I Rettsvesen
Spørsmål
1
Hva er departementets tempoplan
(og finansieringsplan) for å få tinghus-problemet
i Tromsø løst? Hvor stor oppstartbevilgning mener
departementet eventuelt ville være nødvendig for å følge
opp byggeplanene for Tromsø Tinghus i 2000.
Svar:
Det er i 1999 bevilget 5,5 mill. kr til prosjektering
av nytt tinghus i Tromsø. Forprosjektet vil bli avsluttet inneværende år,
og alt skal da være klart for å sende prosjektet
ut på anbud. I tillegg har Statsbygg kjøpt tomt.
Det legges imidlertid ikke opp til byggestart i 2000. Dette har
sin hovedbegrunnelse i at Regjeringen søker å begrense
nye, større byggeprosjekter i Statsbyggs regi i 2000.
Hvis det gis en startbevilgning på 75,3
mill. kr i 2000, vil tinghuset kunne stå ferdig i juni
2001. Hvis det gis en startbevilgning på 13 mill kr, vil
tinghuset kunne stå ferdig i mars 2002. Med bevilgninger
lavere enn dette vil ferdigstillelsen bli ytterligere utsatt. Byggingen
av Tromsø Tinghus vil totalt koste 139,5 mill kr inkludert
tomt (tall pr. 01.07.2000). En eventuell startbevilgning bør
budsjetteres under kap. 2445 Statsbygg, post 30 Igangsetting av
byggeprosjekter
Et nytt tinghus i Tromsø vil dessuten
medføre årlige merutgifter til leie og drift på minst
9 mill. kr I tillegg kommer en engangsutgift på 17,5 mill.
kr til inventar og utstyr. Dette er utgifter som vil bli belastet
kap. 410 herreds- og byrettene.
Spørsmål
2
Hva er ventetiden nå ved
de ulike byrettene og lagmannsrettene for hhv. straffesaker og sivile
saker
Svar:
Mål for gjennomsnittlig saksavviklingstid
er som følger:
Herreds- og byrettene
Sivile saker (tvistemål) 6 måneder
Straffesaker (meddomsrett) 3 måneder
Straffesaker (forhørsrett) 1
måned
Lagmannsrettene
Sivile ankesaker 6 måneder
Straffesaker (meddomsrett) 3 måneder
Straffesaker (jury) 3 måneder
Pr. 30. juni 1999 var domstolenes gjennomsnittlige
saksavviklingstid pr. sak som følger:
Sakstype | Saksavviklings-tid
pr. 30/6-99 | Variasjoner 1) |
Sivile ankesaker | 9,2 mnd | 5,1-11,4 mnd |
Straffesaker
(meddomsrett) | 5,9 mnd | 3,0-8,4 mnd |
Straffesaker (jury) | 6,3 mnd | 3,9-7,9 mnd |
Sakstype | Saksavviklings-tid
pr. 30/6-99 | Variasjoner 1) |
Sivile saker
(tvistemål) | 6,4 mnd | 2,0-10,3 mnd |
Straffesaker
(meddomsrett) | 2,9 mnd | 0,9-4,7 mnd |
Straffesaker
(forhørsrett) | 0,5 mnd | 0,2-1,2 mnd |
1) Intervallene viser differansen mellom korteste
og lengste gjennomsnittlige saksavviklingstid domstolene imellom.
Saksavviklingstiden i den enkelte sak vil kunne variere
i større grad. Avhengig av domstolene størrelse
vil et lite antall saker kunne få stor innvirkning på den
gjennomsnittlige saksavviklingstiden i den enkelte domstol.
Lagmannsrett | Sivile saker | Straffesaker (meddomsrett) | Straffesaker (jury) |
Agder lagmannsrett | 7,5 | 4,1 | 4,8 |
Borgarting lagmannsrett | 11,9 | 8,0 | 8,6 |
Eidsivating lagmannsrett | 7,7 | 4,9 | 4,8 |
Frostating lagmannsrett | 6,2 | 3,3 | 4,7 |
Gulating lagmannsrett | 10,7 | 7,2 | 6,6 |
Hålogaland lagmannsrett | 6,2 | 4,2 | 5,3 |
Ved behandling av kriminalomsorgsmeldingen ble det
lagt et grunnlag for den langsiktige utviklingen av kriminalomsorgen.
Det må påregnes ca. 5 - 10 år å realisere
alle sider ved «den nye kriminalomsorgen».
Budsjettforslaget bygger på en slik
trinnvis langsiktig oppfølging. De høyest prioriterte
oppfølgingstiltakene er regionalisering og ny kriminalomsorgslov.
Det er videre lagt inn midler til en forsiktig videreutvikling av
soningsprogrammer og andre tiltak på innholdssiden.
Andre oppfølgingstiltak er planlagt
ivaretatt i kommende budsjettforslag.
Spørsmål
3
Hvor lang tid går
det i snitt fra dom er falt til den domfelte påbegynner
soning ved de ulike politi/fengselsdistrikter? Har det
foregått noe arbeid for å skjerpe rutinene her,
evt. hva er de konkrete planene for å sikre at Stortingets
vedtak realiseres?
Svar:
Etter at dom er avsagt av domstolene, ligger
dommen ved politikammeret til ankefristen er utløpt. Det
er politiet/statsadvokatene som begjærer dommen
fullbyrdet og sender den til kriminalomsorgen. Det vil si at tidsbruken
frem til iverksatt soning må deles opp:
Kriminalomsorgen registrerer antall dommer som ikke er iverksatt innen målsettingen.
Det er iverksatt et arbeid slik at det også skal føres
statistikk over tidsbruken i politiet, men dette arbeidet er ikke
sluttført. Det er i dag 571 dommer som ikke er iverksatt
innen fristen. Dette følges opp i månedlige møter
med direktørene. Det vises også til svar på spørsmål
4 og til spørsmål 17 når det gjelder
arbeidet med å redusere tidsbruken i straffesakskjeden.
Det forventes at den planlagte regionalisering
vil medføre en mer effektiv kriminalomsorg som bedre kan
ivareta gjennomføringen av soningen. Av andre tiltak som
er iverksatt, kan det nevnes at rutinene rundt innsatte som ikke
møter til soning er innskjerpet.
Spørsmål
4
De to siste statsbudsjettene
har opplyst at det har vært betydelig ledig kapasitet i
fengselsvesenet, og derav behov for å legge ned fengsler.
Under høringene til statsbudsjettet for år 2000
er det fra kriminalomsorgen fremholdt at kapasiteten i fengselsvesenet
er sprengt og at det særlig for lukket soning vil være
mangel på plasser. Hvor stor er soningskøen pr.
i dag, og når forventer man at det vil bli økning
i straffevolumet? Kan departementet forsikre om at det er tilstrekkelig
med fengselsplasser til å sikre at Stortingets vedtak om
rask soning etter dom kan etterleves i praksis neste år
og i nærmeste fremtid?
Svar:
Når Justisdepartementet foreslo å legge
ned bl.a. Kongsberg hjelpefengsel er dette ikke primært
basert på en vurdering av kapasiteten. Departementet la
vekt på ressursmessige og faglige hensyn, herunder forholdene
for de innsatte. Anstalten hadde liten mulighet til å aktivisere
de innsatte og man anså at full kapasitetsutnyttelse ved
andre anstalter kun ville medføre marginale kostnadsøkninger
i forhold til å opprettholde de mindre, lokale anstaltene.
Erfaring har vist at behovet for varetektsplasser
og tilgang på dommer varierer sterkt. I disse dager er utnyttelsen
omtrent 95% i lukkede anstalter i landet sett under ett.
I enkelte anstalter har man et gjennomsnittsbelegg på over
100 % og det er stort press på plasser for varetekt,
særlig på Østlandsområdet.
Grunnen til at det i øyeblikket er
stort press på plasser, skyldes bl.a. at en avdeling i
Oslo og Stavanger kretsfengsel er stengt for nødvendig
vedlikehold. Det er pr. i dag totalt 571 dommer som ikke er iverksatt innen
2-månedersfristen. Hovedtyngden er i Østre fengselsdistrikt,
jf. stengning i Oslo kretsfengsel.
Kriminalomsorgen har foretatt nye beregninger
vedrørende behovet for plasser og den viser at den prognose
som departementet viste til i St. meld. nr. 27 (1997-98) fortsatt
har gyldighet. Effektiviseringen av andre deler av straffesakskjeden
forventes å gi økt press på kriminalomsorgen.
Spørsmål
5
Hvordan er framdriften
for etablering av et nytt fengsel i Østfold, slik Stortinget
vedtok i forbindelse med behandlingen av kriminalomsorgsmeldingen?
Svar:
Departementet arbeider med utredning av anstaltens størrelse,
sammensetning av innsattegruppen, kapasitet (åpen, lukket),
sikkerhetsvurderinger, foreløpig utforming og faglige vurderinger
med hensyn til plassering i Østfold. Straks dette er avklart
vil Statsbygg bli kontaktet med oppdragsbrev for å utforme
romprogram og kostnadsramme. Saken vil da følge normal byggesaksgang
og vil bli vurdert i budsjettsammenheng. Saken har således
normal fremdrift.
Spørsmål
6
Det er under høringer
i komiteen fremhevet at flere av fengselsanstaltene er i dårlig
forfatning, og at vedlikehold trengs. Finnes det en langsiktig vedlikeholdsplan
for anstaltene?
Svar:
Fengselsvesenets anstalter består av
tildels svært gammel, men også noe forholdsvis
ny bygningsmasse. Flere anstalter er bygget og ombygget på 90-tallet
- Skien, Bergen, Ringerike, Sem og Bodø fengsler. Alle fengselsvesenets
anstalter utfører ordinært vedlikehold innenfor
driftsrammen etter lokalt rullerende planer. Rammen er imidlertid
stram slik at det oppstår etterslep ved flere anstalter,
noe som igjen kan medføre at det i neste rekke kan oppstå behov
for ekstraordinære investeringstiltak. Større
vedlikeholds- og ombyggingsarbeider budsjetteres under kap. 430,
post 45.
Departementet foretar jevnlig interne analyser
og har informasjonsgrunnlag, hvor årlige budsjettforslag fra
anstaltene inngår. I tillegg til dette legger også departementet
interne investeringsplaner i forhold til den anstaltstruktur og
kapasitet som vi til enhver tid trenger. Disse planene er gjenstand
for normal budsjettbehandling i departementet.
Spørsmål
7
Hva er planene for etablering
av en ressursavdeling(er)? Hva vil en startbevilgning for en ressursavdeling
i Trondheim utgjøre ved oppstart i 2000?
Svar:
Formålet med å opprette ressursavdelinger
er for bedre å ivareta de særlige behovene hos
de dårligst fungerende innsatte; de som er vanskelige og
de som har det vanskelig - dvs. de med psykiske problemer og de
som må plasseres i et soningsmiljø der man i stor grad
kan tilrettelegge individuelle løsninger. En annen gruppe
er umoden ungdom som tildels er domfelt for alvorlig voldskriminalitet.
Sist, men ikke minst, er gruppen som har personlighetsforstyrrelser
som blant annet gir seg uttrykk i aggresjon og isolasjon.
