Komiteen viser til
Budsjett-innst. S. I (1998-99), St.meld. nr. 1 (1998-99), St.prp.
nr. (1998-99) og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1-13 (1998-99) og til
det som står i denne innstillinga og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
I.
For Stortingets behandling av Statsbudsjettet
for 1999 fastsettes følgende rammer for bevilgninger i samsvar
med inndelingen i rammeområder vedtatt av Stortinget 20.
oktober og supplert 13. november 1998:
| Rammeområde | Ramme |
1 | Statsforvaltning | 11 729 350 000 |
2 | Familie og forbruker | 27 763 181 000 |
3 | Kultur | 1 785 477 000 |
4 | Utenriks | 11 885 208 000 |
5 | Justis | 7 787 034 000 |
6 | Innvandring, regional
utvikling, bolig og arbeid | 5 726 015 000 |
7 | Dagpenger m.v. | 9 794 000 000 |
8 | Forsvar | 23 895 078 000 |
9 | Næring | 3 185 975 000 |
10 | Fiskeri | 441 360 000 |
11 | Landbruk | 13 301 463 000 |
12 | Olje og energi | -30 313 000 000 |
13 | Miljø | 2 208 212 000 |
14 | Stortinget | 725 559 000 |
15 | Sosial og helse | 24 675 321 000 |
16 | Folketrygden, sosial og
helse | 139 538 800 000 |
17 | Utdanning og forskning
| 24 488 746 000 |
18 | Samferdsel | 15 823 280 000 |
19 | Rammetilskudd til
kommunesektoren | 49 145 218 000 |
20 | Tilfeldige utgifter og
inntekter | 5 221 254 000 |
21 | Eksportgarantier | -177 000 000 |
22 | Finansadministrasjon | 7 713 344 000 |
23 | Skatter og avgifter | -401 774 975 000 |
24 | Utbytte m.v. | -5 227 542 000 |
II.
Folketrygdfondets reglement §5 endres
til følgende:
Styret har ansvaret for at fondets midler anbringes med
sikte på best mulig avkastning under hensyntaken til betryggende
sikkerhet og den nødvendige likviditet.
Fondets midler kan plasseres i norske ihendehaverobligasjoner
og sertifikater, som kontolån til statskassen og som innskudd
i Postbanken og forretnings- og sparebanker. Innenfor en ramme på 20
pst. av forvaltningskapitalen kan fondets midler plasseres i aksjer i selskaper
notert på norsk børs og, etter godkjenning fra Finansdepartementet,
aksjer i norske selskaper ellers hvor aksjene er gjenstand for regelmessig
og organisert omsetning, børsnoterte grunnfondsbevis i
norske sparebanker, kredittforeninger og gjensidige forsikringsselskaper,
og børsnoterte konvertible obligasjoner og børsnoterte
obligasjoner med kjøpsrett til aksjer i norske selskaper.
Fondet kan delta i emisjoner i ikke-børsnoterte aksjer
i norske selskaper umiddelbart før børs-introduksjon,
dersom det er klargjort på emisjons-tidspunktet
at de aktuelle aksjene vil bli børsnotert kort tid etter
emisjonen.
Annet ledd er ikke til hinder for at Folketrygdfondet kan
beholde aksjer i norsk selskap som i forbindelse med oppkjøp,
fusjon e.l. endrer status til å bli utenlandsk selskap.
Fondet kan videre, innenfor den samlede rammen
på 20 pst. av fondskapitalen, gå inn med egenkapitalinnskudd
i form av ikke-børsnoterte papirer, i tilfelle hvor fondet
står i fare for å lide betydelige tap på plasseringer
i obligasjoner. Dette må i så fall være
ledd i en koordinert aksjon, hvor en dominerende gruppe av kreditorene
deltar, og hvor siktemålet for fondet alene er å trygge
fondets egne interesser.
Folketrygdfondet kan eie andeler for inntil
15 pst. av total aksjekapital eller grunnfondsbeviskapital i ett enkelt
selskap. Styret kan ta opp kortsiktige lån dersom dette
finnes hensiktsmessig.
Folketrygdfondet kan, etter nærmere
retningslinjer fastsatt av Finansdepartementet, inngå salgs-
og gjenkjøpsavtaler knyttet til egenkapitalinstrumenter
og rentebærende instrumenter der erververen av instrumentene
etter avtalen har plikt til å tilbakeføre disse
til selger.
III.
Regjeringens fullmakt til å selge aksjer i
1998 for inntil 500 mill. kroner forlenges til 31. desember 1999. Forutsetningen
er at nedsalget kan skje til en akseptabel pris. Salget skal komme
i tillegg til salg som Regjeringen tidligere har varslet (aksjer
i DnB, Kreditkassen, Norsk Medisinaldepot og Statkorn Holding).
