Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget
i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål
slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom
konstitusjonell praksis, samt ellers på best mulig måte å legge
forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse
av sine oppgaver.
Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten
i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale
parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes
godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative
drift av Stortinget, herunder lønn til Stortingets ansatte,
drift og vedlikehold av bygninger og Stortingets leiligheter, reise-
og opplæringsutgifter m.v.
Stortingets direktør er Stortingets øverste
administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap.
Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og følgende
fire avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen,
Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.
Det er i 1998 gjennomført store bygningsmessige arbeider
i Stortingsbygningen, med oppussing av kontorer, fornyelse av ventilasjonsanlegget,
forbedring av internkommunikasjon og reparasjon av alunskader.
Det ble prosjektert og igangsatt et omfattende
rehabiliteringsarbeid av Nedre Vollgt. 18, som Stortinget kjøpte
i 1997. Bygget er tatt i bruk i 1999.
I 1998 startet arbeidet med å kartlegge
eventuelle konsekvenser i forbindelse med overgangen til år 2000.
I 1997 startet arbeidet med klargjøring av Stortingets
systemer for overgang til nytt årtusen. Planen for arbeidet
er fulgt opp av en egen gruppe som har stått for renovering
av aktuelle systemer, kartlegging av risiko i forhold til mulige
uheldige konsekvenser for gjennomføringen av den parlamentariske
prosess og utarbeidelse av ekstra beredskapsmessige tiltak i forbindelse
med selve overgangen. Arbeidet er utført i henhold til
foreliggende planer og målsettinger.
Det ble innført en ny rekrutteringsordning
for stortingsreferenter. Arbeidet med å gjøre
dokumenter og referater tilgjengelig på elektroniske media
ble videreført.
Post 01 Driftsutgifter omfatter lønnsutgifter
og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester,
samt utgifter til reiser for stortingsrepresentanter og ansatte,
og de faste stortingsdelegasjoners deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger
(Nordisk Råd, Europarådet, Vesteuropeisk union,
Den nordatlantiske forsamling, Interparlamentarisk union (IPU),
EFTA/EØS-parlamentarikerkomiteen, OSSE m.fl.).
Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets
bibliotek, samt vedlikehold og drift av bygninger inngår
i denne posten.
Det er foreslått midler til kjøp
av tre mindre og to større leiligheter, jf. post 32. Man
tar sikte på å selge tilsvarende antall leiligheter,
jf. kap. 3041 post 40.
Under post 45 Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold budsjetteres kjøp av teknisk utstyr, fornyelse
og videreutbygging av Stortingets EDB-anlegg, kjøp av kunst,
ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider m.v.
i stortingsbygningene.
Under post 70 Tilskudd til partigruppene budsjetteres
Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Tilskuddet
til hver stortingsgruppe avhenger av partiets representasjon på Stortinget.
Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe som blir
representert. I tillegg gis et tilskudd pr. stortingsrepresentant.
Posten inneholder også 1,5 mill. kroner
til EØS-relatert virksomhet, og 1,5 mill. kroner til kompetanseutvikling
innen budsjettarbeid.
Under kap. 3041 budsjetteres bl.a. salgsinntekter
og leieinntekter.
Komiteen har merket
seg at Regjeringens budsjettforslag for Stortinget er i samsvar
med forslag oversendt fra Stortingets administrasjon.
Komiteen har videre merket seg
at budsjettet under kap. 41 Stortinget er foreslått øket
med kr 21 460 000 til kr 510 942 000 og at økningen hovedsakelig
går til en generell økning av driftskostnadene
samt til kjøp av tre mindre og to større leiligheter. Komiteen har registrert
at man tar sikte på å selge tilsvarende antall leiligheter
og at det derfor er budsjettert med en inntektsøkning under
kap. 3041.
Komiteen har merket seg at det
under kap. 41 post 1 Driftsutgifter er budsjettert med en bevilgning
på 1 000 000 kroner til Nobelinstituttets bibliotek som
er en økning på 250 000 kroner. Komiteen viser
til at denne støtten til instituttets bibliotek er en videreføring av
lang praksis. Dette biblioteket inngår i det norske biblioteksystem
og er et depotbibliotek for FN og EU og har stor betydning for publikums
tilgjengelighet til EU-direktiver og FN-publikasjoner. Komiteen slutter
seg til denne økningen i bevilgningen og understreker at
bevilgningen ikke legger noen politiske føringer på Nobelinstituttets
virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til brev fra Det Norske Stortings Nobelkomité til Stortingets
presidentskap referert i Budsjett-innst. S. nr. 142 (1964-1965)
der det kommer frem at Nobelkomiteen hadde funnet det nødvendig å henvende
seg til Presidentskapet, med anmodning om at Stortinget for fremtiden
påtar seg å dekke den del av Nobelinstituttets
budsjett som gjelder komiteens utgifter. Disse medlemmer viser
til at det for statsbudsjettet 1965 ble bevilget under
kap. 41 Stortinget ny post 70 Tilskott til Nobelkomiteen kr 48 650.