Som en oppfølging av kriminalomsorgsmeldingen tar
en i første omgang sikte på å gjennomføre
et forprosjekt med henblikk på å etablere en ressursavdeling ved
Trondheim kretsfengsel. Departementet er av den oppfatning at flere
ressursavdelinger bør etableres. Ved å opprette
mindre enheter ved ulike fengsler, kan avdelingene innrettes slik
at lokale behov avgjør avdelingens sammensetning og dermed
deres faglige innretning for ytterligere å styrke muligheten
for differensiert soningstilbud, og for å bygge opp kompetanse
på forskjellige plan.
Når departementet skal vurdere aktuelle
etableringssteder, vil sentrale momenter være om anstaltene
allerede har et bredt samarbeid med psykiatrisk fagmiljø og
om anstaltene allerede har avdelinger med ulike soningsalternativer.
Ved først å gjennomføre
dette prosjektet ved Trondheim kretsfengsel, vil departementet kunne
høste nyttige erfaringer både når det
gjelder den fysiske utforming av en slik avdeling, og dens funksjonalitet
i forhold til klientmassen. Like viktig vil det være å kunne
vurdere hvordan de ulike faggruppene med ulik kompetanse skal utarbeide
et helhetlig individuelt tilbud til hver klient.
Det er utarbeidet forprosjekt med kostnadsramme
for bygging av ressursavdeling ved Trondheim kretsfengsel. Fremskrevet
kostnadsramme pr. 1.7. 2000 er 47.3 mill. kr.
En startbevilgning for oppstart ved Trondheim
kretsfengsel i 2000 vil da utgjøre 4,7 mill. kr som er
10 % av total kostnadsramme. En eventuell startbevilgning bør
budsjetteres under kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen,
post 30 Igangsetting av byggeprosjekter.
Spørsmål
8
Det er i budsjettet en
påplussning på 1,6 prosent på Kap. 430
Kriminalomsorg Post 01 Driftsutgifter. Hvilke konsekvenser vil forslaget
ha for bemanning, opprettholdelse av avdelinger, og innholdet i
soningen – sett i forhold til signalene som er gitt i kriminalomsorgsmeldingen?
Svar:
Departementet vil innledningsvis bemerke at
det er postgruppen 01-23 Driftsutgifter for programkategorien 06.30
Kriminalomsorg som har en nominell vekst på 1,6%.
Den budsjetterte rammen på post 01-23 kan ikke uten videre
sammenliknes med tilsvarende ramme for 1999. Fengselsprestene er
overført til Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
og midlene totalt kr 6,4 mill, er tatt ut av rammen og overført
til KUF. I tillegg er arbeidsdriftens inntektsramme redusert med
kr 2 mill. Dette motsvares av en reduksjon i utgiftsrammen på kr
2 mill.
De foreslåtte driftsrammer for ytre
etat er stramme og forutsetter aktiv ressursstyring gjennom hele året, særlig
på fengselssiden. Virkemidler er streng vurdering av oppdekning
av fravær, midlertidig stengning av avdelinger når
kapasitetssituasjonen tillater det f.eks i ferier, etc.
Kriminalomsorgen har erfart at en gjennomsnittlig kapasitetsutnyttelse
omkring 90% gir rimelig gode muligheter for stabil og forutberegnelig
gjennomføring av soningen. Svært høy
kapasitetsutnyttelse reduserer mulighetene for god planlegging og
aktiv ressursstyring. Med de kapasitetsprognoser som er lagt til
grunn og de foreslåtte driftsrammer vil kriminalomsorgen
ha et forsvarlig grunnlag for straffegjennomføring både når
det gjelder volum og når det gjelder innhold. Rammene gir
imidlertid ikke grunnlag for vesentlige utvidelser når
det gjelder soningsprogrammer og annet på innholdssiden.
Spørsmål
9
Hvordan står det
planlagte inntaket på KRUS i forhold til ubesatte stillinger
i etaten, forventet økt kapasitetsbehov, og målene
i kriminalomsorgsmeldingen? Hvor store er kostnadene ved å ta
inn en klasse til i 2000?
Svar:
Målsettingen er at alle faste stillingshjemler
i kriminalomsorgen skal besettes med fagutdannet personell. For å klare
dette har etaten de siste årene i gjennomsnitt uteksaminert
100 aspiranter ved KRUS pr. år. Det er pr. i dag et undertall
på fagutdannet personell. Årsakene til dette er
sammensatte. De viktigste grunnene vurderes å være
– for noen år
siden (1995) var det en viss "overproduksjon" av nyutdannede tjenestemenn.
Opptaket av nye aspiranter ble som følge av dette justert
noe ned for å unngå en overtallighet
– gjennomsnittsalderen til de
ansatte i fengselsvesenet har økt og ventes å øke
vesentlig i årene som kommer. Dette skaper større
avgang og større behov for ny tilgang
– større turnover som
følge av situasjonen på arbeidsmarkedet m.v.
Behovet for aspiranter vil stige ytterligere
dersom også vikarer skal ha fagutdanning.
I 2000 vil det være i underkant av
140 aspiranter som gjennomfører teoriopplæringen.
Vi har også lagt opp til at det i 2000 tas opp i underkant
av 100 nye aspiranter som vil gjennomføre praksisåret.
Kostnadene ved å ta opp 25 aspiranter til i 2000 beløper
seg til ca. 6 mill kroner.
Departementet mener at vi på lengre
sikt vil se en økning av fangebefolkningen. Dette vil kunne
påvirke behovet for flere etatsutdannede. Når
det gjelder behovet for fagutdannet personell for å nå målet
i St.meld. nr. 27 (1997-1998) Om kriminalomsorgen, viser vi til at
sammenslåingen av etatene vil gi bedre muligheter for omdisponering
av personell og derfor mer effektiv drift.
Aktivt påvirknings- og motivasjonsarbeid
er imidlertid tidkrevende. Desto høyere kvalitet som ønskes
på tjenestene, desto større blir bemanningsbehovet.
Bemanningsbehovet vil bli fortløpende
vurdert, og presentert for Stortinget.
Spørsmål
10
Promilleprogrammene har
vært prøveprosjekt i noen fylker i fire år.
Hvilke planer er det for å gjøre dette til en
permanent og utvidet ordning ?
Svar:
Prøveordningen er ved kgl. res. forlenget
i to år fra 28.06.98. Justisdepartementet vil innen utgangen
av prøveperioden ta en beslutning om den videre utviklingen
av promilleprogrammet.
Spørsmål
11
Hvordan er planene for
gjenåpning av Sandaker hybelhus?
Svar:
Departementet har i de pågående
forberedelser for en gjenåpning av Sandaker hybelhus lagt
vekt på å gjennomgå følgende
forhold:
– gjennomgang
av boavtalen med vekt på besøksordninger, permisjonspraksis
og tilstrekkelige kontrollrutiner og bevissthet i praktiseringen
av regelverket
– turnusordningene og nødvendig
rekruttering til ledige stillinger
– etablering av samarbeid med
Oslo kretsfengsel når det gjelder kompetanseoverføring
og støtte til bemanning
– reetablering av ledelsesstrukturen
for hybelhuset og samarbeidet med hovedkontoret
Justisdepartementet har også ønsket å avvente avslutningen
av politiets etterforskning av om det har foregått straffbare
forhold og våre interne undersøkelser i forhold
til tjenestemannslovens regler om eventuelle disiplinærforføyninger.
Disse undersøkelsene forventes avsluttet i løpet
av november.
Personalet har i perioden med stenging besøkt
andre hybelhus og relevante prosjekter i fengselsvesenet for å øke
egen kompetanse og få nye impulser til driftssituasjonen.
Departementet avklarer for øyeblikket et mer forpliktende
samarbeid med Oslo kretsfengsel både på kort og
lang sikt når det gjelder bruk av Sandaker hybelhus som
utslusingsalternativ.
Justisdepartementet tar sikte på en
gradvis gjenåpning av Sandaker hybelhus med oppstart i
november.
Spørsmål
12
Statistikken viser at det
har vært en nedgang i antall samfunnstjenestedommer de
siste årene. Hvordan ser Regjeringen på muligheten
for å utvikle denne reaksjonsformen, og hvordan er fremdriften
på prøveprosjektet med elektronisk soning som
ble varslet i kriminalmeldingen?
Svar:
Justisdepartementet har i St.meld. nr. 27 (1997-98) Om
kriminalomsorgen bl.a. foretatt en vurdering av dagen samfunnstjenesteordning.
Departementet kom til at samfunnstjenesten i hovedsak bør
kunne opprettholdes som i dag, men at loven bør endres
slik at domstolen i fremtiden kan pålegge domfelte å gjennomføre et
tilsynsprogram i tillegg til arbeidsplikten. Departementet vil komme
tilbake til Stortinget med et nærmere forslag til hvordan
dette bør reguleres i forslaget til ny kriminalomsorgslov.
Når det gjelder tilsyn med elektronisk
kontroll, har departementet av kapasitetsgrunner ikke funnet å kunne
prioritere fremleggelse av et forslag til en prøveordning
i år. Et forslag vil tidligst kunne bli lagt frem for Stortinget
i år 2000.
Spørsmål
13
Departementet skriver i
budsjettproposisjonen s. 70 «Ingen skal gjennomføre
straffen under forhold som er mer restriktive enn hva som er sikkerhetsmessig
nødvendig for samfunnet, kriminalomsorgens tilsatte og øvrige domfelte.» Hvordan
vurderer departementet domfeltes muligheter til å opprettholde
kontakt med arbeidsgiver/ansatte under soning, slik at
vedkommende ikke mister sitt arbeid eller sin bedrift som følge
av soningen ?
Svar:
For de som dømmes til ubetinget fengsel
vil det være en påregnelig og nødvendig
følge av straffen at arbeidsforhold avbrytes.
Det må foreligge ekstraordinære
og svært tungtveiende grunner for at den domfelte kan gis
velferdspermisjon eller straffavbrudd for å ivareta forhold
vedrørende sin bedrift eller sitt arbeid. Her er praksis
streng.
Domfelte har anledning til å kommunisere
med sin arbeidsplass ved bruk av brev, telefon, besøk i
anstalten og ordinære permisjoner. Imidlertid vil de ikke
lenger kunne ivareta de arbeidsoppgaver som er betinget av at de
er til stede på arbeidsplassen. Dette er en naturlig konsekvens
av frihetsberøvelsen.
Domfelte har anledning til å søke
om frigang til arbeid utenfor anstalten etter å ha utholdt
N av straffen og minst 4 måneder sammenhengende frihetsberøvelse.
Normalt innvilges ikke slik frigang for et lengre tidsrom enn 1 år
før den domfelte oppnår⅔soningstid. Bestemmelsen
medfører en mulighet for domfelte til å få adekvat
arbeidstrening og å få tilrettelagt et arbeidsforhold
med tanke på løslatelse. Frigang til egen virksomhet
tillates imidlertid ikke.
Spørsmål
14
Hvor mange organisasjoner
som driver ettervern i privat/frivillig regi får
støtte (og fra hvilke departementer) i statsbudsjettet
? Finnes det en oversikt over det frivillige arbeidet på denne
sektoren samlet for hele Norge ?
Svar:
Justisdepartementet har i 1999 gitt støtte
til 17 forskjellige tiltak over kap. 430 post 70.
