lengre sikt igjen vil se en økning av
fangebefolkningen. Tallene for 1998 har imidlertid medført
at vi tilrår å avvente å øke
antall klasser på KRUS i budsjettet for 1999.
Når det gjelder antatt behov for tilsatte
som følge av ambisjonsnivået i Stortingsmelding
nr. 27 (1997-98) Om kriminalomsorgen, vises det først til
at noe av hensikten med forslaget i meldingen om en sammenslåing av
fengselsvesenet og kriminalomsorg i frihet, samt etablering av regioner
er en mer rasjonell drift av kriminalomsorgen totalt sett, og derigjennom
en mulighet til å omdisponere personell og midler til en
høyere kvalitet på tjenestene knyttet direkte
til straffegjennomføringen.
Utgangspunktet generelt er imidlertid at aktivt
påvirkningsarbeid og motivasjonsarbeid er tidkrevende og jo høyere
kvalitet som ønskes på tjenestene, jo større blir bemanningsbehovet.
Bemanningsbehovet vil således bli fortløpende vurdert.
Komiteen ber opplyst hvilken
virkning det vil ha i 1999 dersom fengslene i h.h.v. Vik og Kongsberg
nedlegges.
Departementet regner med at det vil ta flere år å oppnå full
virkning av nedleggelsene da en del av de ansatte vil ha krav på ventelønn.
Det samlede driftsbudsjettet som i dag er bundet opp til disse
2 fengslene, ca 11 mill.kr, vil derfor ikke oppnås før
om lag i år 2002. For 1999 er virkningen anslått
til om lag 2,5 mill. kr.
Tabellen på s.
52 i proposisjonen, om brudd ved samfunnstjeneste, viser en økning
på 5 pst. fra 1996 til 1997. Har departementet noen vurdering
av hva som kan være årsakene til dette?
Departementet vurderer det slik at økningen
i bruddprosenten fra 1996 til 1997 ligger innenfor området
for tilfeldige svingninger og som dermed ikke representerer noen
trend. Det er videre grunn til å peke på at man i
1996 hadde en rekordlav bruddprosent, og at 1997 fortsatt har en
lav bruddprosent i forhold til tidligere år.
Hva er departementets holdning
til private organisasjoner som driver ettervern? Hvorfor er ikke
en organisasjon som Kirkens bymisjon sikret midler til ettervernsarbeid
?
Departementet har intensjoner om å styrke
samarbeidet med frivillige organisasjoner som driver ettervern i forhold
til kriminalomsorgens klienter. De frivillige organisasjonene legger
idag ned et betydelig arbeid i form av besøkstjeneste,
aktiviseringstiltak som fremmer innsattes ferdigheter, integrering
av lovbrytere i aktive fritidsmiljøer og ettervernsarbeid.
I forhold til ettervern blir det en utfordring fremover å trekke
de frivillige organisasjonene inn i soningsplanarbeidet. Etablering
av positive nettverk er av helt avgjørende betydning for
mange domfeltes tilpasning til et liv utenfor fengselsinstitusjonen.
De tilskuddsmidler som gis over kap. 430, post 70 Tilskudd prioriteres
til å støtte frivillige organisasjoners arbeid,
herunder ettervern, som retter seg mot kriminalomsorgens klienter
i tilsynstiden. Kirkens Bymisjon fikk
tildelt kr. 300.000,- for 1998 til støtte for arbeid med
kriminalomsorgens klienter.
Hvordan vurderer departementet
sentralisering av polititjenester kontra økt bruk av vaktsamarbeid?
Vurderingen av en sentralisering av polititjenester
vil variere avhengig av geografi, kommunikasjonsmuligheter og de
tilgjengelige politiressursene i politidistriktet. Enkelte steder
kan en sentralisert modell være hensiktsmessig og totalt
sett gi en bedre publikumsservice. I byer eller bylignende områder
synes dette å være mest relevant.
Enkelte enheter er så små at
de ikke kan ha fullverdig kompetanse (spisskompetanse) på alle
områder. Det er derfor nødvendig i enkelte distrikter å sentralisere
slik kompetanse til en eller flere enheter. Dette er blant annet
aktuelt ved etterforskning av spesielt krevende straffesaker. Sentralisering
av vakttelefonene i et politidistrikt til en døgnbemannet
vakt er et annet eksempel på dette.
Bruk av vaktsamarbeid er ofte nødvendig
for at de små enhetene skal kunne ivareta de oppgavene
og ha den beredskapen som er nødvendig. Dette er enheter som
ikke har nok ressurser til å opprettholde en døgnkontinuerlig
tjeneste eller beredskap alene. Gjennom et vaktsamarbeid med andre
enheter vil både tjenestlige behov og de ansattes krav
til en regulert arbeids- og fritid bli ivaretatt. Politimesterne
bruker disse tiltakene for å få en mest mulig
effektiv ressursbruk til det beste for publikum. I så måte
er det ingen motsetning mellom sentralisering og vaktsamarbeid.
De to tiltakene er tilpasset hvert sitt behov.
Hvordan vurderer departementet
bruk av døgnvakt og reservetjeneste i politiet?
Det er en stor utfordring å få etablert
kostnadseffektive tjenesteordninger i politiet som sikrer den nødvendige
politiberedskapen gjennom døgnet. Likeledes har publikum
krav på service, synlighet og tilstedeværelse av
politiet. Behov for døgnvakt varierer fra distrikt til distrikt
og det er opp til politimesteren å finne de optimale tjenesteordningene
for sitt distrikt. Den lokale kriminalitetsanalysen skal legges
til grunn ved valg av tjenesteordninger. Reservetjeneste kan være
et godt alternativ til døgnbemanning i enkelte distrikter.
Målet er å ha fleksible tjenesteordninger som
gjør politiet i stand til gjennomføre forebyggende
tiltak og raskt kunne følge opp med etterforskningstiltak
når straffbare handlinger har skjedd.
