Sosial- og helsedepartementets samlede budsjettforslag for 2000 er etter St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (1999-2000) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (1999-2000) på 179,8 mrd. kroner. Dette svarer til om lag 14,8 pst. av forventet brutto nasjonalprodukt for 2000. Folketrygdens utgifter utgjør om lag 85 pst. av de samlede utgiftene i Sosial- og helsedepartementets budsjett.
Budsjettforslaget innebærer en vekst på 6,8 pst. sammenliknet med vedtatt budsjett for 1999 målt i løpende priser, eller ca. 11,5 mrd. kroner. Utgiftene til folketrygden øker med om lag 8,9 mrd. kroner. Om lag 3,5 mrd. kroner av denne veksten skyldes økt grunnbeløp i folketrygden fra 1. mai 1999.
Når en korrigerer for virkningen av forventet pris- og lønnsvekst fra 1999 til 2000 og enkelte tekniske forhold, innebærer budsjettforslaget en utgiftsvekst på om lag 3,8 pst., eller ca. 6,6 mrd. kroner, hvorav veksten i sykepenger utgjør knapt 1,0 mrd. kroner. Utgiftene til uførepensjon er anslått å øke med om lag 1,6 mrd. kroner. Blant de største postene i trygdebudsjettet ellers viser utgiftene til alderspensjoner en økning på om lag 300 mill. kroner, rehabiliteringspenger om lag 220 mill. kroner, tekniske hjelpemidler om lag 350 mill. kroner, legemidler om lag 390 mill. kroner og sykepleie-artikler om lag 90 mill. kroner.
Veksten i budsjettet for 2000 vil i forhold til anslag på regnskap for 1999 være noe mindre på grunn av tilleggsbevilgninger og endrede anslag for 1999 bl.a. økte utgifter til innsatsstyrt finansiering av sykehusene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arnesen, Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og Øyangen, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, lederen Alvheim og Nesvik, medlemmene fra
Kristelig Folkeparti, Næss og Woie Duesund, medlemmene
fra Høyre, Høegh og Sjøli, medlemmet
fra Senterpartiet, Gløtvold, og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti,
Ballo, minner om at det var Stortingets vedtak i forbindelse
med Trontaledebatten 1996 om å be Regjeringen legge frem
en stortingsmelding med en plan for full sykehjemsdekning basert
på enerom for dem som ønsker det, som førte
til at regjeringen Jagland la frem Handlingsplan for eldreomsorgen (St.meld.
nr. 50 (1996-1997)). Stortingets behandling av Eldremeldingen medførte
blant annet at Regjeringens forslag til investeringstilskudd til
sykehjem og omsorgsboliger ble økt fra 250 000 til 375
000 kroner for sykehjem og fra 125 000 til 175 000 kroner for omsorgsboliger.
Komiteen minner også om
at det er stortingsvedtak som ligger til grunn for at ulike regjeringer
har lagt frem viktige reformforslag på helseområdet – blant annet
innsatsstyrt finansiering og en nasjonal kreftplan.
Rammeområde 15
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet understreker
målet om at alle innbyggere skal sikres et godt og likeverdig
tilbud om behandling og pleie- og omsorgstjenester, uavhengig av
alder, bosted, inntekt og sosial bakgrunn. Disse medlemmer mener
målsettingene om effektivitet og likeverdighet best sikres
gjennom et sterkt offentlig helsevesen. Disse medlemmer vil
særlig trekke fram nødvendigheten av å utvikle
bedre samarbeid og funksjonsfordeling i helseregionene og bedre
organisering av sykehusene.
Disse medlemmer legger vekt på en
velfungerende og solid primærhelsetjeneste, og ser fram
til innføring av fastlegeordningen. Disse medlemmer ser
med bekymring på det store gjennomtrekk av leger i utkantkommuner
og ber Regjeringen prioritere arbeidet med å sikre en mer
stabil legedekning i distriktene.
Disse medlemmer følger
også i budsjettet for 2000 opp den satsningen på eldreomsorg
og helse som regjeringen Jagland la opp til, og som Arbeiderpartiet gikk
til valg på i 1997. Disse medlemmer vil understreke
sin støtte til den foreslåtte gjennomføring av
reformer og handlingsplaner innenfor bl.a. kreft, psykiatri, sykehusutstyr,
fastelegeordning og rekruttering av pleie- og omsorgspersonell.
Disse medlemmer vil videre vise
til at forliket mellom Arbeiderpartiet og Regjeringen innebærer
et kommuneøkonomisk opplegg som setter kommunene og fylkeskommunene
i bedre stand til å forbedre tjenestetilbudet innen eldreomsorg
og helsevesen. Disse medlemmer vil særlig
understreke viktigheten av årlig pris- og kostnadsjustering
av funksjonstilskuddet til regionsykehusene. Dette er nødvendig
for å sette institusjonene i bedre stand til å oppfylle
oppgavene når det gjelder behandling av særlig
tunge pasienter og utdannings- og forskningsvirksomheten.
Disse medlemmer viser til at
bevilgningene til de somatiske sykehusene har økt hvert
eneste år på 90-tallet, og at driftsutgiftene
nå utgjør om lag 27 mrd. kroner på årsbasis. Disse
medlemmer mener dette har vært en helt nødvendig
prioritering, og viser til at behandlingskapasiteten har økt
betydelig. Disse medlemmer vil likevel vise til "SAMDATA
sykehus 3/99" som viser at produktiviteten, målt
som behandlede pasienter pr. legeårsverk, stadig har blitt forverret
på 90-tallet, og mener Regjeringen må fokusere
sterkere på omorganisering, effektiviseringstiltak og samarbeidstiltak
som kan bidra til å øke produktiviteten til beste
for norske pasienter.
Disse medlemmer vil vise til
at det etter budsjettforliket har blitt kjent at regionsykehusene
opplever en ytterst vanskelig økonomisk situasjon. Etter henvendelser
fra fylkeskommunene i den senere tid synes det som den økonomiske
situasjonen også for de øvrige sykehusene er svært
vanskelig, bl.a. som følge av Regjeringens forslag om redusert
enhetspris på DRG. Disse medlemmer vil be
Regjeringen følge situasjonen nøye, og hvis situasjonen
krever det, komme tilbake til Stortinget med forslag til tiltak
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2000 eller tidligere
for å forhindre reduksjon i aktiviteten som kan ramme pasientene. Disse
medlemmer vil også be Helseministeren redegjøre
for Stortinget om sykehusenes økonomiske situasjon og nødvendige
tiltak.
Disse medlemmer viser til at
norsk helsevesen har vært gjenstand for en rekke reformer
på 90-tallet, som innføring av innsatsstyrt finansiering,
behandlingsgaranti, helseregioner og fritt sykehusvalg. Fokuseringen
på fristilling og fritt sykehusvalg og en økt innsatsstyrt
finansiering av sykehusene innebærer et behov for en helhetlig
vurdering av hvordan de ulike reformene virker i samspill, og hvordan
nasjonale helsemålsettinger som likeverdig helsetilbud
for geografiske regioner og forskjellige pasientgrupper blir ivaretatt. Disse
medlemmer vil i den forbindelse advare mot konsekvensene
av å innføre A/S-formen ved sykehus under
dagens helsesystem.
Disse medlemmer er bekymret for
situasjonen innen medisinsk forskning i Norge. Norge ligger lavt
i forhold til resten av OECD når det gjelder forskningsmidler
pr. capita, og våre naboland bruker eksempelvis to til
tre ganger så mye på medisinsk forskning som Norge. Disse
medlemmer vil vise til flertallsvedtaket fra finanskomiteen
i 1998 om å etablere et statlig forskningsfond, og mener
dette kan legge grunnlaget for en opptrappingsplan for medisinsk
forskning i Norge. Disse medlemmer vil derfor be
Regjeringen følge opp dette viktige arbeidet som vil være
av meget stor betydning for norske pasienter og helsevesen.
Rammeområde 16
Disse medlemmer vil understreke
målet om rettferdig fordeling av godene og utjevning av
levekår. Disse medlemmer vil bruke både
sosialpolitiske og økonomiske virkemidler for å nå målsettingen. Disse
medlemmer mener kombinasjonen av generell offentlig tjenestebygging,
et utjevnende skattesystem og målrettede tiltak i forhold
til de som har dårligst levekår, er best egnet
til å oppnå rettferdig fordeling. Disse
medlemmer viser til at budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet
og Regjeringen gjennom en betydelig skattemessig omfordeling legger
grunnlaget for et videre arbeid for utjevning av levekår.
Disse medlemmer viser til at
folketrygden er en grunnstein i det norske velferdssamfunnet. Disse medlemmer vil
understreke betydningen av at folketrygden er slik innrettet at
den sikrer alle økonomisk grunntrygghet, samtidig som den
skal sikre arbeidstakere en framtidig pensjon som gjør
det mulig å opprettholde tidligere levestandard. Disse
medlemmer mener det er viktig at begge målsettingene
også for framtiden ivaretas gjennom folketrygden, da dette
er en vesentlig forutsetning for folks oppslutning og tillit. Disse
medlemmer vil derfor advare mot tiltak som reduserer verdien
av tilleggspensjoner opparbeidet gjennom yrkesaktivitet, og som
innebærer utvikling i retning av et flatt pensjonssystem.
Disse medlemmer viser til at
organisasjonene hevder at det de siste årene har oppstått
et etterslep i reguleringen av grunnbeløpet, og vil understreke
viktigheten av at Regjeringen kommer fram til retningslinjer for
regulering av grunnbeløpet som sikrer at pensjonister og
trygdede for framtiden får en inntektsutvikling om lag
på linje med de lønnstakere det er naturlig å sammenlikne
seg med.
Disse medlemmer viser til at
inntektsgrensen for rett til sykepenger fra folketrygden i det borgerlige budsjettforliket
for 1999 ble økt fra 22 685 kroner til 56 700 kroner. Vedtaket
medførte at 200 000 arbeidstakere mistet retten til sykepenger
fra folketrygden, hvorav et stort flertall er deltidsarbeidende
kvinner. Disse medlemmer er fornøyd med
at forliket mellom Arbeiderpartiet og Regjeringen innebærer
at det usosiale vedtaket gjøres om med virkning fra 1.
januar 2000.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at det er Regjeringens mål å sette
mennesket i sentrum og ta utgangspunkt i respekten for den enkeltes
menneskeverd, omsorg for alle og en ansvarlig ressursforvaltning.
Helse- og sosialpolitikken skal ha som mål å trygge
et menneskeverdig liv uavhengig av livsfase og den enkeltes forutsetninger. Disse
medlemmer viser videre til at Regjeringen vil motvirke forhold
som gir ulikhet i levekår og legge forholdene til rette
for at den enkelte skal ha mulighet til å ta ansvar for
seg selv og andre.