Disse er som følger:
Organisasjon/tiltak:
– Straffedes
Organisasjon i Norge (SON)
– Mette C. Hübert (drama)
– Hilde Andersen, Den Norske Opera
– Norsk Musikkråd
– Røde Kors visitortjeneste
– Maritastiftelsen
– Arken A/S
– Pinsevennenes fengselsarbeid
– Stiftelsen Kirkens fengselsarbeid
– Kirkens sosialtjeneste, Kalfarhuset
– Kirkens sosialtjeneste, Barmprosjektet
– Prison Fellowship
– Forum for kristent fengselsarbeid
– Metodistkirken i Norge
– Frelsesarmeens fengselsarbeid
– Kirkens bymisjon
– Nordisk samarbeidsråd
for kriminologi
I tillegg til disse har Frelsesarmeens institusjon
Elevator og Foreningen for fangers pårørende
mottatt støtte over kap. 430 post 71 og 72.
Det fleste av de ovennevnte organisasjoner driver
for det meste tiltak rettet mot lovbrytere mens disse sitter i fengsel,
så som besøk, samtaler, møtevirksomhet
og underholdning. Departementet vurderer imidlertid at Norsk Musikkråd,
Maritastiftelsen, Arken A/S, Stiftelsen Kirkens fengselsarbeid,
Kirkens sosialtjeneste ved Kalfarhuset og Barmprosjektet, samt Frelsesarmeen, å være
organisasjoner som driver «ettervernsarbeid».
Justisdepartementet har ingen samlet oversikt
over det frivillige arbeidet på denne sektoren samlet for hele
Norge og har heller ingen oversikt over hvilke organisasjoner som
mottar støtte fra andre departementer.
Spørsmål
15
Hva vil en startbevilgning
for rehabilitering av fengslet i Tromsø utgjøre
hvis en tar sikte på oppstart i år 2000?
Svar:
Startbevilgningsbehovet vil være 15
mill kr. En eventuell startbevilgning bør budsjetteres
under kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen, post 30 Igangsetting
av byggeprosjekter.
Spørsmål
16
Kan departementet fremlegge
statistikk over bruken av forbud på varetekt? (Både
for brev- og besøksforbud og kontroll). Har departementet
vurdert innholdet i, og omfanget av, brev og besøksforbud
ved varetektsfengsling? Hvilke virkemidler og tiltak vurderes eventuelt
for å redusere bruk av isolasjon.
Svar:
Varetektssituasjonen de siste år har
vært forholdsvis stabil. Det har vært en mindre økning
i antall varetektsinnsettelser de siste år, mens gjennomsnittlig
sittetid i varetekt har gått noe ned.
Følgende informasjon er hentet fra
de nyutviklede varetektsstatistikker
i KOMPIS. Det er utført en betydelig kvalitetskontroll
på disse statistikker, men det kan hende at de inneholder
noen mindre feil. Eventuelle feil ansees å være
ubetydelig sett i forhold til de store statistikkene, men kan påvirke
enkeltposter som viser få tilfeller. Arbeid med kvalitetskontroll
fortsetter.
PÅBEGYNTE VARETEKTER i perioden
01.01 - 30.09-1999
Tallene refererer til den første beslutning
om forbud eller kontroll. Det er ikke tatt hensyn til eventuelle
endringer senere
– Av alle påbegynte varetekter
i perioden ble det ilagt forbud/restriksjoner i 39% av
tilfeller. (Nye 2900. Med restr/forbud 1144)
Av alle nye varetekter
ble
– 16% ilagt brev- og
besøksforbud1)
– 23% ilagt brev- og
besøkskontroll
– 0,2% ilagt kun besøkskontroll
eller brevkontroll
VARETEKTSINNSATTE PR. 01.10-1999
Pr. 1. oktober i år var det 666 varetektsinnsatte hvorav
580 med varetektskjennelse. Av de 86 uten kjennelse var de alle
fleste i perioden mellom domsavsigelse og rettskraftig dom. Denne
gruppen blir sjelden underlagt forbud og restriksjoner og følgende
prosentandeler er basert på 580 varetektsinnsatte:
– 52 varetektsinnsatte
hadde brev- og besøksforbud, det utgjør 9%
– 67 varetektsinnsatte hadde brev-
og besøkskontroll, det utgjør 12%
1) Eventuelt samtidig med
andre restriksjoner
AVSLUTTEDE VARETEKTER I
PERIODEN 01.01 - 30.09-1999
Av 2682 avsluttede varetekter i perioden var
1087 i deler av perioden ilagt forbud og/eller restriksjoner. (41%)
– Av alle
avsluttede varetekter i perioden hadde 317 stk. (12%) blitt
underlagt brev og besøksforbud i hele eller deler av varetektsperioden.
– I 286 tilfeller varte forbud under en mnd.
– 3 stk. varte mellom 3 og 6 mndr.
(Ingen utover 6 mndr)
Kombinasjon av forbud og
kontroll
– 124 var
underlagt forbud og kontroll ved forskjellige tidspunkter. Som oftest
går dette ut på at forbud ilegges først
for så å bli endret senere til kontroll.
– Av disse 124 varte 114 (92%)
under 6 mndr, 18 fra 6-9 mndr, 6 fra 9 mndr til ett år
og 4 stk. over et år.2)
Innholdet i og omfanget av brev og besøksforbud ved
varetektsfengsling blir fastlagt av domstolene etter begjæring
fra påtalemyndigheten og i samsvar med straffeprosessloven.
Varetektsinnsatte som ikke er
ilagt brev- og besøksrestriksjoner skal som hovedregel
ha adgang til fellesskap med medinnsatte og få de samme
tilbud som domsinnsatte.
Varetektsinnsatte som er ilagt brev- og besøksrestriksjoner
skal bare ha samkvem med andre innsatte dersom politiet/påtalemyndighet
samtykker.
Departementet er oppmerksom på at eneromsopphold (isolasjon)
og mangel på menneskelig kontakt kan føre til
helseskader, og at faren for skadevirkninger er økende dersom
varetektsoppholdet blir av lengre varighet.
Departementet vurderer fortløpende
oppfølgingen av alle innspill som bl.a. kommer fra Europarådets
torturovervåkningskomite.
Etter forrige besøk av Europarådets
torturovervåkningskomite sendte Fengselsstyret ut et rundskriv
(Fst. 6/97) inneholdende tiltak/retningslinjer
for å avhjelpe skadelige følger der den varetektsinnsatte
er ilagt restriksjoner (brev- og besøksforbud og kontroll).
I korthet går dette ut på at varetektsinnsatte
som ikke har fellesskap skal prioriteres med hensyn til kontakt
med anstaltens tjenestemenn, sosialkonsulent, prest, helsepersonell,
fritidsleder osv. Det skal legges til rette for at den innsatte
kan få en kontaktbetjent og om mulig skal den innsatte
få adgang til utvidet luftetid. Det skal også legges
til rette for sysselsetting og fritidsaktiviteter som kan gjennomføres
innenfor rammene av de restriksjoner som er ilagt av retten. Videre
skal det tas kontakt med politi/påtalemyndighet
for om mulig å få lempet på restriksjonene.
Muligheter for at innsatte
2) Dataprogrammet
kan ikke genere statistikk som viser hvor lenge forbudsdelen og
hvor lenge restriksjonsdelen varte. Departementet er imidlertid
i stand til å identifisere tilfeller av lange forbud/restriksjoner
for oppfølgning.
kan motta besøk av faste besøkende
fra visitortjenesten skal også vurderes.
Spørsmål
17, 1. ledd
For å kunne måle
effekten av politibevilgningene i forhold til målsetningen
om raskere hjelp til publikum og raskere reaksjon overfor kriminelle
bes Justisdepartementet fremlegge statistikk for hvert enkelt politidistrikt knyttet
til saksbehandlingstiden ved de ulike ledd hos politi/påtale
før domstolsbehandling. Det er ønskelig med en
viss oppdatering av statistikken på ulike hovedgrupper
kriminelle handlinger. Vil en slik statistikk for fremtiden kunne
fremlegges årlig for Stortinget slik at politiske målsetninger
i større grad kan kontrolleres i form av praktiske resultater
i ulike deler av politi-Norge?
Svar:
Det er for politietaten utviklet et eget journal-
og statistikkverktøy kalt Strasak. Dette gir oversikt
over antall anmeldelser, oppklaringsprosent, restanser og saksbehandlingstid
for landet som helhet og for de enkelte politidistrikt. Systemet
gir bl.a. oversikt over saksbehandlingstid fra anmeldelse og frem
til påtaleavgjørelse er truffet og fra påtaleavgjørelse
og frem til endelig rettskraft. Det er utarbeidet statistikker som
gir oversikter totalt for de enkelte politidistrikter. Det er videre
statistikker som viser resultatene for gruppene forseelser og forbrytelser
og for ulike lovbruddskategorier. Statistikkene gir også oversikt
over saksbehandlingstid knyttet til ulike avgjørelsestyper
som forelegg, tiltale m.v. Statistikken angir imidlertid ikke tidsbruken
ved hvert enkelt ledd av politiets arbeide f.eks. tiden på etterforsknings-,
påtale eller berammelsesstadiet. Også for oppklaringsprosenten
er det statistikker for de enkelte politidistrikter og
brutt ned for de enkelte lovbruddskatogorier (jfr. spørsmål
18.)
Det tilgjengelige statistikkmateriale er forutsatt brukt
aktivt innen de enkelte politidistrikter som styringsverktøy.
Justisdepartementet anvender systemet aktivt gjennom sin styringsdialog
med politidistriktene, herunder ved fastsetting av mål
og budsjett for de enkelte distrikt.
Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for
oppklarte forbrytelser er for landet som helhet pr. 01.07 på 191
dager. Det har kun vært registrert mindre variasjoner
i saksbehandlingstiden for denne gruppen de siste årene.
I 1997 var saksbehandlingstiden for eksempel 197 dager, mens den
i 1997 og 1998 var henholdsvis 202 og 199 dager.
Det er imidlertid store variasjoner mellom
de ulike politidistriktene når det gjelder saksbehandlingstiden.
Notodden er det politidistriktet som pr. 01.07.99 har den laveste
saksbehandlingstiden med kun 69 dager, mens Follo er det distriktet
med lengst saksbehandlingstid med hele 368 dager. Oslo som landets
største politidistrikt har til sammenligning pr. 01.07.
99 en saksbehandlingstid på 250 dager for de oppklarte
forbrytelsene.
Man ser også noen variasjoner i saksbehandlingstiden mellom
de ulike kriminalitetstypene. Vinning har for landet som helhet
pr. 01.07.99 en saksbehandlingstid på 200 dager, vold på 188
dager og narkotika på 151 dager når det gjelder
oppklarte forbrytelser pr. 01.07.99. Økonomi skiller seg
vesentlig ut fra de andre kriminalitetstypene med en saksbehandlingstid
på hele 360 dager.
For de saker som må behandles for domstolene
påløper en god del saksbehandlingstid etter at
påtaleavgjørelsen er truffet. For landet som helhet
påløper det i snitt 120 dager fra påtaleavgjørelsen
og frem til foreligger endelig rettskraft i saken.
Til orientering vedlegges kopi av følgende
statistikk for 1. halvår 1999
Spørsmål
17, 2. ledd.
Hvordan kan politiet nå et
mål om å komme ned på en gjennomsnittlig
saksbehandlingstid på for eksempel 90 dager innen overskuelig
fremtid?