Hvor stor er nedgangen
i de frie variable driftsmidlene under kap. 440 post 01 i 1999?
Departementet har nå startet styringsdialogen
med politidistriktene og særorganene. En viktig del av denne
prosessen, er å få klarlagt de faste kostnadene, det
vil i hovedsak si utviklingen i lønnsutgiftene og utgifter
til drift av lokaler. En annen viktig oppfølging av styringsdialogen
vil være hvor mange nye stillinger som evt vil bli fordelt
innenfor totalrammen. I tillegg arbeider departementet med hva som
må avsettes sentralt til fellesutgifter for etaten, prosjekter,
utviklingsarbeid, asylutgifter, særskilte satsinger, generell reserve
for uforutsette utgifter mv.
Først når disse avklaringene
er foretatt vil departementet få oversikt over endringen
i de variable midlene. Med variable midler mener vi her utgifter
til timebetalt overtid, reiser osv. Det er imidlertid likevel klart at
nedgangen vil bli merkbar for etaten. Dette er bakgrunnen for at
det er gitt relativt tydelige signaler i budsjettproposisjonen for
hvordan etaten må forholde seg til dette ved krav om omstilling,
effektivisering, omfordeling av ressurser, holde stillinger ubesatt
osv. Arbeidet med omstilling og effektivisering må derfor
fortsette, slik at tjenestetilbudet til publikum opprettholdes.
Vi viser forøvrig til omtalen på side 74 i St.prp.
nr. 1.
Hvor stor del av kap. 440
post 45 om utstyrsanskaffelser antar departementet vil gå med
til IT-investeringer og år 2000-problematikk?
Innføring av ny infrastruktur med tilhørende
programvare er en forutsetning for å løse overgangen
til årtusenskiftet på en rasjonell måte.
Ved utgangen av 1998 vil i alt 38 politidistrikter ha fått
ny infrastruktur og det gjenstår 16 distrikter før
samtlige har fått ny infrastruktur.
Investeringer over kap. 440 post 45 til datautstyr
for å fullføre utplassering av ny infrastruktur
til politidistriktene, og løsning av år 2000-problematikken
i den forbindelse, er beregnet til å kreve investeringer
på i overkant av 150 mill. kr. Noe av dette vil komme til utbetaling
først i år 2000, slik at utgiftene for 1999 antas å bli
i størrelsesorden 110-140 mill. kr.
For å løse overgangen til år
2000 for politiets særorganer er det i tillegg antatt at
det er behov for å investere i utstyr for ca 7 mill kroner
over samme kapittel og post.
Anslaget er imidlertid usikkert og er under
nærmere utredning.
Hvor store økte
ressurser får hhv Oslo, Romerike og Follo politikamre i
sine budsjetter neste år, jf proposisjonen s 74?
Det er riktig at Regjeringen i proposisjonen
har gitt signaler om å vurdere en økning i ressursene
når det gjelder de nevnte politidistriktene. Den konkrete
ressurstildelingen til de enkelte politidistriktene vil imidlertid
bli foretatt etter at styringsdialogen er gjennomført med
alle politidistrikter og særorganer i slutten av desember
1998. Ressursfordelingen vil i henhold til Hovedavtalen bli foretatt
i samarbeid med de ansattes organisasjoner. Det vil derfor ikke
være mulig å angi konkrete størrelser
nå.
Er det fortsatt ubesatte
stillinger eller stillinger besatt av «ufaglært» personale
i politi- og lensmannsetaten, og i tilfelle ca. hvor mange?
Pr. 1. november 1998 har departementet foretatt
en kartlegging av ledige stillinger for politiutdannet personell
og stillinger for slikt personell som var midlertidig besatt av «ufaglærte».
Denne viste totalt 165 ledige stillinger (faste og midlertidige)
fordelt slik:
– 17 stillinger
midlertidig besatt med personell uten politiutdanning (tilsvarende
tall i juni 1997 og april 1998: henholdsvis 52 og 25).
– 14 stillinger var ledige p.g.a.
mangel på søkere med politiutdanning.
– 33 stillinger ble holdt ledige
inntil videre (av økonomiske årsaker eller p.g.a.
omorganisering).
– 90 stillinger er under tilsetting
og man regner med at vedkommende vil tiltre.
– 11 stillinger er ledige av
andre årsaker, herunder permisjoner.
Er departementets forslag
til reduksjon av opptaket til Politihøgskolen basert på dagens
stillingshjemler og framtidig bemanningsbehov?
Det er i skoleåret 1998/99
tilsammen 1248 studenter under utdanning på Politihøgskolen.
Med dette store antallet er man sikret god tilgang på politiutdannet
personell de nærmeste år, basert på dagens
stillingsantall. Dette vil også være tilfellet
om man legger til grunn en moderat stillingsvekst de kommende år.
Regjeringen mener det bør være en forsvarlig balanse
mellom den forventede ledighet i stillinger og antallet studenter.
En eventuell videreføring av de seinere års høye
opptakstall vil føre til en klar ubalanse. Prognosene
for de nærmeste år tilsier derfor et opptak på maksimalt
250 studenter i 1999.
Det vises for øvrig til det pågående
arbeidet med bemanningsplanen fram mot år 2005, som Stortinget har
bedt om. Til grunn for denne planen vil en gjennomgripende vurdering
av ressursituasjonen i etaten bli foretatt. I påvente
av denne utredningen vil 1999 være et år for å konsolidere
situasjonen når det gjelder studentopptak.
I hvilken grad beslaglegger
opplæringspålegg overfor politiet ressurser som
kunne brukes til aktiv tjeneste, og i hvor stor grad skjer dette
på overtid?
Departementet har i samarbeid med Politihøgskolen og
andre utarbeidet kursopplegg som politimesteren plikter å gjennomføre.
Dette gjelder blant annet på områder som årlig
vedlikeholdstrening innen operative disipliner, grunnkurs FN-tjeneste,
FN-monitorkurs, hundetjenesten, lovpålagt grunnopplæring
i helse, miljø og sikkerhet (HMS), samt opplæring
i bruk av IT. Å pålegge slik opplæring
er nødvendig for å sikre at etaten er rustet til å løse
pålagte oppgaver på en effektiv og sikker måte.
