Oppstillingen nedenfor viser bevilgningsforslagene
under rammeområde 21 fra St.prp. nr. 1 (1998-99).
Tabell 1.1
Oversikt over budsjettkapitler
og poster1) i rammeområde 21
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 |
Utgifter i kroner |
Nærings- og handelsdepartementet |
| | | |
971 | | Eksportfinans
ASA | 53 000
000 |
| 70 | Tilskudd | 53 000 000 |
|
Statens forretningsdrift |
| | | |
2460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt | 50 000
000 |
| 24 | Driftsresultat | 0 |
| | 1 Driftsinntekter, refusjon
av driftsutgifter fra risikoavsetningsfond | -31
500 000 |
| | 2 Driftsutgifter | 31
500 000 |
| 50 | Tilskudd til risikoavsetningsfond
for SUS/Baltikum-ordningen | 50 000 000 |
| | Sum utgifter
rammeområde 21 | 103
000 000 |
Inntekter i kroner |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål
og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med nybygg, anlegg m.v. |
5460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt | 280 000
000 |
| 50 | Tilbakeføring
fra risikoavsetningsfond for SUS/Baltikumordningen | 5 000 000 |
| 71 | Tilbakeføring
fra gammel portefølje | 275 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 21 | 280
000 000 |
| | Netto
rammeområde 21 | -177
000 000 |
1) 90-poster behandles av Finanskomiteen utenfor
rammesystemet.
Sammendrag fra St.prp.
nr. 1 (1998-99) Nærings- og handelsdepartementet
Stortinget besluttet i 1978 å opprette
en ordning med fast rente på tilsagnstidspunktet og valutakurssikring ved
finansiering av kapitalvareeksport, den såkalte 108-ordningen,
jf. St.prp. nr. 108 (1977-78) og Innst. S. nr. 228 (1977-78). Utgangspunktet
for rentefastsettelsen er den såkalte Consensus-avtalen
innenfor OECD, som regulerer konkurransen mellom OECD-landene når
det gjelder rente- og avdragsvilkår for offentlig støttede
lån ved kapitalvareeksport.
Med hensyn til nye tilsagn om finansiering av
kontrakter under 108-ordningen i 1999 foreslår Nærings- og
handelsdepartementet at Eksportfinans gis tilsagn om statlig dekning
av underskudd på avregningskontoen for 108-ordningen som
følge av tilsagn om lån fram til 31. desember
1999, jf. Forslag til vedtak II, 2 i proposisjonen.
Regnskapet for 108-ordningen viste et underskudd på 47
mill. kroner for 1997.
Det foreslås en bevilgning på 53
mill. kroner i tilskudd til Eksportfinans ASA på statsbudsjettet
for 1999. Bevilgningsforslaget dekker underskuddet for 1997 på 47
mill. kroner med tillegg av rentegodtgjørelse.
Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Kjell Ivar Fossnes, Ranveig Frøiland,
Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet, Siv
Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi
Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn,
fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug
Nakkim, fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, fra Sosialistisk
Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen
og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen, slutter
seg til forslaget til bevilgning under kap. 971 post 70 og til forslag
til vedtak A. II vedrørende tilsagnsfullmakter under kap.
9 Komiteens tilråding.
Garantirammen for den alminnelige ordning foreslås videreført
uendret innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar
på 30 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak III, 1, 3 i proposisjonen.
GIEK avgjør selv fordelingen av rammen mellom Forretningsdelen
og Samfunnsdelen. For tiden fordeler rammen seg med ca. 3 mrd. kroner
på Forretningsdelen og ca. 27 mrd. kroner på Samfunnsdelen.
Garantiordningen for SUS/Baltikum foreslås videreført
innenfor en uendret totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar
på 3 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak III, 1, 4 i proposisjonen.
SUS/Baltikum-ordningen ble opprettet
som et midlertidig virkemiddel i en periode da den politiske usikkerheten
i området var svært høy. Den politiske risikoen
er fortsatt så høy at ordningen er nødvendig for
at eksportørene skal få et tilfredsstillende tilbud. Det
foreslås en bevilgning på 50 mill. kroner til
risikoavsetningsfond for SUS/Baltikum-ordningen, dvs. en halvering
i forhold til 1998.