Svar:
Det arbeides for tiden aktivt med å redusere
tidsbruken i straffesakskjeden. Justisdepartementet har nedsatt
to eksterne arbeidsgrupper som skal se nærmere på tidsbruken
innen ulike deler av straffesakskjeden og foreslå konkrete
tiltak for å redusere saksbehandlingstiden. Den ene arbeidsgruppen
skal se på tidsbruken fra en sak blir registrert som anmeldt
og frem til det foreligger en påtaleavgjørelse.
Den andre gruppen skal følge den siste del av straffesakskjeden
dvs. fra påtaleavgjørelse og frem til eventuell
soning er iverksatt. Gruppene har vært i arbeide siden
juni i år og skal i henhold til mandatet arbeide ut juni
år 2000. Gruppene er anmodet om å avgi rapporter
med forslag til effektiviseringstiltak fortløpende. Forslagene
vil umiddelbart bli fulgt opp fra departementet side av en egen
arbeidsgruppe bestående av personer fra departementets
ulike fagavdelinger ledet av departementsråden.
Ved siden av det arbeidet som gjøres
i arbeidsgruppene er samtlige av aktørene i straffesakskjeden
tilskrevet av departementet og anmodet om å se på egne rutiner
og muligheter for forbedringer.
Arbeidet har så langt avdekket at det
er en del variasjoner mellom de ulike politidistriktene i registrert saksbehandlingstid
og til dels store variasjoner fra saksfelt til saksfelt. Arbeidsgruppene
vil foreta en konkret analyse av tidsforbruket basert på tilgjengelige
statistikker samt at de har igangsatt arbeide med en konkret gjennomgang
av utvalgte saker (ca 1200 saker) ved noen politidistrikter for å få en
oversikt over tidsbruk innen de ulike ledd og hvor sakene eventuelt
stopper unødvendig opp. Gjennomgangen og analysen søkes
sluttført i løpet av 1. kvartal år 2000.
Arbeidet har allerede nå avdekket at
det synes å være grunnlag for forbedringer innen
ulike ledd av kjeden og at ulike typer tiltak vil være
aktuelle. For eksempel vil visse regelendringer kunne gi effektiviseringsgevinster.
I denne sammenheng kan nevnes at spørsmålet om
en endring av straffeprosessloven § 13 om forening av
straffesaker, allerede sendt ut til høring. Også andre
regelendringer vil bli vurdert. Det arbeides også med å se
på samarbeidsrutinene mellom de ulike ledd i kjeden og
internt innen de ulike etatene. Tidligere erfaringer og prosjekter
viser f. eks. for politiets del at en aktiv påtalemessig
styring og ledelse av sakene gir gode resultat. Man oppnår
gjennom dette at etterforskningen styres samtidig som
overetterforskning unngås. Gjennomførte prosjekter
ved Nordmøre-, Østerdalen- og Hordaland politidistrikt
viser dette. Man ser også gode resultater i distrikter
hvor det er et tett administrativt samarbeid mellom domstolene og
politiet eksempelvis innen spesielle sakstyper som vold eller mot
unge lovbrytere.
Gjennom tiltak av ulik karakter som regelendringer, samarbeidsrutiner,
hensiktsmessig ressursfordeling o.a. innen de ulike deler av straffesakskjeden,
synes det å foreligge muligheter for å oppnå
en betydelig effektivisering av straffesaksbehandlingen. Det arbeides
som nevnt aktivt med dette og gode tiltak vil bli iverksatt fortløpende.
En samlet oversikt over forbedringstiltak vil foreligge når
arbeidsgruppene har avsluttet sitt arbeid sommeren 2000.
PÅ LANDSBASIS STRASAK-JUS319 | PÅTALEAVGJORTE
SAKER OPPKLARINGSPROSENT - SAKSBEHANDLINGSTID T.O.M. JUNI - 1999 | SIDE 1 KL.
11:27 02/07-1999 |
Informasjon: Statistikken viser antall påtaleavgjorte saker totalt hittil
i år, og påtaleavgjorte saker som er henholdsvis
ikke oppklart og oppklart. Kolonnen påtaleavgjort totalt
inneholder også saker avgjort med koder det ikke er rimelig
grunn til å regne med i oppklaringsprosenten. (Kode 010,
011, 012, 013, 016, 018, 019, 022, 026 og 106). Statistikken viser
også oppklaringsprosent. Videre angis gjennomsnittlig antall
dager fra registrering til påtaleavgjørelse for
alle saker og for oppklarte saker. Delsaker teller med. Utenbys
saker (u-saker) og undersøkelsessaker teller ikke med.
Har du spørsmål til rapporten, se brukerhåndbok
strasak kap. 5 eller ta kontakt med dataansvarlig for strasak ved
politikammeret.
| FORBRYTELSER |
| PÅTALEAVGJORTE
SAKER IKKE | % | GJENNOMSN. SAKSBEH.TID |
KRIMINALITETSTYPE | TOTALT | OPPKL. | OPPKL. | OPPKL. | TOTALT | OPPKL. |
ØKONOMI | 4232 | 1549 | 2266 | 59.3% | 314 | 360 |
VINNING | 108692 | 79923 | 23680 | 22.8% | 110 | 202 |
VOLD | 12154 | 4323 | 7070 | 62.0% | 179 | 188 |
SEDELIGHET | 1667 | 688 | 843 | 55.0% | 224 | 268 |
NARKOTIKA | 22866 | 1977 | 19463 | 90.7% | 150 | 151 |
SKADEVERK | 11819 | 8140 | 3234 | 28.4% | 113 | 201 |
MILJØ | 105 | 32 | 54 | 62.7% | 225 | 248 |
ARBEIDSMILJØ | 5 | 2 | 1 | 33.3% | 693 | 748 |
TRAFIKK | 1 | 0 | 1 | 100.0% | 726 | 726 |
ANNEN | 5320 | 1145 | 3544 | 75.5% | 197 | 205 |
SUM/GJENNOM-SNITT FORBRYT. | 166861 | 97779 | 60156 | 38.0% | 130 | 191 |
PÅ LANDSBASIS | PÅTALEAVGJORTE
SAKER | SIDE | 1 |
| OPPKLARINGSPROSENT - SAKSBEHANDLINGSTID | KL. | 11:19 |
STRASAK-JUS310 | T.O.M. 2. KVARTAL - 1999 | 02/07 - 1999 |
Informasjon: Statistikken viser antall påtaleavgjorte saker totalt hittil
i år, og påtaleavgjorte saker som er henholdsvis
ikke oppklart og oppklart. Kolonnen påtaleavgjort totalt
inneholder også saker avgjort med koder det ikke er rimelig
grunn til å regne med i oppklaringsprosenten. (Kode 010,
011, 012, 013, 016, 018, 019, 022, 026 og 106.) Statistikken viser
også oppklaringsprosent. Videre angis gjennomsnittlig antall
dager fra registrering til påtaleavgjørelse for
alle saker og for oppklarte saker. Delsaker teller med. Utenbys
saker (u-saker) og undersøkelsessaker teller ikke med.
Har du spørsmål til rapporten, se brukerhåndbok
strasak kap. 5 eller ta kontakt med dataansvarlig for strasak ved
politikammeret.
| FORBRYTELSER |
| PÅTALEAVGJORTE
SAKER | % | GJENNOMSN. SAKSBEH.
TID |
POLITIDISTRIKT | TOTALT | IKKE OPPKL. | OPPKL. | OPPKL. | TOTALT | OPPKL. |
01 | OSLO POLITIDISTRIKT | 40711 | 27823 | 11 437 | 29.1% | 120 | 250 |
02 | HALDEN POLITIDISTRIKT | 981 | 406 | 517 | 56.0% | 105 | 130 |
03 | SARPSBORG POLITIDISTRIKT | 3017 | 1720 | 1124 | 39.5% | 131 | 174 |
04 | FREDRIKSTAD POLITIDISTRIKT | 3300 | 1571 | 1596 | 50.3% | 150 | 237 |
05 | MOSS POLITIDISTRIKT | 2495 | 1741 | 566 | 24.5% | 95 | 156 |
06 | FOLLO POLITIDISTRIKT | 4132 | 2061 | 1865 | 47.5% | 289 | 368 |
07 | ROMERIKE POLITIDISTRIKT | 6774 | 3880 | 2559 | 39.7% | 128 | 188 |
08 | KONGSVINGER POLITIDISTRIKT | 1129 | 643 | 404 | 38.5% | 148 | 180 |
09 | HAMAR POLITIDISTRIKT | 2376 | 1189 | 1035 | 46.5% | 116 | 155 |
10 | ØSTERDAL POLITIDISTRIKT | 1076 | 579 | 449 | 43.6% | 126 | 117 |
11 | GUDBRANDSDAL POLITIDISTRIKT | 1294 | 666 | 584 | 46.7% | 83 | 92 |
12 | VESTOPPLAND POLITIDISTRIKT | 2848 | 1429 | 1126 | 44.0% | 122 | 162 |
13 | RINGERIKE POLITIDISTRIKT | 2426 | 1301 | 906 | 41.0% | 153 | 195 |
14 | ASKER OG BÆRUM
POLITIDISTRIKT | 5115 | 3097 | 1722 | 35.7% | 130 | 185 |
15 | DRAMMEN POLITIDISTRIKT | 6748 | 4518 | 1973 | 30.3% | 133 | 211 |
16 | KONGSBERG POLITIDISTRIKT | 1105 | 593 | 463 | 43.8% | 112 | 134 |
17 | NORD-JARLSBERG POLITIDISTRIKT | 1834 | 830 | 905 | 52.1% | 145 | 178 |
18 | TØNSBERG
POLITIDISTRIKT | 2432 | 1353 | 981 | 42.0% | 58 | 79 |
19 | SANDEFJORD POLITIDISTRIKT | 2036 | 1294 | 558 | 30.1% | 88 | 109 |
20 | LARVIK POLITIDISTRIKT | 2185 | 1283 | 836 | 39.4% | 126 | 136 |
21 | SKIEN POLITIDISTRIKT | 2116 | 1204 | 809 | 40.1% | 124 | 137 |
22 | TELEMARK POLITIDISTRIKT | 2002 | 968 | 980 | 50.3% | 109 | 112 |
23 | NOTODDEN POLITIDISTRIKT | 965 | 567 | 361 | 38.9% | 70 | 69 |
24 | RJUKAN POLITIDISTRIKT | 343 | 110 | 217 | 66.3% | 156 | 187 |
25 | KRAGERØ POLITIDISTRIKT | 469 | 299 | 153 | 33.8% | 97 | 123 |
26 | ARENDAL POLITIDISTRIKT | 4156 | 2590 | 1365 | 34.5% | 130 | 134 |
27 | KRISTIANSAND POLITIDISTRIKT | 4448 | 2176 | 2129 | 49.4% | 95 | 121 |
28 | VEST-AGDER POLITIDISTRIKT | 1611 | 704 | 838 | 54.3% | 125 | 136 |
29 | ROGALAND POLITIDISTRIKT | 4396 | 2643 | 1473 | 35.7% | 145 | 169 |
30 | RANA POLITIDISTRIKT | 925 | 446 | 413 | 48.0% | 158 | 207 |
31 | STAVANGER POLITIDISTRIKT | 6459 | 3964 | 2109 | 34.7% | 100 | 148 |
32 | HAUGESUND POLITIDISTRIKT | 3090 | 2061 | 921 | 30.8% | 136 | 222 |
33 | HARDANGER POLITIDISTRIKT | 558 | 269 | 264 | 49.5% | 103 | 102 |
34 | HORDALAND POLITIDISTRIKT | 3822 | 1621 | 1769 | 52.1% | 164 | 199 |
35 | BERGEN POLITIDISTRIKT | 8727 | 5023 | 3219 | 39.0% | 159 | 219 |
36 | SOGN POLITIDISTRIKT | 506 | 264 | 214 | 44.7% | 123 | 146 |
37 | FJORDANE POLITIDISTRIKT | 1211 | 469 | 657 | 58.3% | 150 | 169 |
38 | SUNNMØRE POLITIDISTRIKT | 1886 | 1179 | 610 | 34.0% | 136 | 199 |
39 | ROMSDAL POLITIDISTRIKT | 1061 | 522 | 470 | 47.3% | 126 | 174 |
40 | NORDMØRE POLITIDISTRIKT | 995 | 345 | 557 | 61.7% | 112 | 126 |
41 | UTTRØNDELAG POLITIDISTRIKT | 1655 | 940 | 567 | 37.6% | 93 | 133 |
42 | TRONDHEIM POLITIDISTRIKT | 7000 | 4612 | 2215 | 32.4% | 115 | 140 |
43 | INNTRØNDELAG POLITIDISTRIKT | 1974 | 1031 | 791 | 43.4% | 131 | 183 |
44 | NAMDAL POLITIDISTRIKT | 527 | 222 | 254 | 53.3% | 205 | 250 |
45 | HELGELAND POLITIDISTRIKT | 1056 | 414 | 537 | 56.4% | 198 | 280 |
46 | BODØ POLITIDISTRIKT | 1957 | 955 | 916 | 48.9% | 106 | 152 |
47 | NARVIK POLITIDISTRIKT | 625 | 269 | 323 | 54.5% | 134 | 146 |
48 | LOFOTEN - VESTERÅLEN
POLITI | 996 | 454 | 439 | 49.1% | 161 | 196 |
49 | SENJA POLITIDISTRIKT | 918 | 432 | 392 | 47.5% | 133 | 141 |
50 | TROMS POLITIDISTRIKT | 3711 | 1995 | 1259 | 38.6% | 110 | 187 |
51 | VESTFINNMARK POLITIDISTRIKT | 1284 | 560 | 604 | 51.8% | 202 | 233 |
52 | VARDØ POLITIDISTRIKT | 274 | 114 | 128 | 52.8% | 190 | 213 |
53 | VADSØ POLITIDISTRIKT | 461 | 214 | 211 | 49.6% | 203 | 254 |
54 | SØR-VARANGER POLITIDISTRIKT | 274 | 120 | 119 | 49.7% | 113 | 134 |
60 | ØKOKRIM | 352 | 32 | 249 | 88.6% | 264 | 302 |
62 | SYSSELMANNEN
PÅ SVALBARD | 37 | 14 | 18 | 56.2% | 43 | 45 |
SUM/GJENNOMSNITT
FORBRYT. | 166861 | 97779 | 60156 | 38.0% | 130 | 191 |
Spørsmål
18
Det ønskes statistikk
for flere ulike faktorer, om mulig spesifisert på hvert
enkelt politidistrikt:
- Hva er oppklaringsprosenten?