Politidistriktene samarbeider om å gjennomføre
disse kursene og de følger program/kursopplegg
utarbeidet sentralt for å spare ressurser i det enkelte
distrikt.
Politimesteren er ansvarlig for at det er samsvar
mellom de reelle behov som distriktet har for kompetanse og de opplæringstiltak
som faktisk gjennomføres. Politimesteren har samtidig ansvar
for å påse at kursdeltakelse ut over de obligatoriske
kurs ikke går på bekostning av den ordinære
tjenesteutøvelsen.
Den obligatoriske opplæringen krever
store ressurser i form av fravær for kursdeltakere og instruktører.
For de ca. 5200 operative i politi- og lensmannsetaten utgjør
pålagt vedlikeholdstrening alene ca. 1 til 2 uker pr. ansatt
pr. år. For 1999 ønsker departementet å redusere
den sentrale og lokale kursaktiviteten.
Det er politimesterens oppgave å sørge
for at den pålagte opplæringen gjennomføres
på en effektiv og rimelig måte. Departementet
har ikke oversikt over omfanget av eventuell bruk av overtid her.
Komiteen viser til at det
er overført midler fra kap. 440 til kap 442 til dekning
av vikarutgifter for de tjenestesteder som avgir instruktører
m.v. til Politihøgskolen. Hvilket beløp har departementet
lagt til grunn?
Det er overført 14,4 mill. kr. Midlene
inngår i Politihøgskolens totalramme, og det vil
være opp til skolen selv å organisere undervisningen
innenfor den totale bevilgningen. Midlene til instruktørvirksomheten
vil således ikke være øremerket.
Kan departementet garantere
at Metodeutvalgets innstilling blir fremlagt til stortingsbehandling
i 1998, i tråd med justiskomiteens krav, jfr Budsjett-innst.
S. Nr. 4 (1997-98)?
Departementet vil ikke kunne fremme noen proposisjon
på bakgrunn av Metodeutvalgets utredning i 1998.
Departementet fant å måtte
prioritere oppfølgningen av Inndragningsutvalgets utredning
NOU 1996: 21 Mer effektiv inndragning av vinning før oppfølgningen av
Metodeutvalgets utredning. Ot prp om endringer i straffeloven og
straffeprosessloven mv (inndragning av utbytte) vil bli fremmet
tidlig i november 1998.
I tillegg kommer at oppfølgningen av
Metodeutvalgets utredning er mer omfattende enn først antatt.
Det var ikke forutsatt at utvalget i særlig grad skulle
foreslå nye etterforskningsmetoder. Det heter bl a i mandatet: «På bakgrunn
av denne vurderingen skal arbeidsgruppen komme med en tilrådning
om enkelte etterforskningsmetoder bør bli gjenstand
for en særskilt utredning.»
Utvalget var ikke sammensatt for å utrede
de aktuelle lovendringsspørsmålene selv. Alle
medlemmene hadde bakgrunn fra politi- eller påtalemyndighet. Denne
sammensetningen ble skjev da utvalget gikk lenger enn mandatet,
noe som har blitt kritisert under høringen og i media.
Flere høringsinstanser krevde at det ble nedsatt et nytt
utvalg.
Utvalget er også kritisert for ikke å ha
god nok dokumentasjon for sine påstander om kriminalitetsutviklingen
og for ikke i stor nok grad å undersøke utenlandsk rett.
Det skaper også merarbeid for departementet.
Spørsmålet om det bør
introduseres nye etterforskningsmetoder reiser en rekke
avveiningsspørsmål. Behovet for og nytten av å utvide
politiets adgang til å bruke nye etterforskningsmetoder
for å bekjempe alvorlig kriminalitet - særlig
internasjonal organisert kriminalitet - må vurderes opp
mot hensynet til rettssikkerhet og personvern. Under høringen
ble Metodeutvalget også kritisert for ikke i tilstrekkelig
grad å ha trukket inn personvern- og rettssikkerhetsbetraktinger. Det
gjør at arbeidet i departementet blir mer tidkrevende enn
det ellers ville ha vært.
Hvilket innsparingspotensiale
ser departementet ved å legge Utrykningspolitiet inn under
de ordinære politikamres drift? Hvilke positive og negative
sider ser departementet ved en slik omlegging av UP?
Innsparingspotensiale.
Ved nedleggelse av UPs administrasjon vil det
isolert sett spares 1,2 mill. kr. pr år i husleieutgifter.
Nåværende leiekontrakt går ut i 2005,
slik at midlene ikke kan frigjøres før denne tid.
Andre driftsutgifter (strøm, renhold) er ca 0,4 mill kr
pr år. I tillegg vil det bli frigjort 29 årsverk
som pr idag administrerer UP. Disse må i så fall
sies opp for å oppnå innsparing.
Utrykningspolitiets drift oppfattes som kostnadseffektiv.
Med en stab på 29 personer administrerer sjefen for Utrykningspolitiet
320 tjenestemenn i UP.
Departementet vurderer innsparingspotensialet
som marginalt ved å legge Utrykningspolitiet inn under ordinære
politidistrikters drift. En noe bedre samordning av trafikksikkerhetsarbeidet
kan oppnås. Imidlertid skal Utrykningspolitiets virksomhetsplan
også i dag sees i sammenheng med politidistriktenes virksomhetsplan.
Slik skal det være en helhetlig plan for all polititjeneste
også når det gjelder ressursutnyttelse i trafikksikkerhetsarbeidet.
Positive/negative
sider ved slik omlegging.
Departementet ser få positive sider
ved omlegging som nevnt.
Slik omlegging kan styrke politidistriktene.
Fordelt på samtlige 54 politidistrikter vil 320 stillinger
bety ressurstilgang for noen politidistrikt, men for andre betyr
dette mindre.