Disse medlemmer slutter seg til
Regjeringens mål om at det norske velferdssamfunnet skal
gi likeverdige helse- og sosialtjenester for alle uansett bosted og økonomiske
forutsetninger. Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i at helse- og sosialpolitikken skal baseres på grunnleggende
verdier som økonomisk og sosial trygghet, felles finansiering
og rettferdig fordeling av rettigheter og plikter.
Disse medlemmer er fornøyd
med at Regjeringen innenfor den nøytrale budsjettpolitikken
som det legges opp til i 2000, prioriterer opptrapping av helsetilbud
på de mest forsømte områder: psykiatri,
kreft , utstyr til sykehusene og en videreutbygging av eldreomsorgen.
Disse medlemmer vil peke på at
behovet for helsetjenester vil øke i årene framover
etter hvert som det blir stadig flere i de eldste aldersgruppene. Disse medlemmer vil
understreke at det er viktig at man gjennom satsningen innen helse
og eldreomsorg ikke bare sikrer økte ressurser, men at
det også satses på at eksisterende ressurser brukes
på en effektiv måte.
Disse medlemmer vil understreke
at det er et viktig å satse på å styrke
den lindrende behandlingen og gi aktiv livshjelp til uhelbredelig
syke og døende.
Disse medlemmer vil peke på at
som en forberedelse til gjennomføringen av fastlegeordningen
fra 1. januar 2001 forsterkes innsatsen for en bedre legedekning
i distriktskommunene. Disse medlemmer har merket
seg at Regjeringens langsiktige strategi for å sikre stabilitet
i legedekningen er å øke tilgangen på leger
og stramt fordele legestillingene.
Disse medlemmer slutter seg til
at gjennomføringen at Stortingets vedtatte handlingsplan
for eldreomsorg er et viktig satsningsområde. Disse
medlemmer har merket seg at satsningen er i rute når
det gjelder økning i antall årsverk og nye sykehjemsplasser
og omsorgsboliger. Disse medlemmer er kjent med at
enkelte kommuner har hatt problemer med å øke
eldresatsingen slik at de kunne få tildelt de øremerkede
midlene. Disse medlemmer er derfor glad for at det
på nåværende tidspunkt kun er 6 kommuner som
ikke har mottatt de øremerkede driftsmidlene fra staten.
Disse medlemmer vil vise til
at i 1999 mottok vel 1,4 millioner mennesker stønader fra
folketrygden. Vel 600 000 av disse var alderspensjonister. Disse medlemmer ser
det som viktig at Regjeringen holder fast på at folketrygden
skal være det bærende element i vårt
samlede sosiale sikringssystem. Disse medlemmer vil
peke på at folketrygden gir økonomisk trygghet
og bidrar til både sosial omfordeling og omfordeling innenfor
den enkeltes livsløp. Disse medlemmer vil
understreke at det er viktig at trygdeordningene vurderes i forhold
til formålene, behovene og samfunnsutviklingen.
Disse medlemmer vil vise til
at Regjeringen i juni i 1999 la fram Utjamningsmeldingen som gir
en bred gjennomgang av forskjell i levekår. Meldingen viser
at enkelte grupper kan ha dårlig økonomi over lengre
tid som en følge av at de faller utenfor arbeidsliv og
trygdeordninger. Disse medlemmer ser det som positivt
at Regjeringen er opptatt med å gjøre det sosiale
sikkerhetsnettet mer finmasket.
Disse medlemmer vil peke på at
rekruttering av tilstrekkelig og riktig kvalifisert arbeidskraft
er helt nødvendig dersom helsereformene og eldresatsingen skal
kunne gjennomføres. Disse medlemmer ser det
derfor som viktig at bevilgningen til handlingsplanen for helse-
og sosialpersonell øker med 42 mill. kroner til 402 mill.
kroner
Disse medlemmer mener at psykisk
helsevern gjennom mange år har vært et forsømt
område og at der derfor er viktig at det tas et krafttak
for psykiatrien. Disse medlemmer vil vise til at
2000 er det andre året i den åtteårige
opptrappingsplanen for psykiatrien som innebærer at det
i løpet av disse 8 årene skal bruke 24 mrd. kroner
mer til psykisk helsevern. Disse medlemmer ser det
som viktig at alle kommunene og fylkeskommunene utarbeider planer
for psykiatrisatsingen. Disse medlemmer vil vise
til at det i 2000 bevilges 408 mill. kroner mer til psykisk helsevern
enn i 1999 og at dette innebærer at de øremerkede bevilgningene
til psykiatri er på 1 342 mill. kroner.
Disse medlemmer vil vise til
at nasjonal kreftplan har tre hovedmål: å redusere
antall krefttilfeller, øke muligheten for helbredelse ved
tidlig diagnose og øke behandlingskapasiteten. Disse
medlemmer vil vise til at mammografiscreening er planlagt
utvidet til landsdekkende tilbud for kvinner i alderen 50 – 69 år.
Innen 2003 skal tidlig diagnose ved masseundersøkelser
og utbygging av tiltak for påvisning av arvelig kreft gi
et bedre system for tidlig diagnose og derved redusere dødeligheten
ved kreft. Disse medlemmer ser det som viktig at
den nasjonale strålekapasiteten bygges opp tilstrekkelig
kapasitet. Disse medlemmer vil vise til at det satses
på utdanning og videreutdanning, og har merket seg at man
satser på i 2003 å ha utdannet tilstrekkelig helsepersonell
innenfor kreftbehandlingen. Disse medlemmer vil vise til
at det i 200 bevilges 346 mill. kroner til nasjonal kreftplan. Dette
er 150 mill. kroner mer enn i 1999.
Disse medlemmer vil vise til
at det er vedtatt en 5-årig plan for å bedre utstyrssituasjonen
i norske sykehus. Disse medlemmer vil peke på at
denne satsningen skal gjøres felles av fylkeskommunene
og staten. For 2000 er det bevilget 795 mill. kroner som er 500
mill. kroner mer enn i 1999.
Disse medlemmer ser det som meget
positivt at innsatsstyrt finansiering av somatiske sykehus er omgjort
til overslagsbevilgning, og at Regjeringen også tar sikte
på at poliklinikktilskuddet blir en overslagsbevilgning. Disse
medlemmer slutter seg til Regjeringens endringer i beregninger
av krypgrensen ved at 1998 benyttes som basisår og at taket
fastsette til 2 pst. av det nye grunnlaget.
Disse medlemmer er bekymret over
utviklingen som fortsatt viser økt misbruk av rusmidler. Disse medlemmer ser
det derfor som positivt at Regjeringen forslår å øke
bevilgningene med 33 mill. kroner i forhold til 1999. Disse
medlemmer har merket seg at det blant annet legges økt
vekt på å utvikle etterverntiltak, helsetilbud
til de mest utsatte misbrukerne og metadonassistert rehabilitering.
Disse medlemmer ser det som meget
positivt at bevilgningene til brukerstyrt personlig assistanse øker med
10 mill. kroner til 45 mill. kroner. Disse medlemmer mener
at brukerstyrt personlig assistanse er et meget godt hjelpetiltak
for personer med omfattende hjelpebehov ved at den funksjonshemmede
selv kan får definere sine egne behov for hjelp. Disse
medlemmer vil peke på at dette gir rom for at ca.
200 nye brukere i 2000. Disse medlemmer vil vise
til at Regjeringen i egen lovproposisjon har fremmet forslag om å endre
sosialtjenesteloven slik at kommunene får plikt til å etablere
ordningen med brukerstyrt personlig assistent på linje
med andre sosiale tjenester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
innledningsvis til at Fremskrittspartiet fortsatt mener at det er
behovet for prioriterte helse- og omsorgstjenester som skal styre
ressurstilgangen til dette samfunnsområdet. Fremskrittspartiet
betrakter helse og omsorg som de viktigste offentlige oppgaver som
må prioriteres foran andre samfunnsoppgaver.
Problemene i norsk helsevesen med manglende behandlingskapasitet
og voksende helsekøer samt store forskjeller i eldreomsorgen,
mener disse medlemmer i hovedsak skyldes følgende
forhold:
– desentralisert
sykehusdrift og avleggs finansie-ringsform
– for knappe ressurser til helse
og omsorg
– manglende fristilling av offentlige
sykehus, som gir som resultat dårlig intern organisering
og ineffektiv drift
– kobling mellom bestiller av
helsetjenester og produsent av helsetjenester
De vesentligste endringer som bør skje
i henhold til Fremskrittspartiets helse- og omsorgspolitikk er som følger:
– Det må etableres
et statlig, enhetlig ansvar for helse og omsorg inkludert enhetlig
finansieringsform.
– Folketrygden må endres
slik at den får en lovpålagt plikt til å betale
for legekonsultasjoner, sykehusbehandling og omsorgstjenester.
– Betalingen fra folketrygden
skal følge pasienten til lege, sykehus og omsorg etter
en på forhånd fastsatt stykkpris/kurpris.
– Det stedlige kommunale trygdekontor
får ansvaret for kjøp av helsetjenester og omsorgstjenester,
og administrerer og foretar utbetalinger til sykehusene og omsorgsinstitusjonene.
– Andelen av BNP til helse og
omsorg bør økes betydelig i årene framover.
– De offentlige sykehus fristilles
og drives som stiftelser eller aksjeselskap, fri for politisk styring.
– Private sykehus og klinikker
skal godkjennes på linje med offentlige institusjoner.
– Fastlegeordningen iverksettes
ikke.
– Pasientrettighetsloven må endres
slik at alle norske borgere får en juridisk rett til behandling
innen fastsatt tid bestemt av fagekspertisen.
Disse medlemmer finner det beklagelig
at Norge med sin gode stabile økonomi går inn
i et nytt tusenår med tett oppunder 300 000 pasienter i
helsekø. Så langt disse medlemmer har
kunnet registrere, finnes det ikke noe annet land i Vest-Europa
med tilsvarende helsekøer. De lange helsekøene
betyr imidlertid ikke, etter disse medlemmers mening,
at folkehelsen i Norge generelt er dårlig, snarere tvert
om. Helsekøene vitner imidlertid om manglende prioritering
av vårt helsevesen med knapp ressurstilgang, i tillegg
til en foreldet organisering og strukturering av våre offentlige
sykehus. Med tanke på en stadig eldre befolkning og et økende
behov for sykehusbehandling, mener disse medlemmer det
må gjøres noe radikalt i forhold til ressurstilgang
og omstrukturering av våre sykehus, da i form av sterkere
fristilling, omgjøring av offentlige sykehus til stiftelser
eller aksjeselskap og en sikker, forutsigbar finansiering i form
av en 80 pst. stykkprisfinansiering.
