Regjeringen legger med dette fram meldingen
om Revidert nasjonalbudsjett 1999. Meldingen er utarbeidet i samarbeid
med de enkelte departementene og bygger på opplysninger
mottatt til og med 7. mai.
Regjeringens økonomiske politikk skal
legge til rette for arbeid til alle, en rettferdig fordeling og
en forvaltning av naturressurser og miljø som er forsvarlig
i et langsiktig perspektiv. Oljeformuen må forvaltes slik
at også framtidige generasjoner får nyte godt
av den, og slik at det ikke skapes for sterkt press i norsk økonomi. Regjeringen
legger vekt på å opprettholde en spredt bosetting
og vil gjennom den økonomiske politikken søke å bremse
den sentraliseringen som har funnet sted de siste årene,
og gradvis snu flyttestrømmen.
Konjunkturoppgangen gjennom de siste seks årene har
vært bredt basert og meget sterk. Fra 1993 til 1998 vokste
BNP for Fastlands-Norge med gjennomsnittlig 3I pst.
pr. år. Sysselsettingen har økt sterkt gjennom hele
oppgangskonjunkturen. Fra 1993 til 1998 var økningen hele
226 300 personer, eller vel 11 pst. Det norske arbeidsmarkedet har
samtidig vist seg å være svært fleksibelt,
med en sterk oppgang også i arbeidsstyrken. Tilstrømmingen
av arbeidskraft har i betydelig grad bidratt til å dempe
presset i arbeidsmarkedet. Dette har vært en medvirkende årsak
til at norsk økonomi lenge klarte å kombinere
høy økonomisk vekst med moderat lønns-
og prisvekst. Gjennom 1997 og inn i 1998 ble det imidlertid etter
hvert klart at arbeidskraftreserven i deler av arbeidsmarkedet var
i ferd med å bli uttømt, noe som bl.a. kom til
uttrykk gjennom en markert nedgang i langtidsledigheten. Fallet
i ledigheten i 1998 var vesentlig sterkere enn tidligere år
i oppgangen.
Økende ubalanser i arbeidsmarkedet
bidro til at lønnsveksten gradvis tiltok. Årslønnsveksten
fra 1997 til 1998 anslås nå til 6,2 pst., som
er det dobbelte av lønnsveksten hos våre handelspartnere.
Etter lønnsoppgjørene i 1998 ble bildet av svekket
konkurranseevne for fastlandsbedriftene svært tydelig.
Samtidig falt oljeprisen kraftig. Som årsgjennomsnitt
ble oljeprisen redusert fra 136 kroner pr. fat i 1997 til 96 kroner
pr. fat i 1998. Sammen med sterk importvekst til fastlandsøkonomien
bidro oljeprisfallet til at et overskudd på driftsregnskapet
med utlandet i 1997 på om lag 56 mrd. kroner ble snudd
til et underskudd på om lag 16 mrd. kroner i 1998. Videre
oppsto det betydelig uro i internasjonal økonomi gjennom
fjoråret. Omfanget av Asia-krisen viste seg å bli
mer omfattende enn tidligere antatt, og det oppsto finanskriser
i Russland og i Latin-Amerika. Den internasjonale uroen spredte
seg til valutamarkedene i mange andre land, også Norge.
Den sterke lønnsveksten, den lave oljeprisen
og den internasjonale finansuroen førte til en kraftig
svekkelse av kronekursen og en dobling av det norske rentenivået i
fjor sommer.
Utviklingen så langt i år
tyder på at balansen i økonomien er i ferd med å bedres.
Lønnsoppgjørene som er gjennomført i
privat og offentlig sektor, kan peke i retning av en gjennomsnittlig årslønnsvekst
fra 1998 til 1999 på om lag 4H pst. Dette
legger i så fall et godt grunnlag for at lønnsveksten
neste år kan komme ned mot samme nivå som hos
våre handelspartnere. Videre har kronekursen styrket seg.
Siden slutten av mars har den ligget på om lag samme nivå som
før kronesvekkelsen tok til i fjor sommer. Norges Banks
renter er satt ned med til sammen 1,5 prosentenheter siden januar.
De viktigst faktorene bak denne utviklingen
er følgende:
– Et stramt
finanspolitisk opplegg for 1999 bidrar til å dempe pressproblemene
i norsk økonomi. Dette gir samtidig et klart signal til
finansmarkedene og partene i arbeidslivet om at finanspolitikken
rettes inn mot å stabilisere økonomien.
– Det inntektspolitiske samarbeidet
er styrket. I forkant av tariffoppgjøret var partene i
arbeidslivet og myndigheten i utvalget for forberedelse av inntektsoppgjøret
1999 (Arntsen-utvalget) enige om behovet for moderate inntektsoppgjør
i år og i årene framover.
– Oljeprisene har økt
betydelig i det siste som følge av bl.a. OPECs vedtak om
nye produksjonsbegrensninger. Oljeprisen var i første uken
av mai gjennomsnittlig 127 kroner pr. fat.
– Den pengepolitiske virkemiddelbruken
har vært rettet inn mot at kronekursen etter hvert skulle bringes
tilbake til utgangsleiet. Det norske rentenivået er holdt
betydelig høyere enn i euroområdet. Sammen med
bl.a. oljeprisøkningen og utsikter til en kar avdemping
av kostnadsveksten, har dette bidratt til styrkingen av kronekursen.
Hovedutfordringen i den økonomiske
politikken er å sikre en balansert utvikling i norsk økonomi,
der pris- og kostnadsveksten kommer raskt ned på samme
nivå som hos våre handelspartnere. De positive
utviklingstrekkene hittil i år må føres
videre. For å få til dette, er det viktig å gjennomføre
et stramt finanspolitisk opplegg i år. Hvis ikke, reduseres
muligheten for å opprettholde et høyt nivå på sysselsettingen
og unngå en vesentlig økning i arbeidsledigheten.
Usikkerheten om den økonomiske utviklingen
er erfaringsmessig særlig stor under et konjunkturomslag.
Utviklingen i produksjonen og sysselsetting kan bli svakere enn
lagt til grunn i denne meldingen. Virkningene av den forventede
nedgangen i aktiviteten i petroleumssektoren er det i dag vanskelig gå ha
oversikt over, og verdensøkonomien kan utvikle seg svakere
enn antatt.
Den økonomiske veksten kan på den
annen side også bli sterkere enn anslått. Blant
annet kan veksten i det private forbruket være undervurdert.
Husholdningene har de senere årene bygd opp betydelige
finansielle reserver. Sammen med økte boligpriser og en
antatt rentenedgang, kan det utløse et fall i spareraten
i husholdningssektoren og dermed høyere vekst i det private
forbruket enn anslått.
I Nasjonalbudsjettet 1999 ble det lagt til grunn
en gjennomsnittlig oljepris i år på 110 kroner
pr. fat. Denne forutsetningen er opprettholdt i denne meldingen.
Oljeprisen er imidlertid usikker. Nye begivenheter som slår
ut i oljeprisen, kan påvirke kronekursen og dermed renteutviklingen.
Uro kan igjen oppstå i de internasjonale finansmarkedene.
Dette smitter lett over på Norge.
Mange usikkerhetsfaktorer ligger utenfor myndighetenes
kontroll. Å bidra til å stabilisere norsk økonomi ved å gjennomføre
et stramt finanspolitisk opplegg for 1999, reduserer imidlertid
i vesentlig grad sårbarheten overfor skiftende forhold
i internasjonal økonomi.
Regjeringens økonomiske politikk er
basert på følgende hovedelementer:
– Finanspolitikken
brukes til å stabilisere utviklingen i innenlandsk etterspørsel.
– Pengepolitikken rettes inn mot å stabilisere
kronen overfor europeiske valutaer.
– Det inntektspolitiske samarbeidet
skal bidra til moderat pris- og kostnadsvekst.
– Strukturpolitikken skal bidra
til at arbeidskraft, kapital og naturressurser forvaltes best mulig.
Det legges i meldingen til grunn en gjennomsnittlig årslønnsvekst
fra 1998 til 1999 på 4H pst. Konsumprisveksten
fra 1998 til 1999 anslås til 2,4 pst. Dette innebærer
at reallønnsveksten i år blir om lag 2 pst.
Hovedtrekkene i finanspolitikken for 1999 er
nå:
– En finanspolitisk
innstramming på H pst. av BNP for Fastlands-Norge,
målt ved endringen i det olje-, rente- og aktivitetskorrigerte
budsjettoverskuddet.
– En reell, underliggende vekst
i statsbudsjettets utgifter på knapt 1H pst.
fra 1998 til 1999.
– En reduksjon i skatte- og avgiftsnivået
utenom barnetrygden som følge av vedtatte regelendringer
på om lag 620 mill. kroner målt i påløpt
verdi. Betalte skatter og avgifter anslås å øke
med om lag 370 mill. kroner fra 1998 til 1999.
– Statsbudsjettets oljekorrigerte
budsjettunderskudd anslås til 10,9 mrd. kroner. Underskuddet
dekkes ved en tilsvarende overføring fra Statens petroleumsfond.
– Statens nettoinntekter fra petroleumsvirksomheten anslås
til 37,7 mrd. kroner. Det samlede overskuddet i Statens petroleumsfond
og statsbudsjettet anslås til 30,5 mrd. kroner. Ved utgangen
av 1999 anslås den samlede kapitalen i petroleumsfondet
til om lag 203 mrd. kroner.