Derimot kan det pekes på flere negative
sider.
Utrykningspolitiet som særorgan i trafikksikkerhetsarbeidet
har i de senere år overtatt en større andel av politiets
trafikksikkerhetsarbeid. Tidligere utgjorde dette ca 1/3
mot nå ca 2/3 av trafikksikkerhetsarbeidet.
Oversikt fra Statens innkrevingssentral pr.
tredje kvartal 1998 viser at Utrykningspolitiets trafikksikkerhetsarbeid
så langt i år har tilført statskassen kr 70 600 000 i forenklede
forelegg.
Utrykningspolitiet ivaretar i dag i det alt
vesentlige politiets trafikkompetanse. Ved tjeneste i Utrykningspolitiet
tilføres også politidistriktene betydelig kompetanse
gjennom opplæring og tilbakeføring av mannskaper.
Dette er mannskaper som for en periode gjør tjeneste i
Utrykningspolitiet.
Utrykningspolitiet har en sentral plass i all
kriminalitetsbekjempelse. Årlig pågriper mannskaper
fra Utrykningspolitiet mellom 700 og 800 personer for andre typer
straffbare handlinger enn trafikk. Utrykningspolitiet virker på tvers
av politidistriktenes grenser. I tillegg kan Utrykningspolitiet
på kort tid mobilisere store ressurser til bistand til
lokalt politidistrikt. Utrykningspolitiet er følgelig også instruert
av departementet i at det skal yte bistand ut over trafikksikkerhetsarbeidet.
I forbindelse med utarbeidelse av strategiplan
for politiets trafikksikkerhetsarbeid 1998 - 2002 har Transportøkonomisk
institutt påpekt den subjektive oppdagelsesrisiko (den
enkelte bilfører føler seg overvåket
og således følger vegtrafikkloven) som viktig
i arbeidet med å redusere antall trafikkulykker. Departementet
ser Utrykningspolitiet som svært sentralt her og ser for
seg at ved omlegging som nevnt, vil den subjektive oppdagelsesrisiko
bli redusert ved at færre enheter vil arbeide på vegen.
Det er departementets klare oppfatning at politiets trafikksikkerhetsarbeid
vil bli betydelig redusert dersom Utrykningspolitiet legges inn
som en del av politidistriktenes ordinære drift. I en tid
med et økende antall alvorlige trafikkuhell på veiene
vil dette være en lite ønskelig løsning.
For øvrig vil politiets særorganer inkludert UP,
bli behandlet av Politidistriktsutvalget som skal levere sin innstilling
1.3.99. UP utgjør en ressurs som dersom den utnyttes på beste
måte, kan være et viktig bidrag til politidistriktenes
bekjempelse av grenseoverskridende kriminalitet.
Har departementet en nærmere
oversikt over de oppgaver ved Oslo politidistrikt som har karakter
av å være riksoppgaver, f. eks. sikkerhetsopplegg
knyttet til statsbesøk etc., og i hvilken grad tas det
særlig hensyn til disse spesielle oppgavene når
ressurser fordeles?
Ved siden av de tradisjonelle politioppgaver
er Oslo gitt ansvaret for landsomfattende oppgaver innenfor narkotika
og antiterrorbekjempelse. I tillegg har Oslo politidistrikt følgende
særskilte riksdekkende oppgaver
Den Kgl. Politieskorte
Ambassadevakthold
Statsbesøk
Markeringer knyttet til sentrale myndigheter
Beredskapstroppen
Bistandsoppgaver i narkotikasaker
Budsjettildeling for alle politidistrikter foregår
med bakgrunn i den årlige styringsdialogen. Utgangspunktet
for denne er plan- og budsjettforslaget fra politidistriktene. I
dialogen blir oppgaver og prioritering inngående diskutert
med politimesterene.
Grunnlaget for ressurstildelingen til Oslo politidistrikt
er en helhetlig vurdering av distriktets oppgaver og utfordringer.
Sentrale vurderingskriterier er folketallet, antall ansatte, antall
straffesaker, geografi og særskilt ressurskrevende forhold.
Under de særskilte ressurskrevende forhold kommer oppgavene
som nevnt ovenfor.
I departementets ressursprosjekt blir fordelingen
av stillinger mellom de ulike distriktene vurdert, herunder Oslos
særskilte situasjon og oppgavestruktur.
Har KRIPOS tilstrekkelige
ressurser til å føre en effektiv kamp mot barneporno
på Internett?
I samsvar med St. melding nr 53 (1992-93) er
målet å styrke og systematisere arbeidet for å hindre
seksuelle overgrep mot barn, avdekke overgrep og gi barn som har
vært utsatt for slike, en rask og riktig behandling.
Internett er dessverre et sentralt verktøy
for kontaktformidling for pedofile miljøer og distribusjon
av barnepornografi.
I forbindelse med at Kripos i 1994 ble tildelt økte personellressurser,
bestemte Justisdepartementet at 7 årsverk skulle avsettes
for etterretning og etterforskning mot seksuelle overgrep.
Området er fortsatt høyt prioritert, og en ansatt
ved Kripos arbeider utelukkende med etterretning mot Internett.
Ved oppfølging av en eventuell ulovlig
virksomhet på nettet, kan Kripos initiere aksjoner i samarbeid
med lokale politidistrikter. Da vil ressursene som skal settes inn
bli vurdert opp mot annen ressursbruk. Dette vil være en
påtalemessig prioritering, som må besluttes av vedkommende
påtaleansvarlig politimester eller statsadvokat.
Redd Barna har i en høringsuttalelse
bedt om én mill kr til informasjon om kamp mot barneporno
på Internett. Er det satt av slike midler på neste års
budsjett?
Det er ikke tatt stilling til fordelingen av
neste års budsjett ennå. Eventuelle midler til
Redd Barna vil måtte ses i sammenheng med andre, viktige
formål og hvilke tiltak departementet selv gjør
med hensyn til informasjon i denne sammenheng. Bevilgningen under kap.