(gjerne brutt ned til ulike kategorier forbrytelser)
- Hvor mange klarer/klarer
ikke lovens målsetting om å avhøre alle
barn som er ofre i sedelighetssaker innen 1 uke (senest 2 uker)
etter anmeldelsen? Hvor lang tid bruker de som ikke klarer fristen?
- Hva er henleggelsesprosenten
i voldtektssaker
- Hvilke politidistrikter har rutiner for å sikre at
anmeldelser mot barn under den kriminelle lavalder oversendes
konfliktråd?
- Hvor mange politidistrikt
har fast ordning med barnevernvakt?
- Hvor mange politidistrikt
har utarbeidet en personalplan for kompetanseheving for å sikre
at kurs/etterutdanning skjer planmessig og ikke slik at
en uforholdsmessig stor del av staben er fraværende samtidig?
Svar:
Det vises til beskrivelsen om statistikker i
innledningen på svaret til spørsmål 17.
Ad oppklaringsprosent:
Oppklaringsprosenten for forbrytelser på landsbasis:
1996: 32,1 %
1997: 34,9 %
1998: 35,9 %
1. halvår 1999: 38,0 %
Oppklaringsprosent for de 5 distrikter med høyest oppklaring
første halvår 1999:
Rjukan: 66,3 %
Nordmøre: 61,7 %
Fjordane: 58,3 %
Helgeland: 56,4 %
Halden: 56,0 %
Oppklaringsprosent for de 5 distrikter med lavest oppklaring
første halvår 1999:
Moss: 24,5 %
Oslo: 29,1 %
Sandefjord: 30,1 %
Drammen: 30,3 %
Haugesund: 30,8 %
Det vedlegges for øvrig oversikter
som viser:
Oppklaringsprosent for forbrytelser på landsbasis
for 1996, 1997 og 1998 fordelt på de ulike kriminalitetstyper.
Oppklaringsprosent for forbrytelser for første
halvår 1998 sammenlignet med første halvår
1999 fordelt på de ulike kriminalitetstyper.
Ad. henleggelsesprosent for
voldtekt:
Det er ikke utarbeidet statistikker som viser
henleggelsesprosent, kun statistikk som viser oppklaringsprosent.
I beregning av oppklaringsprosenten regnes flere grupper henlagte
saker som oppklart av politiet, f.eks. saker som er henlagt på grunn
av tvil om gjerningsmannens strafferettslige tilregnelighet på gjerningstidspunktet
eller saker som er henlagt pga. mistenktes død.
Landsstatistikken for 1998 viser følgende
oppklaringsprosent for voldtekt:
Voldtekt, strl. § 192, 1.ledd 44,7 %
Voldtekt, strl. § 192, 2.ledd
58,3 %
Forsøk voldtekt, § 192 ,jf. § 49 37,8 %
Ad avhør av barn:
Det er ikke tilgjengelig statistikk på området,
men nedenfor framgår tall innhentet særskilt fra
et utvalg politidistrikter:
Troms politidistrikt -
28 saker i 1998
Overholder fristen på en uke og i alle
fall 2 uker. I enkelttilfeller har det gått lengre tid.
Det har da vært utenforliggende årsaker, nemlig
manglende kapasitet ved domstolene.
Lofoten og Vesterålen
politidistrikt -28 saker i 1998
Overholder i mer enn halvparten av tilfellene
fristen på to uker. I de tilfellene de ikke klarer det,
er det mangel på intern etterforskningskapasitet og i noen
tilfeller manglende kapasitet ved domstolene.
Trondheim politidistrikt
- 12 saker i 1998
Overholder fristen på to uker. Distriktet
klarer også en uke, men er da avhengig av at domstolene
har kapasitet.
Uttrøndelag politidistrikt
- 18 saker i 1998
Overholder fristen på to uker. I noen
i tilfeller kan fristen bli overskredet. Det er da utenforliggende årsaker,
hovedsakelig mangel på kapasitet ved domstolene.
Ad konfliktråd:
Alle politidistriktene har faste rutiner for
vurdere om sakene skal fremmes for konfliktråd og hvorledes
dette skal skje.
Ad barnevernsvakter:
Det er de enkelte kommunene som har ansvaret
for drift av barnevernsvaktene. Etter at prøveprosjektet med
barnevernsvakt, knyttet til politiet, ble avsluttet, ble det lagt
inn midler til dekning av utgiftene i Barne- og familiedepartementets
rammetilskudd til kommunene. Enkelte steder har man inngått
interkommunale avtaler om barnevernsvakt i det aktuelle politidistriktet,
for å kunne dekke utgiftene til ordningen. Andre steder
har inngått avtaler med politiet, slik at det er opprettet
bakvaktsordninger, eventuelt med fast stasjonering ved politistasjonen
i helgene, fordi behovet sannsynligvis er størst da.
I alt finnes det 22 barnevernsvakter i alt.
Ordningen er ikke landsdekkende. Det er i byene man finner barnevernsvakter
som fast ordning. Men i flere områder og byer finnes fortsatt
ikke barnevenrsnsvakt. Imidlertid har det ordinære barnevernet
samarbeid og avtaler lokalt med politiet for å følge
opp behovet som oppstår når barn er involvert
i saker.
Ad. personalplan:
Alle politidistriktene er oppmerksomme på kravet om
kompetanseplaner og arbeider for en målrettet kompetanseutvikling
i forhold til oppgavene. En er også bevisst på at
gjennomføring av kompetanseutviklingen skal skje på en
slik måte at oppgaveløsningen ikke blir skadelidende.
Det er imidlertid enkelte kurs/samlinger som betinger at
en større del av personellet deltar samtidig, men dette
løses ved omdisponering av den gjenværende styrken.
Spørsmålet om personalplaner
og kompetanseutviklingsplaner tas opp i styringsdialogen
med politidistriktene, som pågår nå.
Ut fra den tilbakemelding som er gitt i virksomhetsplaner og foreløpige
tilbakemelding i styringsdialogen, har følgende politidistrikter
tilfredsstillende planer for kompetanseheving:
Vest-Finnmark, Troms, Bodø, Uttrøndelag,
Vest-Agder, Kristiansand, Tønsberg, Nord-Jarlsberg, Kongsvinger, Østerdal,
Gudbrandsdal og Oslo.
De øvrige politidistriktene vil ha
dette klart i løpet av kort tid.
Det fokuseres særlig på at
kompetanseheving skal være et viktig virkemiddel for bedret
måloppnåelse.
Spørsmål
19
Hvordan utnytter den lokale
myndighet anledningen til aktivt bruk av bøtelegging som
rask reaksjon på mindre lovbrudd?
Svar:
Aktiv bruk av forelegg som utferdiges mens siktede er
pågrepet eller inne til avhør gir utvilsomt effektiviseringsgevinster.
Bruken av denne fremgangsmåten varierer nok i dag fra
distrikt til distrikt. Ved Oslo politidistrikt som har jourhavende
adjutant (jurist) til stede ved politivakten på døgnbasis,
er det klare retningslinjer om at alle saker hvor det er mulig skal
avgjøres «på stedet» ved såkalte «skrankeforelegg» av
jourhavende adjutant. Ordningen innebærer videre at hvis
forelegg ikke blir vedtatt, blir det umiddelbart berammet rettsmøte.
Botlagte får forkynt tid og sted for rettsmøte
før han forlater politiet.
Dette er et forhold som for øvrig vil
bli nærmere kartlagt og vurdert av de to arbeidsgruppene
nevnt under svaret til spørsmål 17. Økt
bruk av forelegg og konfliktråd er tiltak som vil bli vurdert.
Spørsmål
20
Hvor mange stillinger er
opprettet i politi- og lensmannsetaten i 1998 og 1999, fordelt på stillingskategorier?
Vil man ved de stillinger som er opprettet i 1998 og 1999 samt forslaget
for 2000 dekke behovet for kapasitetsøkning også for
andre oppgaver enn de politimessige (ordensmessige); for eksempel
innenfor etterforskning og påtale?