Utenom anslagsendringer foreslås det
at utgiftene i statsbudsjettet 1999 økes med 5,5 mrd. kroner
siden vedtatt budsjett. De største utgiftsøkningene
er knyttet til konflikten i Kosovo som utgjør 1,7 mrd.
kroner, ferdigstilling av det nye Rikshospitalet og gjennomføring av
eldreplanen på 4 år med hhv. 0,8 mrd. kroner og
0,2 mrd. kroner, samt økte bevilgninger til innsatsstyrt sykehusfinansiering
og forsvarets internasjonale operasjoner med hhv. 0,3 mrd. kroner
og 0,7 mrd. kroner.
I beløpet på 5,5 mrd. kroner
inngår både endringer som er foreslått
tidligere i år og forslagene i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett.
Tilleggsbevilgninger hittil i år og
bevilgnings- og innstrammingsforslag som fremmes i denne meldingen,
bidrar samlet til å øke det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
med 1 748 mill. kroner i forhold til det vedtatte budsjettet. Beløpet
tilsvarer de foreslåtte bevilgningene i forbindelse med
Kosovo-krisen. Regnskapstekniske justeringer fører dessuten
til en svekkelse av det oljekorrigerte budsjettet med 244 mill. kroner
fra det vedtatte budsjettet.
Regjeringen foreslår tiltak som samlet
reduserer utgiftene med 2,0 mrd. kroner og øker inntektene
med 1,5 mrd. kroner. Inndekningsforslagene på i alt 3,5 mrd.
kroner som fremmes i denne meldingen inkluderer utgiftskutt ved
bl.a. en reduksjon av Statsbyggs reguleringsfond med 0,3 mrd. kroner,
en reduksjon av kommunesektorens rammeoverføringer (hovedstadstilskuddet)
med 150 mill. kroner og en reduksjon av reserveavsetningen til uforutsette
utgifter på 0,9 mrd. kroner. Innenfor bistandsbudsjettet
er det tidligere foreslått noen utgiftsøkninger
i forbindelse med Kosovo-krisen, og det foreslås nå noen
utgiftsreduksjoner på enkelte andre poster. Økte
inntekter fra dokumentavgift og autodieselavgift utgjør
0,7 mrd. kroner. I tillegg foreslås inntektsøkninger
ved salg av eiendom og en overføring fra konsesjonsavgiftsfondet
på til sammen 0,5 mrd. kroner og økte aksjeutbytter
og inntekter under departementene på 0,3 mrd. kroner.
Følgende anslagsendringer bidrar til å øke
det oljekorrigerte underskuddet med 2,4 mrd. kroner fra vedtatt
budsjett til Revidert nasjonalbudsjett:
– Statens
netto renteinntekter er nedjustert med 1,5 mrd. kroner. Dette skyldes
bl.a. en nedjustering av gjennomsnittlig rentesats på statens
kontantbeholdning og på utlån i statsbankene.
For statsbankene har dette i stor grad sammenheng med at flere lånekunder
enn tidligere lagt til grunn har gått over til fastrentelån.
– Skatte- og avgiftsinntektene
er nedjustert med 0,5 mrd. kroner.
– Noe høyere anslått
arbeidsledighet bidrar til at utgiftene til dagpenger er oppjustert
med 0,4 mrd. kroner.
Tabell 3.6 i meldingen viser endringer i det
oljekorrigerte overskuddet fra Nasjonalbudsjettet 1999 og vedtatt
budsjett til Revidert nasjonalbudsjett.
Statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten
på 37,7 mrd. kroner er nå anslått 18,4
mrd. kroner lavere enn i vedtatt budsjett for 1999. Inntekts-reduksjonen
skyldes først og fremst lavere produk-sjonsanslag, bl.a.
som følge av vedtatte produksjonsbegrensninger. I tillegg
er produksjons- og investeringskostnadene noe oppjustert siden vedtatt
budsjett. Den uforutsett lave oljeprisen mot slutten av fjoråret
fører dessuten til at betalte skatter i 1999 for skatteåret
1998 blir lavere enn tidligere lagt til grunn. Samlet fører disse
endringene til reduserte overføringer fra statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE), lavere skatte-
og avgiftsinntekter fra oljeselskapene og en nedjustering av aksjeutbyttet fra
Statoil.
Fratrukket overføringen til statskassen
på 10,9 mrd. kroner anslås avsetningen i Statens
petroleumsfond til 26,8 mrd. kroner, som er 22,8 mrd. kroner lavere
enn i det vedtatte budsjettet for 1999. Inklusive renter og utbytte
i fondet på 3,7 mrd. kroner anslås det totale overskuddet
i Statens petroleumsfond til 30,5 mrd. kroner.
Netto finansinvesteringer i offentlig forvaltning,
som omfatter stats- og kommuneforvaltningens overskudd etter nasjonalregnskapets
definisjoner, anslås til 44,8 mrd. kroner i 1999. Overskuddet
utgjør 3,9 pst. av BNP, jf. tabell 3.7 i meldingen. Dette
tilsvarer overskuddsbegrepet som benyttes i Maastricht-kriteriene for
offentlige finanser. Bruttogjelden i offentlig forvaltning, slik
den er definert i Maastricht-kravene, anslås nå til
om lag 290 mrd. kroner eller vel 25 pst. av BNP ved utgangen av
1999. Bruttofordringene i offentlig forvaltning er imidlertid høyere
enn gjelden, slik at nettofordringene ved utgangen av 1999 er anslått
til om lag 480 mrd. kroner eller om lag 42 pst. av BNP.
Regjeringens forslag er nærmere omtalt
i St.prp. nr. 67 (1998-99) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet
1999.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at arbeid for alle er det overordnede målet for Arbeiderpartiet
i den økonomiske politikken. Gjennom solidaritetsalternativet
ble arbeidsledigheten i Norge presset ned i løpet av 1990-tallet.
Vi fikk vekst i sysselsettingen i industrien og i annen konkurranseutsatt
virksomhet.
Disse medlemmer viser til at
ledigheten i Norge i dag er lav. Samtidig ser vi klare tegn til økende
ledighet, spesielt innen skipsbygging, industri med store leveranser
til oljesektoren og bygg og anlegg. I 1998 gikk antallet arbeidsplasser
i industrien ned for første gang på fem år.
Disse medlemmer viser til at
konjunkturtoppen er passert og at det ligger an til et markert omslag
i fastlandsøkonomien i år og neste år.
Aktivitetsveksten ligger an til å bli den svakeste på 10 år.
Statistisk sentralbyrå og Norges Bank spår lav
vekst i fastlands-økonomien og økende arbeidsledighet.
Regjeringens prognose for vekst i fastlandsøkonomien er
nedjustert til 0,7 pst. for 1999. Regjeringen anslår at
AKU-ledigheten vil øke til 3,5 pst. i 1999 fra 3,2 pst.
i 1998. Et gjennomsnittlig ledighetsnivå i år
på 3,5 pst. innebærer at ledigheten vil øke
til om lag 4 pst. ved utgangen av året. Disse medlemmer viser
til at det innebærer at arbeidsledigheten med Regjeringens
egne prognoser kan øke med over 30 000 personer fra utgangen
av 1998 (AKU-ledighet 4. kvartal 1998: 59 000) til utgangen av 1999
(anslag på AKU-ledigheten i 4. kvartal 1999 på 4
pst. tilsvarer 92 000 ledige). Det er først og fremst oljerelatert
virksomhet, verkstedindustrien, annen industri og bygg og anlegg
som vil merke økt ledighet. Kraftig fall i investeringene,
redusert vekstbidrag fra husholdningene i forhold til tidligere år
og svake vekstimpulser fra utlandet forklarer den svake veksten.
Disse medlemmer viser til at
investeringene for Fastlands-Norge anslås å gå ned
med over 5 pst. i 1999. Dette må sees på bakgrunn
av en vekst på 2,0 pst. i 1998 og hele 9,7 pst. i 1997.
Både bedriftsinvesteringene og boliginvesteringene ventes å falle
med nærmere 6 pst. Regjeringen anslår et fall
i petroleumsinvesteringene på 13 pst. i 1999 og hele 30
pst. i 2000. Slike kraftige reduksjoner i investeringene gir store bidrag
til redusert aktivitet ellers i økonomien.
Disse medlemmer mener det er
viktig å innrette politikken slik at den kraftige investeringsnedgangen dempes.
Da blir de negative utslagene på aktivitet og sysselsetting
mindre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte,
viser til at norsk industri og annet konkurranseutsatt næringsliv
er avhengig av at vi har en pris- og kostnadsvekst som ikke er i
utakt med den vi finner i de land vi handler med. Med høyere
inflasjon og lønnsvekst enn i andre land, vil vårt
næringsliv svekke sin konkurranseevne. Resultatet blir
at bedrifter som ikke klarer det høye kostnadsnivået
må legge ned og arbeidsplasser går tapt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Norge i perioden fra 1990 til 1997, da Solidaritetsalternativet
lå til grunn for den økonomiske politikken, hadde
en vekst i priser og lønninger som var mindre enn gjennomsnittet
hos våre handelspartnere. Rentene lå på om
lag samme nivå. Fra 1989 til 1993 gikk industrisysselsettingen
tilbake. Fra bunnivået i 1993 til 1997 økte industrisysselsettingen
med 35 000 personer. Over hele perioden 1989-97 var økningen
9 000 sysselsatte.
Disse medlemmer viser til at
den finanspolitiske handlefriheten vi har på grunn av de
store petroleumsinntektene har fristet mange. Bruker vi for mye oljepenger
i økonomien, presser vi samtidig opp priser og lønninger.