Disse medlemmer viser til at
endringen i regelverket for den innsatsbaserte finansieringen med
en økning av krypgrensen til 2 pst., kutt i enhetsprisene med
3,1 pst. og kutt i kostnadsvektene med hele 3 pst., samt en forutsatt
effektivisering på 0,6 pst. til sammen en forutsatt total
effektivisering på hele 7 pst., etter disse medlemmers mening
ikke vil være realistisk for mer enn et fåtall
av de offentlige sykehus. Dette opplegget kan etter disse
medlemmers mening føre til at sykehusene legger
om sin praksis, bort fra de tunge alvorlig syke pasientene og over
til behandling av lettere pasienter som gir større økonomisk
effekt for sykehusene. Resultatet av denne praktiseringen av den innsatsbaserte
finansieringen setter finansieringsordningen i vanry både
blant fagfolk, sykehus og arbeidsgivere og blant den allmenne mann
og kvinne. Disse medlemmer stiller seg derfor uforstående
til at departementet for 2000 har gjort de endringer som ovenfor
er nevnt. Disse medlemmer vil at det skal åpnes
muligheter for forhandlinger mellom den enkelte fylkeskommune/sykehus
og departementet i driftsterminen 2000 som sikrer at sykehusene
får betalt for den pasientbehandling som gis.
Disse medlemmer er sterkt bekymret
for den utviklingen en nå ser i eldreomsorgen hvor kommunene
av økonomiske grunner velger å bygge omsorgsboliger
istedenfor sykehjem, noe som vil ramme de mest pleietrengende på en
uakseptabel måte. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til at sykehjemsdekningen pr. dags dato er lavere
enn den var i 1996. Dette til tross for en betydelig økning
av antall eldre over 80 år. Disse medlemmer viser
videre til Statens helsetilsyns årsrapport for 1998 som
påviste store forskjeller i eldreomsorgen i landet og avdekket betydelige
brudd på lovverk og pleieforskrifter. Disse medlemmer vil
under behandlingen av det foreliggende statsbudsjett på vegne
av Fremskrittspartiet fremme forslag om en statlig finansiering
av eldreomsorgen i offentlige sykehjem, samt fremme forslag om fritt
sykehjemsvalg i alle kommuner.
Fremskrittspartiet er fortsatt av den formening
at den vedtatte fastlegeordning vil frata pasientene det frie legevalg
og frata pasientene deres rett til refusjon fra folketrygden. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng også til at
Sosial- og helsedepartementet i sin lovproposisjon om fastlegeordningen
erkjenner at allmennlegemangelen, særlig i distriktskommunene,
er betydelig, og at det allerede fra starten av ordningen i 2001
må forutsettes at flere kommuner vil bli suspendert fra
fastlegeordningen. Slik disse medlemmer ser det,
vil også fastlegeordningen bli meget kostbar, særlig
for kommunene. Disse medlemmer har også registrert
de omfattende økonomiske krav som Legeforeningens landsstyremøte
har vedtatt for å gå inn i fastlegeordningen.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i år 2000 vil få seg forelagt en melding
fra Regjeringen som behandler tilknytningsformer for offentlige
sykehus basert på Sørensen-innstillingen, NOU
199:15. Videre viser disse medlemmer til at en forventer til
Stortinget en melding om lokalsykehusene og akuttsykehusproblematikken,
basert på Haga-innstillingen. Disse medlemmer vil
allerede på dette tidspunkt signalisere at Fremskrittspartiet
i utgangspunktet vil opprettholde akuttfunksjonene ved de aller
fleste lokalsykehus, og partiet vil også gå inn
for en tilknytningsform for offentlige sykehus i form av aksjeselskap. Disse
medlemmer mener også at en i forbindelse med behandlingen
av tilknytningsform og fristilling av sykehus må ta opp
problematikken rundt bestillerrollen for helsetjenester atskilt
fra produsent av helsetjenester. Disse medlemmer er
kjent med at tilsvarende skille mellom bestillerfunksjon og produsentfunksjon
har virket positivt bl.a. i Sverige.
Et annet økende problem, særlig
for brukerne av helse- og omsorgstjenester, er de etter hvert skyhøye egenandelene
som i dag presenteres brukerne. Disse medlemmer viser
i den sammenheng til at egenandelen i løpet av en treårsperiode
er øket med over 30 pst., og må nå betraktes
som skatt på sykdom. I inneværende budsjettbehandling
sier Fremskrittspartiet nei til enhver økning av egenandelene,
og viser til at Regjeringen har lovet å komme tilbake med
en utredning vedrørende egenandeler generelt og skjerming
av kronikere og storforbrukere av helsetjenester spesielt.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiets prinsipale budsjettforslag for helse og omsorg
viser en netto økning i bevilgningene på statsbudsjettet
på 3 209 mill. kroner. Det vises for øvrig til
Fremskrittspartiets prinsipale forslag til sosial-og trygdebudsjettet som
følger nedenfor med korte kommentarer.
Disse medlemmer viser videre
til at Fremskrittspartiets prinsipale forslag ble nedstemt i Stortinget
26. november 1999. Etter disse medlemmers mening
gir de vedtatte rammene for rammeområdene 15 og 16 ikke
mulighet for en forsvarlig helse- og sosialpolitikk, og disse
medlemmer vil derfor ikke fremme budsjettforslag som er
bundet av disse rammene.
Slik budsjettbehandlingen nå er lagt
opp i Stortinget, mener disse medlemmer at fagkomiteene
ikke lenger har noen reell innflytelse på fagbudsjettene.
Kap. | Post | Merknad | Endring |
600 | | Sosial- og helsedepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter | - 5 000 000 |
| | Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet finner det både nødvendig
og forsvarlig å redusere departementets budsjettpost til
driftsmidler med 5 mill. kroner. Disse medlemmer mener
at knappe ressurser til helse og omsorg fortrinnsvis må benyttes
i direkte pasientbehandling og omsorg på bekostning av
et redusert byråkrati. Disse medlemmer finner ikke
god nok dokumentasjon for at ytterligere tre stillinger skal opprettes
i departementet i år 2000. Disse medlemmer mener
videre at den sentrale forvaltning i likhet med den lokale forvaltning
må dekke sine økende arbeidsoppgaver ved å rasjonalisere
sin organisasjon. | |
| | | |
604 | | Etat for rådssekretariater | |
| 1 | Driftsutgifter | - 10 000 000 |
| | Disse medlemmer anser
det ikke som nødvendig med en permanent ordning med FRISAM
og reduserer denne posten med 10 mill. kroner. | |
| 70 | Tilskudd til frivillighetssentraler Disse medlemmer mener det er
positivt med frivillig innsats på forskjellige samfunnsområder
og ønsker å stimulere til etablering av flere
frivillighetssentraler. Disse medlemmer så positivt
på at man for tre år tilbake etablerte frivillighetssentraler
rundt omkring i norske kommuner med statlige tilskudd. Disse sentralene
har så langt gjort en fantastisk jobb og har aktivisert
et stort antall mennesker fra ulike andre humanitære organisasjoner
til beste for eldre og funksjonshemmede. Disse medlemmer var
imidlertid sterkt motstandere av at staten skulle etablere en paraplyorganisasjon
for frivillighetssentralene, den såkalte Frisamorganisasjonen. Disse
medlemmer er fortsatt sterkt uenige i at man skal bruke
betydelige midler til å opprettholde FRISAM med et betydelig
antall fastlønte personer som skal foreta kontroll og styring
med de lokale frivillighetssentralene. Disse medlemmer reduserer
derfor tilskuddet til FRISAM med 10 mill. kroner og av disse 10
mill. kroner føres 5 mill. kroner tilbake til post 70 for
etablering av enda flere lokale frivillighetssentraler. Det er de
lokale frivillighetssentralene og deres frivillige medhjelpere som
gir effekt i forhold til ulike grupper hjelpetrengende i de lokale
miljøene. | + 5
000 000 |
610 | | Rusmiddeldirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter | - 5 000 000 |
| | Disse medlemmer viser
til at en nylig offentlig gjennomgang av organiseringen av Rusmiddeldirektoratet
har avdekket kritikkverdige forhold i selve organiseringen av direktoratet.
Det er således påvist at hver sjette ansatt i
direktoratet har høyt avlønte lederstillinger. Disse
medlemmer viser videre til at Sosialministeren i kommentar
til gjennomgangen har uttalt at direktoratet må omorganiseres
og reorganiseres, og disse medlemmer finner derfor
grunn til å redusere driftsutgiftene med tanke på en økonomisk gevinst
av den bebudede reorganiseringen av direktoratet. Disse medlemmer stiller
også spørsmålstegn ved hvorvidt det er
fornuftig å opprettholde Rusmiddeldirektoratet som eget
direktorat, og disse medlemmer vil komme tilbake
til dette når departementet har foretatt sin gjennomgang
av den offentlige utredningsrapporten. | |
| | | |
614 | | Utvikling av
sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere | |
| 63 | Rusmiddeltiltak | + 10 000 000 |
| | Disse
medlemmer viser til at Stortinget under behandling av St.meld. nr.
16 (1996-1997) om narkotikapolitikken i mai i 1997 gjorde vedtak
om å tilby metadonbehandling som et permanent landsomfattende
tilbud. Så langt disse medlemmer er kjent
med, foreligger det nå tilbud om metadonassistert behandling
i samtlige av landets fylker, men disse medlemmer er også kjent
med at det er lange ventelister for inntak til metadonbehandling
i de fleste større byer og tettsteder. Disse medlemmer mener
at metadontilbudene må ytterligere utvides, og disse
medlemmer er også av den formening at inntakskriteriene
for metadonassistert behandling er for strenge og må mykes
opp noe. Særlig gjelder dette kravet om 10 års
misbruk også for unge mennesker. Disse medlemmer viser
ellers til interpellasjonsdebatt i Stortinget ved John I. Alvheim
i februar 1999 og med påfølgende Innst. S. nr.
