Oversikt over budsjettkapitler og poster1) i rammeområde 7
Kap. |
Post |
Formål |
St.prp. nr. 1 |
|
|
Utgifter i hele kroner |
|
|
|
|
|
2540 |
|
Stønad under arbeidsløyse til fiskere og fangstmenn |
48 000 000 |
|
70 |
Tilskudd, overslagsbevilgning |
48 000 000 |
2541 |
|
Dagpenger. |
6 600 000 000 |
|
70 |
Dagpenger, overslagsbevilgning |
6 600 000 000 |
2542 |
|
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. (jf. kap. 5704) |
280 000 000 |
|
70 |
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v., overslagsbevilgning |
280 000 000 |
2543 |
|
Ytelser til yrkesrettet attføring |
4 667 000 000 |
|
70 |
Attføringspenger, overslagsbevilgning |
3 632 000 000 |
|
71 |
Attføringsstønad, overslagsbevilgning |
1 035 000 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 7 |
11 595 000 000 |
|
|
|
|
|
|
Inntekter i hele kroner |
|
|
|
|
|
5704 |
|
Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs m.v. (jf. kap. 2542) |
50 000 000 |
|
2 |
Dividende |
50 000 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 7 |
50 000 000 |
|
|
Netto rammeområde 7 |
11 545 000 000 |
1) 90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet
Komiteen har ved Stortingets
vedtak av 19. oktober 1999 fått tildelt kapitler under
rammeområde 7 Folketrygden, jf. Innst. S. nr. 1 (1999-2000).
Ved Stortingets vedtak av 26. november 1999 er netto utgiftsramme
for rammeområde 7 fastsatt til kr 11 545 000 000, jf. Budsjett-innst.
S. I (1999-2000).
Komiteen fremmer felles
forslag til bevilgning under rammeområde 7. Komiteens bevilgningsforslag
samsvarer med Regjeringens forslag.
Hva angår de kapitler som ikke er omtalt
her, har komiteen ingen merknader og slutter seg til Regjeringens
forslag i St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Det foreslås bevilget kr 6 600 000
000.
I første halvår 1999 var antall
dagpengemottakere 57 600. Det er knyttet betydelig usikkerhet til
dagpengebehovet i 2000, men det er i budsjettanslaget lagt til grunn
en forventning om en viss økning i antall dagpengemottakere.
Komiteen vil vise
til at Regjeringa i proposisjonen seier at det er stor usikkerheit
andsynes talet på dagpengemottakarar i 2000.
Komiteen viser og til at Regjeringa
trur talet på arbeidslause vert høgare i 2000
enn 1999, derfor gjer framlegg om ein auke i overslagsløyvinga
på 1,4 mrd. kroner.
Komiteen har ikkje ytterlegare
merknader og stør Regjeringa sitt forslag til løyving.
Komiteens medlem fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti vil vise til at dagens regelverk
medfører at arbeidsledige kan miste retten til dagpenger
hvis en søker utdanning av en viss varighet eller at utdanningen
legges til dagtid.
Disse medlemmer ber om at Regjeringen
foretar en gjennomgang av forskriftene og kommer tilbake til Stortinget
med eventuelle forslag til endringer på en egnet måte.
Disse medlemmer viser til at
bevilgningen under dette kapitlet er en overslagsbevilgning, og
at det derfor kan bli behov for justeringer i løpet av
budsjettåret.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet vil
vise til finansinnstillinga og Framstegspartiet sitt alternative
budsjettforslag der vi reduserer kapitlet med 500 mill. kroner.
Dette har sin grunn i at med Framstegspartiet sin politikk vert
det mindre arbeidsløyse og behovet for dagpengar derfor
mindre. Desse medlemene viser i denne samanheng til sine
merknader under rammeområde 6 programkategori 19.10.
Det foreslås bevilget kr 4 667 000
000.
Post 70 Attføringspenger er stønad
til livsopphold som ytes til personer som fyller vilkårene
for å få attføring etter folketrygdlovens
kap. 11. Post 71 Attføringsstønad er ytelser til
dekning av bestemte utgifter som knytter seg til godkjent attføringstiltak.
I 1. halvår 1999 mottok 30 700 attføringspenger.
I 2000 forventes en viss økning i antall mottakere av attføringspenger.
Målet med yrkesrettet attføring
er å gjøre helsemessig utsatte arbeidssøkere
og arbeidstakere i stand til å få arbeid på ordinære
vilkår. Attføringen baseres på opplæring,
arbeidstrening og rådgiving. Personer som mottar støtte
over dette budsjettkapitlet kan også delta på ordinære
arbeidsmarkedstiltak (kap. 1591) og spesielle arbeidsmarkedstiltak
for yrkeshemmede (kap. 1592).
Komiteen viser til
at Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) som ligger til behandling i Stortinget
og som var forutsatt avgitt i år er utsatt til våren
og skal sees i sammenheng med behandlingen av Utjamningsmeldingen. Dette
ble gjort fordi Regjeringen i budsjettet for 2000 legger til grunn
at endringene først ville tre i kraft fra 1. januar 2001.
Komiteen har merket seg at antall
personer som mottok attføringspenger over arbeidsmarkedsetatens budsjett
har økt fra 30 000 personer i 1998 til 30 700 i 1. halvår
1999. Komiteen er bekymret for denne økningen.
Komiteen viser til at bevilgningen
over dette kapitlet er en overslagsbevilgning, og at det derfor
kan bli behov for justeringer i løpet av budsjettåret.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
bevilgningsforslag.