Resultatet er at vi ødelegger for fastlandsindustrien som
vi er avhengig av i dag, men som vi i enda større grad
vil være avhengig av når oljeinntektene begynner å avta.
Den årlige innenlandske bruken av oljeinntekter bør
derfor være mest mulig stabil og tilpasset utviklingen
i norsk økonomi, mens "resten" puttes inn på oljefondet.
Priser, lønninger
og renter i Norge og hos handelspartnere
| 1981-89 | 1990-97 | 1998 | 1999* | 2000* |
Norge: | | | | | |
Konsumprisvekst | 8,1 | 2,5 | 2,3 | 2,4 | 2,0 |
Timelønnskostnader
i industrien, vekst | 9,4 | 4,3 | 6,0 | 4,5 | 3,0 |
Pengemarkedsrenter, 3 mnd.
NOK | 13,6 | 7,7 | 5,7 | 6,7 | |
Sysselsettingsvekst, 1
000 personer | 114,0 | 143,0 | 50,0 | 7,0 | -7,0 |
- herunder industri, 1
000 personer | -68,0 | 9,0 | -6,0 | | |
Handelspartnere: | | | | | |
Konsumprisvekst | 5,4 | 3,3 | 1,2 | 1,1 | 1,4 |
Timelønnskostnader
i industrien, vekst | 7,2 | 4,7 | 3,0 | 3,0 | 2,5 |
Pengemarkedsrenter, 3 mnd.
| 9,8 | 7,4 | 4,1 | 3,3 | 3,3 |
* Anslag fra RNB og OECD
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Bondevik i forbindelse med 1998-budsjettet lot seg friste til å bruke
mer oljepenger enn det som var forsvarlig. Dette var en viktig årsak
til det høye rentenivået vi fikk fra sommeren
1998 og som vi fortsatt sliter med.
Disse medlemmer viser videre
til at Regjeringen i forslaget til Revidert budsjett legger opp
til en svekket balanse og betydelig større bruk av oljepenger. På denne
bakgrunn er det uforståelig at Regjeringen ikke prøver å endre
innretningen på sitt budsjett slik at mulighetene for de
utsatte næringene i konkurranseutsatt sektor bedres. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen ikke kommer med tiltak
av betydning som kan lette situasjonen innen verkstedindustrien
for eksempel ved å framskynde byggeprosjekter. Regjeringen
foreslår heller ingen økning av antall plasser under
arbeidsmarkedstiltakene. Disse medlemmer viser til
at Regjeringens eneste tiltak mot økende ledighet er å bevilge
400 mill. kroner mer til dagpenger.
Disse medlemmer mener at fareen
for en todeling av arbeidsmarkedet, med press i enkelte deler og ledighet
i andre, tilsier at budsjettpolitikken må innrettes mot å balansere
utviklingen i norsk økonomi. Dette innebærer at
det fortsatt må legges opp til en stram finanspolitikk,
samtidig som budsjettet bør bidra til å stimulere
de delene av næringslivet som nå har problemer. Disse
medlemmer mener Regjeringens forslag til tiltak er helt
utilstrekkelige og at det f.eks. ikke vil få noen umiddelbar
virkning for verkstedindustrien.
Disse medlemmer mener tiltakene
må målrettes mot utsatte næringer i geografisk
avgrensede deler av landet. Videre må kompetansen styrkes
både for de som er i jobb og for de arbeidsledige. Økt
bruk av arbeidsmarkedstiltak vil bidra til større fleksibilitet
i arbeidsmarkedet. Samlet vil en slik endret innretning av den økonomiske
politikken bidra til en styrking av industriens konkurranseevne,
sikre arbeidsplassene og legge grunnlaget for en raskere og større
rentenedgang.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til budsjettet som trepartiregjeringa
la fram hausten 1998 og til avtalen om subsidiær støtte
frå Framstegspartiet og Høgre til eit justert
opplegg frå sentrumspartia. Innanfor eit stramt opplegg
vart det funne plass til viktige fordelingspolitiske oppgåver
som helse- og omsorg, distrikts- og næringstiltak, internasjonal utjamning
og miljø.
Desse medlemene vil vise til
at revidert budsjett vanlegvis berre skal omfatta dei endringane
som nye økonomiske vilkår har skapt. Framlegget
frå Regjeringa byggjer på det. Ein del ekstraordinære
utgifter har vorte inkludert i opplegget, dei største utgiftene
er knytt til innsatsen for Kosovo og dei store overskridingane på Rikshopitalet.
Desse medlemene vil streke under
at det framleis er eit hovudmål at opplegget er tilpassa
den økonomiske situasjonen slik at det norske rentenivået
på sikt kan koma ned mot eit europeisk nivå.
Desse medlemene legg vekt på at:
– Finanspolitikken
vert nytta til å stabilisere utviklinga i innanlandsk etterspurnad.
– Pengepolitikken vert retta inn
mot stabilisering av krona overfor europeiske valutaer.
– Det inntektspolitiske samarbeidet
skal hjelpa til med ein moderat vekst i prisar og kostnader.
– Strukturpolitikken skal hjelpa
til med å forvalte arbeidskraft, kapital og naturressursar
på best mogleg måte.
Desse medlemene støttar
Regjeringa sitt opplegg, som byggjer på at nye utgifter
skal verte dekte inn utanom 1,7 mrd. kroner. Dette svarar til Regjeringa
sitt framlegg til løyvingar knytt til aksjonane på Balkan
og for flyktningane frå Kosovo. Opplegget er etter desse medlemene sitt
syn tilstrekkeleg stramt til å medverka til ei balansert
utvikling i norsk økonomi. Den norske arbeidsmarknaden
er framleis stram. Tala for mai syner omlag 51 000 registrerte ledige. Desse medlemene vil
peike på at arbeidsløysa dei fem første
månadene i 1999 er 4 500 lågare enn i 1998. Arbeidsløysestatistikken
for første kvartal 1999 syner ei arbeidsløyse
på 3,2 pst. Dersom ein legg til grunn at arbeidsløysa
aukar jevnt gjennomgåande i inneverande år vil
ei arbeidsløyse i 4. kvartal i år på 3,8
pst. gje eit gjennomsnitt på 3,5 pst. over året.
Dersom dette er utviklinga vil det statistisk føre til
auka arbeidsløyse på vel 15 000 personar gjennom
1999. Desse medlemene kan derfor ikkje sjå korleis
ei AKU-arbeidsløyse på 3,5 pst. i inneverande år
vil liggje på 30 000 over nivået i fjoråret
ved utgangen av 1999. Det er difor ingenting i den noverande situasjon
som gjer dekning for påstandane om at det vil vere 30 000
fleire arbeidslause i 1999 enn i 1998. Desse medlemene syner
til omtalen i meldinga der prognosen for arbeidsløyse syner
ei svak auke i 1999, men at det er stor uvisse knytt til overslaga.
Medlemene i komiteen frå Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte vil
slå fast at vi framleis har ein stram arbeidsmarknad i
Noreg og at arbeidsløysa ligg under det som sysselsettingskommisjonen
rekna med skulle vere ein balansert "friksjonsløyse" i
størrelsesorden 3,5 - 4 pst. Desse medlemene ser
ikkje bort frå at situasjonen kan endra seg gjennom året
og at arbeidsløysa i enkelte sektorar og distrikt kan auke. Desse
medlemene syner til at det i meldinga (St.meld. nr. 2 (1998-99))
er gjort framlegg som kan medverka til å bremsa nedgangen
i oljeinvesteringane og stimulere verftsindustrien. Desse medlemene finn
ikkje grunnlag for påstanden om at Regjeringa ikkje varslar
aktive tiltak utover å løyve 400 mill. kroner
meir til trygd for arbeidsløyse. Tvert imot viser dei fremja
tiltaka overfor oljeindustrien og leverandørindustrien
at situasjonen blir teke på alvor og at konsekvensane av
lave oljeprisar og høgt kostnadsnivå vert freista
redusert. Desse medlemene har merket seg dei fremja
tiltaka som skal motvirke eit bratt fall i aktivitetsnivået
og sikre ei langsiktig ressursforvaltning. Det er gjort framlegg
om å løyve 100 mill. kroner til prosjektretta
teknologiutvikling som skal medverka til at kompetanse og konkurransekraft
i norsk industri vert oppretthalde, også i ein periode
med fallande aktivitetsnivå. Vidare har desse medlemene merka
seg at det vert lagt opp til ei gradvis nedtrapping av produksjonsavgifta.
Det er også fremja løyving på 2 mill.
kroner til internasjonalisering som skal medverka til å styrke
næringa si satsing i andre land. I tillegg er det fremja
endringar som skal medverka til å gjere fastsetjinga av
SDØE sine delar av felta i Nordsjøen meire påreknelege
til forlenginga av utvinningsløyve. Desse medlemene registrerer også at
det vert lagt opp til konkrete langtidsplanar for konsesjonsrundar
og andre tildelingar for å betre effektiviteten i leiteverksemda,
for eksempel rullerande 5-årsplanar. Regjeringa har varsla
at ein i tilknyting til ei ny oljemelding neste år vil
leggje opp til ei brei drøfting av oljepolitikken og om
rammevilkåra for oljeverksemda er tilpassa situasjonen
på sokkelen og den internasjonale utviklinga.