215 (1998-1999) der sosialkomiteen behandlet 13 ulike forslag fremsatt under
den nevnte interpellasjonsdebatten. Disse medlemmer viser
til merknad fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet i Innst. S.
nr. 215 (1998-1999) hvor Regjeringen anmodes om å vurdere å tillate
allmennleger å benytte medikamentell assistert behandling
med bruk av buprenorfin (Subutex) og da under forutsetning av den
samme kontroll og oppfølging slik kriteriene krever for
bruk av metadon. Disse medlemmer viser til at så langt
har Regjeringen tydeligvis ikke tatt denne merknaden fra flertallet
i sosialkomiteen til etterretning, ettersom det i det foreliggende
forslag til statsbudsjett ikke er avsatt midler til medikamentell
assistert rusbehandling med Subutex. Disse medlemmer er
videre kjent med at det har oppstått en konflikt mellom
de respektive fylkesleger og enkelte allmennleger som ut ifra en
faglig forsvarlig legevirksomhet har forskrevet Subutex til heroinmisbrukere
med godt resultat. Disse medlemmer vil på et
senere tidspunkt komme tilbake til saken vedrørende bruk
av Subutex og tilgang på dette preparatet i hele landet. | |
670 | | Tiltak for
eldre | |
| 62 | Tilskudd
til omsorgstjeneste | + 200 000 000 |
| | Disse medlemmer viser
til at det ikke er foretatt noen økning av tilskuddet til
pensjonistorganisasjonene. Det var heller ikke lagt inn noen økning
for 1999. Disse medlemmer mener at disse organisasjonene
driver et svært viktig arbeid og vil derfor styrke denne
posten. Disse medlemmer viser
til at fylkeslegenes tilsynsrapport for 1998 basert på tilsyn
i 61 offentlige sykehjem viste at en betydelig del av sykehjemmene
ikke fulgte pleieforskriftene, og det ble avdekket alvorlig omsorgssvikt
i opp til 30 pst. av de besøkte sykehjemmene. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til at pleiefaktoren
i offentlige sykehjem i dag i snitt er på 0,65 årsverk
pr. pasient, og at pleiefaktoren siden 1975 er lite endret til tross
for at pleietyngden de seneste fem år har øket
betydelig uten at bemanningen er øket tilsvarende. Alderssnittet
på innlagte sykehjemspasienter på slutten av 70-tallet
var 70-75 år, mens snittet i dag er på over 85 år.
Den av Stortinget vedtatte eldrepakke med bygging av 24 000 nye boenheter,
omsorgsboliger og sykehjemsplasser vil bli dekket opp med 12 000
nye omsorgsstillinger. Dette er knapt nok tilstrekkelig for de nye
boenhetene, og eldrepakken tar ikke høyde for å dekke
opp den underbemanningen en hadde i offentlige sykehjem i 1997. Disse
medlemmer foreslår derfor at en nå bevilger
200 mill. kroner som øremerkes til nye stillinger i sykehjemssektoren,
og beløpet vil gi rom for ca. 1 000 nye stillinger. Disse medlemmer mener
at manglende tilgang og dårlig rekruttering av omsorgspersonell
til våre offentlige sykehjem i stor grad skyldes underbemanning,
og at helsepersonell derfor ikke søker seg til omsorgsinstitusjonene. Disse
medlemmer mener derfor at en øket bemanning kanskje
er det viktigste incitament en kan sette inn for å rekruttere
tilstrekkelig med helsepersonell til norske sykehjem. | |
| 70 | Tilskudd til pensjonistenes
organisasjoner | + 2 000 000 |
| | Disse medlemmer viser
til at det i det foreliggende forslag til statsbudsjett ikke er
foretatt noen økning av tilskuddet til pensjonistorganisasjonene. Det
var heller ingen økning til de samme organisasjonene i
statsbudsjettet for 1999. Disse medlemmer mener at
pensjonistorganisasjonene gjør et særdeles godt
og uegennyttig arbeid for det stadig økende antall pensjonister, og disse
medlemmer foreslår derfor at tilskuddet økes
med 2 mill. kroner. | |
| | | |
673 | | Tiltak for
funksjonshemmede | |
| 62 | Tilskudd
til utskriving av unge funksjonshemmede | + 92 000 000 |
| | Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i mange år
har vært pådriver for at unge funksjonshemmede
ikke skulle plasseres i offentlige eldreinstitusjoner, men få et
spesielt tilbud utenfor institusjon. Disse medlemmer mener
at den ordningen som er etablert med tilskudd til kommunene over
tre år for å flytte unge funksjonshemmede ut av
institusjon, ikke virker godt nok, og at utflyttingen tar for lang
tid. Dersom målsettingen om at alle skal være
flyttet ut innen år 2005, slik et samlet Storting har vedtatt, skal
nås, må utflyttingstakten økes. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at tilskudd skal gis
over en seksårs-periode, for å stimulere kommunene
til å gjennomføre planene. Tilskudd skal, etter disse
medlemmers mening, gis med kr 600 000 første året,
deretter kr 200 000 hvert år de påfølgende år. Provenytall fra Sosial- og helsedepartementet
viser at med den foreslåtte nyordning vil utgiftene for år
2000 inklusive de som allerede er flyttet ut, beløpe seg
til 92 mill. kroner. Etter hvert vil statstilskuddet, fra og med år 2001,
bli suksessivt redusert til å koste cirka 14 mill. kroner
i år 2005. Dette forholder seg da til at en flytter ut
omtrent samme antall i året som tidligere år og
som planlagt i år 2000 cirka 70 klienter. | |
| 63 | Begrenset bruk av tvang | - 50 000 000 |
| | Mot Fremskrittspartiets
stemmer har Stortinget vedtatt en tvangslov som skal benyttes overfor
psykisk funksjonshemmede. Disse medlemmer mener at
loven vil føre til utvidet bruk av tvang, særlig
i forhold til adferdsterapi, overfor psykisk utviklingshemmede. Disse
medlemmer mener at en sterkt bør begrense anvendelsen
av loven og de konsekvenser tvang medfører både
av menneskelig og økonomisk karakter. Disse medlemmer finner det
forsvarlig, til tross for at loven er vedtatt, å redusere
denne posten med 50 mill. kroner. | |
| | | |
674 | | Handlingsplan
for funksjonshemmede | |
| 60 | Tilskudd til personlige
assistenter for funksjonshemmede | + 10 000 000 |
| | Disse medlemmer viser
til at brukerstyrt personlig assistanse er en alternativ organisering
av ulik praktisk og personlig bistand for sterkt funksjonshemmede
som så langt har vært meget vellykket. Disse
medlemmer viser til at det som særpreger tjenesten,
er at brukeren gjennom blant annet å inneha arbeidslederrolle,
påtar seg større ansvar for organisering og innhold i
forhold til sine egne hjelpebehov. Disse medlemmer viser
til at ifølge budsjettproposisjonen har en nå etablert
ca. 500 brukere, og det foreslås en økning på statsbudsjettet
tilsvarende godkjennelse av 200 nye brukere. Disse medlemmer viser
til at behovet er langt større enn 700 brukere, og disse
medlemmer mener derfor at bevilgningen må økes,
slik at flere som er i sterkt behov for personlige assistenter,
får tilgang til denne tjenesten i år 2000. Disse
medlemmer foreslår derfor at post 60 økes
med 10 mill. kroner. Denne økningen vil kunne gi ytterligere
200 brukere personlig assistenthjelp. | |
| | | |
701 | | Forskning og
forsøksvirksomhet | |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | - 20 000 000 |
| | Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet stemte mot innføring av en fastlegeordning,
en ordning som Regjeringen akter å gjennomføre
fra år 2001. Disse medlemmer er kjent med
at en vil mangle ca. 400 allmennleger for å få gjennomført
fastlegeordningen i alle landets kommuner. Regjeringen har derfor
lagt opp til at fylkeslegen gis fullmakt til å suspendere
fastlegeordningen i de av landets kommuner som ikke har et tilstrekkelig
antall allmennleger, for å få gjennomført
fastlegeordningen på en faglig forsvarlig måte. Disse
medlemmer er videre kjent med at det i enkelte legemiljøer er
sterk motstand mot gjennomføringen av fastlegeordningen
slik opplegget pr. dags dato er tilrettelagt, og man har i den seneste
tid hatt en flukt av allmennleger fra distriktene, og rekrutteringen
til allmennlegetjenesten er betydelig redusert i de seneste to år,
noe som disse medlemmermener
skyldes fastlegereformen. Disse medlemmer viser til
at fastlegeordningen vil redusere pasientenes frie legevalg, gjøre
legetjenesten mer utilgjengelig og fjerne pasientenes rett til trygderefusjon
hvis man ikke ønsker fast lege. | |
| | | |
713 | | Statens Ernæringsråd | |
| 1 | Driftsutgifter | - 5 000 000 |
| | Disse
medlemmer foreslår posten redusert tilsvarende
den økning som er lagt inn i forhold til vedtatt budsjett
for 1999. Disse medlemmer kan ikke se at det er tilstrekkelig
dokumentert behov for den økning som er lagt inn fra Regjeringens
side. | |
714 | | Statens Tobakksskaderåd | |
| 1 | Driftsutgifter | - 5 000 000 |
| | Disse medlemmer foreslår å redusere
posten tilsvarende den økning Regjeringen har lagt inn
i forhold til vedtatt budsjett for 1999. Disse medlemmer kan
ikke se at det er tilstrekkelig dokumentert behov for den økningen
som er foretatt. | |
| | | |
716 | | Kreftregisteret | |
| 1 | Driftsutgifter | + 10 000 000 |
| | Disse medlemmer foreslår
at beløpet skal være øremerkede kroner
til videreutvikling av nasjonalt kreftregister; et register som
vil få større og større betydning både
når det gjelder behandling, rehabilitering og forskning på kreftsykdommer. | |
| | | |
730 | | Fylkeskommunenes
helsetjeneste | |
| 60 | Innsatsstyrt
finansiering | + 485 000 000 |
| | Disse medlemmer vil
avvise den endring i regelverket for utbetaling av innsatsbasert
finansiering som er foreslått i budsjettproposisjonen,
nemlig kutt i enhetsprisene med 3,1 pst. tilsvarende en reduksjon
på 150 mill. kroner og pålegg om aktivitetskrav
tilsvarende 180 mill. kroner. Den innsatsbaserte finansieringen
har så langt virket fullt ut etter hensikten, idet man
i løpet av 1998 og halve 1997 maktet å redusere
ventetidsgarantilistene med hele 50 pst. Denne positive utviklingen
kan nå stoppe opp om enhetsprisene reduseres og sykehusene
ikke får fullt ut betalt for de behandlinger som gis. De
foreslåtte endringer vil gi betydelige inntektstap for
særlig de større sykehusene. Den endring i regelverket
for innsatsbasert finansiering som ligger i budsjettproposisjonen,
kan bringe den innsatsbaserte finansieringen i vanry, først
og fremt i våre sykehus, men også i det sentrale
politiske miljø, noe som ville være meget uheldig. Disse
medlemmer ser det faktisk slik at de endringer som er gjort
i regelverket for år 2000 når det gjelder innsatsbasert
finansiering, langt på vei er en tilbakegang til rammefinansiering.