440 Politi- og lensmannsetaten skal dekke drifts- og investeringsmidler
til politi- og lensmannsetaten, og midler til frivillige organisasjoners
aktiviteter må således vurderes nøye
opp mot politietatens primæroppgaver.
Ad nedjustering av anslag
på bakgrunn av erfaringstall - Kap 470 Fri rettshjelp:
Hva mener departementet er årsaken til at man nå er
i en situasjon der allerede bevilgede midler til fri rettshjelp
ikke blir fulgt opp ? Hvorfor justeres bevilgningene til fritt rettsråd ned
i forhold til regnskap, i motsetning til bevilgninger til fri sakførsel,
som øker noe?
Forbruket på kap. 470 Fri rettshjelp
har særlig i siste halvdel av 90-årene gått
gradvis ned. Justisdepartementet har ikke noe entydig svar på hvorfor
man nå er i en situasjon der bevilgede midler til fri rettshjelp
ikke blir brukt opp. Det ser imidlertid ut som om endringene i rettshjelploven
som trådte i kraft 01.01.1997 ikke har medført
store endringer i det faktiske forbruket av rettshjelptjenester,
men at trenden fra 1995-96 fortsetter ved at utbetalingene til fri
sakførsel øker, mens utbetalingene til fritt rettsråd
avtar. Det kan være flere forhold som forklarer denne utviklingen.
Av mulige årsaker kan nevnes forholdsvis høye
egenandeler og en restriktiv praksis for frafall av disse, samt
innføring av stykkprissatser og begrenset innvilgelsesadgang
for advokater. For bl.a. å finne årsakene til
mindreforbruket i bevilgningen, ba Justisdepartementet Statskonsult foreta
en gjennomgang av ordningen. Statskonsult avleverte sin rapport
i september 1998. Departementet vil nå gjennomgå rapporten
og vil samtidig følge utviklingen og vurdere behovet for
ytterligere å søke å kartlegge årsaksforholdene.
Ut fra regnskapstall viser trenden fortsatt
en økning på fri sakførsel og en forholdsvis
stabil utvikling på fritt rettsråd i 1998. I St.prp.
nr. 1 (1998-99) har departementet tatt konsekvensen av denne utviklingen,
og foreslår en om lag videreført bevilgning til
Fri sakførsel i 1999, mens bevilgningen til Fritt rettsråd
foreslås noe redusert.
I Budsjett-Innst. S. Nr.
4 (1997-98) ba komiteen om at det ble lagt frem en stortingsmelding
om rettshjelpordningen så raskt som mulig. Hvor langt er
dette arbeidet kommet ?
Komiteen stilte spørsmål om
hvor langt arbeidet med en stortingsmelding om fri rettshjelp var
kommet i forbindelse med fjorårets behandling av St.prp.
nr. 1. Departementet svarte da at arbeidet ikke var igangsatt og
at man tok sikte på å evaluere rettshjelpordningen. Etter
at evalueringen var foretatt ville en eventuelt vurdere å justere
ordningen og vurdere behovet for en rettshjelpsmelding.
Statskonsult har på oppdrag fra Justisdepartementet
foretatt en gjennomgang av tilskudd til fri rettshjelp. Statskonsult
ble bedt om å kartlegge virkningene av de endringer i rettshjelploven
som trådte i kraft 01.01.1997 samt å vurdere ordningen
i forhold til kravene i det nye økonomiregelverket. Evalueringsrapporten
1998:12 Evaluering av ordningen med fri rettshjelp ble ferdigstilt
september 1998, og departementet vil nå gjennomgå rapporten.
Denne gjennomgangen vil danne grunnlag for det videre arbeidet med
ordningen med fri rettshjelp.
Hvilke endringer i den
nye aksjeloven er det som utløser en dobling av bevilgningen
under kap. 475 Bobehandling?
Bevilgningen under kap. 475 post 01 foreslås
i 1999 økt som en følge av ny aksjelov med kr
8 625 000,- og på bakgrunn av regnskapstall med kr 2 820
000,-. I tillegg kommer prisjustering med kr 293 000,-. Flere faktorer
bidrar mao. til den store beløpsøkningen.
De nye aksjelovene vil tre i kraft 1. januar
1999. Det er endringer i reglene om tvangsavvikling av selskaper som
medfører økningen på kapittelet, jfr.
de nye aksjelovenes § 16-14 og § 16-18.
Endringene går ut på at skifteretten
skal overta ansvaret for avvikling av selskaper som er besluttet oppløst
av generalforsamlingen. Skifteretten kan treffe slik beslutning
ved kjennelse når særlige grunner foreligger og
ett av to vilkår er oppfylt. Det er særlig det ene
alternativet som vil medføre en økning i antall saker
for skifterettene både i forbindelse med ikrafttredelsen
av lovene og som en økt årlig utgift. Det er alternativet
om at selskaper som ikke er meldt endelig oppløst innen
et år fra melding om oppløsning kan overtas av
skifteretten.
Aksjeloven § 21-2 har overgangsbestemmelser
som gir adgang til å tvangsoppløse selskaper som
ikke, innen fem år, har vedtekter og aksjekapital i samsvar med
den nye loven. Dette vil også medføre økte
utgifter.
Beregningen av de økonomiske konsekvensene
av nye aksjelover baserer seg i stor grad på beregningene i
Ot. prp. nr. 23 (1996-97), som igjen baserer seg på de økonomiske
og administrative konsekvensene beregnet i Ot. prp. nr. 36 (1993-94).
Justisdepartementet har prisjustert beløpene.
Foreligger det en status
over forbruk og fremdrift ved bobehandlingen av Anders Jahres dødsbo?