Medlemene i komiteen frå Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre syner til at uvissa i samband med
utviklinga i internasjonal økonomi framleis er stor. Mellom
anna kan veksten i Tyskland og Italia verte svakare. Dette kan etter
kvart og få verknad på norsk økonomi. Desse
medlemene vil streke under at den langsiktige utviklinga
i sysselsettinga i fyrste rekke vil vere avhengig av at vi får
ei pris - og kostnadsutvikling som er på linje med utviklinga
hjå våre handelspartnerar. Den solidariske haldninga
som arbeidstakarorganisajonane har synt ved oppgjeret i år,
gjev grunn til å håpe at vi allereie neste år
kan vere på linje med kostnadsutviklinga i dei industrilanda
vi konkurrerer med. Det er like fullt grunn til å peike
på at det vil verte mangel på ulike typar arbeidskraft
i dei komande åra. Dette kan få konsekvensar for
lønsutviklinga og gje press på offentlege budsjett.
Dette må også takast omsyn til gjennom grunnutdanninga
og etter- og vidareutdanning.
Medlemene i komiteen frå Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte har
merka seg at partane i arbeidslivet legg stor vekt på gjennomføringa av
kompetansereforma. Regjeringa har i samband med lønsoppgjeret
i år og i St.meld. nr. 2 (1998-99) lagt klåre
føringar for reformen sin vidare utvikling. Desse
medlemene støttar den innretninga dette har fått
og vil særleg leggja vekt på at den tek utgangspunkt
i behovet i arbeidslivet og at utdanningstilbodet blir tilpassa
situasjonen i arbeidsmarknaden.
For å oppretthalde busettinga
og nytte ut ressursane over heile landet er medlemene i komiteen
frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre samd
i Regjeringa sitt syn om at distriktspolitikken vert prioritert. Desse
medlemene har særleg merka seg at Regjeringa vil
følgje opp med kompenserande tiltak når det gjeld
endringar i den differensierte arbeidsgjevaravgifta som fylgje av EFTA-domstolen
si avgjerd.
Norsk økonomi er solid. Sjølv
om det vert kalkulert med at ein vil bruke om lag 11 mrd. kroner
for å dekke det oljekorrigerte budsjettunderskotet, er
dette den lågaste bruken av oljepengar på statsbudsjettet
gjennom nittiåra. Desse medlemene vil peike
på at utviklinga i økonomien i stor grad er avhengig
av oljeprisen. Medelprisen den 1. juni 1999 var om lag 95 kroner
pr. fat, medan den i mai månad låg på om
lag 120 kroner. Desse medlemene har merka seg at Regjeringa
held fast på Nasjonalbudsjettet sitt anslag på 110
kroner pr. fat i gjennomsnitt for 1999.
Desse medlemene er tilfredse
med at den norske signalrenta er sett ned med 1,5 pst. så langt
i år. Det er óg venta fleire nedsettingar utover året.
Ein ytterlegare rentenedgang har positive verknader for både
private hushald, bedrifter og kommunal sektor.
Desse medlemene har merka seg
at veksttala for kommunesektoren sine realinntekter i 1999 er noko mindre
enn tidlegare rekna med fordi inntektsnivået i 1998, som
det vert samanlikna med, vart høgare enn venta i Nasjonalbudsjettet.
Nedjusteringa av den anslåtte løns- og prisauken
i 1999 har medverka til å auke realverdien av kommunesektoren
sine inntekter med vel 1 mrd. kroner.
Desse medlemene syner til at
vedtekne handlingsplanar medverkar til å auke øyremerka
tilskot sin del av kommunesektoren i 1999 og for nokre år
framover. Dette er ei utvikling som må dempast og som er i
utakt med desse medlemene sine langsiktige mål for
det kommunale inntektssystemet.
Desse medlemene har merka seg
at kommunane har vist stor innsats i samband med å leggja
til rette for dei eldre i kommunane slik det vart føresett
då eldreplanen vart vedteke. Desse medlemene vil streka
under at føresetnaden for at kommunene kan bruke seks år
på å gjennomføre planen må verte
følgd opp og at kommunane får støtte
innanfor dei rammer som er sett for heile planen.
Desse medlemene syner til den
breie støtta den norske humanitære innsatsen for å hjelpe
Kosovo-flyktningane har fått. Det vil vera naudsynt med
tiltak både i nærområdet og for dei flyktningane
som er komne til Noreg. På sikt vil det og vere naudsynt
med støtte til oppbygging av landet etter at krigshandlingane
er over.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Regjeringens finanspolitikk ikke er tilpasset den faktiske situasjonen.
Regjeringen har friskmeldt norsk økonomi, til tross for
at utviklingen på arbeidsmarkedet er mer usikker enn på svært
lenge, rentenivået fortsatt er betydelig høyere
enn for andre europeiske land og mange næringer sliter
i motbakke. Det mest oppsiktsvekkende med det fremlagte reviderte
budsjett er derfor at Regjeringen ikke foreslår tiltak
som er tilpasset den faktiske situasjonen, men velger å skyve
utfordringene foran seg. Etter disse medlemmers oppfatning
er dette en farlig vei å gå fordi problemene vil
være langt vanskeligere å løse hvis de
får sterkere grobunn i tiden fremover.
Disse medlemmer mener generelt
at behandlingen av revidert budsjett bør reflektere at
hensikten med budsjettrevidering er å justere det vedtatte
stats- og nasjonalbudsjett i forhold til endringer i de økonomiske
rammebetingelser eller ved særskilte behov for endringer
i bevilgningsvedtak som har oppstått etter at det ordinære
budsjett ble vedtatt. Disse medlemmer viser til at
utvalget for vurdering av reformer av Stortingets behandling av
stats- og nasjonalbudsjettet i sin innstilling blant annet konkluderer
med: "Revidert Nasjonalbudsjett forenkles og konsentreres om justeringer
i årets budsjett".
Disse medlemmer kan ikke se at
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett er innenfor rammen
av denne målsettingen, fordi det både foreslås bevilgninger
til nye tiltak uten at dette skyldes en ekstraordinær situasjon,
og fordi det ikke foreslås å løse de
akutte problemer norsk økonomi står ovenfor. Disse
medlemmer oppfatter situasjonen slik at Regjeringen har
overlatt til Stortinget å løse disse problemene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte vil videre hevde
at det er bekymringsfullt at Regjeringen ikke viser vilje til klarere å prioritere
hva som skal være det offentliges finansieringsansvar. Disse
medlemmer vil understreke behovet for større strukturelle
reformer som i langt større grad bidrar til å effektivisere
den offentlige sektor og økonomiens virkemåte
som helhet. Stortinget og Regjeringen må legge til grunn
klarere prioriteringer og et ønske om en nasjonal rasjonell
ressursanvendelse. Disse medlemmer mener videre det
er nødvendig at det allerede nå gis signaler for
2000-budsjettet for å styrke markedets tiltro til styringen
av norsk økonomi og ulike næringers trygghet for
at det politiske miljø tar den faktiske situasjonen på alvor.
Disse medlemmer viser til budsjettbehandlingen
for 1999, hvor det ble subsidiær enighet mellom Fremskrittspartiet,
Høyre og regjeringspartiene. Her ble det blant annet kjempet
hardt for tiltrengte midler til forsvaret, som Regjeringen nå har
klart å foreslå kuttet med 100 mill. kroner, til
tross for at dette altså var et sentralt moment i høstens
budsjettbehandling.
Videre var det sentralt at prosentsatsen for
den innsatsbaserte finansiering av sykehusene ble økt.
Ved begge budsjettforhandlingene i inneværende periode, har
dette vært sentralt tema, og disse medlemmer er
overrasket og skuffet over den manglende forståelsen som
Regjeringen synes å vise i sakens anledning. Det må være
opplagt at en økning av prosentsatsen også fører
til økt pasientbehandling og dermed økte utgifter
for staten. Det er derfor lite tilfredsstillende at det eksisterer
et gap mellom den tilleggsbevilgning Regjeringen har foreslått
og det fylkeskommunene faktisk hevder å ha krav på.
Dette illustrerer med all tydelighet behovet for at denne bevilgningen
må gjøres om til en overslagsbevilgning, og disse
medlemmer vil fremme forslag om at dette gjøres
i forbindelse med budsjettet for 2000. Disse medlemmer vil
videre påpeke at også justisbudsjettet var gjenstand for
omfattende forhandlinger i forbindelse med statsbudsjettet for 1999.
Særlig var det viktig at politiets driftsbudsjett ble styrket. Disse
medlemmer kan ikke se at Regjeringen har fulgt opp denne
delen av budsjettavtalen og ser seg derfor nødt til, av
hensyn til politiets arbeidssituasjon og av hensyn til sikkerheten for
liv og eiendom, å foreslå en økning i
driftsmidlene til politiet. Videre vil disse medlemmer påpeke
at situasjonen for norske barnehager var et tema i forbindelse med
budsjettbehandlingen og i forhold til sak om kontantstøtte.