Bevilgningen til den innsatsbaserte finansieringen er en overslagsbevilgning,
og disse medlemmer stiller seg uforstående
til at departementet er så opptatt av å redusere
statens utgifter til sykehusbehandling ved at de går inn
og endrer forutsetningene for den innsatsbaserte finansieringen
som vil gi som resultat færre behandlinger. Disse
medlemmer mener det må koste, om en vil redusere
helsekøene. Disse medlemmer foreslår
også at prosentsatsen for den innsatsbaserte finansieringen
skal økes fra 50 til 60 pst.; en økning som er
sterkt ønskelig i fagmiljøene ved våre
sykehus. En økning av prosentsatsen fra 50 til 60 pst. vil
utgjøre 2,2 mrd. kroner som foreslås tilleggsbevilgetpå post 60. Tilsvarende beløp
vil bli ført som reduksjon i rammeoverføringene
på Kommunaldepartementets budsjett, kap. 572 post 60. | + 2 200 000 000 |
| 61 | Refusjon
poliklinisk virksomhet | + 20 000 000 |
| | Disse medlemmer vil
denne gangen gå imot en hver økning av egenbetalingen
til helse og omsorg. Begrunnelsen er at egenbetalingen de tre forutgående år
ble økt med hele 33 pst.; en økning som Fremskrittspartiet
ikke finner forsvarlig, idet de høye egenandelene nå går
direkte ut over kronisk syke og eldre syke som faktisk har problemer
med å kjøpe sine forskrevne medisiner og søke
legehjelp ved behov. | |
| 62 | Tilskudd
til regionsykehus | + 90 000 000 |
| | Disse
medlemmer viser til at tilskuddene til regionsykehusene
heller ikke for år 2000 er pris- og lønnsjustert.
Regiontilskuddet til universitetssykehusene skal eksempelvis dekke
forskning og undervisning. Disse medlemmer foreslår
derfor at en denne gangen tar inn prisstigningen både for 1999
og år 2000 og foreslår derfor post 62 øket
med 90 mill. kroner. | |
731 | | Rikshospitalet | |
| 50 | Statstilskudd | + 6 000 000 |
| | Disse medlemmer foreslår
statstilskuddet på post 50 økes med 6 mill. kroner
som skal være en øremerket tilleggsbevilgning
for implantatbehandling ccochlea av døvfødte barn
og blitt sterkt hørselshemmede . Disse medlemmer viser
til at i henhold til informasjon fra Rikshospitalet vil 6 mill.
kroner i tilleggsbevilgning kunne dekke behovet for slike implantatoperasjoner
for det antall pasienter som er og vil bli utredet i år
2000. | |
| | | |
738 | | Helsetjenesten
på Svalbard | |
| 1 | Driftsutgifter | + 1 000 000 |
| | Disse medlemmer viser
til at det under sosialkomiteens besøk i Ny-Ålesund
på vårparten dette år fremkom et sterkt ønske
fra de fastboende i Ny-Ålesund om å få en
fast helsebetjening ved stasjonen på Ny-Ålesund.
I dag er helsetjenesten i Ny-Ålesund underlagt Longyearbyen
sykehus med visse planlagte og sporadiske besøk av helsepersonell
fra Longyearbyen. Dette finner disse medlemmer ikke
faglig forsvarlig, idet det har oppstått flere kritiske
situasjoner i de seneste år med akutt sykdom blant turister
på cruiseskip, men særlig blant fiskerflåten
i området. Transporten mellom Ny-Ålesund og Svalbard
må skje enten ved fly eller helikopter. Disse medlemmer viser
til at vær- og føreforhold til tider kan være
av en slik art i Ny-Ålesund eller Longyearbyen at syketransport
ved akutte tilfeller, hvor tidsfaktoren er avgjørende,
ikke kan gjennomføres. Slike situasjoner har oppstått og
fått en tragisk utgang. Disse
medlemmer viser til at det foregår en betydelig
forskning både nasjonalt og internasjonalt på Svalbard,
og særlig er forskningsstasjonene i Ny-Ålesund
hyppig besøkt fra tidlig på våren og
til et stykke ut på høsten. Ny-Ålesund
hadde således i 1998 hele 23000 overnattingsbesøk.
Det er i alt 24 fastboende i Ny-Ålesund. Disse medlemmer mener
det er uansvarlig at Norge som utøver suverenitet over
Ny-Ålesund, ikke har sørget for en minimal fast
helsetjeneste i Ny-Ålesund, og disse medlemmerforeslår derfor at det opprettes
en sykepleierstilling som skal være fast stasjonert i Ny-Ålesund.
Posten 1 driftsutgifter foreslås økt med 1 mill.
kroner som skal dekke lønn, vikartjeneste, utstyr og husleie. | |
| | | |
739 | | Andre utgifter | |
| 21 | Forsøk
og utvikling i sykehussektoren | + 10 000 000 |
| | Disse medlemmer foreslår
at posten 21 tilleggsbevilges med 10 mill. kroner for å øke
den utprøvende medisinske behandling. Slik utprøvende medisinsk
behandling som skjer etter internasjonale protokoller, utføres
fortrinnsvis ved de to regionsykehusene i Oslo, nemlig Rikshospitalet
og Ullevål sykehus, men lignende utprøvende behandling
foretas også ved de tre øvrige regionsykehus.
Det er viktig etter disse medlemmers mening at norske
sykehus og norske spesialister til enhver tid er oppdatert og på høyde med
internasjonal utprøvende behandling. | |
| 66 | Mammografiscreening | + 20 000 000 |
| | Disse
medlemmer foreslår på nytt å øke
bevilgningen til mammografi-screening,og foreslår en økning
av post 66 med 20 mill. kroner. I år 2000 vil det fortsatt
være 6 fylker som ikke har fått etablert mammografiscreening,
og dette mener disse medlemmer er uakseptabelt. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til at Stortinget har
vedtatt at det skal gjennomføres mammografiscreening i
alle landets fylker innen år 2003. Disse medlemmer mener
at det er for lenge å vente til 2003, idet mange unge kvinners liv
går tapt i denne ventetiden. | |
743 | | Statlig stimuleringstiltak
for psykisk helsevern | |
| 62 | Tilskudd
til psykiatrien i kommunene | + 100 000 000 |
| | Disse medlemmer viser
til at Stortinget har vedtatt en psykiatriplan som skal være
gjennomført innen år 2005. Denne opptrappingsplanen
ble påbegynt i 1999. Disse medlemmer finner
at departementet i det foreliggende budsjettforslag legger inn for
små midler i henhold til den opptrappingsplan som er vedtatt,
og disse medlemmer har registrert at dette begrunnes
med manglende tilgang på helsepersonell innen psykiatrien. Disse
medlemmer kan ikke si seg enig i at mangel på helsepersonell skulle
avstedkomme mindre ressurstilgang, og disse medlemmer tror
at særlig psykiatrien i kommunene har tilstrekkelig med
fagfolk. I tillegg mener disse medlemmer at en god
del av omsorgen for psykiatriske langtidspasienter i kommunene kan
utføres av ikke-faglært personell. Psykiatrien
i kommunene er etter disse medlemmers mening i en
svært vanskelig og problematisk situasjon, idet fylkeskommunene
i større og større grad overfører langtidspasienter
til kommunene som kommunene av rent økonomiske grunner,
ikke makter å følge opp. | |
| 63 | Tilskudd til styrking av psykisk helsevern i
fylkene | + 50 000 000 |
| | Disse medlemmer har
også funnet det nødvendig å øke
bevilgningen til barne- og ungdomspsykiatrien i fylkeskommunene.
Det er særdeles viktig etter disse medlemmers mening
at barn og ungdom så tidlig som mulig får nødvendig
hjelp i barne- og ungdomspsykiatrien. Kapasiteten i barne- og ungdomspsykiatrien
må økes i år 2000. Disse medlemmer foreslår
derfor at post 63 tilskudd til psykiatrien i fylkene økes
med 50 mill. kroner øremerket til barne- og ungdomspsykiatrien. | |
| | | |
750 | | Statens Legemiddelkontroll | |
| 1 | Driftsutgifter | - 5 000 000 |
| | Disse
medlemmer viser til at posten 1 er vesentlig øket
uten at det
etter disse medlemmers mening er dokumentert nødvendigheten
av denne økningen. Disse medlemmer stiller
seg kritisk til den organisering av den nasjonale legemiddelkontroll
som i dag foregår, hvor ansvaret er fordelt på flere
instanser, Legemiddelkontrollen, Statens helsetilsyn og Rikstrygdeverket. Disse
medlemmer vil allerede nå annonsere at Fremskrittspartiet
under behandling av den nye apotekloven vil fremme forslag om at
den nåværende organisering av Legemiddelkontrollen
opphører, og at man etablerer et Statens legemiddelverk;
for øvrig et forslag Fremskrittspartiet tidligere har fremmet. Disse
medlemmer mener at et Statens legemiddelverk på en
bedre måte vil kunne samordne sin virksomhet med EU. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til St.prp. nr. 93 (1998-1999)
som i disse dager er til behandling i sosialkomiteen, og som er
en samordning av legemiddelkontrollen i EU-området. EØS
landene forutsettes å følge samme regelverk som
i EU-landene og hvor den nasjonale kontroll blir vesentlig redusert.
Det forutsettes i henhold til EU-direktiver at legemidler som godkjennes
i et EU-land, ikke nødvendigvis trenger nasjonal godkjenning. | |
2600 | | Trygdeetaten | |
| 1 | Driftsutgifter | - 70 000 000 |
| | Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet gikk imot innføringen av fastlegeordningen,
og at det ved fjorårets budsjettbehandling lyktes å få reformen
utsatt med ett år. Disse medlemmer vil peke
på at det fremdeles er for få leger til å dekke
behovet for fastleger, og at mange kommuner ikke kan oppfylle kravene. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at reformen utsettes
inntil det blir mulig å gi like tilbud i hele landet. På denne
bakgrunn reduserer disse medlemmer posten med 70
mill. kroner. Disse medlemmer vil
også hevde at det er rom for rasjonalisering og effektivisering
i Rikstrygdeverket, og legger derfor inn en besparelse på 10 mill.