Svar:
I 1998 og 1999 er det opprettet 563 nye faste
stillinger i politi- og lensmannsetaten, fordelt med 3 juriststillinger,
391 stillinger for politiutdannet personell, 109 kontor-/saksbehandlerstillinger,
32 stillinger som arrestforvarer og 28 stillinger av annen kategori.
Den stillingsøkning, spesielt på tjenestemannssiden, som
har vært i 1998 og 1999 har medført behov for nye
stillinger av annen kategori, og da spesielt for juriststillinger
i noen politidistrikter.
Først når årets styringsdialog
er avsluttet vil departementet ha kartlagt hvor det er behov. Med
utgangspunkt i denne kartlegging vil departementet vurdere opprettelse
av noen stillinger.
Spørsmål
21
I budsjettproposisjonen
for 1999 ble det gitt enkelte vurderinger med hensyn til forholdet
mellom frie variable driftsmidler og faste kostnader. Hvilke vurderinger
ligger til grunn for bevilgningsforslaget til politi- og lensmannsetaten
i St.prp. nr. 1 (1999-2000) når det gjelder dette forholdet,
og hvor mye av driftsbudsjettet er satt av til hhv. faste og variable
kostnader for år 2000 sammenlignet med bevilgningen for
inneværende år (inkl tilleggsbevilgninger)?
Svar:
Departementet har startet høstens styringsdialog med
politidistriktene og særorganene. En viktig del av denne
prosessen er å få klarlagt de faste kostnadene, det
vil i hovedsak si utviklingen i lønnsutgiftene og utgifter
til drift av lokaler. En annen viktig oppfølging av styringsdialogen
vil være om det skal opprettes nye stillinger i 2000 som
evt. vil bli fordelt innenfor totalrammen. I tillegg arbeider departementet
med hva som må avsettes sentralt til fellesutgifter, prosjekter,
utviklingsarbeid, asylutgifter, særskilte satsinger,
generell reserve for uforutsette utgifter mv.
Først når disse avklaringene
er foretatt, vil departementet få oversikt over endringen
i de variable midlene. Det er således ikke på dette
tidspunktet sondret mellom eksplisitte beløp til faste
og variable kostnader.
Et forhold som imidlertid vil påvirke
beløpet som blir avsatt til variable kostnader er gjennomføringen
av sykepengereformen, som innebærer at også statlige etater
skal få direkte refusjon fra trygdeetaten til utgifter
forbundet med sykefravær. For å finansiere denne reformen
legger regjeringen til grunn inndragning av midler fra de respektive
statlige etater. I praksis vil dette kuttet bli tatt av de variable
midlene, men midlene vil bli tilbakeført politietaten i
den grad man søker refusjon for sykepenger. I Gul bok s.
65 har regjeringen varslet at det vil bli fremmet en egen sak om
dette i løpet av høsten.
Videre har etableringen av et nytt og felles
arbeidstidsreglement for etaten bl.a. hatt som resultat at ordningen
med fast overtid er avviklet, noe som også vil påvirke
forholdet mellom faste og variable kostnader.
For øvrig vises til avsnitt 5 på side
101 i Justisdepartementets budsjettproposisjon, hvor regjeringen
bl.a. peker på at de store volumøkninger på personellsiden vil
ha betydning for det ressursmessige handlingsrommet for politisjefene.
Det må understrekes at politisjefenes budsjettfullmakter
innebærer adgang til å omdisponere midler ved
for eksempel ledighet i stillinger.
Spørsmål
22
Hvor stor andel av kap.
441 Oslo politidistrikt post 01 utgjør overføringer
fra kap. 440, post 45 Større nyanskaffelser og vedlikehold?
Svar:
Oslo politidistrikts driftsbudsjett for 2000
er foreslått til 960,9 mill. kr. Budsjettet innebærer
en reell styrking av Oslo politidistrikts budsjett.
Inkludert i totalbevilgningen er 20 mill. kr.,
som er overført fra kap. 440, post 45. Midlene til anskaffelser av
politioperativt materiell og utstyr vil ikke bli øremerket
fra departementets side, slik at Oslo politidistrikt selv avgjør
hvor mye av totalbudsjettet på kap. 441, post 01 som skal
brukes til disse formålene.
Spørsmål
23
Kan departementet gi et økonomisk
anslag på virkningen for politi- og lensmannsetaten ved
overføring av ansvaret for asylavhør til Utlendingsdirektoratet?
Svar:
Selv om asylavhørene skal overføres
Utlendingsdirektoratet vil politiet fortsatt ha mange viktige asylrelaterte
oppgaver, herunder å avklare søkernes identitet og
reiserute, samt å avdekke menneskesmugling. I første
halvår 1999 meldte ca. 90 % av søkerne
seg uten reisedokumenter eller med falske sådanne. Volumet
på politiets oppgaver på dette området
vil også i fremtiden variere med antallet asylsøkere
som kommer til landet. Det antas at antallet asylsøkere
vil være høyt også i 2000.
Overføring av ansvaret for asylavhør
vil føre til færre oppgaver for politiet. Basert
på et gjennomsnittlig normalår vil dette kunne
bety en frigjøring av politiressurser tilsvarende anslagsvis
10 mill. kr. i 2000, basert på forutsetningen om overføring
av ansvaret til UDI 1.7.2000. Ressursene er i stor grad bundet
opp i faste lønnskostnader.
Spørsmål
24
Justisdepartementet foreslår
en overføring av 47 stillinger fra overvåkingstjenesten
til annen politioperativ virksomhet. Hvilke politidistrikter vil
bli berørt av denne omdisponeringen og hvilken betydning
vil dette ha for henholdsvis POT og den øvrige etat?
Svar:
Omdisponering av stillinger vil skje i 42 politidistrikter.
I 35 distrikter legges det opp til at stillingene omgjøres
og beholdes i distriktene til annet politiarbeid. 6 distrikter vil
dels få omgjort stillinger som forblir i politidistriktene
og dels må distriktene avgi 1 stilling hver til Overvåkingssentralen.
Sandefjord politidistrikt er det eneste politidistrikt hvor det
legges opp til avgivelse av 1 stilling til Overvåkingssentralen uten
at distriktet samtidig får omgjort stilling til annen tjeneste
i distriktet. Fra departementets side er det en forutsetning at
stillingene som omgjøres blir nyttet til politioperativt
arbeid.
Omgjøringen av stillinger som beskrevet
ovenfor er gjort på bakgrunn av dagens trusselbilde og
basert på en faglig vurdering fra Overvåkingstjenestens
ledelse. Det legges til grunn at omgjøringen av stillingene
ikke vil svekke Overvåkingstjenestens evne til å løse
det oppdrag tjenesten er satt til å løse, samtidig
som det blir mulig å styrke det alminnelige politis evne
til å bekjempe kriminalitet.
For øvrig vil regjeringen behandle
bl.a. spørsmålet om POTs organisering i stortingsmeldingen
om politiets organisering og ressurser, som i budsjettproposisjonen
forutsettes lagt fram høsten 2000. Det nye trusselbildet
man nå står overfor vil være avgjørende
for hvordan man organiserer tjenesten.
Overføring av stillinger fra POT
| AVGIVELSE TIL
POLITIDISTRIKTENE | AVGIVELSE TIL OVS |
HALDEN | 1 | |
SARPSBORG | 1 | |
FREDRIKSTAD | 1 | |
MOSS | 1 | 1 |
FOLLO | | |
ROMERIKE | 1 | |
KONGSVINGER | 1 | |
HAMAR | 1 | 1 |
ØSTERDAL | 1 | |
GUDBRANDSDAL | | |
VESTOPPLAND | | |
RINGERIKE | | |
ASKER OG BÆRUM
| 1 | |
DRAMMEN | 2 | |
KONGSBERG | | |
NORD-JARLSBERG | | |
TØNSBERG | 2 | 1 |
SANDEFJORD | | 1 |
LARVIK | 1 | |
SKIEN | 1 | |
TELEMARK | 1 | |
NOTODDEN | 1 | |
RJUKAN | 1 | |
KRAGERØ | 1 | |
ARENDAL | 1 | |
KRISTIANSAND | 1 | |
VEST-AGDER | 1 | |
ROGALAND | 1 | |
RANA | 1 | |
STAVANGER | 1 | |
HAUGESUND | | |
HARDANGER | 1 | |
HORDALAND | 1 | |
BERGEN | 2 | |
SOGN | 1 | |
FJORDANE | 1 | |
SUNNMØRE | 1 | |
ROMSDAL | 1 | |
NORDMØRE | | |
UTTRØNDELAG | 1 | 1 |
TRONDHEIM | 2 | |
INNTRØNDELAG | 1 | |
NAMDAL | 1 | |
HELGELAND | | |
BODØ | 3 | |
NARVIK | 1 | |
LOFOTEN OG VESTERÅLEN
| 1 | |
SENJA | 1 | 1 |
TROMS | 1 | 1 |
VEST-FINNMARK | 1 | |
VARDØ | 1 | |
VADSØ | | |
SØR-VARANGER | | |
Spørsmål
25
I Norges Forsvar nr. 8,
oktober 1999 fremgår det at det siden 1997 ikke har vært
avholdt grunnkurs for mannskap som overføres til politireserven.
I St.prp. nr. 1 (1998-99) og St.prp. nr. 1 (1999-2000) under kap.
482, post 01, pekes det på at posten bl.a. omfatter grunnkurs for
politireservemannskap. Komiteen ber om departementets kommentar
til dette. Når vil en avklaring om politireservens framtidige
stilling foreligge?
Svar:
I 1996 etablerte Justisdepartementet et prosjekt
for å vurdere ulike forhold vedrørende politisamarbeid
over distriktsgrenser, grensekontroll, politireserven og samvirke
politi og sivilforsvar. Prosjektet skulle gi departementet et godt
beslutningsgrunnlag med hensyn på disponering av politiets
innsatsressurser, utdanning og kostnadseffektivitet.
Flere forutsetninger i politiets framtidige
planverk med henblikk på ressurser, oppgaver og operative
evne, herunder behov for og dimensjonering av politireserven, avhenger
av hvilke personellressurser politiet disponerer i kriser, mobiliserings-
og krigssituasjoner. Spørsmålet om fritak for
polititjenestemenn ved mobilisering er således avgjørende
for den videre vurdering av politireservens framtidige størrelse,
organisering og kompetanse.
Med bakgrunn i beredskapsprosjektet og arbeidet
med å avklare mobiliseringsfritaks-ordningen, har departementet
ikke prioritert grunnopplæring og repetisjonsøvelser
for politireserven de siste årene. Det er derimot investert
i utrustning til bruk for politireservemannskap.
Det arbeides med å få avklart
spørsmålet om mobiliseringsfritak for polititjenestemenn
så fort som mulig. Arbeidet med utformingen av den framtidige
politireserven vil deretter bli sluttført.
Spørsmål
26
Er det gjennomført
likestillingsplan ved alle politidistrikter ? Hvis ikke - hvilke
distrikter gjenstår ?
Svar:
Handlingsplan for likestilling i politi- og
lensmannsetaten er forankret i etatens personalpolitiske handlingsplan.
Planens hovedmål er å gi like muligheter for kvinner
og menn. I tilknytning til dette har planen 5 delmål som
omhandler emnene:
Planen er kjent og foreligger i alle politidistriktene.