En forutsetning var at Regjeringen skulle tilrettelegge for større
grad av likebehandling mellom private og offentlige barnehager og
kan ikke se at Regjeringen har fulgt dette opp på en tilfredsstillende
måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, viser for øvrig
til merknader i St.prp. nr. 67 (1998-99) og i Innst. S. nr. 236 (1988-99)
avsnitt 8.18 hvor flertallet legger fram forslag om å omgjøre
kap. 730, post 60 Innsatsstyrt finansiering, til en overslagsbevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til behandlingen av statsbudsjettet for 1999 hvor Regjeringens forslag
til inndragning av en feriedag ikke ble vedtatt. Samtidig forutsatte
Regjeringen en underregulering av pensjonistoppgjøret,
knyttet til inndragning av en feriedag. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen har sikret nødvendige midler til full finansiering
av pensjonistoppgjøret, og at underreguleringen ikke fortsatt
er tema.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen synes åpenbart tilfreds med den økonomiske
utviklingen, og tillegger seg selv og sin finanspolitiske forståelse
mye av æren for dette. Disse medlemmer vil
minne om at det ble gjort betydelige endringer i forbindelse med
statsbudsjettet for 1999, blant annet ved at Fremskrittspartiet
og Høyre ikke ville akseptere de av Regjeringen foreslåtte
skatte- og avgiftsskjerpelser. Dette har åpenbart hatt
innvirkning på realøkonomien. Det skal dog legges
til at mye av årsaken til den bedrede situasjonen for norsk økonomi
skyldes oppgangen i oljeprisen, noe som ligger utenfor både Regjeringens
og Stortingets makt. Det er derfor foruroligende at Regjeringen
kan friskmelde norsk økonomi basert på en så vidt
usikker faktor som oljeprisen.
Disse medlemmer konstaterer at
den norske krone igjen har styrket seg betydelig den senere tid, noe
som åpenbart har sammenheng med den økte oljeprisen. Disse
medlemmer konstaterer videre det faktum at rentenivået
ikke har gått vesentlig ned. Disse medlemmer finner
grunn til å minne om innholdet i Dokument nr. 8:59 (1997-98)
om en ny pengepolitikk basert på inflasjonsmål
og større uavhengighet for Norges Bank.
Disse medlemmer vil videre understreke
at mange av presstendensene i norsk økonomi er politikerskapte,
og at det derfor er større systemendringer som er mest
nødvendig fremfor forsøk på å detaljstyre den økonomiske
utviklingen gjennom stadige endringer i skatter og avgifter. Offentlig
sektor har over lang tid vokst seg stor og ineffektiv. Et omfattende
byråkrati fører til rigide systemer og lov- og
forskriftsjungelen setter i mange sammenhenger sterke begrensninger
på en naturlig utvikling. Disse medlemmer vil
derfor anbefale at Regjeringen snarest setter i verk en gjennomgående
effektiviseringsplan for hele den offentlige sektor.
Disse medlemmer viser også til
senere rapporter fra OECD som viser at Norge er nesten på verdenstoppen
hva gjelder subsidier til norsk landbruk. Det kan ikke være
fornuftig ressursutnyttelse at man gjennom skatter og avgifter skal
subsidiere et allerede svært dyrt landbruk med mangfoldige
milliarder kroner pr. år, når det er mulig å kjøpe
gode og kvalitetssikre matvarer på verdensmarkedet.
Disse medlemmer viser til at
de store variasjonene i oljeprisen illustrerer den usikkerhet som
er knyttet til verdien av Norges oljeformue. Kyotoavtalen ventes
også å føre til en varig reduksjon i
oljeprisen. Dette kan representere betydelige fall i årlig
realdisponibel inntekt for Norge i årene fremover. Disse medlemmer mener
det er stort behov for å bygge opp oljefondet slik at vi
blir i stand til å møte de betydelige kostnadene
som vil komme på lengre sikt, knyttet blant annet til fremtidige
pensjonsforpliktelser og økte utgifter til eldreomsorg.
Disse medlemmer vil også advare meget sterkt mot
Regjeringens forslag til endringer av retningslinjene for forvaltningen
av petroleumsfondet som vil kunne bidra til å svekke avkastningsmulighetene.
Det er vel og bra at Regjeringen er opptatt av miljø og
menneskerettigheter, men disse medlemmer mener Regjeringen
må arbeide med disse spørsmålene i internasjonale
politiske fora fremfor å utsette oljeformuen for denne
type usikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Tverrpolitisk Folkevalgte vil understreke behovet for
en finanspolitikk som er innrettet slik at konkurranseevnen ikke
svekkes, og slik at skatte- og avgiftsnivået ikke er vesentlig
høyere enn i andre land det er naturlig å sammenligne
seg med. Disse medlemmer er svært fristet
til å foreslå en rekke avgiftsreduksjoner og endringsforslag
i tilknytning til det reviderte budsjett, men vil igjen vise til
at hensikten med revidert budsjett primært er å revidere budsjettet
og ikke kjøre omkamp på utallige politiske spørsmål.
Videre vil en slik praksis føre til svært uforutsigbare
forhold for alle dem som forventer at politikken hvert fall ligger
fast et år av gangen. Disse medlemmer har
derfor begrenset seg til å fremme bevilgningsforslag på de
områder problemene er mest akutt og forslag som legger
premisser foran høstens budsjettbehandling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen hevder å legge stor vekt på en
ansvarlig finanspolitisk linje i sin politiske retorikk.
Disse medlemmer er bekymret for at den politiske retorikk
i liten grad slår inn i Regjeringens politiske veivalg. Disse
medlemmer vil peke på at den økonomiske
utviklingen er preget av muligheten for lavere sysselsetting og
relativt høye renter. Det er i en slik situasjon viktig
at den økonomiske politikken både innrettes med
kortsiktige og langsiktige virkemidler som innebærer større
strukturelle endringer for økonomien.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det høye skatte- og avgiftsnivået
i Norge svekker den langsiktige vekstkraften og effektiviteten i
norsk økonomi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte mener videre
at Regjeringen undervurderer effektene som kraftige prisforskjeller
på handelssensitive varer som tobakk, alkohol og drivstoff
har for detaljhandelen i grenseområdene. Disse medlemmer vil
vise til at avgiftsnivået isolert sett har bidratt til å forsterke
handelslekkasjen ut av Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte vil også peke
på at et meget høyt nivå på de norske
særavgiftene på drivstoff berører næringslivet grensenære
områder sterkest, men at det også er en trussel
mot konkurransekraften i alle næringer, ikke bare i transportnæringen. Disse
medlemmer mener at grensehandelen nå har så store
samfunnsmessige kostnader i form av tapte arbeidsplasser, redusert verdiskapning
og økt smugling og økt organisert kriminalitet,
at det er helt nødvendig å endre avgiftsstrukturen. Disse
medlemmer vil derfor be Regjeringen komme med en redegjørelse
om grensehandelen samt forslag til tiltak for å snu utviklingen
i forbindelse med statsbudsjettet for 2000.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen komme
med en redegjørelse om grensehandelssituasjonen samt forslag
til tiltak for å reversere utviklingen.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til situasjonen etter krigen i Kosovo, herunder de konsekvenser
denne konflikten har for Norge gjennom den flyktningesituasjonen
som er oppstått og vår deltagelse i NATO-styrkene
i området. Konflikten har mange aspekter, og disse
medlemmer tar ikke opp disse i dette budsjettdokumentet.
Det er imidlertid klart at konflikten i Kosovo har ført
til utgifter ingen kunne forutse da statsbudsjettet ble utformet
sist høst. Norge skal selvfølgelig bidra med vår
del av de ressurser som er nødvendig i tilknytning til
denne situasjonen; i nærområdene i og rundt Kosovo
og i Norge, militært og sivilt.
Disse medlemmer viser til at
balansen i norsk økonomi etter Regjeringens syn er i ferd
med å bedres. Disse medlemmer mener det
er all grunn til å tro at de positive trekk ved utviklingen
vi har sett så langt i år ikke minst skyldes de
endringer Høyre fikk gjennomført i statsbudsjettet
for 1999. Utviklingen hittil i år har vist at Regjeringens
forslag om rekordartede skatte- og avgiftsøkninger, herunder
en konjunkturavgift for bygg- og anleggssektoren, var særdeles
dårlige forslag som ikke var tilpasset den økonomiske
situasjon landet stod overfor. Det er også verdt å minne
om at Regjeringen sist høst foreslo å fjerne en
feriedag.
Disse medlemmer er tilfreds med
at den økonomiske utviklingen så langt ikke ser
ut til å bli så dramatisk som enkelte fryktet,
men mener imidlertid det er flere bekymringsfulle trekk ved den
politikk sentrumsregjeringen presenter i St.meld. nr. 2 (1998-99):
– Stramheten
i budsjettet svekkes. Dette innebærer at rentenedgangen
kan komme senere enn den ellers ville gjort. Sentrumspartienes politikk
innebærer dermed at husholdninger med høye boliglån og/eller
studielån må betale regningen, i stedet for at
man gjennom en målrettet politikk strammer inn ved å redusere
offentlige utgifter på mindre prioriterte områder.
– Den underliggende, reelle veksten
i de offentlige utgiftene dobles, fra 0,75 pst. i vedtatt budsjett
til 1,5 pst. i Regjeringens forslag i revidert budsjett. Med Regjeringens
anslag innebærer dette at veksten i de offentlige utgiftene
er dobbelt så høy som veksten i BNP for Fastlands-Norge.
Dette er ikke en opprettholdbar utvikling over tid.
– Statsbudsjettets oljekorrigerte
underskudd øker, og generasjonsregnskapet viser et betydelig
underskudd.
Samtidig er det klart at næringslivets
konkurranseevne er svekket gjennom konjunkturoppgangen på 90-tallet,
gjennom høyere kostnadsvekst enn hos våre handelspartnere.