kroner. Disse midlene vil disse medlemmer overføre
til kjøp av sykehuskapasitet for sykemeldte arbeidstakere,
slik at midlene øremerkes til dette formålet. Disse medlemmer mener at tolketjenesten
for døve bør utvides, og at det antall timer som
tilbys i dag, er altfor lavt. Disse medlemmer øker
derfor denne posten med 3 mill. kroner til ansettelse av flere døvetolker. | - 10 000 000 + 10 000 000 + 3 000 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | - 5 000 000 |
| | Disse medlemmer er
av den oppfatning at flere av de prosjekter og den forsøksvirksomhet
som dekkes under denne posten, bør avsluttes, og disse medlemmer reduserer
posten med 5 mill. kroner. | |
| | | |
2650 | | Sykepenger | |
| 70 | Sykepenger for arbeidstakere | - 4 385 000 000 |
| | Disse medlemmer ønsker å innføre
2 karensdager og 80 pst. sykelønn. Dette vil etter disse
medlemmers mening føre til økt produktivitet
i næringslivet og en sterkere bevissthet hos arbeidstagerne
på å ta vare på egen helse. | |
| | | |
2660 | | Uførhet | |
| 70 | Grunnpensjon | + 195 000 000 |
| | Disse medlemmer ønsker å styrke
denne posten med 195 mill. kroner slik at gifte pensjonister kan
få hver sin fulle og rettmessige grunnpensjon. Denne reformen
gjennomføres over to år, og grunnpensjonen økes
fra 75 pst. av G for hver pensjonist til 87,5 pst. av G fra 1. mai
2000 og til 100 pst. fra 1. mai 2001. | |
| 72 | Særtillegg | + 10 000 000 |
| | Som følge av merknaden
under post 70 øker disse medlemmer denne posten
med 10 mill. kroner. | |
| | | |
2663 | | Medisinsk rehabilitering | |
| 72 | Foreløpig
uførestønad | + 1 000 000 |
| | Som følge
av merknaden under kap. 2660 post 70 økes denne posten
med
1 mill. kroner. | |
2670 | | Alderdom | |
| 70 | Grunnpensjon | + 1 041 000 000 |
| | Disse medlemmer øker
posten med kr 1 041 000 000 og viser til merknaden under kap. 2660 Disse medlemmer vil også vise
til det forslag fra Regjeringen som er tatt inn i St.prp. nr. 1
(1999-200) fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet og som er
omtalt i St.prp. nr. 1 (1999-2000) fra Sosial- og helsedepartementet når
det gjelder retningslinjer for regulering av grunnbeløpet
i folketrygden. Disse medlemmer kan ikke se at forslaget
vil føre til noen vesentlig endring i forhold til dagens
system. Det å fjerne ordet "venta" i forhold til utviklingen
for yrkesaktive, slik det står i gjeldende retningslinjer,
vil etter disse medlemmers mening ikke bidra til
en mer relevant og realistisk regulering av grunnbeløpet
enn dagens system. Disse medlemmer anser
det som helt nødvendig for å sikre pensjonistenes
inntektsutvikling og for å gi fremtidige pensjonister den
trygghet og stabilitet som er påkrevet for en trygg tilværelse
i alderdommen, at utviklingen i grunnbeløpet reguleres
i takt med inntektsutviklingen i samfunnet for øvrig. I
denne forbindelse vil disse medlemmer også vise
til "Arbeiderpartiets krav til nødvendige omlegginger på statsbudsjettet
for 2000", datert den 11. oktober 1999, der det står under
overskriften "Skatt og fordeling" "Retningslinjer
som reelt sikrer at Folketrygdens grunnbeløp utvikler seg
på linje med den alminnelige inntektsutvikling". Disse
medlemmer vil fremme forslag i tråd med dette og
viser til særmerknader under punktet om G-regulering i
innstillingen. | |
| 73 | Særtillegg | + 66 000 000 |
| | Som en følge av
at gifte pensjonister får hver sin fulle pensjon,
økes denne posten med 66 mill. kroner. | |
| | | |
2683 | | Stønad
til enslig mor og far | |
| 70 | Overgangsstønad | - 103 000 000 |
| | Disse medlemmer var
imot at denne ordningen skulle utvides utover minstepensjonsnivå,
og ønsker å tilbakeføre overgangsstønaden
til samme nivå som minstepensjon, slik det var før
1999. Dette vil medføre en innsparing på 103 mill.
kroner som disse medlemmer reduserer denne posten med. | |
| 73 | Utdanningsstønad | - 73 000 000 |
| | Disse medlemmer reduserer
denne posten med 73 mill. kroner. Disse medlemmer ønsker
ikke spesielle, gunstige vilkår for enslige forsørgere og
mener at studier for denne gruppen må finansieres på samme
måte som for andre studenter. Ordningen
avvikles fra 1. juli år 2000. | |
| | | |
2711 | | Diverse tiltak
i fylkeshelsetjenesten | |
| 70 | Refusjon
spesialisthjelp | + 20 000 000 |
| | Disse
medlemmer ønsker ikke en økning i egenandelene,
noe disse medlemmer betrakter som en skatt på sykdom. Disse
medlemmer viser til at egenandelene økes hvert år,
og en ytterligere økning bør eventuelt vente til
Regjeringens utvalg, som foretar en gjennomgang av dette området, har
lagt frem sin innstilling. Disse medlemmer øker
derfor denne posten med 20 mill. kroner. | |
| 75 | Opptreningsinstitusjoner | + 27 000 000 |
| | Disse medlemmer viser
til at kapasiteten ved opptreningsinstitusjonene langt fra er utnyttet.
For 1998 og –99 fikk ikke institusjonene dekket pris- og lønnsveksten,
og disse medlemmer øker derfor denne posten
med 27 mill. kroner. Disse medlemmer ønsker å styrke
driften ved Nordagutu og Muritunet opptreningsinstitusjoner slik
at de kan ha full kapasitetsutnyttelse av eksisterende sengeplasser,
og øker posten med ytterligere 5 mill. kroner. | + 5 000 000 |
| | | |
2750 | | Syketransport | |
| 77 | Syketransport | + 50 000 000 |
| | Regjeringen foreslår å øke
egenandelene til syketransport. Disse medlemmer vil
i dette budsjettforslaget ikke støtte noen økninger
av
egenandeler på helsetjenester og øker posten med
50 mill. kroner. | |
| | | |
2751 | | Medisiner | |
| 70 | Legemidler | + 15 000 000 |
| | Disse medlemmer vil
ikke bidra til en heving av taket for egenandeler eller til økning
av egenendeler på medisiner og øker posten med
15 mill. kroner. I St.prp. nr. 1. Tillegg
nr. 4 (1999-2000) foreslår Regjeringen en økning
på 30 mill. på dette kapittel for å kunne
gi delvis refusjon for bruk av Aricept. Disse medlemmer mener
Regjeringen legger opp til en byråkratisk ordning med søknad
fra hver enkelt pasient om dekning av utgifter etter § 5-22 i
lov om folketrygd. Disse medlemmer er også redd
for at en slik ordning vil innføre en behovsprøving
som vil føre til forskjellsbehandling av pasienter. Disse
medlemmer vil fortsatt fremme en ordning der bruk av Aricept
gis automatisk refusjon, og foreslår å øke
posten med 50 mill. kroner. Fremskrittspartiet
var imot innføring av referanseprissystemet. Disse medlemmer mener
at faren for at pasienter kan blir forvirret av å få forskjellig
utseende medisiner fra gang til gang, er stor. Dessuten har det
vist seg at leveringssikkerheten er for dårlig, noe som
etter disse medlemmers mening bidrar til usikkerhet
og problemer for pasientene. I enkelte tilfeller får pasienten
ikke dekket sitt behov ved bruk av billigste medisin, men er nødt
til å betale et større mellomlegg for å kunne
bruke medisiner som gir nødvendig effekt, noe disse medlemmer
finner helt urimelig. Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om å øke posten med 110 mill. kroner. | + 50 000 000 + 110 000 000 |
| | | |
2752 | | Refusjon av
egenbetaling | |
| 70 | Refusjon
av egenbetaling | + 20 000 000 |
| | Disse medlemmer ønsker
ingen økning av egenandelen. | |
| | | |
2755 | | Helsetjenesten
i kommunene | |
| 70 | Refusjon
allmennlegehjelp | + 50 000 000 |
| | Disse medlemmer ønsker
ingen økning i egenandelene. | |
| 71 | Refusjon
fysioterapi | + 25 000 000 |
| | Disse medlemmer ønsker
ingen økning av egenandelene og øker posten med
25 mill. kroner. | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjettforslag og merknader i Budsjett-innst.
S. I (1999-2000).
Høyres alternative budsjett innebærer
for rammeområde 15 en netto bevilgning på 29 955
674 000 kroner. Det gir økning på 2 099 500 000
kroner i forhold til Regjeringens forslag, en økning på 2
114 500 000 kroner i forhold til forliket mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet og en økning på 4 058 936 000
kroner i forhold til vedtatt budsjett for 1999.
For rammeområde 16 innebærer
Høyres alternative opplegg en netto bevilgning på 143
963 450 000 kroner. Det gir en reduksjon på 4 081 000
000 kroner i forhold til Regjeringens forslag, en reduksjon på 3
937 000 000 kr i forhold til forliket mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet og en økning på 4 841 950 000 kr
i forhold til vedtatt budsjett for 1999.
Høyres alternative budsjett inneholder
følgende satsinger:
– 2,2 mrd.
kroner til innsatsstyrt finansiering av sykehusene. Dette er midler
som overføres fra rammebevilgningen til fylkene. Høyre
foreslår å øke satsen for innsatsstyrt
finansiering fra 50 til 60 pst, samt at denne skal gå direkte
til sykehusene. Høyre foreslår også å utarbeide
et system med differensierte enhetspriser, slik at sykehus som har
en overvekt av tyngre pasienter blir kompensert for det.
– 90 mill. kroner til økt
tilskudd til regionsykehusene. Dette tilskuddet har ikke blitt prisjustert
på fire år.
– 100 mill. kroner til økt
satsing på kjøp av helsetjenester til sykemeldte,
slik at pasienter får raskere behandling og kan vende tidligere
tilbake til arbeidslivet.
– 23 mill. kroner mer til kreftforskning
for å raskere oppfylle målet om en samlet satsing
på 100 mill. kroner i løpet av gjennomføringsperioden
for Nasjonal kreftplan.
– 5 mill. kroner til et nasjonalt
forskningsprogram mot benskjørhet.
– 5 mill. kroner til økt
utredningskapasitet ved Statens senter for epilepsi.
– 110 mill. kroner for å oppheve
referanseprissystemet for parallellimporterte legemidler.
– 20 mill. kroner til økt
kurpris til opptreningsinstitusjonene.
– 15 mill. kroner til Landsbystiftelsens
institusjoner for psykisk utviklingshemmede.
– 5 mill. kroner til brukerstyrte
personlige assistenter for funksjonshemmede.
– 8 mill. kroner til frivillig
innsats rettet mot rusmisbrukere.
– 2 mill. kroner til styrket satsing
på behandlingsreiser til utlandet.
– 2 mill. kroner ekstra til tolketjenesten
for døve.
De omdisponeringer som er gjort i Høyres
alternative budsjett, innebærer en prioritering av behandling og
forskning på bekostning av byråkrati og administrasjon.