Bobestyrers regnskap for Anders Jahres dødsbo
viser at det pr 31.12.1997 var utbetalt kr 64 702 872 av statsgarantien
på kr 100 mill. Sammen med utbetalingene i 1998 betyr det
at staten pr 30.09.1998 har utbetalt totalt kr 70 495 760. Dette
beløpet gir imidlertid ikke et helt riktig bilde av forbruket. Årsaken
er blant annet at staten fører regnskap etter kontantprinsippet,
jf bevilgningsreglementet § 14, noe som innebærer
at påløpne utgifter i saken som ennå ikke
er forfalt, herunder deler av bobestyrers salær, ikke fremgår
av regnskapet. For 1998 var det budsjettert ca kr 33 mill til bobehandlingen,
men av ulike årsaker har forbruket hittil i år
vært vesentlig lavere enn dette. Forslaget om at Justisdepartementet
i 1999 får fullmakt til å gi betinget tilsagn
for inntil ytterligere 50 mill. kr er likevel nødvendig
for at boet skal kunne møte eventuelle nye rettslige skritt
fra sine motparter.
Boet er for tiden involvert i en rettssak på Cayman Islands
om gyldigheten av stiftelsen Continental Foundation. Boet vant etter
anke saken i The Court of Appeal of Cayman Islands, der stiftelsen
ble kjent ugyldig. Denne dommen er nå påanket
av boets motparter til Privy Council i London. Det forventes at ankesaken
vil bli behandlet av Privy Council i løpet av 1999.
I Norge er boet involvert i et søksmål
ved Sandefjord byrett mot Lazard Brothers & Co Ltd, Hugo
Kindersly og Bjørn Bettum. Boet har bedt om at hovedforhandling
berammes til høsten 1999.
Boet er også involvert i tvister med
en del andre parter, herunder tvist med Kosmos AS om eiendomsrett
til utenlandsformuen og sak mot Bulls Tankrederi AS.
Det er for tiden ikke mulig for departementet å antyde
når boet kan avsluttes.
I budsjettet er det satt
av 28,7 mill. kr til rene miljøtiltak. Hvordan er disse
midlene fordelt?
Midlene til rene miljøtiltak, 28,7
mill kr, er fordelt på følgende måte:
| Forslag 1999
mill kr |
Politi- og lensmannsetaten: | |
Lønn og drift av miljøkoordinatorer/ | |
- kontakter | 9,3 |
Utdanningstiltak | 1,3 |
Miljøpatruljer i UP | 8,0 |
Politiets sjøtjeneste | 1,6 |
Svalbardbudsjettet: | |
Sysselmannen | 3,5 |
Kulturminne-tiltak | 2,05 |
Refusjon Norsk Polarinstitutt
| 2,95 |
SUM | 28,7 |
Første asyllandregelen
er blitt myket opp. Hvor mange har blitt innvilget asyl på grunnlag
av denne oppmykingen?
Første asyllandregelen innebærer
at en asylsøker som har reist til Norge, etter først å ha
hatt opphold i et annet land hvor vedkommende har oppnådd,
eller kunne søkt om, beskyttelse, kan nektes asyl i Norge under
henvisning til at han må søke asyl i det første
landet. Etter bestemmelsen i utlendingsloven § 17 annet ledd
skal det imidlertid gjøres unntak fra dette prinsippet
dersom utlendingen har en tilknytning til Norge som gjør
at vi er nærmest til å gi ham beskyttelse.
Det er i denne sammenheng viktig å understreke
at unntaksbestemmelsen kun gir søkeren en adgang til å få sin
asylsøknad realitetsbehandlet i
Norge. Dersom søknaden tas under realitetsbehandling vil
spørsmålet om søkeren skal gis asyl eller
oppholdstillatelse, eller om søknaden skal avslås,
bli vurdert etter de samme kriteriene som gjelder for alle andre
asylsøkere.
Utlendingsmyndighetene sitter ikke inne med
konkrete tall som belyser hvilke konsekvenser den nevnte oppmykingen
har hatt. Statistikken, som baserer seg på registrering
i FREMKON-systemet, gir ikke slike opplysninger. Det at første
asyllandsregelen er vurdert brukt i en sak, eller at den ville blitt
brukt i et tilsvarende saksforhold dersom praksis ikke var blitt
myket opp, er ikke forhold som fanges opp gjennom gjeldende registreringsordning.
Via saksbehandlingsapparatet vet vi imidlertid at flere saker er
blitt realitetsbehandlet som følge av oppmykingen.
På hvilken måte
samarbeider departementet med private organisasjoner, som f.eks.
Ungdom mot vold, og hvordan er dette eventuelt sikret med budsjettmidler?
Justisdepartementet ser det som viktig at flest
mulig gode krefter engasjerer seg i arbeidet mot voldskriminalitet.
Mange av de private organisasjonene utgjør et verdifullt
supplement til den innsatsen det offentlige gjør på denne
sektoren.
Departementet har med jevne mellomrom møter
med frivillige organisasjoner som arbeider mot vold. Senest i september
ble det avholdt møte med Norges Røde Kors, Kirkens
Bymisjon og Ungdom mot vold, for å drøfte aktuelle
saker.
Når det gjelder det praktiske samarbeidet,
vil det normalt ligge på lokalt nivå, ettersom
organisasjonene i hovedsak arbeider på dette nivået.
For eksempel er det etablert godt samarbeid mellom forebyggende
enhet ved Grønland politistasjon og Ungdom mot vold.
Departementet har også deltatt i utvikling
av modeller for samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak,
den såkalte SLT-modellen (samordning av lokale tiltak).
I slike modeller blir det lagt vekt på at både
politi, andre lokale offentlige etater og frivillige organisasjoner
skal samordne sin virksomhet for optimal utnyttelse av ressursene
og for best mulige tiltak. Dette er gitt prioritet i departementets
strategiplan for forebyggende polititjeneste.
Justisdepartementet støtter vanligvis
ikke frivillige organisasjoner med driftsmidler over kap 440. Regjeringens
tilskuddsordninger er administrert av andre departementer, særlig
Barne- og familiedepartementet. Når det gjelder støtte
til konkrete faglige prosjekter og tiltak, vil det måtte
vurderes i hvert enkelt tilfelle ut fra kvalitet og faglige prioriteringer.