Et bidrag til denne kostnadsveksten er veksten i offentlige utgifter,
som fører til at offentlig sektor fortrenger private arbeidsplasser
gjennom lønnsdannelsen. Alvoret i denne situasjonen blir
illustrert gjennom at norsk eksportindustri ikke i tilstrekkelig
grad klarer konkurransen med utlandet. I løpet av de siste
tre årene har tapet av markedsandeler vært ca.
15 pst. ifølge tall fra SSB.
Fra 1992 til 1997 skjedde det en positiv utvikling
i offentlige utgifters andel av BNP, ved at andelen falt fra 52
pst. i 1992 til 44,2 pst. i 1997. Hovedårsaken til denne
utviklingen var konjunkturelle forhold, mer enn en bevisst satsing
på reduserte offentlige utgifter. Det må være
slik at offentlige utgifters andel av BNP faller i oppgangstider.
Desto mer bekymringsfull er utviklingen siden sentrumspartiene overtok
regjeringsmakten i høsten 1997. Til tross for fortsatt
konjunkturoppgang førte sentrumspartienes politikk til
at offentlige utgifters andel av BNP steg fra 44,2 pst. i 1997 til
46,5 pst. i 1998. Også for 1999 ser det ut til at offentlige
utgifters andel av BNP vil øke, til tross for de reduserte offentlige
utgifter Høyre fikk gjennomslag for i budsjettforhandlingene
høsten 1998.
Disse medlemmer er meget bekymret
for at de offentlige utgiftenes andel av BNP har økt så kraftig siden
sentrumspartiene overtok regjeringsmakten, ikke minst fordi Norge
fortsatt er i en situasjon med et historisk sett meget høyt
aktivitetsnivå. Det er grunn til å frykte den
utvikling i balansen mellom offentlig og privat sektor som kan bli
resultatet av en sentrumsregjering i kombinasjon med en mulig lavkonjunktur
i årene fremover. Det er stor risiko for at offentlig sektor
i enda større grad vil fortrenge konkurranseutsatt næringsliv
og den private sektor for øvrig. Dette kan få negative
konsekvenser for landets verdiskapning og evne til å leve
av annet enn "oljepengene" i fremtiden.
Disse medlemmer viser til at
finansministeren på spørsmål fra Høyre
bekrefter at han er oppmerksom på denne utviklingen, og
underskuddet i generasjonsregnskapet. Finansministeren viser i sitt
svar til at Regjeringen "legger … vekt på langsiktige
hensyn ved utformingen av finanspolitikken", men viser liten vilje til å gjøre
noe konkret for å rette opp situasjonen. Å utsette
behandlingen av slike grunnleggende problemstillinger til langtidsprogrammet
for 2002-2005, slik Finansministeren tilsynelatende legger opp til,
vil forsterke problemene kraftig.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen har gitt signaler om et nøytralt statsbudsjett
for år 2000. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av en meget moderat vekst i de offentlige utgiftene
i neste års statsbudsjett, slik at offentlig sektors andel
av BNP reduseres og det gis realøkonomisk rom for privat næringsvirksomhet.
Spørsmålet om hvilken stramhet neste års
budsjett skal ha bør være et spørsmål
om hvor store skattelettelser som skal gis, fremfor et spørsmål om økte
offentlige utgifter.
Disse medlemmer mener Regjeringen
fører en politikk som i et langsiktig perspektiv ikke er
bærekraftig.
Disse medlemmer viser til at
en bevisst nedbygging av formelle og uformelle handelshindringer,
en rivende teknologisk utvikling, ikke minst innen kommunikasjon
og økende grad av eierskap på tvers av landegrensene
er noen av faktorene som de siste tiårene har ført
til en stadig sterkere konkurranse mellom bedrifter på tvers
av landegrensene. Disse medlemmer understreker at
dette er en ønsket utvikling, som sannsynligvis heller
ikke lar seg stanse eller reversere selv om noen ser ut til å ønske
det. Like sterkt finner disse medlemmer grunn til å understreke
at denne utviklingen fører til at forskjeller i nasjonale rammebetingelser
får større og større betydning for bedriftenes
konkurranseevne. Det er derfor avgjørende at rammevilkårene
for næringslivet utvikles i takt med utviklingen i samfunnet
for øvrig. Når man fra politisk hold gjennomfører
fornuftige endringer for å fremme konkurranse over landegrensene,
følger det en klar forpliktelse til å sørge
for at rammebetingelsene ikke blir en hemsko for norske bedrifter. Disse
medlemmer mener stortingsflertallet så langt ikke
har tatt denne forpliktelsen inn over seg, til tross for gjentatte oppfordringer
fra Høyre.
Disse medlemmer er skuffet over
Regjeringens manglende vilje til å forbedre næringslivets
rammebetingelser. I stedet for å foreslå helt
nødvendige forbedringer i revidert budsjett, varsler Regjeringen
i andre sammenhenger økt skattleggingen av næringslivet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen gir uklare og sterkt sprikende signaler om retningen
i skatte- og avgiftspolitikken,- særlig overfor næringslivet.
Gjennom utredningen "Flatere skatt" varsles vilje til å redusere
den marginale beskatningen av arbeidstakere samtidig som det advares
mot å øke kapitalbeskatningen i en åpen
internasjonal økonomi. Ved presentasjonen av den varslede
Stortingsmelding om utjamning av levekår varsles derimot
betydelig økning av beskatning av næringskapital
og næringsinntekter. I Regjeringens tiltredelseserklæring
varsles en utvidelse av momsgrunnlaget kombinert med redusert momssats for
produkter fra skjermede norske næringer.
På tilsvarende måte har Regjeringens
talsmenn gitt uttrykk for at en særnorsk investeringsavgift
og formuesskatt vanskelig lar seg opprettholde i en åpen
internasjonal økonomi.
Disse medlemmer er enige i et
slikt synspunkt, men konstaterer at Regjeringen så langt
utelukkende har foreslått fritak for investeringsavgift
en skjermet næring som norsk landbruk.
Disse medlemmer mener derfor
at det er et sterkt behov for å få presentert
et samlet syn på skatte- og avgiftspolitikken fra Regjeringens
side. Det gjelder ikke minst hvordan skattepolitikken kan inngå i
en strategi for å trygge og videreutvikle norske arbeidsplasser i
en tid med synkende petroleumsaktivitet. Det er også nødvendig å drøfte
hvordan de ulike signaler fra Regjeringen om skatte- og avgiftsendringer
kan innpasses innenfor en bærekraftig finanspolitikk i årene
fremover.
Disse medlemmer mener det er
behov for at Regjeringen i budsjettet for kommende år legger
frem et helhetlig syn på behovet for reformer i skatte-
og avgiftspolitikken og hvordan dette kan innpasses i en forsvarlig
finanspolitikk.
Disse medlemmer viser til sammenhengen
mellom finanspolitikk og rentenivå, og at blant annet sentralbanksjefen
i Norges Banks Inflasjonsrapport 1/99 sier at det sikreste
grunnlaget for en lavere rente er at en unngår svikt i
gjennomføringen av budsjettpolitikken. Videre viser disse
medlemmer til at Finansministeren ved flere anledninger
har uttalt at "rentenivået skal ned mot europeisk rentenivå". Disse medlemmer viser
til at det i St.meld. nr. 2 (1998-99) er lagt til grunn at eurorenten
vil være 2,5 pst. ut inneværende år,
og at Norges Banks foliorente pr. 7. mai var 6,5 pst. Disse
medlemmer viser til at Finansministeren har uttalt at han
mener det er grunnlag for en rentenedgang fra dette nivået
på om lag 1,5 prosentpoeng i løpet av året,
dvs. til 5 pst. Dersom dette blir den faktiske renteutviklingen
konstaterer disse medlemmer at rentenivået
i Norge i så fall fortsatt vil være det dobbelte
av eurorenten ved utgangen av året. Et rentenivå som
ligger 100 pst. over det europeiske rentenivået kan ikke
med rimelighet sies å være "ned mot europeisk
rentenivå". Disse medlemmer konstaterer
dermed at ikke engang Finansministeren selv har tro på at
sitt eget politiske løfte, om et rentenivå ned
mot europeisk rentenivå, vil bli oppfylt i 1999.
Derfor mener disse medlemmer det
er bekymringsfullt at Regjeringen i sitt forslag til revidert budsjett
legger opp til en mindre stram finanspolitikk enn det som ble vedtatt
høsten 1999. Disse medlemmer mener Regjeringens
manglende evne til å prioritere ned offentlige utgifter
fører til at det er husholdninger med gjeld, som barnefamilier
og personer med studielån, som må bære
byrden gjennom et høyere rentenivå enn vi ellers
ville hatt. Disse medlemmer mener dette er en gal
politikk, og vil i stedet stramme inn gjennom reduserte offentlige
utgifter.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i innstillingen til St.prp. nr. 67 (1998-99) foreslår
et budsjettopplegg som har et oljekorrigert underskudd som er 1,7 mrd.
kroner lavere enn Regjeringens forslag. Innefor denne rammen er
det samtidig funnet rom for en betydelig satsing på næringslivet,
gjennom reduserte avgifter for petroleumssektoren, redusert formuesskatt
og en grensehandelspakke med reduserte særavgifter på alkoholholdige
drikkevarer og tobakk. Samtidig foreslår Høyre
en reform i sykelønnsordningen, som vil føre til
betydelige besparelser for bedriftene i form av reduserte utgifter
til sykelønn. Videre foreslår Høyre blant
annet økt satsing på veier og trafikksikkerhet (200
mill. kroner), satsing på utdanning og forskning (114 mill.
kroner), satsing på helsevesenet gjennom økt bevilgning
til innsatsstyrt finansiering (200 mill. kroner), politi (50 mill.
kroner), økt tilskudd til barnehager (75 mill. kroner)
og økt tilskudd til ekspressbusser (20 mill. kroner). Disse
medlemmer viser til Budsjett-innst. S. nr. 236 (1998-99)
for en nærmere gjennomgang av Høyres forslag til
endringer i revidert budsjett 1999.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i nasjonalbudsjettet
for 2000 legge frem sitt helhetlige og konkretiserte syn på skatte-
og avgiftspolitikken i årene fremover og innpassing av
dette i en langsiktig og bærekraftig finanspolitikk.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har
fem hovedmål for sin økonomiske politikk:
– Arbeid
til alle.