De viktigste kutt i Høyres forslag er sammenlignet med
Regjeringens forslag:
– 396,5
mill. kroner kuttes i utgifter til drift og administrasjon under
ulike kapitler.
– 86 mill. kroner kuttes ved å utsette
gjennomføringen av fastlegeordningen (70 mill. kroner på kap. 2660
Trygdeetaten, 6 mill. kroner på kap. 701 Forskning- og
forsøksvirksomhet og 10 mill. kroner over kommunenes frie
inntekter).
– 3,326 mrd. kroner kuttes ved
innføring av egenandel i sykelønnsordningen.
– 73 mill. kroner kuttes ved at
ordningen med utdanningsstønad til enslige forsørgere
fjernes med virkning fra 1. juli 2000.
Disse medlemmer mener det er
en offentlige kjerneoppgave å sikre folk trygghet for behandling
ved sykdom og ytelser ved alderdom og bortfall av inntekt. Innbyggerne
skal ha trygghet for at helse- og omsorgstjenester av høy
kvalitet er tilgjengelige når de trenger det. Det forutsetter
et godt offentlig tilbud hvor pasienter og pleietrengende kan komme
til uten vesentlig venting.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i forbindelse med behandlingen av ny lov om pasientrettigheter
sammen med Fremskrittspartiet fremmet forslag om lovfestet rett
til helsehjelp innen en individuell frist som skal fastsettes på medisinsk
grunnlag. Dersom fristen ikke overholdes, skal pasienten ha rett
til helsehjelp ved privat institusjon eller i utlandet for det offentliges
regning. Etter Høyres oppfatning er den rettighetsbestemmelsen
som flertallet bestående av regjeringspartiene, Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vedtok, så uklar og full av
forbehold at den ikke vil bidra til å sikre pasientenes
rettigheter. Retten til helsehjelp skal ifølge flertallet
bare gjelde innenfor de grenser kapasiteten setter, og departementet
skal gjennom forskrifter bestemme hvilken helsehjelp pasienten skal
ha rett til, og om det skal være tidsfrister for å oppfylle
denne. Disse medlemmer vil advare mot at politiske
og ikke medisinskfaglige vurderinger legges til grunn for retten
til helsehjelp og fastsettelse av frister for å gi behandling.
Disse medlemmer vil understreke
at offentlig ansvar for å tilby helse- og omsorgstjenester
ikke nødvendigvis betyr at det offentlige også må stå for
driften av disse. Innenfor rammen av et offentlig finansiert helsevesen
bør det være rom for å la private aktører konkurrere
om å få bygge ut og drive f. eks. sykehus på vegne
av det offentlige. Det vil kunne gi bedre helsetjenester for pasientene
og mer effektiv ressursutnyttelse for det offentlige.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i forbindelse med behandlingen av ny lov om spesialisthelsetjenesten
fremmet forslag om en ny organisering av sykehussektoren. Høyre
vil overføre ansvaret for sykehusene til staten. Dagens
modell, hvor ansvaret er delt mellom ulike forvaltningsnivåer, åpner
for spill og ansvarsfraskrivelse og bidrar til å svekke
pasientenes rettigheter. Høyre vil samle ansvaret for sykehusene hos
regjering og storting. Stortinget skal vedta en nasjonal sykehusplan
og vedta en årlig sykehusbevilgning som fordeles lokalt
av statlige regionkontor. Statlig ansvar kombineres med lokal frihet
gjennom fristilte sykehus.
Disse medlemmer viser til Høyres
merknader i Innst. O. nr. 65 (1998-99) for en bred gjennomgang av Høyres
alternative modell for organisering av sykehussektoren.
Disse medlemmer viser til at
fritt sykehusvalg i hele landet blir en realitet når den
nye pasientrettighetsloven trer i kraft. Sammen med innsatsstyrt
finansiering gir dette sykehusene nye utfordringer. Pasientene blir
i større grad enn tidligere kunder som kan velge mellom
ulike alternativ. Sykehusene må gis større frihet
til å drive profesjonelt uten unødvendig politisk
overstyring, slik at de bedre kan møte disse nye utfordringene.
Disse medlemmer viser til Sørensen-utvalgets innstilling
om tilknytningsformer for de offentlige sykehusene. Høyre
støtter utvalgets syn på at sykehuseierne bør
få stå fritt til å velge mellom aktuelle
tilknytningsformer, som kommunalt selskap, statsforetak, aksjeselskap
og stiftelse. Sørensen-utvalgets flertall legger "avgjørende
vekt på sykehuseiernes organisasjonsfrihet som et grunnleggende
demokratisk og forvaltningsmessig hensyn".
Sørensen-utvalgets innstilling viser
at dagens styring av sykehusene ikke fungerer tilfredsstillende.
Sykehusdirektørene opplever at de har et uklart mandat
til å styre sykehusene. Tilgangen på investeringsmidler
er ofte tilfeldig. Ledelsen mangler normal myndighet i personalspørsmål,
og utsettes ofte for inngrep i den daglige driften. Hovedproblemet
er uklarhet rundt statens og fylkeskommunens rolle som overordnet
styringsorgan.
Disse medlemmer viser til at
Høyre i sitt alternative budsjett foreslår å forbedre
ordningen med innsatsstyrt finansiering slik at den i større
grad vil virke etter hensikten og belønne sykehusene for økt
aktivitet. Høyre foreslår å øke
stykkprisandelen fra 50 til 60 pst, og at den innsatsstyrt finansieringen
skal gå direkte til sykehusene.
Høyre foreslår at det utarbeides
et system med differensierte enhetspriser, som tar hensyn til at
regionsykehusene behandler mer kompliserte tilfeller enn de øvrige
sykehusene. I dagens system, hvor sykehusene får betalt
for en "gjennomsnittspasient" innenfor de ulike diagnoserelaterte
gruppene, kommer de sykehusene som har en overvekt av "tyngre" pasienter,
relativt dårlig ut sammenlignet med sykehus som i større
grad behandlere "lettere" pasienter. Når refusjonen etter DRG-systemet
ikke står i forhold til de reelle kostnadene ved behandling
av en pasient, bidrar det til å svekke incentivene i ordningen.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag til forbedringer av DRG-systemet gjennom økt
krypgrense og endret basisår for beregning av DRG-kryp. Disse
medlemmer vil imidlertid advare mot at man gir med den ene hånden
og tar med den andre slik at virkningen av det som skulle være
forbedringer, nulles ut.
Disse medlemmer viser til at
regionsykehustilskuddet ikke har blitt prisjustert på fire år.
Høyre foreslår i sitt alternative budsjett å øke
dette med 90 mill. kroner.
Disse medlemmer mener det ikke
vil være forsvarlig å gjennomføre fastlegeordningen
før legedekningen i distriktene har nådd et nivå som
gjør at intensjonene i ordningen kan oppfylles. Det mangler
ifølge Nasjonalt råd for legefordeling 650 legeårsverk
i i distriktene før fastlegeordningen kan gjennomføres
på en forsvarlig måte. Antall ubesatte legehjemler
i kommunene har økt fra 200 til 325 i løpet av
det siste året. Disse medlemmer frykter
at gjennomføring fra 2001 vil medføre ytterligere
legeflukt fra distriktene.
Disse medlemmer mener referanseprissystemet for
legemidler påfører pasientene urimelig høye
egenandeler, som ikke dekkes under egenandelstaket. Høyre
foreslår i sitt alternative opplegg å avskaffe
referanseprissystemet for parallellimporterte legemidler. Rikstrygdeverkets
evaluering av utvidelsen av referanseprissystemet til også å omfatte
parallellimporterte legemidler viser at systemet ikke har fungert
slik som forutsatt. Det er pasientene som har sørget for
reduserte utgifter for folketrygden gjennom referansepristillegget,
ikke legemiddelindustrien gjennom lavere priser.
Disse medlemmer forutsetter at
Norges deltagelse i EUs legemiddelsamarbeid EMEA fører
til raskere saksbehandling når det gjelder godkjennelse
av nye legemidler i Norge. For å effektivisere legemiddelforvaltningen
mener Høyre at de oppgaver Statens legemiddelkontroll,
Rikstrygdeverket og andre offentlige aktører har på dette
området, bør samles i en egen etat, Statens legemiddelverk. Disse
medlemmer vil komme tilbake til dette i forbindelse med
behandlingen av forslaget til ny apoteklov.
Disse medlemmer viser til at
en rapport fra Statens helsetilsyn som ble offentliggjort i mai
1999, avdekket alvorlig kvalitetssvikt i deler av pleie- og omsorgstjenestene.
Det kom frem at kommunene i langt mindre grad enn forventet tar
ansvar for å koordinere og innføre internkontroll
i institusjonene. Kravene i forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten blir
ikke ivaretatt på en tilfredsstillende måte. 90
pst. av eldreomsorgen drives uten systematisk kontroll med tjenestene.
Disse medlemmer mener et viktig
bidrag til å bedre kvaliteten i eldreomsorgen vil være å skille bestiller-
og produsentrollen. I dag står de fleste kommuner som både
bestiller og produsent av omsorgstjenester. Det vil bli lettere
for kommunene å stille krav til kvalitet på disse
tjenestene dersom man skiller bestiller- og produsentansvaret. Konkurranseutsetting
av pleie- og omsorgstjenester gir bedre utnyttelse av kommunenes økonomiske
ressurser og kvalitativt bedre tjenester for brukerne. FAFO har
i en rapport om konkurranseutsetting av pleie- og omsorgstjenester
pekt på at konkurranseutsetting fører til at kommunene
blir mer opptatt av å dokumentere kvaliteten på tjenestene innenfor
dette området, både i kommunenes egne og i privat
drevne institusjoner.
Disse medlemmer ser med bekymring
på den sterke veksten i sykefraværet og antallet
uføre. Sykelønnsordningen er den eneste sosiale
ytelse uten noen form for egenandel. Norge vil være bedre
tjent med å ha verdens beste helsevesen enn verdens beste
sykelønnsordning. Erfaringer fra Sverige viser at innføring av
en egenandel gir redusert sykefravær og lavere offentlige
utgifter. Disse medlemmer foreslår at det
innføres en ordning der man får 50 pst. lønn
de tre første dagene av fraværet, og at det deretter
ytes 90 pst. av full lønn. Det bør ikke innføres
egenandel for fravær under barns sykdom.