I handlingsplanen mot vold
i Oslo legges det opp til å bruke personer som har siviltjeneste.
Hvordan er dette opplegget praktisk tenkt gjennomført?
Hvilken myndighet skal de ha, hvilke oppgaver skal de pålegges og
skal de gripe inn i voldssituasjoner?
Som ledd i justissektorens samlede innsats mot
vold planlegger Justisdepartementet å benytte sivile vernepliktige
til voldsforebyggende arbeid i Oslo. Tiltaket skal organiseres som
et prosjekt. Dette er foreløpig på planleggingsstadiet.
Tanken om å benytte sivile vernepliktige
til å motvirke vold i Oslo er en videreføring
av arbeidet med å utvikle innholdet i siviltjenesten i
overenstemmelse med Stortingets intensjoner. Stortinget har lagt
til grunn at siviltjenesten skal være vernerelevant i forhold
til fredsskapende arbeid og at det bør legges vekt på konfliktforebyggende,
fredsbevarende og samfunnsnyttig arbeid i tjenesten.
I tråd med dette er det igangsatt forsøksvirksomhet for å utvikle
nye tjenesteformer. Siviltjenesteadministrasjonene har, i samarbeid
med en rekke kommuner, etablert prosjekter for avgivelse av sivile
vernepliktige til volds- og konfliktforebyggende arbeid blant barn
og unge. Mannskaper i Nord-Norge og på Vestlandet får tilbud
om utplassering i såkalt VOKT (Volds Og Konfliktforebyggende
Tiltak)-tjeneste, mens mannskaper på Øst- og Sørlandet
kan tjenestegjøre i Kameratstøtteprosjektet. Mannskapene
utplasseres i skoler og på steder hvor ungdom samles, og
har som oppgave å forebygge vold og mobbing. I Oslo deltar
også sivile vernepliktige sammen med Natteravnene.
Det prosjektet Justisdepartementet nå legger
opp til tar utgangspunkt i den modellen som er etablert av Natteravnene.
Man vil også benytte erfaringene fra VOKT- og Kameratstøtteprosjektene.
Foreløpig er det ikke avklart hvordan tiltaket skal organiseres
og hvem som skal stå for driften. Det forventede målet
er at de sivile vernepliktige gjennom synlig tilstedeværelse
vil skape større trygghet for borgerne og dempe uroelementer. En
mulig ordning kan derfor være å la mindre grupper av
mannskaper sirkulere på offentlige steder der det særlig
forekommer vold, f. eks. ulike sentrumsområder, T-baneområder
og kjøpesentra.
De sivile vernepliktige som utfører
denne typen tjeneste vil ha samme myndighet til å gripe
inn i voldssituasjoner som den vanlige borgere har. De skal ikke
ha politimyndighet, men mulighet til å tilkalle politiet dersom
de observerer voldshandlinger.
I budsjettproposisjonen
s. 70 opplyses det at man skal lage en brosjyre for å øke
informasjonen til voldsofre. Hvilke andre tiltak har departementet
for å styrke dette informasjonsarbeidet?
Den omtalte brosjyren ble utgitt i 1995. På bakgrunn av
enkelte lov- og regelendringer er det behov for en revisjon og nyutsendelse.
Dette er en brosjyre for alle som har vært utsatt for
lovbrudd.
Når det gjelder voldsofrene spesielt,
har hvert politidistrikt utarbeidet en mindre, lokal informasjonsfolder som
informerer om hvor man lokalt kan få legehjelp eller annen
medisinsk hjelp/undersøkelse, i tillegg til om
det fins krisesentrer, krisetelefoner e.l. Denne folderen gir opplysninger
om adresser og telefoner.
Gjennom prøveprosjektet med Kompetansesenteret for
voldsofferarbeid følger departementet opp gjennom styringsgruppen
også arbeidet med å gi informasjon og støtte
til voldsrammede generelt, bl a gjennom arrangement av eller deltakelse
på seminarer, konferanser o.l.
I budsjettproposisjonen
sies det på side 103 at departementet vurderer de ulike
hensyn vedrørende spill på skip i norske farvann.
Arbeidet legges opp med henblikk på å komme frem
til et felles regelverk for spill på skip i Norden. Komiteen
viser til at lotteriloven gir hjemmel for å fastsette unntak
fra deler av loven for norske skip som går i rute mellom
norsk og utenlandsk havn. Slike forskrifter er ikke gitt.
-
Hvordan er rettstilstanden på dette området i
de andre nordiske land?
- Hvordan er konkurransesituasjonen
for norske rederier som driver rutetrafikk mellom norsk og utenlandsk
havn?
- Når det
ikke er gitt noen forskrift som faktisk unntar rederiene fra lotteriloven,
betyr det at departementet har til hensikt å stoppe den
virksomhet som nå pågår i rute mellom
norsk og utenlandsk havn?
Etter dansk lov er det ikke adgang til å gi
tillatelse til noen form for spill om penger, herunder oppstilling
av automater som gir pengegevinster. Imidlertid kan det gis tillatelse
til opprettelse og drift av spillekasino. Det er foreløpig
gitt 6 slike tillatelser, men kun til landbasert virksomhet. På danske
ferjer forekommer det derfor ikke pengespill, herunder automater
som gir utbetaling i form av penger. Dette gjelder ferjer på alle
ruter ut fra Danmark. Hvorvidt dansk lotterilov gjelder for utenlandske
ferjer i dansk farvann, beror på en tolking av den danske
straffeloven. I henhold til dansk straffelov § 6 hører
handlinger som foretas i den danske stat under dansk straffemyndighet.
Videre er det gitt særskilte bestemmelser om straffemyndighet
for handlinger som foretas på dansk fartøy.