Komiteen slutter seg
til forslagene i proposisjonen til garantifullmakter, jf. forslag
til vedtak A. III under kap. 9 Komiteens tilråding.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Tverrpolitisk
Folkevalgte, slutter seg til forslaget i proposisjonen til bevilgning
under kap. 2460 post 50.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre slutter seg til
forslaget i proposisjonen. Samtidig vil disse medlemmer bemerke
enkelte forhold ved GIEK. Når det gjelder trekkfullmakter,
er det foreslått ikke å videreføre disse
for 1999. Disse medlemmer vil legge vekt på at
Regjeringen, ut ifra et ønske om forenkling, finner annen
egnet ordning som ikke vanskeliggjør et eventuelt likviditetsbehov
for GIEK. Disse medlemmer regner med at inndragning
av trekkfullmaktene ikke påfører GIEK merarbeid.
Videre vil disse medlemmer bemerke
at den endringen som er foretatt under SUS/Baltikum-ordningen
synes hensiktsmessig ut ifra at ordningen skal bli mer operativ
og legge grunnlag for økt eksport ved at GIEK gis mulighet
til å foreta en helhetsvurdering av de sikkerheter kjøpere,
debitorer og garantister, er villige til å stille.
Disse medlemmer vil imidlertid
understreke betydningen av at denne ordningen praktiseres på linje med
sammenlignbare ordninger, slik at man samtidig oppnår forenkling
i praktisering av SUS/Baltikum-ordningen.
Videre vil disse medlemmer bemerke
at når det gjelder anbudsgarantiordningen, som administreres
av GIEK, så vil disse medlemmer be Regjeringen vurdere
på nytt om ordningen kan videreføres slik at den
er i tråd med prioriteringene for næringslivet,
og da særlig de små bedriftene, jf. budsjettforliket
med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot den foreslåtte bevilgningen til risikoavsetningsfond
for SUS/Baltikum-ordningen på 50 mill. kroner,
og viser til at eksportørene selv må bære
risikoen ved å handle med bedrifter i land hvor den politiske
usikkerheten er høy.
Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte har
i sitt primære forslag under kap. 2460 post 50 ført
opp 75 mill. kroner, som er 25 mill. kroner høyere enn
Regjeringens forslag.
Denne inntektsposten benyttes til tilbakeføring
av den del av bevilgningen til risikoavsetningsfond under SUS/Baltikum-ordningen
som ikke er bundet opp i garantitilsagn ved utgangen av året
og tilbakeføring av midler fra tidligere årganger
som er knyttet til garantitilsagn som er blitt annullert.
Det foreslås avsatt 5 mill. kroner
for tilbakeføring fra bevilgning til risikoavsetningsfond
for SUS/Baltikum-ordningen. Dette er anslag, og Regjeringen
vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring ved
revidering av statsbudsjettet i vårsesjonen 1999.
Garanti-Instituttet for Eksportkreditt ble omorganisert til
forvaltningsbedrift 1. januar 1994. Betydelige deler av GIEKs portefølje
er knyttet til virksomheten før 1994. Av GIEKs gamle portefølje
er gammel alminnelig ordning og særordningen for utviklingsland
de største.
En gjennomgang av økonomien i GIEKs
gamle alminnelige ordning viser at ordningen har en bedre økonomi
enn hva som er nødvendig for å møte potensielle
utbetalingskrav. Den del av saldoen på GIEKs trekkfullmakt
i (tilbakeføring til) statskassen for gammel portefølje
som er knyttet til gammel alminnelig ordning, var pr. 31. desember
1997 på 874 mill. kroner. Dette skyldes at gjeldslettebevilgninger
til GIEK er ført mot trekkfullmakten uten utbetaling av
midler til GIEK og i tillegg renter og innbetalinger fra GIEK. Det foreslås
at 275 mill. kroner av saldoen på trekkfullmaktskontoen
inntektsføres i statsbudsjettet for 1999.
Regjeringens gjeldsplan mot år 2000
uttrykker en helhetlig strategi på gjeldsområdet
og inneholder både multilaterale og bilaterale tiltak.