IV.
Stortinget slutter seg til Regjeringens opplegg
til innvilgningsrammer og rammer for netto utlånsvekst
for statsbankene i 1999.
V.
Norge må ta initiativ til en strategisk
dialog med EU for å styrke vår forankring i EØS-avtalen
og vår deltakelse i EUs ulike samarbeidsprosjekter. Vår
rolle som ledende energi- og miljønasjon må brukes
aktivt i en slik dialog. I en slik dialog kan det også undersøkes mulighetene
for å knytte den norske krone nærmere til euroen.
VI.
Det oppnevnes en statlig moderniseringskomité med mandat
til å foreslå strukturendringer i offentlig sektor for å sikre
mer økonomiske og menneskelige ressurser til eldreomsorg,
helse, utdanning og forskning, og for å sikre folketrygden.
Komiteen må legge vekt på følgende i
sitt arbeid:
– Tiltak
som kan bidra til å bedre økonomiens virkemåte
vurderes på bredt grunnlag.
– Forholdet mellom forvaltningsnivåene
vurderes med sikte på forenkling, herunder også forholdet mellom
statsadministrasjon og lokaladministrasjon, for å fjerne
unødvendig dobbeltadministrasjon.
– Statsadministrasjonen og det
offentlige serviceapparat må moderniseres.
– Forholdet mellom fylkeskommunene og
statsadministrasjonen må avklares for å fjerne
unødvendig dobbeltadministrasjon.
– Frivillige kommunesammenslåinger må oppmuntres.
Arbeidstakere og brukerinteresser må trekkes
med i komiteens arbeid.
VII.
Stortinget ber Regjeringen utrede og legge frem
forslag til økonomiske stimuleringstiltak for å fremme forsknings-
og utviklingsarbeidet i bedriftene. Samtidig bes Regjeringen utrede
og fremme forslag om å opprette et Norges Forskningsfond,
basert på midler fra et eventuelt salg av statlige aksjer.
VIII.
Regjeringen bes snarest ta nødvendige
skritt for å oppfylle Stortingets forutsetninger om at
Statens lånekasse for utdanning skal tilby fastrentelån.
IX.
Stortinget ber Regjeringen om at den i barnehagemeldingen
som fremlegges våren 1999 fremmer forslag som i større
grad sikrer økonomisk likebehandling mellom kommunale og
private barnehager som inngår i kommunens totale tilbud
og der oppgaver og forpliktelser er de samme.
X.
Stortinget ber Regjeringen legge opp til at
den innsatsstyrte finansieringen av sykehusene økes til
50 pst. fra 1999. Det forutsettes at Regjeringen i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 1999 kommer tilbake til en nærmere
analyse og vurdering av aktivitetsveksten i den innsatsstyrte finansieringen
bl.a. i lys av den økte refusjonssatsen.
XI.
Stortinget ber Regjeringen om at den våren
1999 legger frem forslag om endringer i bestemmelsene om utleie
og formidling av arbeidskraft på bakgrunn av Blaalidutvalgets
innstilling og høringen om denne.
XII.
Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
for 1999 legge fram forslag som gjør det mulig at ferdigutdannede
politihøyskolestudenter kan tilbys stillinger som ledd
i arbeidet for å redusere kriminaliteten. Regjeringen bes
vurdere å skille ut Oslo politikammer som egen post i Justisdepartementets
budsjett og at hovedstadsoppgavene identifiseres budsjettmessig.
XIII.
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
i 1999 om delprivatisering og om børsnotering av Telenor
og salg av aksjene i Arcus AS med dets datterselskaper.
XIV.
Stortinget ber Regjeringen utrede og legge frem for
Stortinget en vurdering av mulige prøveprosjekter av privat finansiering,
bygging og drift av veiprosjekter.
XV.
Stortinget ber Regjeringen legge frem en vurdering av
situasjonen i verftsindustrien og virkningen av støttenivået
i Norge i forhold til andre lands støtte.
XVI.
Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett
og i Forsvarsdepartementets omgrupperingsproposisjon høsten
1999 komme tilbake til forsvarsbudsjettet og dekningen av utgifter
til internasjonale operasjoner ut fra intensjonene i Langtidsmeldingen.
XVII.
St.meld. nr. 1 (1998-99) - Nasjonalbudsjettet
1999 - vert å leggje ved protokollen.
XVIII.
Budsjett-innst. S. I (1998-99) - innstilling
frå finanskomiteen om Nasjonalbudsjettet for 1999 og forslaget til
statsbudsjett medrekna folketrygda for 1999 - vert å leggje
ved protokollen.