Det er opprettet en prosjektgruppe for likestilling
i politi- og lensmannsetaten. Prosjektgruppens mandat er blant
annet å følge opp tiltakene i handlingsplanen.
I henhold til handlingsplanens delmål
om kvinnenettverk og kontaktpersoner har politimesteren, i samråd
med tjenestemannsorganisasjonene, ansvar for utvelgelse av likestillingskontakt.
Ordningen er i dag gjennomført i alle politidistriktene.
Kontaktpersonene var sist samlet i oktober d.å., til 3
dagers kurs med hovedvekt på funksjonsbeskrivelse for likestillingskontaktene.
Kurset ble avholdt i regi av prosjektgruppa for likestilling i
politi- og lensmannsetaten.
Prosjektgruppa for likestilling har avholdt
flere nettverksseminar for politi- og lensmannsetaten, og det eksisterer
i dag formelle kvinnenettverk i 18 politidistrikt.
Prosjektgruppa for likestilling vil i november
d.å. avholde et seminar for kvinnelige toppledere i politi- og
lensmannsetaten. Alle politidistriktene med kvinner i de aktuelle
stillinger er påmeldt med deltakere til seminaret. Dette
gjelder politimester, politistasjonssjef, administrasjonssjef, kontorsjef, økonomisjef
og lensmann. Videre politiinspektør, politiavdelingssjef og
lensmannsfullmektig i den grad disse har lederansvar.
Spørsmål
27
Hva er årsakene
til at lensmenn i liten grad har benyttet seg av ordningen med påtalekompetanse
for å oversende saker til konfliktråd?
Svar:
Ved kongelig resolusjon av 15.03.96 ble det
vedtatt en prøveordning som ga utvalgte lensmenn (11) kompetanse
til å overføre saker til megling i konfliktråd ved
overtredelse av nærmere angitte lovbrudd. Ved igangsettingen
ble det bestemt at ordningen skulle evalueres.
Det er vanskelig å peke på konkrete årsaker
til at lensmenn i liten grad har benyttet seg av ordningen med påtalekompetanse
for å oversende saker til konfliktråd. Normalt
er det politiet som har påtalekompetanse. Vi vil peke på noen
punkter som kom frem i evalueringen.
Evalueringen viser at det var forskjell fra
distrikt til distrikt i hvor stor grad ordningen ble tatt i bruk. Enkelte
lensmenn følte seg usikre på utforming av siktelser,
og valgte derfor å benytte den ordinære måten for
overføring til konfliktråd. I tillegg ble det
pekt på at de egne saksbehandlingsreglene for lensmenn
kunne oppleves som tungvinte. Dette medførte også at
man brukte ordinær måte for overføring
til konfliktråd.
Spørsmål om utvidelse av prøveordningen
har vært forelagt Riksadvokaten som har anbefalt at Justisdepartementet
foreløpig ikke utvider prøveordningen.
Spørsmål
28
Hva vil det koste å opprettholde
etterutdanningsbevilgningen på Politihøyskolen
på samme nivå som i 1998? Hvordan vurderer departementet
mulighetene til å gjennomføre etterutdanning knyttet
til ledelsesoppgaver i forbindelse med nye lover og fremtidige omstillingsoppgaver
innenfor det fremlagte budsjett?
Svar:
Omkostningene ved å opprettholde etter-
og videreutdanningsvolumet ved Politihøgskolen på 1998-nivå er
av Politihøgskolen beregnet til ca. 23 mill. kr. I forhold
til foreløpige budsjettvurderinger som er gjort av Politihøgskolen,
er dette ca. 5 mill.kr. mer enn det som det foreslåtte
budsjett på kap 442 for 2000 gir rom for. Departementets
styringsdialogmøte med Politihøgskolen for 2000
er nært forestående, og volumet på etter- og
videreutdanningen er et sentralt punkt.
Det er mulig å bygge opplæring
knyttet til ledelsesoppgaver i forbindelse med nye lover og fremtidige omstillingsoppgaver
inn i eksisterende utdanningstilbud på Politihøgskolen.
En slik ordning vil ikke medføre spesielle ekstraomkostninger.
Departementet er av den oppfatning at opplæringen av
politimestrene og lederteamene står sentralt i forhold
til ledelsesoppgaver i forbindelse med nye lover og fremtidige omstillingsoppgaver.
På denne bakgrunn har departementet bedt Politihøgskolen
utrede og planlegge opplæring av lederteamene. Det er
tatt høyde for et pilotprosjekt i 3 - 4 politidistrikter
i år 2000.
Når pilotprosjektet er gjennomført
vil man ha grunnlag for å legge opp og kostnadsberegne
et etatsdekkende prosjekt til gjennomføring i år
2001.
Spørsmål
29
Hvis Norge skal stille
med politistyrker i utlandet tilknyttet internasjonale operasjoner,
hvor stort antall kan det bli snakk om i løpet av et år
og hvordan vil det innvirke på behovet for størrelsen
på opptaket ved Politiskolen i årene fremover?
Svar:
De senere år har Norge avgitt 60-70
polititjenestemenn/kvinner i fredsbevarende operasjoner
i utlandet. Det høyeste antall var i 1997/1998
med 75 og pr. d.d. er antallet i underkant av 60.
De store inntakene av studenter til Politihøgskolen
i 1997 og 1998 medfører ut fra dagens stillingsantall
et overskudd på nyutdannete de to neste årene.
Det er mulig å avgi inntil 100 polititjenestemenn/kvinner
til internasjonale operasjoner uten at dette får negative konsekvenser
nasjonalt.
De politidistrikter som avgir personell får
vikarmidler stilt til disposisjon.
Spørsmål
30
Komiteen ber om en kort
redegjørelse for status, fremdrift og antatte fremtidige
kostnader knyttet til behandlingen av Anders Jahres dødsbo.
En ber også om mulig om å få en oversikt
over hvilke beløp som er utbetalt de største norske
og utenlandske firmaer/enkeltpersoner som har bistått
i dette arbeidet. Kan departementet gi en vurdering av mulighetene
for å vinne frem i de verserende søksmål,
og eventuelt ytterligere søksmål?
Svar:
I 1999 er det hittil (pr. 20. oktober) utbetalt
ca. kr 7 560 000,- til bobehandlingen.
Per 30. september 1999 er det til sammen utbetalt ca. 79 mill.
av statsgarantien på 100 mill. Ettersom staten fører
regnskap etter kontantprinsippet, jf bevilgningsreglementet § 14, fremkommer
ikke påløpne utgifter i saken som ennå ikke
er forfalt, herunder deler av bobestyrers salær.
Boet er involvert i en rettssak på Cayman
Islands om gyldigheten av stiftelsen Continental Foundation. Boet vant
etter anke saken i The Court of Appeal of the Cayman Islands, der
stiftelsen ble kjent ugyldig. Denne dommen ble påanket
av boets motparter til Privy Council i London. Ankesaken er berammet
til 29. november 1999.
I Norge er boet involvert i et søksmål
ved Sandefjord byrett mot Lazard Brothers & Co Ltd, Hugo
Kindersley og Bjørn Bettum. Hovedforhandling er berammet
til 20. mars år 2000.
Sandefjord skifterett har avvist en mindre fordring fra
Kosmos som prekludert (anmeldt for sent). Eikland AS (tidligere
Kosmos) har anket til Agder lagmannsrett. Saken er berammet til
4. november 1999.
Boet hadde i 1999 oppe en sak mot Cayman selskapet
Forrester Maritime SM for Sandefjord byrett. Denne saken tapte boet.
Boet har anket saken.
Forslaget om at Justisdepartementet i år
2000 får fullmakt til å gi betinget tilsagn for
inntil ytterligere 50 mill. kr er nødvendig for at boet
skal kunne føre videre pågående saker
i 2000, for fortsatt å ha dekning for tidligere påløpte,
ennå ikke utbetalte utgifter, og for å kunne møte
eventuelle nye rettslige skritt fra sine motparter. Kostnadene fremover
avhenger av fremdriften i de søksmålene boet er
involvert i. Hvor lenge bobehandlingen vil pågå er
bl.a avhengig av utfallet av søksmålene og en
løpende vurdering av muligheten for å vinne frem.
Det er derfor vanskelig å si noe sikkert om dette. Justisdepartementet
har foreslått at det bevilges kr 22,9 mill. kr til bobehandlingen
i år 2000. Forslaget baserer seg på anslag fra
bobestyrer.
Boet mener at de verserende søksmål
bør kunne vinnes, og at prosessrisikoen er akseptabel.
Hos alle de involverte parter knytter det seg usikkerhet til utfallet, og
dette kan være utgangspunkt for minnelige ordninger. Det
er etablert kontakt mellom boet og motpartene, og boet vurderer
fortløpende muligheten for forlik.
Nedenfor følger en oversikt over de
firmaer/enkeltpersoner som har fått utbetalt de
største beløp i forbindelse med bistand i saken.
Tallene er oppgitt av bobestyrer og gjelder perioden fra 1990 til
og med 2. kvartal 1999. Det gjøres oppmerksom på at
honorar til bobestyrer ikke har vært utbetalt siden 1.
juli 1997.
– Advokatfirmaet
Bugge, Arentz-Hansen & Rasmussen - 40,2 mill.
Firmaet til bobestyrer Even Wahr-Hansen
og boets
prosessfullmektig Karstein Espelid.
– Denton Hall - 19,7 mill.
Disse var boets engelske advokatforbindelse
frem til 1997.
– Jones, Day, Reavis & Pogue
- 11,3 mill.
Boets engelske advokatforbindelse fra
1997. Beløpet inkluderer ca. kr 310 000,- til firmaets
amerikanske underselskap.
– Healy & Baillie - 11,3
mill.
Boets amerikanske advokatforbindelse.
– Advokatfirmaet de Besche, -
7,8 mill.
Firmaet til boets prosessfullmektig Karstein
Espelid frem til 1997
– Charles Adams, Ritchie & Duckworth
- 6 mill.
Boets advokat på Cayman Island
Spørsmål
31
I innstillingen til budsjettet
for 1999 under kap. 400 ba komiteen om at departementet vurderte å sette
ned et kvinnevoldsutvalg, for å se nærmere på årsaker
og fremme nye tiltak for å hjelpe voldsofre og deres barn. Hvilke
vurderinger har departementet gjort, og hvilke tiltak er satt i
gang på området?
Svar:
Regjeringen har nedsatt en tverrdepartemental arbeidsgruppe
mellom Justisdepartementet, Barne- og familiedepartementet og Sosial-
og helsedepartementet for å utrede tiltak mot vold og overgrep.
Arbeidsgruppen har tatt utgangspunkt i såkalt
privatvold. I denne sammenheng skal det først og fremst
legges vekt på vold i kvinner i samlivsrelasjoner. Arbeidsgruppen
skal på best mulig måte beskrive problemkomplekset
og peke på områder der man har mangelfulle kunnskaper
med sikte på å kunne belyse problemet. Målet
er å øke kompetansen for å avdekke og
bekjempe slik vold.
Arbeidet skal munne ut i en handlingsplan med
tiltak mot denne type vold i samlivsrelasjoner. Handlingsplanen
skal synliggjøre tiltakene.
Spørsmålet om etablering av
et kvinnevoldsutvalg er tatt opp i sammenheng med dette arbeidet.