Svensk lotterilov omfatter både utenlandske
og svenske ferjer som går i rute mellom svensk og internasjonal
havn. Så lenge disse båtene befinner seg i svensk farvann
kreves tillatelse av Lotteriinspektionen i Sverige til automatspill,
rulett, kortspill, mv. Svensk lotterilov gjelder imidlertid ikke
i internasjonalt farvann. Det kan ikke drives spillevirksomhet så lenge
skipet ligger til svensk havn. Departementet har fått opplyst av
Lotteriinspektionen i Sverige at den har gitt tillatelse til automatdrift
ombord i maksimalt to ferjer som går i rute mellom Sverige
og Norge. Det er foreløpig opplyst at dette antakelig dreier
seg om sommertrafikk.
Sverige og Finland har inngått en konvensjon
som fastsetter strenge retningslinjer for hva slags spill som tillates
og i hvilket omfang. På finske og ålandske ferjer
er det gitt tillatelse til automatdrift, rulett og kortspill, mv.
Tillatelse gis av Lotteriinspektionen i Sverige når skipet
befinner seg i svensk farvann. Dette er ferjer som trafikkerer mellom
Sverige og Finland.
Myndighetene på Island oppgir at spill
ombord i ferjer krever tillatelse. Det er foreløpig ikke
gitt slik tillatelse til skip som trafikkerer norsk havn.
Som det fremgår av ovenstående,
møter derfor ikke norske rederier konkurranse fra danske
ferjer som trafikkerer norske havner i forhold til spillevirksomhet. Ferjetrafikken
til og fra Norge skjer i all hovedsak ved norske og danske ferjeselskaper.
Dette er hovedkonkurrentene. Når det gjelder båter
som trafikkerer mellom Sverige og Norge, vil konkurransesituasjonen være
beskjeden, fordi det er tale om helt andre farvann. Videre er både
pengeinnsatsen og premiene i de svenske tillatelsene beskjedne.
Fra Island er det per dato ingen konkurranse,
da det ikke er gitt noen tillatelse til pengespill, for skip som trafikkerer
norsk havn.
På norske ferjer er det i dag ikke
bare utbetalingsautomater, men også ulike former for hasardspill
som det ikke er gitt tillatelse til i Norge. Justisdepartementet forventer
at all virksomhet uten tillatelse opphører, under henvisning
til at alle former for lotteri ombord i norske skip som går
i rute mellom norsk og utenlandsk havn krever tillatelse fra norske
myndigheter, så lenge det ikke er gitt unntak fra lotterilovens
bestemmelser i medhold av lotteriloven § 2 første
ledd annet punktum.
Til orientering omfatter ikke loven lotteri
ombord i norske skip som ikke anløper norsk havn eller
på norske innretninger og anlegg utenfor norsk økonomisk sone
og den norske del av kontinentalsokkelen, jf lotteriloven § 2
annet ledd.
Departementet har ikke gitt tillatelser til
lotterivirksomhet ombord i norske ferjer. En eventuell virksomhet
bør imidlertid underlegges myndighetenes kontroll. Departementet
er allerede i dialog med øvrige nordiske land med henblikk
på å komme frem til et felles regelverk uavhengig
av hvor skipet er registrert, jf. St.prp. nr. 1 s. 103. Fra norsk
side vil det evt. være naturlig å stille krav
om at inntekter fra spill på ferjer fordeles på vanlig
måte til samfunnsnyttig og humanitær virksomhet.
I arbeidet med ny lotterilov
er det foreslått at lotterier bare skal tillates dersom
det er til inntekt for humanitære eller samfunnsnyttige
formål (jf NOU 1997:14 Spillet om pengene). Rederienes
inntekter på spill går ikke til humanitære
eller samfunnsnyttige formål, men til rederiene selv.
-
Hvordan vurderer departementet dette forhold, og hvilke konsekvenser
vil det få dersom rederier får tillatelse til å drive
lotterier og hasardspill til inntekt for seg selv?
- Er departementet
kjent med om det foregår ulovligheter i tilknytning til
rederienes automatdrift og hasardspill?
Det er grunn til å anta at inntektene
fra automater og andre spill ombord i norske ferjer utgjør
betydelige beløp, anslagsvis flere 10-talls millioner,
som kunne tilført det frivillige organisasjonsliv betydelige
midler til samfunnsnyttige og humanitære formål.
Departementet er kjent med at inntektene fra spill i ett rederi alene
trolig beløper seg til flere titalls millioner kroner. Det
foreligger etter departementets syn ikke konkurransemessige forhold
som gir grunnlag for å opprettholde spilleinntekter til
ferjerederiet selv.
Omsetningen pr. innbygger i det norske spill-
og lotterimarkedet er betydelig i internasjonal målestokk. Markedet
er attraktivt, men konkurransen er imidlertid blitt betydelig skjerpet
de senere år. Dersom det tillates pengespill på norske
ferjer til inntekt for skipet selv, er det grunn til å tro
at andre aktører vil satse sterkere i dette markedet. Kasinovirksomhet
er i dag ikke tillatt i Norge. Dersom det gis unntak fra loven,
er det grunn til å anta at noen vil starte kasinobåter
som går i regelmessig rute mellom norsk og utenlandsk havn
bare for å oppfylle kriteriene for unntak fra loven, men
hvor hovedhensikten er å generere inntekter fra kasinovirksomhet.
Departementet har ikke innhentet dokumentasjon
på hvordan anvendelsen av overskuddet av virksomheten blir
anvendt. Det gis imidlertid i dag ingen andel til samfunnsnyttig
eller humanitær virksomhet. Det er departementets erfaring
at all form for spillevirksomhet må undergis streng kontroll
for å sikre både spillerens og den humanitære
eller samfunnsnyttige organisasjonens inntekter. Som oppfølgning
til NOU 1997:14 Spillet om pengene, vil Justisdepartementet fremme forslag
til Stortinget om opprettelse av et statlig lotteritilsyn som gis
kompetanse til å foreta en overordnet fordeling av det
totale lotterimarkedet, samt myndighet til å ivareta kontroll
og sikkerhetsrutiner ved spillvirksomheten.