Disse medlemmer mener det vil
være riktig med en nærmere vurdering av opptjeningskriteriene for
uførepensjon. Med dagens regler er nivået på tilleggsdelen
i uførepensjonen avhengig av inntektsnivået på uføretidspunkt,
men langt på vei uavhengig av innbetaling og alder ved
uførepensjonering. Disse medlemmer mener
det bør vurderes en omlegging av uførepensjonen,
slik at opptjente rettigheter og alder i større grad blir
vektlagt ved beregning av uførepensjon, slik det gjøres
i Sverige og Nederland.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til partiets alternative forslag til statsbudsjett for år
2000 (Barn og unge først- på vei mot
kunnskapssamfunnet). Sosialistisk Venstrepartis forslag til
statsbudsjett innebærer en generell styrking av kommune-
og fylkeskommuneøkonomien, som vil gi større handlingsrom
for lokal og fylkeskommunal planlegging og satsing også innenfor
helse- og sosialsektoren.
I det følgende vil dette medlem omtale
forhold som har betydning for tilbudet av helse- og sosialtjenester
til befolkningen. Fordi den generelle kommune- og fylkeskommuneøkonomien
også i så sterk grad påvirker hvilket
tilbud befolkningen kan gis, er Sosialistisk Venstrepartis alternative
budsjettforslag også omtalt på dette området,
selv om dette også berører andre budsjettområder
enn de som sosialkomiteen steller med.
Økonomien i kommune-Norge
i 2000.
I løpet av 1998 fikk kommunene dramatisk
forverret sin økonomi. Det ser ut som om Regjeringen vil
møte det nye tusenåret med dårligere
skoletilbud, dyrere barnehage og en fraværende strategi
for å rekruttere og holde på kvalifisert personell
i skole, helsevesen og sosialomsorg. Flere og flere kommuner vurderer å måtte
si opp ansatte, noe som fører til reduserte tjenester til
befolkningen. Gjennom flere år har det private konsumet
vokst sterkere enn det offentlige. Denne utviklingen må stoppes
fordi den fører til at folk mister tillit til fellesskapsløsningene.
Vi må ikke sette oss i en situasjon med offentlig fattigdom
og en stadig voksende privat overflod.
Kommunene og fylkeskommunene har fått
en forverret situasjon blant annet fordi:
– Lønnsøkningen
i kommunal sektor i 1999 var svært viktig for at ikke arbeidstakere
i kommunesektoren skulle sakke ytterligere akterut lønnsmessig.
Regjeringa la imidlertid ikke opp til å kompensere de økte
utgiftene til lønn fullt ut.
– Økt lønnsnivå fører
til at pensjonsutgiftene øker.
– Manglende prisjustering av øremerka
tilskudd i 1999, og en del av disse blir heller ikke prisjustert i
Regjeringa sitt forslag for 2000.
Det samlede opplegget i Sosialistisk Venstrepartis budsjettforslag
vil gi kommunesektoren en vesentlig økning i de frie inntektene,
slik at kommunene gis utvidet rom til å ta i bruk øremerkede
tilskudd. Dette medfører også større
handlingsrom for å utvikle et helse- og sosialtilbud tilpasset
de lokale behovene i hver kommune. Lokaldemokratiet må taes
på alvor, og lokalpolitikerne våre vet best hvor
skoen trykker.
Sosialistisk Venstreparti vil ha kommuner med økonomi
som sikrer likeverdige velferdstilbud uavhengig av folks betalingsevne
og bosted. Kommunale tjenester skal omstilles og utvikles, ikke
avvikles og privatiseres.
Sosialistisk Venstrepartis opplegg for kommuneøkonomien
i 2000 skal sikre
– En framtidsretta
satsing på barn- og unge gjennom skole, barnehage og kultur
– Tilrettelegging for lønns-
og arbeidsgiverpolitikk i kommunesektoren som gjør at kommunene
kan rekruttere og beholde nok kvalifiserte fagfolk (herunder egenandel
til å gjennomføre etter- og videreutdanningsreformen
i kommunal sektor)
– Reduksjon av skatt på sjukdom
og behov, lavere egenandel i helsevesenet og på foreldrebetalingen i
barnehager og skolefritidsordninger
– Bedre inntektsfordelingen og
minske forskjellene mellom folk ved å tilby bedre kvalitet
og økt tilgang på kommunale tjenester
– Økte frie inntekter
til kommunesektoren, slik at kommunene kan innrette sine tjenester
mer i tråd med lokale behov og tilpasninger
– At kommunene settes i stand
til å bidra til økt boligbygging for unge og vanskeligstilte
Sosialistisk Venstreparti har funnet rom for å bedre kommunesektorens økonomi
med 5,7 mrd. kroner for å hindre nedskjæringer
i tjenestetilbudet i kommunene. Økningene fordeler seg
på følgende områder:
– Rammetilskuddet øker
med 3,6 mrd. kroner, hvorav 1 mrd. kroner er tenkt brukt som lønnsmidler
for å kunne trappe opp lønna til lærere
og helse- og omsorgsarbeidere.
– Andre tilskudd øker
med 2,1 mrd. kroner, hvorav 1,55 mrd. kroner til ungdomsskolen.
– Reduksjon av arbeidsgiveravgiften
med G prosentpoeng vil gi kommunene en påløpt
innsparing på 245 mill. kroner.
Innsatsstyrt finansiering
I Kommunal Rapport 3. november 1999 påpeker
KS at innsatsstyrt finansiering av sykehusene fungerer dårlig,
og at de ressurskrevende pasientene skyves ut av sykehusene. Et
konkret eksempel fra Fylkessykehuset i Kristiansund viser at de
medisinske vurderingene må vike når sykehusene
skal forholde seg til innsatsstyrt finansiering. Sjefslegen ved
sykehuset sier til Kommunal Rapport at sykehuset får like
mye betalt enten det dreier seg om en bagatell eller et tungt inngrep.
Dette fører til at blant annet hofte- og ryggpasienter,
som er ressurskrevende, blir skjøvet bak i køen.
Sosialistisk Venstreparti ønsker å bruke
penger til helse på en bedre måte, som gir midler
direkte hvor de trenges, ikke minst ut til primærhelsetjenesten.
Dette gjøres ved å, i første omgang,
endre andel midler fordelt ved innsatsstyring fra 50 pst. til 45
pst., og dermed øke rammebevilgningene til 55 pst. I dette
budsjettet fordeles overskytende ved bl.a. å gi økte
midler direkte til regionsykehusene med en økning i bevilgning
på 400 mill, kroner utover Regjeringas forslag.
De underskuddene som regionsykehusene oppviser, kan
over tid virke lammende for driften, og nødvendiggjør
aktive tiltak som ledd i å få sykehusene i økonomisk
balanse. Samtidig framstår underskuddene som årvisse
foreteelser, på tross av til dels betydelig tilvekst av
så vel økonomiske som personellmessige ressurser til
sykehussektoren. Det er viktig å få kartlagt alternative
tilnærminger til en stadig økt ressursbruk innen sykehussektoren.
Ulike undersøkelser har vist at en rekke inneliggende pasienter
ikke kan utskrives fordi det mangler et oppfølgende behandlings-
eller omsorgstilbud på hjemstedet. Likeledes blir mange pasienter,
særlig eldre og pleietrengende, innlagt i sykehusavdelinger
når tilstanden forverres, i mangel av ressurser i hjemkommunen.
Dersom hele behandlingskjeden ikke sees under
ett, og ressursene ensidig rettes inn mot toppen av behandlingskjeden,
vil stadig flere pasienter gis et tilbud som ikke er tilpasset deres
medisinske behov, med en mer og mer uhensiktsmessig ressursbruk
som konsekvens. Dersom flere pasienter skal kunne tilbys en rask
og effektiv behandling, er det etter Sosialistisk Venstrepartis
syn viktig at midlene brukes slik at man oppnår mer helse
for hver krone, i stedet for en ensidig tilførsel av flere
kroner for hver krise.
Psykisk helse
Opptrappingsplan for psykisk helse styrker satsingen i
forhold til dette området, og det skjer bedringer både når
det gjelder drift og personell.
Samtidig viser tall fra Norsk pasientregister
at det pr. 30. april 1999 sto 1 249 barn og unge i kø for
behandling i barne- og ungdomspsykiatrien. Det er spesielt viktig å få gjort
noe for å få antallet av barn og unge på ventelistene
ned, slik at de det gjelder, ikke får ødelagt hele
barndom/ungdomsår på grunn av hjelp som
tar for lang tid eller kommer for sent. Sosialistisk Venstreparti vil øremerke
75 mill. kroner til barne og ungdomspsykiatrien og 50 mill. kroner
til psykisk helsevern i kommuner og fylkeskommuner.
Rusmiddelmisbruk
I forbindelse med oppfølgingen av behandlingen
av St.meld. nr.16 (1996-1997) om narkotikapolitikken i Norge har
mye vært konsentrert rundt metadonprosjektet og utvidelse
av dette til å gjelde hele landet og flere brukere.
Det har i altfor liten grad vært satt
fokus på viktigheten av ettervern, og at dette for tidligere
rusmisbrukere er et være eller ikke være for et
videre rusfritt liv. Denne delen av rusmiddelpolitikken og narkotikapolitikken
har behov for en ytterligere styrking og evaluering av hva som er
godt ettervern.
Egenandelene
Gjennom hele 1990-tallet er skatten på sykdom
- de såkalte egenandelene - økt, og grunnlaget
er utvidet. Egenbetalingssystemet og sykdomsskatten rammer hardest
de som har størst behov for å bli skjermet fra denne økonomiske
byrden. I sentrumsregjeringens budsjett legges det nok en gang opp
til å øke egenbetalingene. Sosialistisk Venstreparti
går mot økt utgiftstak på egenandeler,
og finner det underlig at man i budsjettet øker utgiftstaket
samtidig som sosialkomiteen ved behandlingen av budsjettet for 1999
ba om at det skulle foretas en gjennomgang av de samlede utgifter
til egenandeler for brukere som pga. sin helsesituasjon har stort
behov for varer og tjenester som er belagt med egenandeler. Det
gjelder blant annet økt egenbetaling ved bruk av lege-
og fysioterapitjenester, økte egenandeler ved opphold i
institusjon og økte egenandeler til legemidler.
Sosialistisk Venstreparti ønsker en
samlet vurdering av dagens politikk når Statistisk sentralbyrås
undersøkelse foreligger i forbindelse med neste års
statsbudsjett. I budsjettet for 2000 nuller Sosialistisk Venstreparti
ut alle Regjeringens forslag til økt skatt på sykdom.
Sosialistisk Venstreparti setter også av
midler til "å rette opp" en av de mest usosiale innstrammingene som
ble innført i fjor overfor pasienter. Egenandel på blå resept
ble i budsjettet for 1999 økt fra 12 pst. til 36 pst. for
barn mellom 7 år og 16 år og for trygdede. Denne
skatten på sykdom rammer spesielt hardt de som har minst,
og de som har minst mulighet til å si fra, og Sosialistisk
Venstreparti ønsker å redusere egenandelen til
12 pst. for barn mellom 7 år og 16 år.