– Solidaritets-Norge istedenfor
Forskjells-Norge.
– En mindre oljeavhengig økonomi
og et mer allsidig næringsliv.
– En bærekraftig økonomi
der skattesystemet stimulerer til miljøriktig adferd.
– Kommuner som er økonomisk
i stand til å gi gode tjenester til sine innbyggere.
Disse målene kan bare nås
ved aktiv politisk styring. Mulighetene for å nå disse
målene er store. Dette medlem vil blant
annet peke på følgende:
– Landet
har Europas mest solide statsfinanser.
– Over flere år har det
vært en utvikling med solide overskudd i de fleste bedrifter
og et flertall av husholdningene har fått en kraftig heving
i sin disponible inntekt.
– 6 års sammenhengende økonomisk
oppgang har gitt et økonomisk grunnlag for å kunne
sette i gang nye, store reformer.
– Oljeprisen ser nå ut
til å ha stabilisert seg på minst det nivå som
ble forutsatt i statsbudsjettet for 1999.
– Kronekursen har steget og det
er ikke sannsynlig at den skal synke under utgangsleiet igjen.
– Finanspolitikken ligger an til å bli
mindre stram, og dermed mindre arbeidsløshetsskapende enn
det som ble lagt opp til ved budsjettbehandlinga i fjor.
– Investeringsstrømmen
til Nordsjøen har stoppet opp og gir større muligheter
for investeringer i Fastlands-Norge.
Norge har en Regjering og et stortingsflertall
som ikke utnytter disse mulighetene. Regjeringen legger opp til
en politikk som fjerner oss lenger fra de mål Sosialistisk
Venstreparti har for sin økonomiske politikk.
Når det gjelder arbeidsledigheten vil dette
medlem vise til budsjettinnstillingen før jul,
Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99), der dette medlem uttalte
følgende:
«Dette medlem mener at faren for økt inflasjon
neste år er overdrevet. Det er større fare for økt
arbeidsledighet.»
Utviklingen har gitt dette utsagnet rett. I
anslaget for den økonomiske utvikling har Regjeringen måtte
oppjustere anslaget for ledigheten fra 3,3 pst. til 3,5 pst., mens
anslaget for konsumprisindeksen er nedjustert fra 3,2 pst. til 2,4
pst.
Regjeringen erkjenner nå omsider at
ledigheten kommer til å øke. Dette er en innrømmelse
som Sosialistisk Venstreparti har bedt om siden Sosialistisk Venstreparti
i en egen rapport i begynnelsen av desember la frem prognoser som
viste at alle andre økonomiske institusjoner regnet med
høyere ledighet. Men hensikten med en slik innrømmelse
er å legge om politikken slik at en kan unngå en
slik økning i ledigheten. Det gjør Regjeringen
ikke. Den forholder seg ikke til ledigheten på noen annen
måte enn å oppjustere ledighetstallene. I revidert
budsjett foreslår Sosialistisk Venstreparti følgende
7 hovedpunkter i en tiltakspakke for sysselsetting- og kompetanseoppbygging:
– Økt
satsing på forskning- og utvikling. Flere IT-studieplasser,
kjøp av utstyr og etterutdanning innen IT i ungdomsskolen, økt
satsing på alternativ energi og videreføring av
alle bevilgninger til FoU som Regjeringen har foreslått å kutte.
– 3 000 nye tiltaksplasser og
en ekstra satsing for å bringe yrkeshemmede inn i arbeidsmarkedet.
Ungdomsgarantien gjeninnføres og kapasiteten i arbeidsmarkedsetaten
opprettholdes for å kunne være i stand til å omskolere
nye ledige til andre jobber.
– Tilskudd til igangsetting av
opprustning og effektivisering av eksisterende vannkraftverk og
ledningsnett.
– Et program for boligbygging.
400 ekstra studentboliger og bygging av andre utleieboliger i år.
Husbankens lånerammer øker med 500 mrd. kroner.
– En fordobling av investeringene
i fornyelse av ferjeflåten i år.
– Økt tilskudd til utbygging
av fiskerihavner.
– Startbevilgning til fornyelse
av havforskningsfartøyet G.O. Sars og bevilgninger til å fullføre
arbeidet med krigsskipet "Hestmanden".
Det er også nødvendig at Sentralbanken
straks setter ned renta. Kombinasjonen av meget sterk kronekurs
og langt høyere rentenivå enn OECD-snittet gir
svekker konkurranseutsatt sektor. Av hensyn til ledigheten vil det
være mer alvorlig om kronekursen fortsetter å bevege
seg i overkant av utgangsleiet enn om den skulle bevege seg tilbake
til underkanten.
Dette medlem har som sitt andre
mål at den økonomiske politikken skal gi bedre
fordeling av inntekt og levekår mellom sosiale grupper
og generasjoner. Dette medlem vil advare mot den
utvikling vi nå ser i retning av økende forskjeller
i levekår. Økende forskjeller truer stabiliteten
i det norske politiske og økonomiske modellen. Statistisk
sentralbyrås siste undersøkelse av fordelingen
av disponibel inntekt for husholdningene viser at forskjellene fortsetter å øke:
Prosentvis fordeling av
all disponibel inntekt for husholdninger:
År | Fattigste
tidel 1. desil | Mellomgruppe 6. desil | Rikeste tidel 10. desil |
1986 | 4,1 | 9,9 | 18,6 |
1991 | 4,0 | 9,9 | 19,0 |
1996 | 3,7 | 9,7 | 21,7 |
Kilde: SSB-Rapport 98/17
Mens den fattigste tidel har redusert sin andel
av all disponibel inntekt de siste 10 år har altså den
rikeste tidelen økt sin andel kraftig. Den samme SSB-rapporten
viser også at:
– Bare den
rikeste tidelen av oss har økt sin andel av "inntektskaka"
de siste 10 år.
– Den fattigste tidelen har ikke
bare fått redusert sin andel, men har også som
eneste gruppe fått en nedgang i disponibel inntekt siste
10 år.
Enda skjevere fordelt er fordelingen av finansformue.
Siste oppdaterte tall gjelder 1997 og i Ukens statistikk nr. 18/1998
fremkommer følgende tall:
Prosentvis fordeling av
all brutto finanskapital for husholdninger:
År | Fattigste
tidel 1. desil | Mellomgruppe 6. desil | Rikeste tidel 10. desil |
1986 | 0 | 5,2 | 50,6 |
1991 | 0 | 4,1 | 57,2 |
1997 | 0 | 3,3 | 62,4 |
Kilde: SSB, Inntekts- og formuesundersøkinga
for hushald, 1997
Vi ser at den tidelen av befolkningen med høyest finansformue
disponerer godt over halvparten av all finansformue, og at deres
andel er økende på bekostning av andre grupper.
Finansformue er her definert som bankinnskudd, aksjer og andre verdipapirer.
Det er også slik at det er en klar
sammenheng mellom høy formue og høy inntekt. Det
går fram av SSBs Selvmeldingsstatistikk, 1997 offentliggjort
i Ukens stati-stikk 12/1999. Der går det blant
annet frem at den firedelen personer her i landet med høyest
bruttoinntekt eier over 80 pst. av den totale aksjeformuen. Videre
eier bare den rikeste 5-prosenten av oss hele 63 pst. av aksjeformuen.
Under den sittende Regjering har utviklingen
blitt forsterket i gal retning. I budsjettet for i høst
ble de borgerlige enige om en rekke usosiale nedskjæringer samtidig
som toppskatten ble redusert for høytlønte. Folk
med inntekter under 250 000 kroner får i år mellom
200 og 400 kroner i skattelette. Dette vil på ingen måte
kompensere for de økninger i egenbetalinger som budsjettforliket
la opp til. Heller ikke vil det kompensere for den skatteøkning
som forliket la opp til overfor alle fagorganiserte når
de reduserer verdien av fagforeningsfradraget. Grupper som har mindre
behov for det får derimot større skattelette:
Folk med inntekter over 350 000 kroner får fra 500 kroner og
oppover i lettelser, mens folk med inntekter over 750 000 kroner
får fra 1 300 kroner og oppover i skattelettelser.
I Revidert budsjett tas ingen skritt for å snu
utviklingen. Tvert imot inneholder Regjeringens opplegg tiltak som
vil forsterke forskjellene i levekår.
Dette medlems tredje hovedmål
er et mer allsidig næringsliv, blant annet for at den økonomiske utvikling
skal bli mindre avhengig av utviklingen innenfor en enkeltnæring.
I dag har Norge en svært oljeavhengig økonomi.
Skatteinntekter, investeringsnivå, arbeidsplasser og kronekursen
er uhyre følsomme for endringer i oljeprisen. Det gjør
landet sårbar på kort sikt, men avhengigheten
av en ressurs som kommer til å ta slutt gjør oss
også sårbare på lang sikt.