Ett av tiltakene i planen er å ettergi fordringer overfor
gjeldstyngede lavinntektsland. Disse fordringene er i hovedsak knyttet
til eksportgarantier gitt på slutten av 1970-tallet og begynnelsen
av 1980-tallet. Mange av fordringene er relatert til skipseksportkampanjen.
Økonomien i de to ordningene er tilstrekkelig
til å tåle belastningen med en gjeldslette inntil
et beløp som tilsvarer summen av tidligere gitte bevilgninger
til erstatningsutbetalinger under de to ordningene. Regjeringen
foreslår derfor at ettergivelse av fordringer i henhold
til gjeldsplanen under gammel alminnelig ordning kan skje med inntil
1 266 mill. kroner. For særordningen for utviklingsland
foreslås det at det kan ettergis fordringer inntil 1 907
mill. kroner.
Ettergivelsen av fordringer i henhold til gjeldsplanen vil
fordeles over mange år slik at det faktiske omfanget av
gjeldslette først vil bli klart etter lang tid. For nærmere
informasjon henvises det til gjeldsplan mot år 2000 under
kap. 2460 i proposisjonen og omtale i Utenriksdepartementets budsjettproposisjon
for 1999 under kap. 166 Gjeldslettetiltak.
Komiteen slutter seg
til forslaget i proposisjonen under kap. 5460 postene 50 og 71.
Nedenfor er det gitt oversikt over de ulike
fraksjoners opplegg og forslag til bevilgninger under ramme-område
21. Det vises til brev fra Stortingets presidentskap 3. november
1998 hvor det fremgår at det ved vedtak i Stortinget 30.
november 1998 er fastsatt at netto-rammen under rammeområde
21 skal være kr -177 000 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Tverrpolitisk
Folkevalgte, viser til flertallets forslag til vedtak i samsvar
med denne nettorammen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Tverrpolitisk Folkevalgte slutter seg subsidiært
til flertallets forslag.
Tabell 1.2
Forslag i St.prp. nr. 1
innenfor rammeområde 21 (eksportgarantier) og forslag til
disponering av rammesummen fra AP, fra Krf, SP og V, fra H og SV.
Budsjettopplegg utenfor rammen fra FrP og TF. Forslagene er i tusen
kroner.
| | | | Forslag
innenfor vedtatt ramme | Budsjettopplegg utenfor
vedtatt ramme |
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 | AP | KrF,
SP og V | SV | H | FrP | TF |
Utgifter: |
971 | | Eksportfinans
ASA | 53 000 | 53 000 | 53 000 | 53 000 | 53 000 | 53 000 | 53 000 |
| 70 | Tilskudd | 53 000 | 53 000 | 53 000 | 53 000 | 53 000 | 53 000 | 53 000 |
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 | AP | KrF,
SP og V | SV | H | FrP | TF |
2460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 0 | 75 000 |
| 24 | Driftsresultat: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| | 1 Driftsinntekter, refusjon av
driftsutgifter fra
risikoavsetningsfond | -31 500 | -31 500 | -31 500 | -31 500 | -31 500 | -31 500 | -31 500 |
| | 2 Driftsutgifter | 31 500 | 31 500 | 31 500 | 31 500 | 31 500 | 31 500 | 31 500 |
| 50 | Tilskudd til
risikoav-
setningsfond for SUS/
Baltikum-ordningen | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 0 | 75 000 |
| | Sum
utgifter | 103
000 | 103
000 | 103
000 | 103
000 | 103 000 | 53
000 | 128
000 |
Inntekter: |
5460 | | Garanti-Instituttet
for Eksportkreditt | 280 000 | 280 000 | 280 000 | 280 000 | 280 000 | 280 000 | 280
000 |
| 50 | Tilbakeføring
fra risiko-avsetningsfond for SUS/Baltikumordningen | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
| 71 | Tilbakeføring
fra gammel portefølje | 275 000 | 275 000 | 275 000 | 275 000 | 275 000 | 275 000 | 275 000 |
| | Sum
inntekter | 280
000 | 280
000 | 280
000 | 280
000 | 280 000 | 280
000 | 280
000 |
| | Netto
rammesum | -177
000 | -177
000 | -177
000 | -177
000 | -177 000 | -227
000 | -152
000 |
| | Avvik
fra vedtatt ramme | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -50 000 | 25 000 |