Handlingsplanen er i ferd med å ferdigstilles, der også vurderingene
ang. opprettelse av kvinnevoldsutvalg vil framkomme. Det vil i
den forbindelse bli lagt vekt på å se spørsmålet
om kvinnevoldsutvalg i sammenheng med de andre tiltakene som vil
bli foreslått, og om det da er hensiktsmessig med et kvinnevoldsutvalg
som nevnt.
Spørsmål
32:
I budsjettforslaget for
1999 varslet departementet endringer i straffeloven om seksuallovbrudd
med utgangspunkt i Seksuallovbruddutvalgets utredning i NOU 1997:
23. Hvordan er fremdriften i dette arbeidet?
Svar:
Opprinnelig var departementets siktemål å fremme en
proposisjon i løpet av høsten 1999. På grunn
av stort arbeidspress lar dette seg likevel ikke gjøre.
Departementet tar nå sikte på å fremme
proposisjonen i januar 2000.
Spørsmål
nr. 33:
Justiskomiteen uttalte
ved budsjettforhandlingene for 1999, at størrelsen på gebyrene
bør begrenses til prisen det koster å utføre
den aktuelle tjenesten. Innebærer økningen av
våpengebyret at man overskrider dette nivået,
eller har det tidligere vært en underdekning i våpengebyret?
Vil det være ressursbesparende å gå over
til å utstede maskinlesbare pass? Dersom det er tilfellet,
ventes kostnadene på utstedelse av pass å synke,
og vil det påvirke passgebyret i fremtiden?
Svar:
Som det framgår av St.prp. nr. 1, s
20 foreslår regjeringen gebyrøkninger som delfinansiering
av den offensive satsingen på sektoren.
Ad våpengebyret:
Gebyret ble innført i 1985 og har siden
stått uendret. Det kan ikke reises tvil om at kr 125 i
dag ikke dekker det offentliges utgifter til behandling av våpensøknader.
Forslag til endring av våpenforskriften
er nå på høring. I budsjettforslaget
er det innarbeidet en anslått inntektsøkning på 12
mill. kr.
Ved lovendring av 21. desember 1984 nr. 98 ble våpenloven § 31
endret ved at det ble gitt adgang til å innføre
gebyr når det gis tillatelse til erverv av skytevåpen,
jf. Ot. prp. nr. 15 for 1984-85 og Innst. O. nr. 6 for 1984-85.
I Ot.prp. nr. 15 uttalte Justisdepartementet bl.a.:
«3. Gebyrets størrelse
Etter lovforslaget fastsettes gebyrets størrelse
av Kongen. Departementet tar sikte på at gebyret for tiden
bør settes til et halvt rettsgebyr (jfr. sportelloven) for
hver tillatelse til våpenerverv som gis. Det vil med gjeldende
sats si kr 125,-.»
Justiskomiteen sluttet seg til dette.
På bakgrunn av lovendringen ble gebyret
fastsatt ved endring av kgl. res. av 25. januar 1963 del II nr.
17, punkt 17. Gebyret ble imidlertid ikke fastsatt til et halvt
rettsgebyr, men til et kronebeløp, som kjent kr 125.
Når en våpensøknad
fremmes for politiet må politiet ved første gangs
søknad undersøke vedkommendes vandel. Det er
ikke tilstrekkelig med kun å undersøke strafferegisteret.
Også bøteregisteret må undersøkes
i det bøter for f.eks. overtredelse av løsgjengerloven § 17
vil kunne være av betydning for vurderingen. Dersom vedkommende
ikke er straffet, må det undersøkes om hun eller
han er under etterforskning og i den utstrekning det er mulig, om
det foreligger andre omstendigheter som tilsier at søkeren
må anses som uskikket til å eie skytevåpen.
Når det er klarlagt at vedkommende
anses skikket til å inneha skytevåpen, enten fordi
ovenstående vurdering er foretatt eller fordi vedkommende
har våpen fra før, må det vurderes om
vedkommende har behov eller annen rimelig grunn til ha våpen.
Dersom våpenet f.eks. skal benyttes til øvelses-
og konkurranseskyting må det for personer som har våpen
fra før vurderes om noen av disse våpen dekker
det behov som er oppgitt. Det må ellers klargjøres
om våpenforskriftens krav er tilfredsstilt, nemlig
at søkeren dokumenterer medlemsskap i skytterlag tilsluttet
en skytterorganisasjon godkjent av Justisdepartementet.
Søkerens skytterlag må ha og utøve program
for skyting med den aktuelle våpentype og programmet må være
utarbeidet av skytterorganisasjonen. Når disse opplysningene
ikke er vedlagt søknaden, må de innhentes av politiet.
Når ervervstillatelser er gitt og det
er klarlagt hvilket våpen søkeren skal erverve
(fabrikkmerke, rammenr. etc) skal alle relevante opplysninger innføres
i våpenregisteret og det skal utstedes våpenkort.
Ved fastsettelse av gebyret bør det
også tas i betraktning at det påløper
utgifter til drift og vedlikehold av de lokale våpenregistrene.
Da det foreligger et merarbeid for politiet
ved første gangs søknad om skytevåpen,
har Justisdepartementet funnet det riktig med et høyere
gebyr for første skytevåpen som erverves, enn
for de etterfølgende. Det har til nå ellers vært
slik at det betales ett gebyr pr. søknad, uansett om det søkes
om ett eller flere skytevåpen. Som det fremgår ovenfor
må det foretas en individuell vurdering av hvert enkelt
våpen, og Justisdepartementet har derfor funnet det riktig å knytte
gebyret til det enkelte våpen, ikke søknaden.
Unntak fra dette gjelder bare erverv av registreringspliktige luft-
og fjærvåpen der det ikke er foreslått
noe krav til behov eller annen rimelig grunn for erverv.
Politiets behandling av ervervssøknader
om skytevåpen kan variere meget avhengig av om søknaden
er kurant eller ikke. Ved forslaget om gebyrets størrelse
har Justisdepartementet skjønnsmessig forsøkt å fastsette
et gebyr som står i rimelig forhold til statens utgifter.
Justisdepartementet har videre foreslått
en økning i gebyret for bevilling for handel med skytevåpen.
Også her har Justisdepartementet skjønnsmessig
forsøkt å fastsette et gebyr som står
i rimelig forhold til statens utgifter.
På tilsvarende måte som ved
erverv av våpen, må politiet kontrollere søkerens
vandel og skikkethet. I tillegg kan bevilling til å drive
handel med våpen bare gis når forretningslokalet
er godkjent av brannstyret for så vidt angår fare
for brann eller eksplosjon og av politiet for så vidt angår
sikring mot tyveri. For både politi og brannvesen vil
det regelmessig være påkrevet med åstedsbefaring.
Gebyret skal også dekke politiets løpende kontroll
med våpenhandlerne, som er at
a) forhandlernes
kvartaloppgaver over lager og omsetning av skytevåpen stemmer
med den fortegnelse politiet fører over forhandlerens salg
av og kjøp av våpen,
b) forhandlernes ammunisjonsprotokoll
stemmer med de påbudte vedlegg,
c) forhandlernes forretnings- og lagerlokaler
er i samsvar med de bestemmelser som til enhver tid gjelder om dette,
d) forhandlerne oppbevarer skytevåpen
og ammunisjon i samsvar med de bestemmelser som til enhver tid gjelder,
e) forhandlerne ellers overholder de
plikter de er pålagt.
Justisdepartementet har i utgangspunktet ikke
foreslått økning av gebyret ved inn- og utførsel
av skytevåpen ved at dette fortsatt skal være
1 pst. av verdien. Ut fra den prisstigning som har vært
har departementet likevel funnet det naturlig med en økning
av maksimumsgebyret.
Ad passgebyret:
Justisdepartementet vil ved innføring
av maskinlesbare pass i første rekke oppgradere det norske
passet til å tilfredsstille de internasjonale krav som
i dag stilles til pass. Det maskinlesbare passet som i dag utstedes
i fire politidistrikter som et prøveprosjekt er laget iht.
de krav som er anbefalt av den internasjonale sivile luftfartsorganisasjonen
ICAO (International Civil Aviation Organization).
Hensikten med maskinlesbare pass er i første
rekke å gjøre disse sikrere mot manipuleringer/forfalskninger for
på den måten å forhindre at manipulerte
pass benyttes som hjelpemiddel til å gjennomføre
straffbare handlinger.
Dernest vil maskinlesbare pass på sikt
lette og effektivisere passkontrollene etter hvert som utstyr for maskinell
lesning av slike pass blir anskaffet ved de enkelte kontrollposter.
Det er vesentlig mer komplisert og kostbart å utstede et
maskinlesbart pass enn et pass som utfylles for hånd. Det
er således ikke ressursbesparende å utstede maskinlesbare
pass dersom man utelukkende tar i betraktning omkostningene ved
selve utstedelsen. Etter Justisdepartementets vurdering vil meromkostningene
ved utstedelse av maskinlesbare pass helt klart bli veiet opp mot
det samfunnet blir spart for ved at en rekke passforfalskninger
blir forhindret.
Prøveprosjektet om maskinlesbare pass
som pågår i fire politidistrikter omfatter grovt
regnet ca. G av de pass som utstedes på landsbasis. Da
de gjeldende avtaler Justisdepartementet har i prøveprosjektet
vedrørende produksjon av maskinlesbare passblanketter og personalisering
(utfylling av opplysningene i det enkelte pass) bare gjelder et
relativt lite antall maskinlesbare pass, er omkostningene pr. pass
høyere enn det omkostningene forventes å bli ved
utstedelse av maskinlesbare pass på landsbasis.
Hvilke omkostninger som da vil påløpe, vil først
bli brakt på det rene når det er utarbeidet anbud
for de forskjellige kontrakter og disse er blitt inngått.
Spørsmål
34
Kan departementet angi
innholdet og omfanget av, samt fullmaktene til de ”service-patruljene” som
det legges opp til i det voldsforebyggende arbeidet? Hvordan skal
disse patruljene organiseres og rekrutteres? Skal sivile vernepliktige
kunne beordres til slike patruljer?
Svar:
Hensikten med bruken av sivile vernepliktige
mannskaper, som ledd i det voldsforebyggende arbeid i Oslo, er å bekle
de deler av det offentlige rom hvor det ferdes mange mennesker.
Eksempler på slike rom er bysentrum, T-bane, skoler og
kjøpesentra. Målet vil være at de vernepliktige
ved synlig tilstedeværelse vil skape større trygghet
og dempe uroelementer. Mannskapene vil utøve sosial kontroll,
være normbærere og samtalepartnere, med myndighet
som en hvilken som helst borger. Mannskapene skal med samme utgangspunkt
kunne hjelpe andre mennesker, herunder ha mulighet til å tilkalle
politiet dersom de observerer voldshandlinger.
Departementet tar sikte på å utplassere
om lag 50 mannskaper i løpet av våren 2000. Organiseringen
av tiltaket vil bli konkretisert i samarbeid med prosjektleder og
organisasjoner som har vist interesse for å delta i prosjektet.
Mannskaper skal rekrutteres til denne form for
tjeneste ved at de før fremmøte informeres om
denne tjenesten, samt at det blir gjennomført særskilte
informasjonstiltak for å motivere mannskaper ved fremmøte. Departementet
tar videre sikte på å etablere elementært undervisningsopplegg
for de berørte mannskapene. Det legges ikke opp til å beordre
mannskaper til tjenesten.