Derfor har dette medlem i flere år
foreslått å snu investeringsstrømmen
fra Nordsjøen til fastlandet. Utviklingen har i stedet
gått i motsatt retning. Det utbyggingstempo som Stortinget
har lagt opp til har i stedet sprengt alle tidligere prognoser for
investeringer og utvinning. Meget verdifulle ressurser i form av menneskelig
kompetanse og produksjonsmateriell er nå bundet opp i petroleumsvirksomheten.
Etter en sterk økning i oljeinvesteringene i 1997 på 16
pst., økte investeringene med ytterligere en fjerdedel
i 1998. Den sterke oppbyggingen av oljesektoren i disse årene
står som et monument over uansvarlig politikk.
Sosialistisk Venstreparti har ønsket
en forsiktig, politisk styrt nedtrapping av investeringsnivået
i Nordsjøen. Den nedtrapping som markedet selv nå foretar skjer
raskere på et kortere tidsrom og på en mer brutal måte
enn det Sosialistisk Venstreparti har ønsket i sine alternative
budsjetter.
Det må nå gjøres
tre ting samtidig:
– Bidra
til en myk landing i nedtrappingen av aktivitetsnivå ved å redusere
kostnader og fremskaffe nye oppdrag for verftsindustrien.
– Øke offentlige investeringer
innen kompetanse, forskning og annen næringsvirksomhet.
– Sterkere innsats for å omstille
menneskelig arbeidskraft, der styrking av Arbeidsdirektoratet og
Etter- og videreutdanningsreformen er viktige elementer.
Dette medlems fjerde hovedmål
er å utvikle en bærekraftig økonomi.
Utfordringene er både store og meningsfylte. De siste 50 årene
har menneskets virksomhet redusert størrelsen på verdens
livsviktige skoger, fjernet regnskog i rekordartet hastighet, forurenset vann,
luft og hav, redusert det biologiske mangfoldet, fylt havet med
gift og radioaktivt avfall og fisket det stadig tommere for fisk.
Mer og mer viktig jordsmonn har måttet gi tapt for industriell
virksomhet, byer og veier, og atmosfæren fylles stadig
med økende mengde gasser som vil føre til oppvarming
av klimaet. Ørkenen sprer seg over store deler av verden,
og grunnvannsnivået synker i stadig flere land.
Menneskets levevilkår og utviklingsmuligheter
er avhengig av at uttaket av jordas ressurser ikke overstiger naturens
bæreevne og at forurensingen ikke overstiger økosystemets
tåleevne. Grensene er presset og på noen områder
allerede overskredet. Ikke minst skjer dette i fattige land der
befolkningen øker kraftig og presset på naturressursene
er stort.
Norge har som et lite rikt land med politisk
stabilitet store muligheter og dermed et stort ansvar for å gå foran
i arbeidet med å bygge opp en bærekraftig økonomi.
Dette er viktig av flere grunner, blant annet fordi det er viktig å demonstrere
hvordan fremtidens økonomi kan gå hånd
i hånd med kravet til et sunt miljø. Vi kan vanskelig
kreve at de store befolkningene i fattige land skal legge om kursen
i en bærekraftig retning hvis vi ikke er villige til å vise
at vi, et av verdens rikeste land, er i stand til å klare
det samme.
Et av de viktigste virkemidlene vi har er skattesystemet.
Gjennom skatter og avgifter kan vi redusere bruken av miljøskadelige
aktiviteter og fremme bruken av andre. Sosialistisk Venstreparti
vil derfor øke skatten på energibruk, transport,
uttak- og bruk av naturressurser, og utslipp av gasser som bidrar
til klimaforandringer, som CO2, og redusere
skatten på arbeid og gradvis fjerne avgifter som bare har
en fiskal begrunnelse. Omleggingen av skattesystemet må inneholde
elementer av både oppmuntring og straff. Det skal lønne
seg å satse på ENØK, samtidig som overforbruk
må koste både for produsenten og forbrukeren.
En progressiv elavgift vil oppmuntre til både effektivisering
og sparing, og straffe unødig sløsing av en verdifull
ressurs.
Et slikt prinsipp i skattesystemet er ikke innrettet
på fordeling, da blir det desto mer viktig at resten av
skattesystemet virker til fordel for lavinntektsgrupper.
Dette medlems femte hovedmål
er å utvikle gode velferdskommuner. Kommunesektoren har ansvaret
for de viktigste områdene som angår folks hverdag,
skole, barnehage, helse, omsorg, kultur, samferdsel og stønad
til livsopphold. Disse tjenester er avgjørende for folks
levekår og er en uunnværlig infrastruktur for
næringslivet. Dette er derfor et område som Sosialistisk
Venstreparti vil prioritere høyt.
De siste års statsbudsjett har betydd
kutt i frie inntekter, mer øremerking og et stadig større
gap mellom oppgaver og økonomi. Forslaget til statsbudsjett
for 1999 betød et reelt kutt i forhold til 1998 med ca.
4,5 mrd. kroner på grunn av økte kostnader for
kommunesektoren. Mange kommuner må selge unna eiendom og
annen formue, tappe fond og skjærer ned standarden på tjenestene.
Dette er en finansieringsstrategi som ikke kan fungere særlig
lenge. Forskjellene øker mellom den standard innbyggerne
finner på de kommunale tjenester og i kommunale bygninger,
og den standard som forventes i næringslivet og i private
hjem.
Situasjonen er dramatisk mange steder. Tilbudene reduseres,
kommunale avgifter øker og egenandeler innføres
på barnehager, skolefritidsordninger, musikkskoler, omsorgstjenester
osv.
Regnskapstallene for 1998 viser nå et
underskudd for kommunesektoren på 5 mrd. kroner. Det største siden
1989 som var en spesiell kriseperiode for norsk økonomi.
Det blir enda større i 1999. Når det nå beregnes
at bare 15 pst. av kommunene vil klare å budsjettere med
overskudd, burde Regjeringen ta alvoret inn over seg; å styrke
kommuneøkonomien. Det er særlig behov for økte
frie midler for å kunne utløse de øremerkede
midler Stortinget har bevilget til eldre og psykiatri, uten at kommunene
må kutte i tilbudet til barn og unge. Men også på dette
området viser Regjeringen en skuffende passivitet, og prioriterer å opprettholde
et godt forhold til høyrepartiene.
Fortsatt er det Regjeringens politikk at kommunene skal
ta ansvaret for det erklærte behovet for innstramminger,
mens de rikeste skal skjermes og endog få nye lettelser
på enkelte områder.
Medlemen i komiteen frå Tverrpoltisk Folkevalde har
som hovudmåla for sin økonomiske politikk i dei
næraste åra at:
– finanspolitikken
vert ført slik at han tryggjar ei stabil utvikling av etterspurnaden,
og
– pengepolitikken vert nytta aktivt
for å hindra store valutafluktasjonar, slik at me vert
tryggja full sysselsetjing, spreidd busetnad og ei berekraftig utnytting
av naturressursane.
Dette medlem meiner at det trong
for ein finanspolitkk og eit skatte- og avgiftsnivå som
betrar eksportvilkåra til dei norske aktørane,
og såleis fører til at me igjen får overskot
på utanrikshandelen.
Dette medlem ser med glede på at
Noregs Bank no ha nytolka valutaføresegnene, og dermed
byrja å trekkje inn inflasjonspørsmål
i samband med avgjerda om rentenivå. Rentenivået
bør avspegla dei grunnleggjande nasjonaløkonomiske
tilhøva, og ikkje berre einsidig fokusere på å hindra
valutakursendringar.
Dette medlem vil peika på at
Noreg, i motsetnad til mange av våre viktige handelspartnerar,
er avhengig av høge oljeprisar, difor bør Noreg
framleis ha kontroll over finans- og pengepolitikken. Dette for å kunna setja
i verk finans- og pengepolitiskeatgjerder ved store endringar av
oljeprisen.
Dette medlem syner til målsetnaden
om at revidert budsjett til vanleg berre skal femna om dei brigda som
nye økonomiske og finansielle vilkår har medført sidan
førehavinga av nasjonalbudsjettet skjedde hausten 1998. Dette
medlem har tilliks med Høgre og Framstegspartiet
hug til å fremja ei rad endringar av statsbudsjettet for
1999, og ser slikt minking av skatte- og avgiftsnivået. Dette
medlem meiner òg at det er viktig at staten ikkje
legg opp til endringar i utrengsmål, men fører
ein politikk på detta området som gjev gode høve
til planlegging/budsjettering av skatte- og avgiftskostnadene
til dei som skal svara dessa. Dette medlem har difor
avgrensa seg til å fremja løyvingsbrigde på dei
omkverve vanskane er størst og mest akutte.
Dette medlem vil syna attende
til sine merknader i St. meld. nr. 1 (1998-99) om kommuneøkonomien
og framlegga sine om rammetilskota til kommunane og fylkeskommunane
der det vart peika på at det er turvande å betra
kommuneøkonomien om ein ynskjer større satsing
innan helsestellet og skulesektoren. Dette medlem seg
lei for at Regjeringa ikkje fylgjer opp sin lovnad om å styrkja
kommuneøkonomien. Dette medlem meiner at
kommuneøkonomiopplegget til Regjeringa ikkje berre vil
minka tilbodet innan helsestellet og skulesektoren, men på lang
sikt truga lokaldemokratiet, då interessa for å taka
del i lokalpolitikken vert mindre attraktiv grunna små ressursar.