Disse medlemmer vil peke på at
dette tilskuddet fortsatt er en realitet uten at Stortinget har
tatt stilling til Nobelinstituttets økonomi og uavhengighet
av Stortinget.
Disse medlemmer viser
til at det for 2000 skal bevilges 1 000 000 kroner.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at det gis økonomisk tilskudd over Stortingets
budsjett til Nobelinstituttet som innbefatter Nobelkomiteen som er
en private stiftelse. Disse medlemmer mener at slike
tilskudd eventuelt må gis over de ordinære budsjettposter
som bibliotektjenesten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
de særskilte bevilgninger til EØS og budsjettreformarbeid
utgår, og at disse bevilgningene for ettertiden legges
inn i det generelle grunntilskudd til partigruppene og representanttilskuddet.
Utover dette viser flertallet til at forslaget innebærer
en økning av støtten til partigruppene på 10
pst. utover Regjeringens forslag.
Flertallet viser til at utgiftene
til investeringer og drift av Stortinget har hatt en betydelig økning
i løpet av 1990-årene. Etter flertallets mening
har dette vært nødvendige utgiftsøkninger
for å tilpasse Stortingets virksomhet til den teknologiske
utvikling, krav til sikkerhet og stortingsrepresentantenes mulighet
til å utføre sitt tillitsverv. Flertallet understreker
at behovet for åpenhet om Stortingets virksomhet, mediautviklingen
og publikums kontakt med Stortinget som institusjon har nødvendiggjort
til dels betydelige utgiftsøkninger.
Det blir en utfordring å rette søkelyset
på hvordan Stortingets plass i det fremtidige norske demokrati
skal utvikles og sikres. I denne sammenheng vil representantenes
arbeidssituasjon og mulighet til å fungere praktisk og
politisk ut fra egne forutsetninger stå helt sentralt.
De store forandringene vi ser i samfunnet preger også det
daglige arbeidet i Stortinget. Den offentlige sektor forandres,
og det er en betydelig grad av internasjonalisering av politikken
og økonomien. Samtidig er det en sterk underliggende tendens
som stiller krav til den enkelte representants evne til å stå fram,
ta opp egne saker og holde kontakten med eget fylke, eget parti
og egne velgere på alle samfunnssektorer. Flertallet finner
derfor grunn til å undersøke om den enkelte stortingsrepresentant
har arbeidsvilkår som muliggjør den åpne
holdning og kontakt med velgerne som Stortinget som helhet har som
ambisjon. Bare et fåtall av velgerene er medlemmer av partier
og kan gjennom partienes organer ta opp saker og/eller påvirke
politikken. Dette er ikke nødvendigvis tegn på liten
politisk interesse blant velgerene. Det kan tvert imot være
slik at direkte kontakt til stortingsrepresentanter og andre folkevalgte
er sterkt økende. Det er en styrke i det norske demokrati
at avstanden mellom valgte og velgere er kortere enn i de fleste
andre land. Flertallet mener derfor at det er viktig å sikre
at avstanden ikke øker, men tvert imot at den enkelte stortingsrepresentant
blir bedre satt i stand til å være tilgjengelig
for velgerne. Dette vil bli en utfordring for den enkelte representant
og Stortinget som helhet. Behovet for å beholde Stortinget
som et folkevalgt organ som kan fatte overordnede og langsiktige
flertallsbeslutninger vil forsterkes i årene som kommer
og avgjøre om folkevalgte organer skal ha avgjørende betydning.
For å møte denne utfordringen
er det flertallets oppfatning at Stortingets presidentskap
bør nedsette et bredt sammensatt utvalg som får
i oppdrag å vurdere disse utfordringene og fremme forslag
som kan behandles innen utgangen av denne stortingsperiode om fremtidige
tiltak knyttet til stortingsrepresentantenes arbeidsvilkår
som kan møte denne utvikling. Utvalget bør gis
anledning til å undersøke hvordan andre sammenlignbare
parlamenter møter denne utvikling.
Flertallet viser for øvrig
til Stortingets vedtak av 26. november 1999, jf. Budsjett-innst.
S. I (1999-2000) om å øke rammeområde
14 utover proposisjonen. Flertallet har videre merket
seg at mesteparten av denne økningen, kr 2 277 000, foreslås
som tilskudd til partigruppene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at den offentlige støtten til politiske partier gradvis
bør avskaffes. Disse medlemmer vil redusere
budsjettet til dette formålet med kr 2 277 000.